Οι ανερχόμενες ταξιδιωτικές τάσεις του 2023 11/01/2023

Από τη Δανάη Μολόχα

Απ’ τη νοσταλγία στην εικονική πραγματικότητα. Η μεγάλη επιστροφή στο ταξίδι αγκαλιάζει τις αντιφάσεις που ζούμε γύρω μας, συνδυάζοντας αισιοδοξία και παγιδευμένη ενέργεια σ’ ένα κλίμα ευρύτερης πολιτικής και οικονομικής αστάθειας.

banner

Ξεφυλλίζουμε διαδικτυακά ρεπορτάζ και έρευνες που διεξήγαγαν διεθνή μέσα και ονόματα στο χώρο του ταξιδιού, αναλύουμε τα φαινόμενα μ’ έναν ειδικό απ’ τη δημοφιλή πλατφόρμα ξενοδοχείων Ηotel Planner και σας παρουσιάζουμε τις πιο ενδιαφέρουσες τάσεις που θα κυριαρχήσουν στο ταξίδι το 2023 – και ακόμα παραπέρα.

1. Αναζητώντας το άγνωστο

Νέες εμπειρίες, νέοι τόποι, νέοι άνθρωποι. Έπειτα από μια έρευνα σε συντάκτες, ντόπιους ειδικούς και, φυσικά, τους αναγνώστες τους, οι αγαπημένοι ταξιδιωτικοί οδηγοί Rough Guides ονόμασαν την αναζήτηση του «νέου» τη Νο 1 τάση του 2023, με 70% των ταξιδιωτών να επιθυμεί αυθεντικές εμπειρίες που θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους – σε πολυσύχναστες πολιτιστικές πρωτεύουσες και τοπία εκτός της πεπατημένης.
Και δεν είναι οι μόνοι. Αντλώντας δεδομένα από 24.000 άτομα σε 17 χώρες, ο Όμιλος Expedia (που περιλαμβάνει τις ταξιδιωτικές μηχανές αναζήτησης Expedia, Hotels.com και Vrbo) ονόμασε τη γενικότερη τάση προς απροσδόκητες, αντισυμβατικές εμπειρίες –από τη γελωτοθεραπεία μέχρι τα «cowboy-cations», βλέπε διακοπές σε καουμπόικα ράντσα στη Μοντάνα των ΗΠΑ ή σε ανακαινισμένους αχυρώνες στην Ευρώπη– «Νο-nοrmal» (μη κανονικό).
Το διαδικτυακό πρακτορείο Booking.com, πάλι, περιέγραψε δημιουργικά το φαινόμενο ως «απόλαυση στη ζώνη δυσφορίας», με 50% των ταξιδιωτών παγκοσμίως να δηλώνουν ότι θέλουν να βιώσουν το «απόλυτο πολιτισμικό σοκ» και ένα 73% να επιθυμεί να δοκιμάσει εμπειρίες που θα το ωθήσουν στα άκρα.

banner

2. Ώρα για αναγεννητικό ταξίδι

Το 2023, μια σειρά από αειφόρες πρωτοβουλίες στοχεύει όχι απλώς να μειώσει ή να αντισταθμίσει το οικολογικό μας αποτύπωμα, αλλά να έχει θετική επίδραση, βάζοντας τα θεμέλια για ένα καλύτερο μέλλον.

Το επιχειρηματικό περιοδικό Forbes στρέφει το βλέμμα προς το «ταξίδι με σκοπό» και την πεντάστερη πολυτέλεια με οικολογική συνείδηση. Προγράμματα όπως το «Good Travel with Marriott Bonvoy™» προσφέρουν στους φιλοξενούμενους του γνωστού ξενοδοχειακού ομίλου την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην αποκατάσταση κοραλλιογενών υφάλων στο Βόρνεο της Μαλαισίας ή να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με την κουλτούρα και τη συντήρηση ιστορικών ναών στο Κιότο.

Με στόχο να μετατρέψει το ταξίδι σε «δύναμη για το καλό», η πλατφόρμα Regenerative Travel (αναγεννητικό ταξίδι) συγκεντρώνει επίσης μια οικογένεια από ανεξάρτητα ξενοδοχεία νέας γενιάς, αλλά και ομαδικές δραστηριότητες και ενημερωτικό υλικό, ενισχύοντας έμπρακτα τις ντόπιες κοινότητες και τους τόπους που τις περιβάλλουν.

3. Νότες νοσταλγίας

Στο αντίθετο άκρο απ’ το κυνήγι του καινούργιου βρίσκεται η επιθυμία για κάποιου είδους… ζεστή ταξιδιωτική αγκαλιά. Μια τάση για νοσταλγικές αποδράσεις διακρίνει στο 88% των ταξιδιωτών σύμφωνα με το Booking.com. Σε μια περίοδο γενικευμένης αστάθειας ο ρομαντισμός παλαιότερων εποχών και η απλότητα της προ-ψηφιακής εποχής μοιάζει ακαταμάχητος «ακόμα και για millennials ή για τους Gen-Zs που δεν την έζησαν ποτέ», σύμφωνα με την έρευνα. Τη νέα χρονιά πατάμε rewind για ταξίδια με λεωφορείο αλά σχολική εκδρομή και ρετρό ατραξιόν που αγαπήσαμε σε παλιές ταινίες.

