Η έκθεση "Casts of an Island" στην Κύπρο μέσα από 5+1 έργα

Κοιτάμε τα πιο εντυπωσιακά έργα της έκθεσης η οποία γιορτάζει 70 χρόνια συνεργασίας της εταιρείας CiC με την Mercedes-Benz.

Πανίκος Tεμπριώτης Tribus Huba The Skier

Ο Αλέξης Άννινος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Cyprus Import Corporation Ltd εγκαινιάζει μια πρωτοποριακή έκθεση σύγχρονης τέχνης με χαρακτηριστικό τίτλο "Casts of an Island", σε επιμέλεια του σημαντικού συλλέκτη Νίκου Χρ. Παττίχη, με αφορμή τα 70 χρόνια συνεργασίας της εταιρείας CiC με την Mercedes-Benz.

Η πρώτη σημαντική έκθεση σύγχρονης τέχνης με αφορμή τα 50 χρόνια από την Τουρκική εισβολή (1974-2024). Εκεί θα εκτεθούν έργα μουσειακών διαστάσεων τα περισσότερα των οποίων για πρώτη φορά. Αφορμή δίνουν τα 70 χρόνια παρουσίας της Mercedes-Benz στην Κύπρο με τη συνεργασία της εταιρείας CiC Ltd και τα επιβλητικά showroom της Mercedes-Benz στην είσοδο της Λευκωσίας θα μετατραπούν σε Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για όλο τον φετινό Νοέμβριο, σε μια σύμπραξη τέχνης και βιομηχανίας που θα εκπλήξει ευχάριστα τους φιλότεχνους αλλά και τους φίλους του αυτοκινήτου.

Διαβάστε Επίσης

Ιστορικά μοντέλα Mercedes, όπως η περίφημη λιμουζίνα της Ζήνας Κάνθερ ντε Τύρας, θα συνομιλήσουν με σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες Κυπρίων και όχι μόνο καλλιτεχνών. Πλείστα των έργων ανήκουν στον μη κερδοσκοπικό οργανισμό CYCO (Cyprus Contemporary Art Center).

5+1 έργα που ξεχωρίζουν

Σωκράτης Σωκράτους "Casts of an Island/Katalogos" (2016)

Σωκράτης Σωκράτους Casts of an island Katalogos

Ο Σωκράτης Σωκράτους ως ευαίσθητος δέκτης και διορατικός παρατηρητής πολιτικών και κοινωνικών γεγονότων της συγκυρίας , ως συλλέκτης εικόνων και θραυσμάτων μνήμης, συχνά από δραματικές στιγμές της ανθρώπινης συνθήκης και εν τέλει ως τέκτων, που δομεί συνθετικά, ταξινομώντας και κατηγοριοποιώντας τα υλικά που επιλέγει, ομολογεί με τις δράσεις και τις εγκαταστάσεις του μία έντονη αίσθηση κοινωνικής συνείδησης και μία προβληματική ακτιβιστικού τύπου, φορέα μεταφορικών σχολιασμών. Η καλλιτεχνική του κατάθεση φαίνεται να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις έννοιες ‘πόλις’ και ‘θέατρο’ στην αρχαιοελληνική τους σύλληψη και πραγμάτευση, καθώς και στην αντίληψη της πόλης ως σκηνής θεάτρου της ίδιας της ζωής. Από την άποψη αυτή τα έργα του Σωκράτη Σωκράτους "Casts of an Island/Katalogos" και "Module of Urban Landscape" μοιάζει να αποτελούν κυριολεκτικές ‘παραβάσεις’ και σημάνσεις αντίστασης, εμβόλιμα δηλαδή δοκίμια, εν προκειμένω εικαστικά, στη συνολική πράξη αναφορικά στα δρώμενα της ανθρώπινης κατάστασης.

Πρόκειται για μία εγκατάσταση με εκμαγεία από μορφοποιημένη και στερεοποιημένη άμμο σε μία εναλλαγή από κυρτές και κοίλες στοιχειώδεις φόρμες, οι οποίες γίνονται φορείς διαπολιτισμικών συμβόλων και αρχετύπων. Με την πρακτική αυτού του τύπου φαίνεται να παράγεται μία έκτυπη ιστόρηση, καθώς με αυτήν σφραγίζεται ο πλούτος αφηγηματικών στρώσεων από την ιστορία, την πολιτισμική κληρονομιά, την τοπική παράδοση, τη συνολική μείξη κουλτούρας του νησιού. Αυτά τα δια-κείμενα, κοιτάσματα/κοιτάγματα, τοποθετημένα με ιδιαίτερη προσοχή, σχεδόν ευλαβικά, σαν πολύτιμα κειμήλια, οργανώνουν ένα μνημονικό αρχείο παρα-κατα-θήκης. Σε αυτόν τον καθησυχαστικό χώρο νύξεων και υποψιασμού που λειτουργεί ως κιβωτός διαθήκης, τα "Casts of an Island" μας καλούν σε ένα γαλήνιο κοίταγμα.

