Ανταπόκριση απ' τη World Travel Market 2025 του Λονδίνου - Ταξιδιωτικές τάσεις και προορισμοί

Το ταξίδι αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για καταναλωτές που αναζητούν όλο και πιο αυθεντικές, εξατομικευμένες εμπειρίες - παρά τις οικονομικές προκλήσεις.

World Travel Market London 2025 World Travel Market London 2025

Να τι μάθαμε στη μεγαλύτερη συγκέντρωση της WTM στη 45χρονη ιστορία της, που έλαβε χώρα 4-6 Νοεμβρίου στη βρετανική πρωτεύουσα. Πάνω από 5000 εκθέτες και περίπου 45.000 επαγγελματίες απ’ το χώρο του ταξιδιού συγκεντρώθηκαν στη φετινή World Travel Market του Λονδίνου, την πιο επιδραστική παγκόσμια αγορά για τον τουρισμό - ένα τριήμερο με θέμα "Επαναπροσδιορίζοντας το Ταξίδι σε έναν Κόσμο που Αλλάζει” όπου τεχνητή νοημοσύνη, υπερτουρισμός και κλιματική αλλαγή ήρθαν όλα στο επίκεντρο. Σ’ έναν απρόβλεπτο τεχνολογικό, γεωπολιτικό και οικονομικό ανεμοστρόβιλο, μία είναι η σταθερά: θέλουμε να συνεχίσουμε να ταξιδεύουμε - πιο ενεργά και ουσιαστικά.

Ο ελληνικός τουρισμός δίνει δυναμικά το "παρών”

Το περίπτερο της Ελλάδας στο World Travel Market London 2025
Δανάη Μολόχα
Το περίπτερο της Ελλάδας στο World Travel Market 2025. © Δανάη Μολόχα

Αν και η Ελλάδα δεν συμπεριλήφθηκε στο χάρτη που ανέδειξε τους τοπ 5 πιο δημοφιλείς προορισμούς για ταξίδια αναψυχής διεθνώς το 2030 - τις πρώτες θέσεις πήραν οι Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Τουρκία - η Διευθύντρια του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, κυρία Ελένη Σκαρβέλη, μίλησε για καλά νέα απ’ όλα τα μέτωπα, με ανεβασμένο ενδιαφέρον απ’ τους Βρετανούς για το 2025 σε μια σεζόν που, για πρώτη φορά φέτος, επεκτείνεται μέχρι τις 15 Νοεμβρίου.

Με περισσότερες θέσεις και πτήσεις, θετικές είναι οι προοπτικές και για το 2026. Ανάμεσα σε 85 συνεκθέτες που ήρθαν στη World Travel Market απ’ την Ελλάδα φέτος, λιγότερο γνωστοί προορισμοί όπως η Σάμος αναδείχθηκαν για τη νέα τουριστική χρονιά, ικανοποιώντας την αυξημένη ζήτηση για προτάσεις εκτός της πεπατημένης.

Το κυνήγι εμπειριών πρωτοστατεί και στη φετινή Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι 

Τζαζ απ' τη Σάντα Λουτσία World Travel Market London 2025
World Travel Market London 2025
Μια ζωντανή γεύση απ' το Φεστιβάλ Τζαζ και Τεχνών της Σάντα Λουτσία στο World Travel Market του Λονδίνου.

H παγκόσμια τουριστική βιομηχανία συνεχίζει να αναπτύσσεται με ρυθμούς ταχύτερους απ’ την οικονομία. Σύμφωνα με την Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι (Global Travel Report) της Tourism Economics, που παρουσιάστηκε την πρώτη μέρα της WTM 2025, ο κλάδος αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 3,5%, έναντι 2,5% της παγκόσμιας οικονομίας. Το υψηλό κόστος και ο υπερτουρισμός εξακολουθούν να λειτουργούν αποτρεπτικά, ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις ρίχνουν σκιά στις προβλέψεις, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη και επηρεάζοντας τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών. Στη Βόρεια Αμερική, οι διεθνείς αφίξεις αναμένεται να μειωθούν κυρίως λόγω της πτώσης των επισκεπτών στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η εγχώρια αγορά εξακολουθεί να κυριαρχεί.

