World Travel Market London 2025
Να τι μάθαμε στη μεγαλύτερη συγκέντρωση της WTM στη 45χρονη ιστορία της, που έλαβε χώρα 4-6 Νοεμβρίου στη βρετανική πρωτεύουσα. Πάνω από 5000 εκθέτες και περίπου 45.000 επαγγελματίες απ’ το χώρο του ταξιδιού συγκεντρώθηκαν στη φετινή World Travel Market του Λονδίνου, την πιο επιδραστική παγκόσμια αγορά για τον τουρισμό - ένα τριήμερο με θέμα "Επαναπροσδιορίζοντας το Ταξίδι σε έναν Κόσμο που Αλλάζει” όπου τεχνητή νοημοσύνη, υπερτουρισμός και κλιματική αλλαγή ήρθαν όλα στο επίκεντρο. Σ’ έναν απρόβλεπτο τεχνολογικό, γεωπολιτικό και οικονομικό ανεμοστρόβιλο, μία είναι η σταθερά: θέλουμε να συνεχίσουμε να ταξιδεύουμε - πιο ενεργά και ουσιαστικά.
Ο ελληνικός τουρισμός δίνει δυναμικά το "παρών”

Αν και η Ελλάδα δεν συμπεριλήφθηκε στο χάρτη που ανέδειξε τους τοπ 5 πιο δημοφιλείς προορισμούς για ταξίδια αναψυχής διεθνώς το 2030 - τις πρώτες θέσεις πήραν οι Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Τουρκία - η Διευθύντρια του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, κυρία Ελένη Σκαρβέλη, μίλησε για καλά νέα απ’ όλα τα μέτωπα, με ανεβασμένο ενδιαφέρον απ’ τους Βρετανούς για το 2025 σε μια σεζόν που, για πρώτη φορά φέτος, επεκτείνεται μέχρι τις 15 Νοεμβρίου.
Με περισσότερες θέσεις και πτήσεις, θετικές είναι οι προοπτικές και για το 2026. Ανάμεσα σε 85 συνεκθέτες που ήρθαν στη World Travel Market απ’ την Ελλάδα φέτος, λιγότερο γνωστοί προορισμοί όπως η Σάμος αναδείχθηκαν για τη νέα τουριστική χρονιά, ικανοποιώντας την αυξημένη ζήτηση για προτάσεις εκτός της πεπατημένης.
Το κυνήγι εμπειριών πρωτοστατεί και στη φετινή Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι

H παγκόσμια τουριστική βιομηχανία συνεχίζει να αναπτύσσεται με ρυθμούς ταχύτερους απ’ την οικονομία. Σύμφωνα με την Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι (Global Travel Report) της Tourism Economics, που παρουσιάστηκε την πρώτη μέρα της WTM 2025, ο κλάδος αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 3,5%, έναντι 2,5% της παγκόσμιας οικονομίας. Το υψηλό κόστος και ο υπερτουρισμός εξακολουθούν να λειτουργούν αποτρεπτικά, ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις ρίχνουν σκιά στις προβλέψεις, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη και επηρεάζοντας τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών. Στη Βόρεια Αμερική, οι διεθνείς αφίξεις αναμένεται να μειωθούν κυρίως λόγω της πτώσης των επισκεπτών στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η εγχώρια αγορά εξακολουθεί να κυριαρχεί.

Από την άλλη πλευρά, το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον πολιτιστικό τουρισμό και τις εκδηλώσεις, η βελτιωμένη συνδεσιμότητα και οι ευκολότερες διαδικασίες βίζας αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τα ταξίδια. Μόνο οι αλλαγές στις θεωρήσεις μπορούν να φέρουν έως και 15% περισσότερες αφίξεις σε έναν προορισμό. Στα τέλη του 2025, θα τεθεί σε ισχύ και η ενιαία βίζα για τις έξι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC Unified Visa), που εκτιμάται ότι θα προσελκύσει περίπου 5 εκατομμύρια επιπλέον επισκέπτες τον χρόνο.
Οι δυνατές ταξιδιωτικές εμπειρίες ήρθαν για να μείνουν: οι ταξιδιώτες αναζητούν ουσιαστική επαφή με τους τόπους και τους ανθρώπους μέσα από πρωτότυπες, πολιτισμικά πλούσιες εμπειρίες, βάζοντας τις υλικές απολαύσεις σε δεύτερο πλάνο. Αυτό ωθεί τους πρωταγωνιστές του τουρισμού να αναθεωρήσουν τις πρακτικές τους, ενισχύοντας τη σχέση τους με τις τοπικές κοινότητες και δίνοντας χώρο σε αυθεντικές ιστορίες και χειροποίητα προϊόντα.

