Σαντιρβάν Τζαμί: Ένα παλιό… νέο κεφάλαιο στον πολιτισμό της Δράμας!

Ένα τζαμί μ’ έναν μιναρέ, τοιχογραφίες με ονειρικά τοπία, μία πόλη που άνηκε στην οθωμανική αυτοκρατορία μέχρι το 1913, μία τοπική εφημερίδα με ιστορία δεκαετιών και ένας δρόμος με το όνομα Άρμεν προς τιμή ενός εικοσάχρονου πολεμιστή.

Σαντιρβάν Τζαμί: Ένα παλιό… νέο κεφάλαιο στον πολιτισμό της Δράμας!

Ένα τζαμί μ’ έναν μιναρέ, τοιχογραφίες με ονειρικά τοπία, μία πόλη που άνηκε στην οθωμανική αυτοκρατορία μέχρι το 1913, μία τοπική εφημερίδα με ιστορία δεκαετιών και ένας δρόμος με το όνομα Άρμεν προς τιμή ενός εικοσάχρονου πολεμιστή.

Θα μπορούσε να είναι ένα παζλ ή ένα παιχνίδι ερωτήσεων. Είναι όμως ένα σημαντικό και πανέμορφο μνημείο, μάρτυρας της οθωμανικής ιστορίας της Δράμας, το οποίο ανακαινίστηκε πρόσφατα και αναμένεται να γράψει ένα καινούριο κεφάλαιο στην ιστορία του αλλά και στην ιστορία της πόλης.

Στην άλλοτε μουσουλμανική γειτονιά της Δράμας

Το Σαντιρβάν Τζαμί στη συμβολή των οδών Άρμεν και Αγαμέμνονος στην άλλοτε μουσουλμανική γειτονιά της Δράμας, αποτελούσε μέρος, ενός μεγαλύτερου συγκροτήματος, με κοιτώνες, νεκροταφείο και συντριβάνι, μέσα σε μία περίκλειστη αυλή. Σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή που κοσμεί την είσοδό του, ήταν ένα τζαμί που ανακαινίστηκε το 1806 από τον Μεχμέτ Χαλίλ Αγά, πιθανόν πατέρα του Μαχμούτ-πασά Δράμαλη.

Λειτούργησε ως τζαμί μέχρι τη δεκαετία του ’20, και από το 1927-28 έως το 1981 στέγασε την ιστορική τοπική εφημερίδα Θάρρος. Το 1983 κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο, αλλά αφέθηκε στην τύχη του. Η στέγη του κατέρρευσε και η οργιώδης βλάστηση μιας συκιάς συστηματοποίησε την καταστροφή του μιναρέ.

Μία άλλη τύχη…

Όμως η τύχη του μνημείου άλλαξε. Το 2012 αγοράστηκε από την εταιρεία Raycap, η οποία ασχολείται στον τομέα παραγωγής προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και παροχής υπηρεσιών, στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της ηλεκτρικής προστασίας και της ενέργειας με υψηλό ποσοστό εξωστρέφειας. Στόχος της, να μετατρέψει το μοναδικής ιστορικής αξίας μνημείο, σε χώρο πολιτισμού.

Με σεβασμό στην ιστορία του μνημείου και σε κάθε λεπτομέρεια οι εργασίες αποκατάστασης διήρκεσαν 3 ολόκληρα χρόνια, από το 2015 εως το 2018. Αυτο που απομένει ακόμη να υλοποιηθεί είναι ο εξωτερικός χώρος, όπου θα δημιουργηθεί ένας κήπος με δέντρα και φυτά, αντίστοιχα με αυτά που είχαν τα τεμένη στο παρελθόν.

Σαντιρβάν Τζαμί: Ένα παλιό… νέο κεφάλαιο στον πολιτισμό της Δράμας! - εικόνα 1

Οι ζωγραφιές

Από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του μνημείου είναι οι ζωγραφιές στην μπροστινή, κύρια όψη του. Λαϊκές ζωγραφιές με τουρκαλβανικές επιρροές που απεικονίζουν φυτικά μοτίβα, ανθοδοχεία με λουλούδια μέσα σε τετράγωνα πλαίσια και σχηματοποιημένες πολιτείες με μιναρέδες και γεωμετρικά κτίρια.