Νέα Υόρκη
Η Νέα Υόρκη ανεβαίνει καθώς οι διεθνείς αφίξεις μειώνονται στην Αμερική.

Από την άλλη πλευρά, το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον πολιτιστικό τουρισμό και τις εκδηλώσεις, η βελτιωμένη συνδεσιμότητα και οι ευκολότερες διαδικασίες βίζας αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τα ταξίδια. Μόνο οι αλλαγές στις θεωρήσεις μπορούν να φέρουν έως και 15% περισσότερες αφίξεις σε έναν προορισμό. Στα τέλη του 2025, θα τεθεί σε ισχύ και η ενιαία βίζα για τις έξι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC Unified Visa), που εκτιμάται ότι θα προσελκύσει περίπου 5 εκατομμύρια επιπλέον επισκέπτες τον χρόνο.

Οι δυνατές ταξιδιωτικές εμπειρίες ήρθαν για να μείνουν: οι ταξιδιώτες αναζητούν ουσιαστική επαφή με τους τόπους και τους ανθρώπους μέσα από πρωτότυπες, πολιτισμικά πλούσιες εμπειρίες, βάζοντας τις υλικές απολαύσεις σε δεύτερο πλάνο. Αυτό ωθεί τους πρωταγωνιστές του τουρισμού να αναθεωρήσουν τις πρακτικές τους, ενισχύοντας τη σχέση τους με τις τοπικές κοινότητες και δίνοντας χώρο σε αυθεντικές ιστορίες και χειροποίητα προϊόντα.

Επίδειξη μαγειρικής απ' τα Μπαρμπάντος
World Travel Market London 2025
Αυθεντικές γεύσεις απ' τα Μπαρμπάντος στη World Travel Market 2025 του Λονδίνου.

Την ίδια στιγμή, οι πόλεις επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, ανατρέποντας τις προτιμήσεις για πιο ήσυχους, εξοχικούς προορισμούς που πρωτοστάτησαν κατά τη διάρκεια και μετά από την πανδημία. Ντουμπάι και Μπανγκόκ προβλέπεται να σημειώσουν αύξηση στον αριθμό επισκεπτών άνω του 50% την επόμενη πενταετία, ενώ πόλεις απ’ τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο στην Τύνιδα και τη Λίμα μπαίνουν δυναμικά στη λίστα επιθυμιών των ταξιδιωτών. Την ίδια στιγμή, η ισχυρή ανάπτυξη που βλέπουν ανερχόμενοι προορισμοί της Αφρικής όπως η Τανζανία, το Μαλάουι και η Ναμίμπια αντανακλούν το αυξημένο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για φύση, αυθεντικότητα και περιπέτεια.

Η έκθεση σε νούμερα

Επίδειξη Βόρνεο World Travel Market London 2025
World Travel Market London 2025
Η κουλτούρα του Sarawak στο Βόρνεο της Μαλαισίας αναδείχθηκε στο WTM 2025.

>Το 56% των ταξιδιωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να επισκεφτεί νέους προορισμούς σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, με Zoomers και Μillennials να πρωτοστατούν. 

>Τα ταξίδια και ο τουρισμός είναι η πιο περιζήτητη μορφή εμπειρίας μεταξύ των Ευρωπαίων το 2025. Το 89% επιθυμεί να πραγματοποιήσει περισσότερα ταξίδια σε σύγκριση με πέρυσι. 

> Άνω τoυ 15 % ετήσια ανάπτυξη αναμένονται να καταγράψουν οι εξατομικευμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες την επόμενη δεκαετία.

>Το 50% των ταξιδιωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να δοκιμάσει τοπικά φαγητά και ποτά σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, ακόμα περισσότερο οι ταξιδιώτες ηλικίας 18-34 ετών.

Μαθήματα βιωσιμότητας

10 ιδέες για
Υπάρχει ακόμη ένα χάσμα ανάμεσα στο "λέω" και το "κάνω" στις βιώσιμες προτιμήσεις των ταξιδιωτών.