Την ίδια στιγμή, οι πόλεις επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, ανατρέποντας τις προτιμήσεις για πιο ήσυχους, εξοχικούς προορισμούς που πρωτοστάτησαν κατά τη διάρκεια και μετά από την πανδημία. Ντουμπάι και Μπανγκόκ προβλέπεται να σημειώσουν αύξηση στον αριθμό επισκεπτών άνω του 50% την επόμενη πενταετία, ενώ πόλεις απ’ τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο στην Τύνιδα και τη Λίμα μπαίνουν δυναμικά στη λίστα επιθυμιών των ταξιδιωτών. Την ίδια στιγμή, η ισχυρή ανάπτυξη που βλέπουν ανερχόμενοι προορισμοί της Αφρικής όπως η Τανζανία, το Μαλάουι και η Ναμίμπια αντανακλούν το αυξημένο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για φύση, αυθεντικότητα και περιπέτεια.
Η έκθεση σε νούμερα

>Το 56% των ταξιδιωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να επισκεφτεί νέους προορισμούς σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, με Zoomers και Μillennials να πρωτοστατούν.
>Τα ταξίδια και ο τουρισμός είναι η πιο περιζήτητη μορφή εμπειρίας μεταξύ των Ευρωπαίων το 2025. Το 89% επιθυμεί να πραγματοποιήσει περισσότερα ταξίδια σε σύγκριση με πέρυσι.
> Άνω τoυ 15 % ετήσια ανάπτυξη αναμένονται να καταγράψουν οι εξατομικευμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες την επόμενη δεκαετία.
>Το 50% των ταξιδιωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να δοκιμάσει τοπικά φαγητά και ποτά σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, ακόμα περισσότερο οι ταξιδιώτες ηλικίας 18-34 ετών.
Μαθήματα βιωσιμότητας

Πάνω από 9 στους 10 ταξιδιώτες δήλωσαν ότι θέλουν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές το 2025^ παρ’ όλ’ αυτα, η προθυμία τους να πληρώσουν για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στις επιχειρήσεις και τους προορισμούς είναι περιορισμένη. Όπως σημείωσε όμως η Jane McFadzean του Trip.com Group, υπάρχει ακόμη ένα χάσμα ανάμεσα στο "λέω" και το "κάνω", την πρόθεση των ταξιδιωτών να είναι βιώσιμοι και να κάνουν κράτηση για βιώσιμες διακοπές, με άμεση ανάγκη για σαφείς και αξιόπιστες πληροφορίες που θα τους καθοδηγήσουν. Την ίδια στιγμή, το Trip.com παρατηρεί αυξημένο ενδιαφέρον για πιο πράσινους τρόπους μετακίνησης, όπως τα τρένα ή το "bike-packing” (ταξίδια με ποδήλατο).

Η κλιματική ανησυχία έχει εκτοξευθεί κατά 4590% τα τελευταία πέντε χρόνια, με συναισθήματα θλίψης, άγχους και ενοχής να ζητούν όχι μόνο πρακτικές λύσεις, αλλά και ψυχολογική υποστήριξh. Υπάρχει όμως φως στην άκρη του τούνελ: η Αρχή Τουρισμού της Μάλτας τόνισε την επιτυχία μιας πρόσφατης πρωτοβουλίας που απαιτεί από τους επισκέπτες στην ινσταγκραμική Blue Lagoon να κάνουν προ-κράτηση δωρεάν εισιτηρίων, μειώνοντας τον αριθμό των επισκεπτών από 12.000 σε 4.000.
Ένα πάνελ με εκπροσώπους του τουρισμού απ’ τις Μπαχάμες, το Νεπάλ και τη Μέση Ανατολή μίλησαν επίσης για τη σπουδαιότητα του να επενδύεις στους ανθρώπους και τις φωνές της τοπικής κοινότητας, να ρίχνεις φως σε άγνωστες φυλές και διαλέκτους, αλλά και κρυφές δεξιότητες - όπως η νεπαλέζικη επιχειρηματικότητα.

To ήξερες ότι…;
Σύμφωνα με έρευνα του Inclu Group σε 600 πολυτελή ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, τα μενού μαξιλαριών και οι εγκαταστάσεις που είναι φιλικές προς τα σκυλιά είναι συχνά πιο λεπτομερείς από τις πληροφορίες σχετικά με την προσβασιμότητα.
3 προβλήματα που βρήκαν πράσινες λύσεις

