Η ιστορικός τέχνης Θάλεια Στεφανίδου γράφει για την έκθεση "Casts of an Island"

Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης παρουσιάζεται στην Κύπρο με αφορμή τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή.

Casts of an Island

Μια πρωτοποριακή έκθεση σύγχρονης τέχνης παρουσιάζεται στην Κύπρο, υπό τον τίτλο "Casts of an Island", σε επιμέλεια του συλλέκτη Νίκου Χρ. Παττίχη, με αφορμή τα 70 χρόνια συνεργασίας της εταιρείας CiC με την Mercedes-Benz. Τα εγκαίνια θα τελέσει τη Τετάρτη 8 Νοεμβρίου στις 5 μ.μ στο showroom της Mercedes-Benz ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης.

Η πρώτη σημαντική έκθεση σύγχρονης τέχνης με αφορμή τα 50 χρόνια από την Τουρκική εισβολή (1974-2024). Εκεί θα εκτεθούν έργα μουσειακών διαστάσεων τα περισσότερα των οποίων για πρώτη φορά. Αφορμή δίνουν τα 70 χρόνια παρουσίας της Mercedes-Benz στην Κύπρο με τη συνεργασία της εταιρείας CiC Ltd και τα επιβλητικά showroom της Mercedes-Benz στην είσοδο της Λευκωσίας θα μετατραπούν σε Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για όλο τον φετινό Νοέμβριο, σε μια σύμπραξη τέχνης και βιομηχανίας που θα εκπλήξει ευχάριστα τους φιλότεχνους αλλά και τους φίλους του αυτοκινήτου.

Διαβάστε Επίσης

Ο τίτλος της έκθεσης είναι παρμένος από το ομώνυμο έργο του εικαστικού Σωκράτη Σωκράτους, το οποίο περιλαμβάνεται στην έκθεση.

Μαζί με τα συλλεκτικά μοντέλα αυτοκινήτων της Mercedes - Benz θα εκτεθεί ο sofa Woosh της Zaha Hadid (1985/86) με παράλληλη προβολή της Πλατείας Ελευθερίας στη Λευκωσία, η οποία αποτελεί σχεδιασμό του αρχιτεκτονικού της γραφείου (Zaha Hadid Architects, 2012-2021).

Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης, γράφει στην εισαγωγή του καταλόγου: 
"Αφορμή για την έκθεση "Casts of an Island", η οποία θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του καλοκαιριού του 2024 στις Αποθήκες Χαρουπιών στο παραλιακό μέτωπο της Λεμεσού - ένα σημαντικό κτίριο του μοντερνισμού στην Κύπρο, αποτελεί η επέτειος των 50 ετών από την τουρκική εισβολή (1974-2024).

Κατά την προετοιμασία της έκθεσης, ο Νίκος Χρ. Παττίχης, ως συλλέκτης και επιμελητής δημιούργησε μία προοιμιακή έκθεση, ένα πρελούδιό της, εκμεταλλευόμενος μία ανεξάρτητη συγκυρία, τον εορτασμό των 70 χρόνων παρουσίας της Mercedes-Benz στην Κύπρο σε συνεργασία με την εταιρεία Cyprus Import Corporation, για την οποία ο Παττίχης επιλέγει να παρουσιάσει 25 έργα της συλλογής του, κατά κύριο λόγο, τα οποία καθόρισαν την τέχνη στην Κύπρο τα τελευταία 20 χρόνια, κυρίως μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων το 2004. Το σύνολο των έργων καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εικαστικών προτάσεων, χαρακτηριστικό των εξελίξεων των σύγχρονων τάσεων στη διεθνή εικαστική κοινότητα: εκδοχές ζωγραφικής πράξης, κατασκευές, εγκαταστάσεις και βίντεο, όλα ως όψεις του επινοητικού πράττειν, αλλά και ως μηνύματα αναφορικά στην ενότητα του οικουμενικού πολιτισμού.

Έτσι, τον Νοέμβριο του 2023, το εντυπωσιακό showroom της εταιρείας στην είσοδο της Λευκωσίας θα αποτελέσει τον πρώτο χώρο υποδοχής των "Casts of an Island", με την ιδιαιτερότητα μάλιστα τη συνέκθεση έργων τέχνης μαζί με εκδοχές βιομηχανικού design, κυρίως με συλλεκτικά και ιστορικά μοντέλα της Mercedes- Benz των τελευταίων δεκαετιών.

Αναμφίβολα, οι συγκυρίες μας συντονίζουν και μας παρέχουν δημιουργική ώθηση. Έτσι κατά την προετοιμασία ενός αμιγώς καλλιτεχνικού πονήματος εν προόδω προέκυψε μία δυναμική του τύπου ars combinatoria, μία πρακτική δηλαδή που χαρακτηρίζει την εποχή μας αναφορικά στην εύρεση επαναπροσδιορισμών ανάμεσα στις μείζονες και τις ελάσσονες τέχνες.