Πάνω από 9 στους 10 ταξιδιώτες δήλωσαν ότι θέλουν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές το 2025^ παρ’ όλ’ αυτα, η προθυμία τους να πληρώσουν για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στις επιχειρήσεις και τους προορισμούς είναι περιορισμένη. Όπως σημείωσε όμως η Jane McFadzean του Trip.com Group, υπάρχει ακόμη ένα χάσμα ανάμεσα στο "λέω" και το "κάνω", την πρόθεση των ταξιδιωτών να είναι βιώσιμοι και να κάνουν κράτηση για βιώσιμες διακοπές, με άμεση ανάγκη για σαφείς και αξιόπιστες πληροφορίες που θα τους καθοδηγήσουν. Την ίδια στιγμή, το Trip.com παρατηρεί αυξημένο ενδιαφέρον για πιο πράσινους τρόπους μετακίνησης, όπως τα τρένα ή το "bike-packing” (ταξίδια με ποδήλατο).

ποδήλατο
@Shutterstock
Κοντινά και μακρινά ταξίδια με ποδήλατο είναι σε άνοδο.

Η κλιματική ανησυχία έχει εκτοξευθεί κατά 4590% τα τελευταία πέντε χρόνια, με συναισθήματα θλίψης, άγχους και ενοχής να ζητούν όχι μόνο πρακτικές λύσεις, αλλά και ψυχολογική υποστήριξh. Υπάρχει όμως φως στην άκρη του τούνελ: η Αρχή Τουρισμού της Μάλτας τόνισε την επιτυχία μιας πρόσφατης πρωτοβουλίας που απαιτεί από τους επισκέπτες στην ινσταγκραμική Blue Lagoon να κάνουν προ-κράτηση δωρεάν εισιτηρίων, μειώνοντας τον αριθμό των επισκεπτών από 12.000 σε 4.000.

Ένα πάνελ με εκπροσώπους του τουρισμού απ’ τις Μπαχάμες, το Νεπάλ και τη Μέση Ανατολή μίλησαν επίσης για τη σπουδαιότητα του να επενδύεις στους ανθρώπους και τις φωνές της τοπικής κοινότητας, να ρίχνεις φως σε άγνωστες φυλές και διαλέκτους, αλλά και κρυφές δεξιότητες - όπως η νεπαλέζικη επιχειρηματικότητα. 

SEATRAC Σάμος προσβασιμότητα
SEATRAC
Οι ταξιδιώτες έχουν ανάγκη από καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με την προσβασιμότητα και τις υποδομές στους προορισμούς που επιλέγουν.

To ήξερες ότι…;

Σύμφωνα με έρευνα του Inclu Group σε 600 πολυτελή ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, τα μενού μαξιλαριών και οι εγκαταστάσεις που είναι φιλικές προς τα σκυλιά είναι συχνά πιο λεπτομερείς από τις πληροφορίες σχετικά με την προσβασιμότητα.

3 προβλήματα που βρήκαν πράσινες λύσεις

Απίθανα Ταξίδια με Τρένο
Το Climate Perks παρέχει έξτρα ημέρες ταξιδιού για εργαζόμενους που θέλουν να επιλέξουν διακοπές χωρίς πτήση.

>Το Airbnb.org παρέχει δωρεάν στέγαση έκτακτης ανάγκης σε οικογένειες και ομάδες άμεσης επέμβασης, προσφέροντας ασφάλεια, αξιοπρέπεια και μια αίσθηση κανονικότητας σε πληγέντες από φυσικές καταστροφές.

>Το Climate Perks είναι ένα πρόγραμμα παροχών, όπου το προσωπικό λαμβάνει αμειβόμενες "ημέρες ταξιδιού" για να επιλέξει διακοπές χωρίς πτήση.

>Η οικογένεια ξενοδοχείων Good Hotel επανεπενδύει τα κέρδη της για κοινωνικούς σκόπους, όπως προγράμματα εκπαίδευσης σε μακροχρόνια άνεργα ντόπιους.

Στροφή προς εκδηλώσεις-μαγνήτες

Taylor Swift
Μια ταξιδιωτική έκρηξη ακολούθησε τις έξι συναυλίες της Taylor Swift στη Σιγκαπούρη.