Εξαιρετικά συντηρημένα μπορεί κανείς πλέον να διακρίνει στο εσωτερικό του τις κόγχες μιχράμπ, που δείχνουν την κατεύθυνση της προσευχής με προσανατολισμό τη Μέκκα, ίχνη του μιμπάρ, του «άμβωνα» όπου ανέβαινε ο Ιμάμης για το θρησκευτικό κήρυγμα στην προσευχή της Παρασκευής, καθώς και τον εξώστη.

Η καταστροφή του 1829

Όπως ήταν αναμενόμενο σε ένα κτήριο με τόσο πολύχρονη ιστορία, οι εργασίες αναστήλωσης αποκάλυψαν διάφορες οικοδομικές φάσεις, τροποποιήσεις και επεκτάσεις. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο στην ιστορία του κτηρίου σχετίζεται με έναν μεγάλο σεισμό. Το 1829 και συγκεκριμένα στις 5 Μαΐου, μία ισχυρή σεισμική δόνηση προκαλεί μεγάλες και εκτεταμένες καταστροφές στους νομούς Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Ξάνθης και Θεσσαλονίκης. Η Δράμα καταστράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά, καθώς επίσης και πολλά χωριά του νομού. Το τέμενος μετά την καταστροφή που υπέστη ανακαινίζεται και επεκτείνεται.

Σαντιρβάν Τζαμί: Ένα παλιό… νέο κεφάλαιο στον πολιτισμό της Δράμας! - εικόνα 2

Η απελευθέρωση

Τον Ιούνιο του 1913 η Δράμα απελευθερώνεται και σύντομα αρχίζουν να εγκαθίστανται στην πόλη πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη και την Ανατολική Ρωμυλία. Λίγο μετά τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1919-22 και συγκεκριμένα τον Ιανουαρίου του 1923 υπογράφεται στη Λωζάνη η «Σύμβαση περί ανταλλαγής Ελληνικών και Τουρκικών πληθυσμών». Περισσότεροι από 500.000 μουσουλμάνοι εγκαταλείπουν τα ελληνικά εδάφη, μεταξύ αυτών και την πόλη της Δράμας. Σύντομα στην πόλη καταφθάνουν δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες από το Πόντο, τα Μικρασιατικά παράλια και την Καππαδοκία.

Το Τζαμί με τον μιναρέ του αλλάζουν χρήση. Το 1927 ή το 1928 εγκαθίσταται για σαράντα και πλέον χρόνια η ιστορική τοπική εφημερίδα Θάρρος. Υπάρχει μάλιστα και ένα συμβόλαιο πώλησης του 1938 όπου η Εθνική Τράπεζα, προφανώς εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου στον οποίο περιήλθε το τζαμί, το πουλάει στον Μιχαήλ Βεζιρτζόγλου. Εκεί το κτίσμα αναφέρεται ως “Σαντιρβάν Τζαμί ανήκον προ της ανταλλαγής των Τούρκων εις το βακούφιον…». Το τέμενος συνεχίζει πλέον το ταξίδι του στον 21ο αιώνα και εμπλουτίζει την πόλη της Δράμας με ένα ακόμη σημαντικό ζωντανό τοπόσημο.

Από την πλευρά της η αρχιτέκτονας Κοραλλία Παπαιωάννου σημειώνει σχετικά: «Οι εργασίες αποκατάστασης υλοποιήθηκαν βάσει μιας ενδελεχούς μελέτης, κατά τη διάρκεια της οποίας υπήρξε αδιάλειπτη συνεργασία αρχιτεκτόνων, πολιτικού μηχανικού, μηχανολόγου και συντηρητών. Θα ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί και να υλοποιηθεί χωρίς την συνεχή ανταλλαγή απόψεων, και το σεβασμό στη γνώση και στην εμπειρία των συνεργαζομένων. Η συνεργασία αυτή συνεχίστηκε και κατά την επίβλεψη των εργασιών μέχρι την ολοκλήρωσή τους, εμπλουτισμένη με την καθημερινή παρουσία της αρχαιολόγου του έργου».