4. Τουρισμός & TV

H Expedia προβλέπει για το 2023 την άνοδο των λεγόμενων «set-jetters», με 39% των ταξιδιωτών να έχει κλείσει ταξίδια σε προορισμούς που ανακάλυψε διαδικτυακά σε ταινίες και σειρές. Όσον αφορά την ταξιδιωτική έμπνευση, μάλιστα, οι προτάσεις από οικογένεια και φίλους είναι μόνο 2% πιο επιδραστικές από τις πλατφόρμες streaming. Τη νέα χρονιά φτιάχνουμε βαλίτσα για κοσμοπολίτικες αποδράσεις στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, ξεναγήσεις σε βρετανικές επαύλεις που αναβιώνουν την αίγλη μιας άλλης εποχής και αποδράσεις στη Νέα Ζηλανδία προς αναζήτηση χόμπιτ.

5. Ναι στις ηλεκτρικές μεταφορές

Αθόρυβα σαφάρι με τα ηλεκτρικά snowmobiles (eSleds) της πρωτοπόρου Aurorae Motion στη Λαπωνία. Περιπέτειες στα 2.300 μέτρα με τα ποδήλατα βουνού της e-Alps στο Γκριζόν της Ελβετίας, τη «Μέκκα του mountainbiking στις Άλπεις» σύμφωνα με την εταιρεία. Η ηλεκτρική ενέργεια πυροδοτεί νέες ταξιδιωτικές εμπειρίες και βιώσιμες εναλλακτικές με ενθαρρυντική συχνότητα πλέον.

Ως ιδανικός συνδυασμός μεταξύ «προσπάθειας και επιβράβευσης», οι διακοπές με ηλεκτρικό ποδήλατο –που δίνει έξτρα ώθηση στις δύσκολες αναβάσεις– φιγουράρει στη λίστα με τις ανερχόμενες τάσεις του 2023 των πράσινων ειδικών στις εκδρομές δράσης Exodus Travels.

Το πολυβραβευμένο τουριστικό γραφείο Audley Travel αναδεικνύει επίσης στη λίστα του ηλεκτρικά οχήματα πάσης φύσεως – τόσο ως αειφόρα επιλογή όσο και ως μέσο για πιο ουσιαστικές, εκ βαθέων εξερευνήσεις, φέρνοντας τους ταξιδιώτες πιο κοντά στην άγρια ζωή και απομονωμένους προορισμούς. Για παράδειγμα, τα «Σιωπηλά σαφάρι» που προσφέρει η ομάδα Green Safaris απ’ το Chisa Busanga Camp της Ζάμπια, επέτρεψαν σ’ ένα γκρουπ να δει ιπποπόταμους να θρηνούν, κάτι που θα ήταν αδύνατο αν τους πλησίαζε ένα πλοίο με ντιζελοκινητήρα.

6. Bleisure - η νέα τάση στο επιχειρηματικό ταξίδι

Το ταξιδιωτικό γραφείο Byway, που ειδικεύεται στις διακοπές χωρίς πτήσεις, λάνσαρε το 2022 το «bleisure travel planner», ένα εργαλείο αναζήτησης για πιο πράσινα επιχειρηματικά ταξίδια: βλέπε διαδρομές στις ράγες με άψογο WiFi, για εργασία που κυλά ανεμπόδιστα μέχρι την άφιξη στο μίτινγκ, και ενδιάμεσες στάσεις αναψυχής για μια υγιή ισορροπία «business» και «leisure» (ελεύθερος χρόνος).

Την ανερχόμενη αυτή τάση για το 2023 ανέδειξε και η Hotel Planner. Η δημοφιλής πλατφόρμα ξενοδοχείων συγκέντρωσε δεδομένα κρατήσεων, πληροφορίες από δεκάδες ενημερωτικά newsletters, αλλά και παρουσιάσεις σε παγκόσμια συνέδρια ταξιδιού (Travel Innovation Summit, World Travel Market κ.ά.) για να καταλήξει στις κυρίαρχες τάσεις του 2023, όπως οι ψηφιακοί νομάδες και το bleisure.

Ο διευθύνων σύμβουλος Επικοινωνίας της Hotel Planner, Philip Ballard, μας μίλησε σχετικά: «Το bleisure travel είναι ένα νέο φαινόμενο που αναδύεται από την πανδημία, καθώς εκατομμύρια εργαζόμενοι επιστρέφουν σε επιχειρηματικά ταξίδια, συνέδρια, retreats εργαζομένων, πωλήσεις και συμβουλευτικές συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο. Ωστόσο, τα επαγγελματικά ταξίδια δεν ανακάμπτουν τόσο γρήγορα όσο τα ταξίδια αναψυχής. Έτσι, τα ξενοδοχεία και οι αεροπορικές εταιρείες κάνουν προσφορές σε επαγγελματίες ταξιδιώτες για να παρατείνουν ένα τυπικό επαγγελματικό ταξίδι και στο σαββατοκύριακο. Όταν οι ταξιδιώτες συνειδητοποιούν ότι θα εξοικονομήσουν χρήματα παρατείνοντας τη διαμονή τους, συχνά φέρνουν μαζί τους κάποιο δικό τους πρόσωπο ή ολόκληρη την οικογένεια για μίνι διακοπές».

