«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη

O σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα Sforaris κάνουν πράξη τη σπονδυλωτή τριεθνή παράσταση «PhoneHome» που παίζεται παράλληλα σε Αθήνα (θέατρο Σφενδόνη), Λονδίνο και Μόναχο. 

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη

O σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα Sforaris κάνουν πράξη τη σπονδυλωτή τριεθνή παράσταση «PhoneHome» που παίζεται παράλληλα σε Αθήνα (θέατρο Σφενδόνη), Λονδίνο και Μόναχο. Οι ιστορίες των τριών παραστάσεων ολοκληρώνονται με τις σκηνές να συνδέονται ζωντανά και τους ηθοποιούς να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 1

Η ιδέα ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2014, από τον Γερμανό σκηνοθέτη Michael Sommer και εμένα, όταν συζητήσαμε την πιθανότητα δημιουργίας μια παράστασης με αφορμή την κρίση των ελληνογερμανικών σχέσεων. Περνώντας από διάφορα στάδια και έχοντας εντωμεταξύ κορυφωθεί ο πόλεμος στη Συρία, αποφασίσαμε να αλλάξουμε την αρχική μας ιδέα και να μιλήσουμε για το πώς είναι να αφήνεις το σπίτι σου και να πηγαίνεις σε ένα άλλο. Μετά από αναζητήσεις, προστέθηκε στην ομάδα και ο Βρετανός σκηνοθέτης Tom Mansfield, θέλοντας να συμπεριλάβουμε και την εμπειρία του Λονδίνου, μιας παραδοσιακής ευρωπαϊκής μητρόπολης, που είχε εμπειρία ετών στην αφομοίωση ξένων. Δημιουργήθηκαν λοιπόν τρεις θίασοι και αρχίσαμε να συλλέγουμε ιστορίες ανθρώπων που βρέθηκαν στην Αθήνα, το Λονδίνο και το Μόναχο, χωρίς να έχουν γεννηθεί σε αυτές τις τρεις πόλεις.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 2

Στην Αθήνα, θέλοντας να συλλέξουμε και ιστορίες προσφύγων και μεταναστών, ήρθαμε σε επαφή με οργανώσεις, εθελοντές και δομές που είχαν προηγούμενη εμπειρία συνεργασίας μαζί τους και οργανώσαμε εβδομαδιαία θεατρικά εργαστήρια για 4 μήνες. Κάποιες ιστορίες προέκυψαν από την επαφή μας με τα παιδιά των εργαστηρίων.
Το πρώτο κοινό ραντεβού των θιάσων, πραγματοποιήθηκε την Άνοιξη στο Μόναχο, όπου και αποφασίσαμε ποιες από τις ιστορίες παρουσίαζαν σκηνικό ενδιαφέρον και με τους 3 δραματουργούς-στην Αθήνα η Έρι Κύργια- ξεκινήσαμε το γράψιμο. Στις ιστορίες που επελέγησαν, έχει αναπτυχθεί δραματουργικά η επικοινωνία των ανθρώπων με τους δικούς τους που άφησαν πίσω. Αυτό σκηνικά επιτυγχάνεται με την ζωντανή χρήση της τεχνολογίας από τους ηθοποιούς των τριών θεάτρων.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 3

Δεν πρόκειται για μία παράσταση που αφορά στην πολύπλοκη χρήση τεχνολογικών μέσων ή την διερεύνηση των ορίων και των δυνατοτήτων τους. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται στην απλούστερη δυνατή μορφή της, που είναι πλέον οικεία σε όλους μας-ένα κοινό skype-και όπου αυτό είναι αναγκαίο να επικοινωνήσουν οι χαρακτήρες. Το πολύ ενδιαφέρον κομμάτι των ζωντανών skype συνδέσεων είναι πως επιτείνουν ένα βασικό χαρακτηριστικό της κλασικής θεατρικής εμπειρίας, αφού υπογραμμίζουν το εδώ και τώρα του συμβάντος, που είναι και το γοητευτικότερο ίσως συστατικό της θεατρικής δράσης.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 4

Η οργάνωση της παράστασης αποδείχτηκε εξαιρετικά περίπλοκη, αφού απαίτησε τον συντονισμό τριών τεχνικών ομάδων (τεχνικοί δικτύων και συνδέσεων, μηχανικοί ήχου κλπ), μαζί με τους καλλιτεχνικούς συντελεστές. Όπως στα περισσότερα πράγματα, το να κάνεις κάτι να μοιάζει απλό, απαιτεί τεράστια προσπάθεια και ατέλειωτες ώρες εργασίας και δοκιμών. Η παράσταση κινείται στην ενδιάμεση των τριών θιάσων ζώνη. Μετακινηθήκαμε από τις αρχικές μας ιδέες ή την αισθητική μας βάση για να συναντηθούμε. Αυτό στην αρχή έμοιαζε τρομακτικό, αλλά στη συνέχεια έγινε πολύ ενδιαφέρον. Σαν να κολυμπάς σε μια άγνωστη θάλασσα για πρώτη σου φορά…

Περισσότερες πληροφορίες

Phone home

  • Σκηνική Σύνθεση

Τρία θέατρα σε Αθήνα, Λονδίνο και Μόναχο δημιουργούν μια κοινή σπονδυλωτή παράσταση, η οποία παίζεται την ίδια στιγμή στις τρεις πόλεις, με τους θεατές κάθε θεάτρου να βλέπουν ένα μέρος της κάθε ιστορίας. Οι ιστορίες ολοκληρώνονται με τις σκηνές να συνδέονται ζωντανά και τους ηθοποιούς να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.