Κωστής Βελώνης "Life Without Democracy" (2012)

Κωστής Βελώνης life without democracy

Οι μινιμαλιστικές συνθέσεις του Κωστή Βελώνη, (Please Stay Behind the Barricade, Life Without Democracy, Europe’s Melancholy Union, The Sun Rises, The Same Sad Rhetoric) τρισδιάστατες κατασκευές, συναρμογές και ασκήσεις ύφους ή πειράματα με ασήμαντα και ευτελή υλικά σε ποικιλία κλίμακας, υπαγορεύουν μία ιδιαιτέρως χαρακτηριστική ποιητική ιδιορρυθμία, με την πλήρη σημασία της λέξης. Πρόκειται για εικαστικές προτάσεις/παραδείγματα με έκδηλο ένα μαστόρεμα αρχαϊκού τύπου, το οποίο περιγράφει μία διαδικασία εμπειρίας με ένστικτο και παρόρμηση, αλλά και με νοητική μέριμνα ταυτόχρονα. Φιλοσοφική ειρωνεία, πολιτικός σχολιασμός, ακόμη και μεταφορές μεταφυσικού τύπου αποτελούν εγγενή και βασικά στοιχεία συνοδευτικά της δημιουργικής του πρακτικής. Στο καθαρά ρηματικό μέρος των έργων του, στους τίτλους που αποφασίζει, ολοκληρώνεται μία παραβολικού τύπου στοχαστική κατάθεση, χωρίς διδακτισμό, ικανή να διευρύνει επιπλέον τόσο την αγωγή του βλέμματος, όσο και την αγωγή του νου.

Διαβάστε Επίσης

Ένα ξύλινο παραλληλεπίπεδο παραπέτασμα, βαμμένο μαύρο, στη λογική αυτοσχέδιας κρυπτογραφικής μακέτας ορθώνεται κατ’ ενώπιον, ως εμπόδιο στο χώρο ή ως χωρικό διαχωριστικό. Στις παράλληλες σειρές ραφιών του έχουν τοποθετηθεί κλιμακωτές φόρμες, περίπου όμοιες, σαν ταξινομημένα αντικείμενα με αποστάσεις και χωρίς συνοχή μεταξύ τους. Πρόκειται για ομοιώματα που παραπέμπουν σε εγκάρσιες τομές του κοίλου του αρχαίου θεάτρου, εκείνου δηλαδή του μέρους που προοριζόταν για τους θεατές. Ο Κωστής Βελώνης, διαμελίζοντας την αμφιθεατρική φόρμα και τοποθετώντας τα σπαράγματά της στην πρόσοψη του συμβολικού του χώρου φαίνεται να προβαίνει σε μία έμμεση δήλωση ακύρωσης της συμμετοχής σε θεατρικά δρώμενα. Ο τίτλος του έργου, "Model for Life without Democracy", αναμφίβολα παίζει αποφασιστικό ρόλο στην πρόσληψή του.
Η έννοια της δημοκρατίας στην πρωταρχική της σύλληψη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αντίληψη του ελληνικού θεάτρου, μία μοναδική μορφή αμφίπλευρης επικοινωνίας θεατών και δρωμένων, σε ένα οργανικό σύστημα διάδρασης αναφορικά στον Λόγο: τη δημόσια ομιλία και απεύθυνση, τον πολιτικό στοχασμό ή τον αντίλογο στη ρητορεία και τη διαχείριση της εξουσίας. Με την εικαστική του πρόταση ο Βελώνης διαρρηγνύοντας ουσιαστικά τη θεατρική φόρμα και ακυρώνοντας τη συνοχή της, φαίνεται εμμέσως να ομολογεί τη διατάραξη της δημοκρατικής συνθήκης, καθώς και της διαλεκτικής της δυναμικής.

Mercedes-Benz 300 (d) (σειρά W189) BC200 - 1960

Mercedes Benz 300

Ιδιοκτησίας του γεννημένου στην Κύπρο Αμερικανού εκατομμυριούχου Κρίστιαν Κάνθερ, συζύγου της Ζήνας Κάνθερ, γνωστής επίσης ως Πριγκίπισσα ντε Τύρας. Χρησιμοποιείτο από την ίδια και οδηγείτο από σωφέρ. Από το 1973, βρίσκεται στην κατοχή της Cyprus Import Corporation Ltd και κατά την τουρκική εισβολή, είχε μεταφερθεί σε σπίτι στη νότια πλευρά της Λευκωσίας, για να προστατευθεί. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, είναι από τα πολύ λίγα που φέρουν διαχωριστικό μεταξύ οδηγού και πίσω επιβατών, με ανοιγόμενο παράθυρο και σύστημα μικροφωνικής για επικοινωνία μεταξύ τους. Χαρακτηριστικό του επίσης είναι ότι τα παράθυρα στις πόρτες δεν διαχωρίζονται μεταξύ τους (pillarless look), ώστε όταν είναι ανοιχτά προσφέρουν απρόσκοπτη θέα και αίσθηση cabriolet αυτοκινήτου. Επίσης, φέρει σύστημα αυτόματου γρασαρίσματος με το πάτημα ενός κουμπιού από τη θέση του οδηγού, όπως επίσης μηχανικό σύστημα αυτόματης διατήρησης ύψους από το οδόστρωμα (self-levelling).