Οι ζωντανές εκδηλώσεις επιβεβαιώνονται και φέτος ως η νέα κινητήριος δύναμη του τουρισμού, με αναμενόμενη ανάπτυξη 5,9% μέχρι το 2032, κυρίως ανάμεσα σε ηλικίες 21-40, σύμφωνα με τη Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι. Για πολλούς, η εμπειρία προηγείται πλέον του προορισμού, δίνοντας άμεση απάντηση στο καίριο ταξιδιωτικό ερώτημα - γιατί να κλείσω τώρα;. Σύμφωνα με την Kate Irwin, Διευθύνων Σύμβουλο της ιστοσελίδας ταξιδιωτικών ειδήσεων Skift, το 74% των Zoomers και Millennials σχεδιάζουν το ταξίδι τους με βάση τις εμπειρίες, και 68% αντίστοιχα των παγκόσμιων ταξιδιωτών.

Σιγκαπούρη
Το πολυτελές Marina Bay Sands της Σιγκαπούρης επιφύλασσε εκπλήξεις για τους Swifties.

Η Σιγκαπούρη πρωτοστατεί σε αυτή τη στροφή, με ένα τουριστικό "μπουμ" χάρη σε έξι συναυλίες της Taylor Swift αλλά και τους αγώνες Φόρμουλα 1. Σύμφωνα με την Kershing Gong, Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Τμήματος του Οργανισμού Τουρισμού της χώρας, τα μεγάλα events δίνουν πολλαπλές ευκαιρίες για επιμέρους εκδηλώσεις - σιγουρεύοντας πάντα ότι οι επιχειρηματικές ευκαιρίες συμβαδίζουν με τα οφέλη για την ντόπια κοινότητα. Ως παράδειγμα έθεσε τις εκδηλώσεις για Swifties που διοργάνωσε το πεντάστερο Marina Bay Sands, ενώ η εμφάνιση του Έλτον Τζον στην τελετή λήξης του Γκραν Πρι της Φόρμουλα 1 μετέτρεψε το αθλητικό γεγονός σε πόλο έλξης για όλη την οικογένεια.

World Travel Market London 2025
Η Διευθύνων Σύμβουλος της Skift Κate Irwin και η Kershing Gong του Οργανισμού Τουρισμού της Σιγκαπούρης συζητούν την ανάδειξη των εκδηλώσεων ως ταξιδιωτικούς μαγνήτες

Μεγάλα γεγονότα στο αθλητικό και πολιτιστικό ημερολόγιο, όπως το Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου 2026, τα 250 χρόνια απ’ την Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ αλλά και τα 100 χρόνια απ’ τη δημιουργία του θρυλικού Route 66, στρέφουν τα βλέμματα τη νέα χρονιά στην Αμερική.

Ταξίδι και τεχνητή νοημοσύνη

Ταξίδι και Τεχνητή Νοημοσύνη
© shutterstock
Συντριπτική ήταν η ψήφος ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι, στο σύνολό της, θετική για τον τουρισμό.

Η Σύνοδος Κορυφής Τεχνολογίας έκλεισε με συντριπτική ψήφο ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι θετική για τον τουρισμό - παρά κάποιες κριτικές, όπως ότι τα ταξίδια που επιμελείται το ΑΙ "αφαιρούν το μαγικό ανθρώπινο χάος του να βρίσκεσαι σε ένα καινούργιο μέρος".

Ανάμεσα στα νούμερα που ακούσαμε στα διαδοχικά πάνελ του WTM 2025 είναι ότι η χρήση εργαλείων σχεδιασμού τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται ραγδαία κατά 50-70% καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν υπέρ-εξατομικευμένες εμπειρίες - ενώ οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν ΑΙ φτάνουν έτοιμοι να κάνουν κράτηση 5 φορές πάνω. Tο ΑΙ είναι όμως, παράλληλα, υπερεκτιμημένο trend. Οι πηγές πληροφοριών του βασίζονται σε γεγονότα που χρειάζονται διαρκή ανανέωση και είναι επιρρεπής σε λάθη, δημιουργώντας ευκαιρίες για επαγγελματίες του τουρισμού να καλύψουν το κενό.