>Το Airbnb.org παρέχει δωρεάν στέγαση έκτακτης ανάγκης σε οικογένειες και ομάδες άμεσης επέμβασης, προσφέροντας ασφάλεια, αξιοπρέπεια και μια αίσθηση κανονικότητας σε πληγέντες από φυσικές καταστροφές.
>Το Climate Perks είναι ένα πρόγραμμα παροχών, όπου το προσωπικό λαμβάνει αμειβόμενες "ημέρες ταξιδιού" για να επιλέξει διακοπές χωρίς πτήση.
>Η οικογένεια ξενοδοχείων Good Hotel επανεπενδύει τα κέρδη της για κοινωνικούς σκόπους, όπως προγράμματα εκπαίδευσης σε μακροχρόνια άνεργα ντόπιους.
Στροφή προς εκδηλώσεις-μαγνήτες

Οι ζωντανές εκδηλώσεις επιβεβαιώνονται και φέτος ως η νέα κινητήριος δύναμη του τουρισμού, με αναμενόμενη ανάπτυξη 5,9% μέχρι το 2032, κυρίως ανάμεσα σε ηλικίες 21-40, σύμφωνα με τη Έκθεση για το Παγκόσμιο Ταξίδι. Για πολλούς, η εμπειρία προηγείται πλέον του προορισμού, δίνοντας άμεση απάντηση στο καίριο ταξιδιωτικό ερώτημα - γιατί να κλείσω τώρα;. Σύμφωνα με την Kate Irwin, Διευθύνων Σύμβουλο της ιστοσελίδας ταξιδιωτικών ειδήσεων Skift, το 74% των Zoomers και Millennials σχεδιάζουν το ταξίδι τους με βάση τις εμπειρίες, και 68% αντίστοιχα των παγκόσμιων ταξιδιωτών.

Η Σιγκαπούρη πρωτοστατεί σε αυτή τη στροφή, με ένα τουριστικό "μπουμ" χάρη σε έξι συναυλίες της Taylor Swift αλλά και τους αγώνες Φόρμουλα 1. Σύμφωνα με την Kershing Gong, Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Τμήματος του Οργανισμού Τουρισμού της χώρας, τα μεγάλα events δίνουν πολλαπλές ευκαιρίες για επιμέρους εκδηλώσεις - σιγουρεύοντας πάντα ότι οι επιχειρηματικές ευκαιρίες συμβαδίζουν με τα οφέλη για την ντόπια κοινότητα. Ως παράδειγμα έθεσε τις εκδηλώσεις για Swifties που διοργάνωσε το πεντάστερο Marina Bay Sands, ενώ η εμφάνιση του Έλτον Τζον στην τελετή λήξης του Γκραν Πρι της Φόρμουλα 1 μετέτρεψε το αθλητικό γεγονός σε πόλο έλξης για όλη την οικογένεια.

Μεγάλα γεγονότα στο αθλητικό και πολιτιστικό ημερολόγιο, όπως το Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου 2026, τα 250 χρόνια απ’ την Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ αλλά και τα 100 χρόνια απ’ τη δημιουργία του θρυλικού Route 66, στρέφουν τα βλέμματα τη νέα χρονιά στην Αμερική.
Ταξίδι και τεχνητή νοημοσύνη

Η Σύνοδος Κορυφής Τεχνολογίας έκλεισε με συντριπτική ψήφο ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι θετική για τον τουρισμό - παρά κάποιες κριτικές, όπως ότι τα ταξίδια που επιμελείται το ΑΙ "αφαιρούν το μαγικό ανθρώπινο χάος του να βρίσκεσαι σε ένα καινούργιο μέρος".
Ανάμεσα στα νούμερα που ακούσαμε στα διαδοχικά πάνελ του WTM 2025 είναι ότι η χρήση εργαλείων σχεδιασμού τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται ραγδαία κατά 50-70% καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν υπέρ-εξατομικευμένες εμπειρίες - ενώ οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν ΑΙ φτάνουν έτοιμοι να κάνουν κράτηση 5 φορές πάνω. Tο ΑΙ είναι όμως, παράλληλα, υπερεκτιμημένο trend. Οι πηγές πληροφοριών του βασίζονται σε γεγονότα που χρειάζονται διαρκή ανανέωση και είναι επιρρεπής σε λάθη, δημιουργώντας ευκαιρίες για επαγγελματίες του τουρισμού να καλύψουν το κενό.

Σ’ έναν κόσμο κορεσμένο από δεδομένα, υπάρχει πραγματική ανάγκη για το "ανθρώπινο άγγιγμα”. Η εμπιστοσύνη είναι το νέο νόμισμα, καθώς σκεπτικοί ταξιδιώτες αναζητούν πιο αυθεντικούς συναισθηματικούς δεσμούς με brands που απαντούν στα ερωτήματά τους σε πραγματικό χρόνο, αναδεικνύουν μοναδικές φωνές και προσφέρουν πρόσβαση σε τοπική γνώση. Κοιτάζοντας στο μέλλον, το ταξίδι βρίσκει μια ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην ανθρώπινη επαφή και τη μηχανή - και έξυπνους τρόπους που τα δύο μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται.