Τέλος του παιχνιδιού

3,5

Έργο ανοιχτής φόρμας, όπως όλα του Μπέκετ, το «Τέλος του παιχνδιού» προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το ύφος της σκηνοθετικής ερμηνείας. Εδώ ο Μάκης Παπαδημητρίου υπογράφει μία γλαφυρή μεταφορά του παράλογου και κωμικοτραγικού του χιούμορ. | Powered by Uber

Τέλος του Παιχνιδιού (Endgame) Μάκης Παπαδημητρίου Γιώργος Καπλανίδης©

Δεν γνωρίζουμε τίποτα για το παρελθόν των ηρώων του Σάμουελ Μπέκετ ούτε και για το μέλλον τους, αν έχουν. Τους βλέπουμε μόνο στο παρόν, τέσσερις ανθρώπους καθηλωμένους σε μια εσαεί επαναλαμβανόμενη ή στάσιμη κατάσταση: Ο Χαμ είναι τυφλός και παράλυτος, όμως "εξουσιάζει" τον Κλοβ, που ως πειθήνιο όργανο εκτελεί συνεχώς τις εντολές του. Μαζί τους, μέσα σε δύο σκουπιδοτενεκέδες, ζουν οι ακρωτηριασμένοι γονείς του Χαμ, η Νελ και ο Ναγκ. Τους περιβάλλει ένα τοπίο καταστροφής (ό,τι απέμεινε μετά τη συντέλεια του κόσμου;), και οι τέσσερίς τους ίσως αποτελούν τους μοναδικούς επιζήσαντες.

Γνώριμα τα μπεκετικά μοτίβα: ήρωες που δεν γνωρίζουμε από πού έρχονται ούτε πού θα καταλήξουν, κυκλικός χρόνος, σχέσεις εξάρτησης, απουσία συγκεκριμένης υπόθεσης, επαναλαμβανόμενες δράσεις, αίσθηση υπαρξιακής αγωνίας αλλά και μίας ζωηρής θεατρικότητας, που προσδίδει στις ιστορίες την αίσθηση ότι αποτελούν προσυμφωνημένα παιχνίδια παρά "πραγματικότητα".

Τέλος του Παιχνιδιού (Endgame) Μάκης Παπαδημητρίου
Γιώργος Καπλανίδης©

Αυτός ο παιγνιώδης χαρακτήρας διακατέχει τη σκηνοθεσία του Μάκη Παπαδημητρίου, που υπογράφει μία από τις κωμικότερες παραστάσεις Μπέκετ που έχουμε δει - με την έννοια ότι μεταφέρει πολύ γλαφυρά το παράλογο και κωμικοτραγικό χιούμορ του. Χαρακτηριστική είναι η ερμηνεία του ίδιου του Παπαδημητρίου: σκιαγραφεί τον Χαμ σαν να δίνει την παράσταση της ζωής του, είναι θεατράλε, εξωστρεφής, "σερβίρει" μια ατάκα και περιμένει αντιδράσεις. Η συμπεριφορά του απέναντι στον Κλοβ δεν είναι τυραννική, κυρίως αποζητάει την προσοχή του: ο Χαμ του Παπαδημητρίου χρειάζεται θεατή για να μπορέσει να υπάρχει.

Τέλος του Παιχνιδιού (Endgame) Μάκης Παπαδημητρίου
Γιώργος Καπλανίδης©

Ο Γιώργος Χρυσοστόμου -σε μία υπέροχη ερμηνεία- είναι ο έτερος πόλος ενός διδύμου που λειτουργεί σαν να εκτελεί σκηνικό νούμερο. Ερμηνεύει τον αεικίνητο Κλοβ, που από γραφής αδυνατεί να καθίσει ή να σταθεί ακίνητος, και καθώς συνεχώς μπαινοβγαίνει από την πόρτα, ανεβοκατεβαίνει τη σκάλα, μετακινεί τον Χαμ, ολοκληρώνει την τσιρκολάνικη, φαρσική αίσθηση που συχνά δημιουργείται επί σκηνής  (συμβάλλει και η κίνηση της Σεσίλ Μικρούτσικου).