Το αυτοκίνητο αυτό, είναι της τέταρτης και τελευταίας σειράς του μοντέλου 300 και γι’ αυτό είναι γνωστό ως το 300 d και φέρει τον κινητήρα μηχανικού ψεκασμού (οι προηγούμενες εκδόσεις έφεραν καρμπυρατέρ), όπως επίσης αισθητές αναβαθμίσεις στο σχεδιασμό και μηχανικά μέρη. Το μοντέλο 300 είναι περισσότερο γνωστό με τη επωνυμία Adenauer καθότι ήταν το αγαπημένο μοντέλο του πρώτου και για 14 έτη καγκελάριου της Δυτικής Γερμανίας, Konrad Adenauer. Ήταν το αυτοκίνητο προτίμησης για αρχηγούς κρατών, ανθρώπους της τέχνης, βιομήχανους και μεγάλο-επιχειρηματίες. Ο αντικαταστάτης του μοντέλου, το 1963, είναι το θρυλικό μοντέλο 600. Στην Κύπρο υπάρχουν μόνο δύο. Το μοντέλο αυτό (το 300 d έφερε σειρά W189, τα 300, 300 b και 300 c τη σειρά W186) ήταν στη παραγωγή από το 1951 μέχρι το 1962. Φέρει εξακύλινδρο βενζινοκινητήρα, χωρητικότητας 2996 κ.ε. με μηχανικό σύστημα ψεκασμού (Mechanical Fuel Injection). Αποδίδει 160 ίππους και 237 Nm ροπή. Μέγιστη ταχύτητα 160 km/h. Ο κινητήρας είναι της ίδιας σειράς με αυτό που προσφερόταν στο 300SL Gullwing και Roadster (1955-1957 και 1957-1961 αντίστοιχα), αλλά με μειωμένη ιπποδύναμη. Διαθέτει αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 3-σχέσεων. Βρίσκεται σε εξαιρετική και αυθεντική κατάσταση.

Mercedes-Benz 600 SEL (σειρά W140) 10/1993

Mercedes Benz 600 sel

Ένα από δύο 600 SEL που αγοράστηκαν από πασίγνωστη Κυπριακή Εταιρεία κατασκευών, για τη χρήση των ιδρυτών της και διευθυντών της. Το συγκεκριμένο φέρει το ασυνήθιστο χρώμα (Barolo red), καθότι ήταν το αγαπημένο χρώμα του χρήστη του. Χαρακτηριστικά, όλα του τα αυτοκίνητα έφεραν τον συγκεκριμένο συνδυασμό χρώματος αμαξώματος και ταπετσαρίας, όπως επίσης τον συγκεκριμένο τριψήφιο αριθμό στις πινακίδες εγγραφής (με μία, εις γνώση μας, εξαίρεση). Φέρει δωδεκακύλινδρο βενζινοκινητήρα σε V12, χωρητικότητας 6000 κ.ε. με ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού (Electronic Fuel Injection). Αποδίδει 408 ίππους και 500 Nm ροπή. Μέγιστη ταχύτητα ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 256 km/h. Το μοντέλο αυτό, είναι το πρώτο επιβατικό V12 της Mercedes-Benz. Η κινητήρας του (τύπος M120) για πολλά χρόνια χρησιμοποιείτο και στο Pagani Zonda. Διαθέτει ιδιαίτερα πλούσιο εξοπλισμό και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 4-σχέσεων. Το μοντέλο αυτό (S-Class σειρά W140) ήταν στην παραγωγή από το 1992 μέχρι το 1998. Βρίσκεται σε εξαιρετική και αυθεντική κατάσταση.

