Το μεγάλο ταξίδι της ισότητας 16/03/2020

«Oλα τα ζώα είναι ίσα, όμως κάποια είναι πιο ίσα από τα άλλα», έγραφε με καυστικό χιούμορ ο Τζορτζ Όργουελ στη «Φάρμα των Ζώων» (1945). Έπειτα από 75 χρόνια, η ανθρωπότητα προσπαθεί ακόμη να υπερασπιστεί τα αυτονόητα, άλλοτε βρίσκοντας αποδιοπομπαίους τράγους και άλλοτε εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες και δίκαιες νομοθεσίες σε μειονότητες. Η τέχνη αφυπνίζει, το ίδιο και οι μοντέρνες σειρές του Netflix, το ίδιο και η μόδα, που ενθαρρύνει τα plus size μοντέλα, τα άτομα με αναπηρία, το κίνημα #MeToo και το δικαίωμα να ντύνεται κάποιος όπως θέλει – κάτι που σίγουρα δεν ίσχυε στα χρόνια του Όργουελ.

Στον αγώνα για τη συμπερίληψη και την υπεράσπιση της διαφορετικότητας η πιο πρόσφατη είσοδος είναι αυτή του ταξιδιού! Τουριστικά γραφεία, οργανωμένες εκδρομές και ψηφιακές πλατφόρμες booking περνούν τα identity politics από τα λόγια στην πράξη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Unlikely Hikers, μιας δημοφιλούς κοινότητας στο Instagram, που φέρνει κοντά πεζοπόρους χωρίς κανέναν τυπικό ή άτυπο δια­χωρισμό (φύλου, σωματότυπου, σεξουαλικού προσανατολισμού κ.ά.).

Άξιο αναφοράς είναι επίσης το success story της Cheraé Robinson, μιας Αμερικανίδας που ανέκαθεν αισθανόταν περήφανη για τις αφρικανικές ρίζες της, αλλά δεν είχε ταξιδέψει ποτέ στην πατρίδα των προγόνων της. Το ταξιδιωτικό γραφείο της Tastemakers Africa οργανώνει σήμερα διαφορετικές εκδρομές στην Αφρική, με δραστηριότητες όπως συναντήσεις με ανθρώπους που στα νιάτα τους έδωσαν μάχες κατά των φυλετικών διακρίσεων αλλά και ψάρεμα στην Άκρα και περιηγήσεις στην καλλιτεχνική σκηνή του Ντακάρ.

Και τι γίνεται με τα αναμνηστικά; Πέρα από τα κλασικά μαγνητάκια για το ψυγείο, αρκετοί θέλουν να συνδυάζουν τις εξορμήσεις τους σε χώρες του εξωτερικού με αγορές vintage προϊόντων τα οποία μαρτυρούν την ιστορία ενός τόπου. Αυτήν την ανάγκη έρχονται να καλύψουν η Kiyanna Stewart και η Jannah Handy, ένα ζευγάρι Αφροαμερικανίδων που γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο και συνδύασαν τα πρώτα τους ραντεβού με το ψαχούλεμα σε vintage shops. Μέσω του brand BLK MKT Vintage, που «τρέχουν» μαζί, αγοράζουν και πουλούν αντίκες, μικροαντικείμενα και οικογενειακά κειμήλια τα οποία συνδέονται με την αφροαμερικανική κουλτούρα.

Τέλος, η ινδιάνικης καταγωγής Jaylyn Gough, έμπειρη ξεναγός ορειβατών και πεζοπόρων, η οποία υιοθετήθηκε από μια γυναίκα στο Νέο Μεξικό, λάνσαρε το 2017 τη Native Women’s Wilderness, μια online πλατφόρμα που εμπνέει γυναίκες να αφήσουν για λίγες ημέρες την άνεση του σπιτιού τους και να αναμετρηθούν με τη φύση. Η τάση δεν είναι καινούργια, ωστόσο τα τελευταία χρόνια γνωρίζει άνθηση: γυναίκες επιλέγουν εξορμήσεις για καγιάκ, ορειβασία, ράφτινγκ ή διανυκτέρευση σε άγρια φυσικά τοπία χωρίς κανένας να τις λογαριάζει ως «αδύναμους κρίκους». Καιρός δεν ήταν;

Από τον Βύρωνα Κριτζά