Σε κείμενό μου, χρόνια πριν, αναφορικά στα χαρακτηριστικά ενός συλλέκτη με συνείδηση, τον είχα προσδιορίσει ως φανατικό της τέχνης και της συσσώρευσης έργων, ως ανιχνευτή και κατά κάποιον τρόπο, τιμητή των δημιουργημάτων, ακόμη και ως θεματοφύλακα της εικαστικής μνήμης. Ωστόσο πάνω από όλα θεωρούσα ιδιαίτερα βαρύνουσα μία πτυχή της προσωπικότητάς του: τη δυνατότητά του να συγκροτεί τη συλλογή του ως οργανικό σύνολο, όχι αθροίζοντας και ταξινομώντας έργα ανάλογα με την αξία τους σε ένα θεωρητικό "χρηματιστήριο" τέχνης, αλλά υποστηρίζοντας τις εμμονές του και εκθέτοντάς τες με τρόπους που να αποκαλύπτουν ένα βαθύ προσωπικό βλέμμα που προσδιορίζει την τόλμη του. Είναι δίκαιο να ομολογήσουμε ότι ο Νίκος Παττίχης "υπάρχει" πλάι στα έργα της συλλογής του και όχι χάρη σε αυτά. Από αυτή την άποψη, όταν ο συλλέκτης ταυτίζεται με τον επιμελητή, το ζητούμενο του συνειδητού συλλέκτη θα έλεγα πως επιβεβαιώνεται με ολοκληρωμένο τρόπο.

Το εγχείρημα της έκθεσης είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό και λόγω της σημαδιακής επετείου. Είναι επομένως σκόπιμο να γίνει όσο το δυνατόν πιο ορατή η απελευθέρωση της δυναμικής των έργων που έχουν επιλεγεί. Προς την κατεύθυνση αυτή εξυπηρετεί αποφασιστικά ο καθοδηγητικός μίτος που έχει συνταχθεί από τον επιμελητή, δηλαδή το σκηνογραφικό στήσιμο των έργων εντός του εκθεσιακού χώρου. Μεμονωμένα έργα λειτουργούν ως στάσεις ή στάσιμα της περιδιάβασης, ενώ σε αυτοτελείς ενότητες έργων πλάθονται αντιπαραθέσεις και γόνιμοι διάλογοι. Η συνολική σύνθεση μοιάζει να υπαγορεύει εύλογους σχολιασμούς και μάλλον είναι ιδιαιτέρως ανοιχτή στον κριτικό αναστοχασμό, ο οποίος διαλύει τις ασύνδετες εντυπώσεις.

Η προσέγγιση του Νίκου Παττίχη για τη συγκεκριμένη έκθεση παρουσιάζει μία εξίσου ενδιαφέρουσα παράμετρο, έχοντας στηρίξει το σκεπτικό της έκθεσης και στους τίτλους των έργων, οι οποίοι άλλοτε συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν την εικαστική τους εκδοχή και άλλοτε την οδηγούν σε αποκαλυπτικά μονοπάτια αντίληψης. Ανακατατάσσοντάς τους δημιούργησε μία ιδιαίτερου τύπου δοκιμιακή προσέγγιση, όπου δηλώνονται σαφείς υπαινιγμοί για την ιστορία της Κύπρου και το εθνικό της φαντασιακό. Με έναν φαινομενικά ασύνδετο εννοιακό ρυθμό, αυτοί οι τίτλοι μάς παρέχουν, με τον κρυπτικό και συχνά τον αλληγορικό τους τρόπο, εκείνο, το ποιητικό στην ουσία, συνοπτικό αφήγημα, που προσφέρει πολλών τύπων αναδείξεις ερμηνείας αναφορικά σε ιδεολογήματα ή στην κοινωνική και πολιτική ιστορία του τόπου. Και είναι αυτοί που μεταφέρουν με τη σημασιολογική τους προσαρμογή και τη συμπυκνωμένη τους πραγμάτευση τον απόηχο από την μεγάλη ή τη μικρή ιστορία του νησιού και του Κ(κ)όσμου που το περιβάλλει".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Athens Digital Arts Festival ανατρέχει σε 20 στιγμές από τα 20 χρόνια πορείας του

Με αφορμή την επετειακή επιστροφή του φεστιβάλ, ο ιδρυτής του Ηλίας Χατζηχριστοδούλου γράφει για τις στιγμές που σημάδεψαν το ADAF αλλά και τον ίδιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
17/05/2024

"Poor Things", Athens Photo Festival και νέες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη

Το μουσείο ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα εκθέσεων που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο.

"Before and After Science": Ο ΝΕΟΝ εκθέτει στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στην Ίριδα Τουλιάτου την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2024.

"Η Άγνωστη Νήσος": Σοφία Κυριακού και Λία Πέτρου καλούν το κοινό σ’ έναν υπαρξιακό περίπατο

Οι δύο καλλιτέχνιδες φτιάχνουν έναν ιδιοσυγκρασιακό και ευαίσθητο διάλογο πάνω στις στερεοτυπικές μας αντιλήψεις γύρω από την περιήγηση.

Νύχτα Μουσείων στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας

Εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά αλλά και συναυλία μαθητών του Μουσικού Σχολείου Αθήνας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024.

Το 20ο Athens Digital Arts Festival είναι γεγονός!

Ξεκινάει σήμερα το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ αφιερωμένο στις ψηφιακές τέχνες, κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση μέσα στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα και την Πλατεία Δικαιοσύνης.

Συνθέσεις της παραδοσιακής τέχνης "IKEBANA" στην Πινακοθήκη Γκίκα

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή το το "2024: Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ιαπωνίας-Ελλάδας".