«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη

O σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα Sforaris κάνουν πράξη τη σπονδυλωτή τριεθνή παράσταση «PhoneHome» που παίζεται παράλληλα σε Αθήνα (θέατρο Σφενδόνη), Λονδίνο και Μόναχο. 

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη

O σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα Sforaris κάνουν πράξη τη σπονδυλωτή τριεθνή παράσταση «PhoneHome» που παίζεται παράλληλα σε Αθήνα (θέατρο Σφενδόνη), Λονδίνο και Μόναχο. Οι ιστορίες των τριών παραστάσεων ολοκληρώνονται με τις σκηνές να συνδέονται ζωντανά και τους ηθοποιούς να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 1

Η ιδέα ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2014, από τον Γερμανό σκηνοθέτη Michael Sommer και εμένα, όταν συζητήσαμε την πιθανότητα δημιουργίας μια παράστασης με αφορμή την κρίση των ελληνογερμανικών σχέσεων. Περνώντας από διάφορα στάδια και έχοντας εντωμεταξύ κορυφωθεί ο πόλεμος στη Συρία, αποφασίσαμε να αλλάξουμε την αρχική μας ιδέα και να μιλήσουμε για το πώς είναι να αφήνεις το σπίτι σου και να πηγαίνεις σε ένα άλλο. Μετά από αναζητήσεις, προστέθηκε στην ομάδα και ο Βρετανός σκηνοθέτης Tom Mansfield, θέλοντας να συμπεριλάβουμε και την εμπειρία του Λονδίνου, μιας παραδοσιακής ευρωπαϊκής μητρόπολης, που είχε εμπειρία ετών στην αφομοίωση ξένων. Δημιουργήθηκαν λοιπόν τρεις θίασοι και αρχίσαμε να συλλέγουμε ιστορίες ανθρώπων που βρέθηκαν στην Αθήνα, το Λονδίνο και το Μόναχο, χωρίς να έχουν γεννηθεί σε αυτές τις τρεις πόλεις.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 2

Στην Αθήνα, θέλοντας να συλλέξουμε και ιστορίες προσφύγων και μεταναστών, ήρθαμε σε επαφή με οργανώσεις, εθελοντές και δομές που είχαν προηγούμενη εμπειρία συνεργασίας μαζί τους και οργανώσαμε εβδομαδιαία θεατρικά εργαστήρια για 4 μήνες. Κάποιες ιστορίες προέκυψαν από την επαφή μας με τα παιδιά των εργαστηρίων.
Το πρώτο κοινό ραντεβού των θιάσων, πραγματοποιήθηκε την Άνοιξη στο Μόναχο, όπου και αποφασίσαμε ποιες από τις ιστορίες παρουσίαζαν σκηνικό ενδιαφέρον και με τους 3 δραματουργούς-στην Αθήνα η Έρι Κύργια- ξεκινήσαμε το γράψιμο. Στις ιστορίες που επελέγησαν, έχει αναπτυχθεί δραματουργικά η επικοινωνία των ανθρώπων με τους δικούς τους που άφησαν πίσω. Αυτό σκηνικά επιτυγχάνεται με την ζωντανή χρήση της τεχνολογίας από τους ηθοποιούς των τριών θεάτρων.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 3

Δεν πρόκειται για μία παράσταση που αφορά στην πολύπλοκη χρήση τεχνολογικών μέσων ή την διερεύνηση των ορίων και των δυνατοτήτων τους. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται στην απλούστερη δυνατή μορφή της, που είναι πλέον οικεία σε όλους μας-ένα κοινό skype-και όπου αυτό είναι αναγκαίο να επικοινωνήσουν οι χαρακτήρες. Το πολύ ενδιαφέρον κομμάτι των ζωντανών skype συνδέσεων είναι πως επιτείνουν ένα βασικό χαρακτηριστικό της κλασικής θεατρικής εμπειρίας, αφού υπογραμμίζουν το εδώ και τώρα του συμβάντος, που είναι και το γοητευτικότερο ίσως συστατικό της θεατρικής δράσης.

«PhoneHome»: μια πρωτότυπη θεατρική τριεθνής σύμπραξη - εικόνα 4

Η οργάνωση της παράστασης αποδείχτηκε εξαιρετικά περίπλοκη, αφού απαίτησε τον συντονισμό τριών τεχνικών ομάδων (τεχνικοί δικτύων και συνδέσεων, μηχανικοί ήχου κλπ), μαζί με τους καλλιτεχνικούς συντελεστές. Όπως στα περισσότερα πράγματα, το να κάνεις κάτι να μοιάζει απλό, απαιτεί τεράστια προσπάθεια και ατέλειωτες ώρες εργασίας και δοκιμών. Η παράσταση κινείται στην ενδιάμεση των τριών θιάσων ζώνη. Μετακινηθήκαμε από τις αρχικές μας ιδέες ή την αισθητική μας βάση για να συναντηθούμε. Αυτό στην αρχή έμοιαζε τρομακτικό, αλλά στη συνέχεια έγινε πολύ ενδιαφέρον. Σαν να κολυμπάς σε μια άγνωστη θάλασσα για πρώτη σου φορά…

Περισσότερες πληροφορίες

Phone home

  • Σκηνική Σύνθεση

Τρία θέατρα σε Αθήνα, Λονδίνο και Μόναχο δημιουργούν μια κοινή σπονδυλωτή παράσταση, η οποία παίζεται την ίδια στιγμή στις τρεις πόλεις, με τους θεατές κάθε θεάτρου να βλέπουν ένα μέρος της κάθε ιστορίας. Οι ιστορίες ολοκληρώνονται με τις σκηνές να συνδέονται ζωντανά και τους ηθοποιούς να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γέλιο για μικρούς και μεγάλους: Το Christmas Comedy Club του Γιώργου Χατζηπαύλου

Το "Comedy Club Xmas Special" του Γιώργου Χατζηπαύλου είναι η παράσταση που διασκεδάζει όλη την οικογένεια και έρχεται στην Αίθουσα Γιάννης Μαρίνος του Μεγάρου Μουσικής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/12/2025

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.