Ταξίδι και Τεχνητή Νοημοσύνη
shutterstock
Το ταξίδι του μέλλοντος βρίσκει μια ιδανική ισορροπία ανάμεσα στο ΑΙ και το ανθρώπινο άγγιγμα.

Σ’ έναν κόσμο κορεσμένο από δεδομένα, υπάρχει πραγματική ανάγκη για το "ανθρώπινο άγγιγμα”. Η εμπιστοσύνη είναι το νέο νόμισμα, καθώς σκεπτικοί ταξιδιώτες αναζητούν πιο αυθεντικούς συναισθηματικούς δεσμούς με brands που απαντούν στα ερωτήματά τους σε πραγματικό χρόνο, αναδεικνύουν μοναδικές φωνές και προσφέρουν πρόσβαση σε τοπική γνώση. Κοιτάζοντας στο μέλλον, το ταξίδι βρίσκει μια ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην ανθρώπινη επαφή και τη μηχανή - και έξυπνους τρόπους που τα δύο μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Περίπατοι και γεύσεις στα υπέροχα χωριά του Μαινάλου

Δυόμιση μόλις ώρες απέχουν τα highlands της Αρκαδίας για ένα διάλειμμα αναζωογόνησης με ανάσες οξυγόνου στα πυκνά ελατοδάση του Μαινάλου, βόλτες σε πετρόχτιστα ιστορικά χωριά και αυθεντικές γεύσεις της αρκαδικής παράδοσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΝΤΙΝΑ ΓΚΡΟΥΜΟΥΤΗ
08/11/2025

Και όμως η Κως έχει (και) Κρασί!

Αν ούτε εσύ δεν γνώριζες ότι το νησί του Ιπποκράτη έχει ανοίξει "νέο" οινικό κεφάλαιο με τον οινοτουρισμό να ανθίζει και να ξετυλλίγεται, αυτή η αποστολή στην Κω θα στο επιβεβαιώσει μέσα από ξεχωριστές στάσεις που πραγματοποιήσαμε σε αμπελώνες και οινοποιεία. Και ναι λοιπόν η Κως έχει (και) Κρασί.

Kastanea House and Bar: Το αλπικό σαλέ του Καρπενησίου

Στην καρδιά του Αγίου Νικολάου, λίγο έξω από το Καρπενήσι, το "Kastanea House and Bar" δίνει νέο νόημα στη φράση "διαμονή με προσωπικότητα".

Ξενώνας Μπελλαίικο: Σπιτική φιλοξενία με θέα στην καρδιά της Αρκαδίας

Μέσα στο πυκνό ελατόδασος και μόλις 300 μέτρα από το κέντρο της γραφικής Στεμνίτσας, το Μπελλαίικο είναι ένα από τα πιο γοητευτικά δείγματα παραδοσιακής αρκαδικής φιλοξενίας.

Πώς και γιατί το Rosewood Hong Kong αναδείχθηκε καλύτερο ξενοδοχείο του κόσμου

Εκτός από το καλύτερο μπαρ του πλανήτη, στο Χονγκ Κονγκ έχει έδρα και το κορυφαίο ξενοδοχείο του μάταιου τούτου κόσμου για το 2025. Το Rosewood Hong Kong διαθέτει τον τρόπο του -αλλά και μπόλικους λόγους- να κερδίζει κάθε τύπο ταξιδιώτη.

Τι αλλάζει προσεχώς στο πρόγραμμα Miles+Bonus της Aegean Airlines

Οι διαφοροποιήσεις για τις βαθμίδες Silver και Gold της κορυφαίας αεροπορικής εταιρείας.

Πώς είναι να δοκιμάζεις ένα κορυφαίο παλαιωμένο τσίπουρο στις παρυφές των Μετεώρων

Με οικοδεσπότη τον Κώστα Τσιλιλή, τον δημιουργό του πρώτου εμφιαλωμένου τσίπουρου στη Θεσσαλία, περάσαμε ένα αξέχαστο διήμερο στον τόπο του, ανακαλύπτοντας την ιστορία, τη γεύση και την ψυχή κάθε γουλιάς του Dark Cave Black.