Πανίκος Tεμπριώτης "Tribus Huba: The Skier" (2010)

Πανίκος Tεμπριώτης Tribus Huba The Skier

Η γλυπτο/κατασκευή του Πανίκου Τεμπριώτη "The Skier", από τη Tribus Huba, που ο ίδιος επινόησε και κατασκεύασε, δεν είναι παρά ένα υβριδικό ον σουρρεαλίζουσας μυθοπλασίας. Αυτό το ανθρωποειδές με εμφανή κάποια βασικά στοιχεία της οργανικής του ταυτότητας, όπως η σπονδυλική στήλη και η καρδιά, είναι σε στάση εκκίνησης και προβάλλει τον μεικτό εξοπλισμό εξαρτημάτων του, που παραπέμπουν σε πολλαπλού τύπου πλοηγήσεις. Η έρευνα του Τεμπριώτη εστιάζεται στο σώμα, στη φυλετική και υπαρξιακή του ταυτότητα, καθώς και σε μία ανάγκη αναδιατύπωσης και επαναπροσδιορισμού αναφορικά στην αντίληψη του συνολικού εαυτού. Προς την κατεύθυνση αυτή φαίνεται να δημιουργεί μία εναλλακτική, πολύ προσωπική, ιδιόμορφη "πραγματικότητα”, απόλυτα δική του, με την οποία γίνεται μνεία σε υπέρβαση της ζωικής δύναμης και αντοχής. Το μορφικό του σύστημα παρουσιάζει μία αλλόκοτη συμμετρία, στοιχείο που μας υποψιάζει σε δυναμικές μεταλλάξεων.

Σάββας Χριστοδουλίδης "Pentadaktylos" (2017)

Σάββας Χριστοδουλίδης Pentadaktylos

Σε μία εκκεντρική συναρμολόγηση των κατά παράταξη λεπτών τριγωνικών βάσεων με ένα εν δυνάμει αυξομειούμενο σαν ελατήριο στέλεχος εδράζεται η πλασματική μεταφορά της οροσειράς, σαν εξπρεσιονιστική μακέτα με ανησυχητικές εξάρσεις και γωνιώσεις. Αυτό το Black Mountain, ο Πενταδάκτυλος με την άναρθρα τετμημένη ερεβώδη στιλπνή μάζα του αντιπαραβάλλεται στις καθαρά γεωμετρικές συμμετρίες της βάσης που το φέρουν χωρίς να το παγιδεύουν. Ο συμπαγής ορεινός όγκος αποδεσμευόμενος από τους βαστάζους του και αποβάλλοντας την γήινή του βαρύτητα, ορθώνεται υπαινικτικά σαν μαύρο σύννεφο, δοκιμάζοντας μία ανυψωτική αιώρηση, μία μετοίκηση σε ουράνια ζώνη. Ο "Πενταδάκτυλος", από φυσικό όριο και τείχος προστασίας της πόλης, από εμπόδιο ή απαγορευτικό παραπέτασμα προς βορρά που είναι άρρηκτα δεμένος με το μυθικό, κοινωνικό και ιστορικό φαντασιακό του τόπου, στην εικαστική κατάθεση του Σάββα Χριστοδουλίδη αξιώνεται μιας ερμηνευτικής μεταλλαγής καθαρά ειδολογικής και οντολογικής τάξης, αναφορικά στις επίσημες γεωγραφίες των ανθρώπινων ορίων, καλώντας μας να συμμετέχουμε σε μία πένθιμη συμφωνία, σε ένα requiem.

Info: Showroom της Mercedes-Benz | 9/11 - 30/11 | Ωράριο Λειτουργίας: Δευτ.- Παρ. 9 π.μ.- 6 μ.μ., Σάβ. 9 π.μ.- 1 μ.μ. & 2 μ.μ. - 5 μ.μ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Σπίτι των Αλαγιωτών γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

Ο χώρος πολιτισμού ALAYA ανοίγει τις πόρτες του με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Το Athens Digital Arts Festival ανατρέχει σε 20 στιγμές από τα 20 χρόνια πορείας του

Με αφορμή την επετειακή επιστροφή του φεστιβάλ, ο ιδρυτής του Ηλίας Χατζηχριστοδούλου γράφει για τις στιγμές που σημάδεψαν το ADAF αλλά και τον ίδιο.

"Poor Things", Athens Photo Festival και νέες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη

Το μουσείο ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα εκθέσεων που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο.

"Before and After Science": Ο ΝΕΟΝ εκθέτει στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στην Ίριδα Τουλιάτου την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2024.

"Η Άγνωστη Νήσος": Σοφία Κυριακού και Λία Πέτρου καλούν το κοινό σ’ έναν υπαρξιακό περίπατο

Οι δύο καλλιτέχνιδες φτιάχνουν έναν ιδιοσυγκρασιακό και ευαίσθητο διάλογο πάνω στις στερεοτυπικές μας αντιλήψεις γύρω από την περιήγηση.

Νύχτα Μουσείων στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας

Εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά αλλά και συναυλία μαθητών του Μουσικού Σχολείου Αθήνας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024.

Το 20ο Athens Digital Arts Festival είναι γεγονός!

Ξεκινάει σήμερα το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ αφιερωμένο στις ψηφιακές τέχνες, κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση μέσα στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα και την Πλατεία Δικαιοσύνης.