Info

Η όλη αποκατάσταση του κτιρίου έγινε με υλικά και μεθόδους που σεβάστηκαν την τεχνολογία δόμησης την εποχή που κατασκευάστηκε το Τζαμί από μία ομάδα έμπειρων και εμπνευσμένων επιστημόνων. Ειδικότερα, η ομάδα μελέτης, αποτελούνταν από τους αρχιτέκτονες Ηρακλή και Κοραλλία Παπαϊωάνου, τον πολιτικό μηχανικό Μανόλη Δημητρίου, τον μηχανολόγο Λάζαρο Γαλανό, και την συντηρήτρια έργων τέχνης και αρχαιοτήτων Κλεοπάτρα Τσουράκη. Όλες οι εργασίες, πραγματοποιήθηκαν υπό την επίβλεψη της αρχαιολόγου της ΕΦΑ Δράμας, Μαρίας Παλαιολόγου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Κωνσταντίνος Μουτζούρης: "Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου δεν είναι "προσφυγονήσια""

Σε σταθερή πορεία ανάκαμψης μετά τη μεγάλη μεταναστευτική κρίση, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου αναδύονται όλο και περισσότερο ως ιδανικός προορισμός για αποδράσεις με πολιτιστικό και γαστρονομικό πρόσημο, κι ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου κ. Κωνσταντίνος Μουτζούρης μιλά στο Αθηνόραμα για τον τρόπο με τον οποίο η περιοχή χαράζει την επόμενη μέρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΙΩΣΗΦ ΠΡΩΙΜΑΚΗς
25/07/2024

"Από Στόμα σε Στόμα": Η γαστρονομία και ο πολιτισμός της Επανομής από το Κτήμα Γεροβασιλείου

Με μια σειρά από καλαίσθητα μίνι βιβλιαράκια το Κτήμα Γεροβασιλείου φέρνει κοντά μας τον τόπο του, την Επανομή, μέσα από την ιστορία και τον πολιτισμό της, με έμφαση στην τοπική γαστρονομία.

Ο κατήφορος της Μυκόνου - Πτώση τιμών, κίνησης και αίγλης

Η αρχή της καθόδου της Μυκόνου και οι απάντηση των τουριστών.

"Βροχή" οι καταγγελίες στο MyCoast για παραβάσεις στις παραλίες - "Πρωταθλήτριες" έξι περιοχές

Σε περισσότερους από 4.500 ελέγχους προχώρησαν οι Κτηματικές Υπηρεσίες μετά από καταγγελίες πολιτών που αφορούν σε παραλίες και αιγιαλούς.

H Κατερίνα Μισιχρόνη έχει κάνει κρατητήριο στην Αίγυπτο και αυτή είναι μία μόνο από τις αξέχαστες ταξιδιωτικές περιπέτειες που μοιράζεται μαζί μας

Η ηθοποιός Κατερίνα Μισιχρόνη δεν σταματά να ταξιδεύει και μοιράζεται μαζί μας αναμνήσεις, ιδανικούς προορισμούς και απρόοπτα.

"Eκρηξη" τουριστικών εσόδων στο πεντάμηνο

Ποιες χώρες τροφοδοτούν τις επιδόσεις ρεκόρ και το ταξιδιωτικό ισοζύγιο έχει πλεόνασμα.

Νίσυρος: το 2ο GEO/eco-FESTIVAL ΝΙΣΥΡΟΥ φέρνει μουσική και οικολογία στο ηφαίστειο

Αντλώντας ενέργεια από το ζωντανό ηφαίστειο της Νισύρου, το μοναδικό αυτό νησί της Δωδεκανήσου εκπέμπει μηνύματα μουσικής καλλιέργειας και οικολογικής ευαισθησίας μέσα από τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις του 2ου GEO/eco-FESTIVAL ΝΊΣΥΡΟΥ με ατμοσφαιρικό σκηνικό τον κρατήρα του ηφαιστείου.