Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι;

Υπάρχει το budget για να διεξαχθεί κανονικά το Ελληνικό Φεστιβάλ; Τι σημαίνει «κανονικά» για έναν ακέφαλο φορέα; Και γιατί πρέπει ένα και μόνο πρόσωπο να διευθύνει έναν «πολυπρόσωπο» θεσμό;

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι;

Υπάρχει το budget για να διεξαχθεί κανονικά το Ελληνικό Φεστιβάλ; Τι σημαίνει «κανονικά» για έναν ακέφαλο φορέα; Και γιατί πρέπει ένα και μόνο πρόσωπο να διευθύνει έναν «πολυπρόσωπο» θεσμό;

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 1

Δύο μήνες μετά τον εξωκαλλιτεχνικό θόρυβο της ζημιάς των 2,7 εκατ. ευρώ και έναν από την άκομψη αποπομπή του Γιώργου Λούκου, το Ελληνικό Φεστιβάλ παραμένει χωρίς πρόεδρο, διευθυντή και βασικά στελέχη. Ο Αριστείδης Μπαλτάς και οι συνεργάτες του αναζητούν το διάδοχο του κηλιδωμένου πλέον αυτού θώκου. Λευκός καπνός δεν έχει βγει από το Υπουργείο Πολιτισμού μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (τουναντίον, η παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου από τη θέση της –επί 21 χρόνια– καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αφήνει ακέφαλο έναν ακόμη σημαντικό θερινό θεσμό).

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 2

Ο σκανδιναβικός καιρός παραπλανεί, αλλά το καλοκαίρι πλησιάζει. Ποιος θα προλάβει να διοργανώσει πρόγραμμα καλλιτεχνικού κύρους και φεστιβαλικής εμβέλειας; Ποιος εξάλλου θα δεχθεί, κόντρα στην περιρρέουσα λασπολογία, τη θέση-τρόπαιο και, συνάμα, ηλεκτρική καρέκλα του προέδρου και διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ; Οι συνθήκες ευνοούν, αντί για την εύρεση ενός προσώπου, μια πιο… ολιστική αντιμετώπιση αυτής της ανώνυμης εταιρείας του Ελληνικού Δημοσίου που από το 1955 αποτελεί, σύμφωνα με τον εμπνευστή της, Γεώργιο Ράλλη, «τη μεγαλυτέραν καλλιτεχνικήν και τουριστικήν προσπάθειαν εις την χώραν».

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 3

Πρώτον, πρέπει να αποσαφηνισθεί το μέγεθος του budget και του ελλείμματος, οι οφειλές, οι χορηγοί και οι προσυμφωνημένες παραγωγές για το 2016 – αν υπάρχουν. Δεύτερον, το φετινό φεστιβάλ δεν χρειάζεται να έχει ένα βουνό εκδηλώσεις, οφείλει όμως να έχει «λίγα και σπουδαία». Τρίτον και σημαντικότερο, μήπως η άχαρη συγκυρία προσφέρεται για να ανατραπεί το χρόνιο προσωποκεντρικό προφίλ του φεστιβάλ, με την ανάθεση διαφορετικών τομέων ή/και χώρων του φεστιβάλ σε περισσότερους από έναν διευθυντή; Το περίφημο Φεστιβάλ της Αβινιόν διοικούνταν επί μια δεκαετία από δύο άτομα, με έναν ή περισσότερους προσκεκλημένους συν-διευθυντές ανά έτος.

Το αδιαμφισβήτητο, λόγου χάρη, κληροδότημα του Λούκου, η Πειραιώς 260, θα μπορούσε να κατευθυνθεί –έστω δοκιμαστικά– σε πειραματικές ομάδες και να διατηρήσει το προφίλ της κατεξοχήν έδρας της περφόρμανς. Ας περάσουμε στα δύσκολα. Πώς θα κλειστούν άμεσα και χωρίς μεσάζοντες μεγάλες ορχήστρες, μπαλετικά συγκροτήματα και συναυλιακά σχήματα για το Ηρώδειο για να μην το δούμε να ξαναγίνεται η εμποροπανήγυρη κάθε θεατρώνη; Τα ακόμη δυσκολότερα αφορούν την Επίδαυρο – εδώ κι αν απαιτείται συγκερασμός, όραμα και διαύγεια. Πώς θα ξαναβρεί το παγκόσμιο αυτό ορόσημο την αίγλη του απεξαρτημένο από τις αρχαιολατρικές αγκυλώσεις;

Περισσότερο αναζωογονητικό πάντως από το να δούμε έναν νέο διευθυντή, είναι να δούμε ένα νέο φεστιβάλ. Ακόμη κι αν πρέπει το ήδη υπάρχον μοντέλο να σπάσει στα εξ ων συνετέθη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
10/10/2025

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.