Τα κίνητρα που προσφέρουν τα ξενοδοχεία είναι, κατά τα φαινόμενα, μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής. «Όταν τα επαγγελματικά ταξίδια ανακάμψουν πλήρως, το 2024-2025, θα βρίσκονται και πάλι σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2019. Οι εταιρείες αυτήν τη στιγμή μειώνουν τον προϋπολογισμό τους για ταξίδια, και πολλά επαγγελματικά συνέδρια είναι πλέον εικονικά. Γι’ αυτό τα ξενοδοχεία και οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν πλέον τις προσφορές για “ταξίδια αναψυχής”, όπως το “Saturday night stay-over” (διαμονή το Σάββατο βράδυ)». Η συμβουλή του; Να ρωτάτε πάντα για σχετικές προσφορές στο πρακτορείο σας ή διαδικτυακά.

7. Ο τουρισμός της κάνναβης

Ο κ. Ballard αναλύει ένα ακόμα trend που κυριαρχεί στη φετινή λίστα της Hotel Planner. «Ο τουρισμός κάνναβης είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και μια επιχείρηση δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πολλοί Ευρωπαίοι εξακολουθούν να συρρέουν στο Άμστερνταμ για να πάνε σε hash bars και να δοκιμάσουν εξωτικά μείγματα και “λουλούδια”», μας λέει σχετικά. «Η τάση είναι ίσως πιο διαδεδομένη στις ΗΠΑ σε μέρη όπως το Ντένβερ, το Ρίνο, το Σαν Φρανσίσκο, η κομητεία Χάμπολτ στην Καλιφόρνια, το Σαν Ντιέγκο, η Ουάσιγκτον, το Μαϊάμι και άλλες πόλεις και πολιτείες όπου η μαριχουάνα και τα προϊόντα κάνναβης για ψυχαγωγία είναι νόμιμα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ένα οδικό ταξίδι για να εφοδιαστεί κανείς προϊόντα από ένα κορυφαίο ιατρείο, ενώ παρακολουθεί εκδηλώσεις και πάρτι που σχετίζονται με την κάνναβη».

Αναφέρει συγκεκριμένα το Διεθνές Επιχειρηματικό Συνέδριο Κάνναβης, που επιστρέφει τον Μάρτιο 2023 στη Βαρκελώνη, και το τριήμερο Cannadelic Miami τον Φεβρουάριο, με εκθεσιακά περίπτερα από πωλητές κάνναβης και ψυχεδελικών προϊόντων, εργαστήρια από ηγέτες του κλάδου και after party. Το Mile High 4/20 Festival, που λαμβάνει χώρα κάθε Απρίλη στο Ντένβερ, τέλος, είναι «ένα από τα μεγαλύτερα ετήσια γεγονότα μαριχουάνας στον κόσμο. Παρομοίως, υπάρχουν δεκάδες ξενοδοχεία στο Ντένβερ που διαφημίζονται ως φιλικά προς το 4/20».

8. Εικονικές ματιές στο ταξιδιωτικό μέλλον

Σύμφωνα με το Booking.com, 43% των ταξιδιωτών διεθνώς θα προτιμήσει και το 2023 μια δημοφιλή μέθοδο για ταξιδιωτική έμπνευση από τον καιρό της πανδημίας: την εικονική πραγματικότητα. Πέρα από εικονικές «δοκιμές» πριν από την αγορά, το Metaverse «θα εκπαιδεύει, θα ψυχαγωγεί και θα εμπνέει, ανοίγοντας την πόρτα για ατελείωτη περιπέτεια», σύμφωνα με την έρευνα. Μια εμπειρία που θα ζήσουν ως avatar μπορεί να δώσει θάρρος και να μειώσει το άγχος στις «πραγματικές» επιλογές των ταξιδιωτών, με ένα 46% να θεωρεί πιο πιθανό να επισκεφτεί προορισμούς που δεν θα είχε καν σκεφτεί πριν τους δοκιμάσει εικονικά.
Αν και οι εικονική πραγματικότητα δεν έκανε επίσημα την εμφάνισή της στη λίστα της Hotel Planner, ο κ. Βallard βλέπει την τεχνητή νοημοσύνη στο μέλλον ενός τομέα που το 2023 θα συνεχίσει να ανακάμπτει, αν και πιο περιορισμένα λόγω του πληθωρισμού και της οικονομικής ύφεσης. «Το μέλλον του ταξιδιού επικεντρώνεται στη δημιουργία αυτού που η βιομηχανία αποκαλεί τώρα “ταξίδι χωρίς τριβές”, δηλαδή μια εμπειρία που κυλά ομαλά και χωρίς άγχος χάρη σε εύχρηστες τεχνολογίες με δυνατότητα AI».

banner
banner