Τέλος του Παιχνιδιού (Endgame) Μάκης Παπαδημητρίου
Γιώργος Καπλανίδης©

Την ίδια ώρα υπάρχει κάτι βαθιά μελαγχολικό σε αυτή τη συνύπαρξη, μέσα στο μουντό και ψυχρό καταφύγιο με τους ψηλούς τοίχους (σκηνικά-κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη), τους σκληρούς φωτισμούς (Ιωάννα Αθανασίου-Τάσος Παλαιορούτας) και τους έντονους βόμβους (sound design: Σταύρος Γασπαράτος). Ίσως γιατί η αγάπη έχει γίνει εξάρτηση και οι στιγμές ευτυχίας είναι ανάμνηση, όπως μας υπενθυμίζουν και οι γονείς του Χαμ (Δημήτρης Ντάσκας, Φραγκίσκη Μουστάκη), στη σύντομη αναλαμπή τους. ΄Έτσι, παρόλο που η παράσταση υπονοεί πως οι δεσμοί εξάρτησης τελικά θα σπάσουν και το παιχνίδι θα τελειώσει (χαρακτηριστική η ριζική αλλαγή στο κοστούμι του Κλοβ), η εξέλιξη δεν μπορεί να εκληφθεί ως "ευτυχής".

Περισσότερες πληροφορίες

Τέλος του παιχνιδιού

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Το αριστουργηματικό έργο μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο, μετά το τέλος του κόσμου. Σε αυτό το ερειπωμένο τοπίο, τέσσερις χαρακτήρες προσπαθούν να γεφυρώσουν τις αποστάσεις με λέξεις, βλέμματα, σιωπές, σε μια αναζήτηση των μεγάλων υπαρξιακών ερωτημάτων.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Wonnangatta": Ο Κώστας Φαλελάκης και ένα θεατρικό γουέστερν για τη βία, τη φύση και την αυτογνωσία

Στο πλαίσιο του αφιερώματος στους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα, ο Κώστας Φαλελάκης μας εισάγει στο πνεύμα του αυστραλιανού έργου "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι, στο οποίο πρωταγωνιστεί μαζί με τον Αλέξιο Κοτσώρη. Ένα θεατρικό γουέστερν στην Αυστραλία του 1918, όπου δύο άνδρες αναμετρώνται με το έγκλημα, την αδυσώπητη φύση και τα όρια του εαυτού τους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
13/11/2025

Άρωμα γυναίκας

Μια γλυκόπικρη και συγκινητική ιστορία με ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο, για την ανδρική φιλία, την ενηλικίωση και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, σε μια παράσταση με ταλέντο, ψυχή, ωραίες ερμηνείες και τον Άκη Σακελλαρίου στα καλύτερά του. | Powered by Uber

"Polifoniia – connecting in progress": Οι τέχνες ως γέφυρα ανάμεσα σε Κίεβο, Αθήνα και Μόναχο

Αυτές τις ημέρες, ο νέος χώρος stygx_athens φιλοξενεί το διεθνές πρόγραμμα "Polifoniia – connecting in progress", μια δημιουργική σύμπραξη καλλιτεχνών από Κίεβο, Αθήνα και Μόναχο που διερευνά την επικοινωνία μέσω τέχνης σε περιόδους κρίσης.

Μια ξεχωριστή βραδιά για το "Άρωμα γυναίκας"- Ο Πίνο Τιέρνο προλογίζει την παράσταση

Ο Πίνο Τιέρνο, διασκευαστής του εμβληματικού "Το σκοτάδι και το μέλι", προλογίζει την αποψινή παράσταση του "Αρώματος γυναίκας" στο Θέατρο Βρετάνια.

Το MIR 2025 εκτινάσσεται "προς το αναπόδραστο μέλλον"

Το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης επιστρέφει για 17η χρονιά "απλώνοντας" στους πιο απρόσμενους χώρους 16 πρωτότυπες καλλιτεχνικές προτάσεις στα όρια των τεχνών με ελεύθερη είσοδο για το κοινό (21-30/11).

Μια χειροποίητη παράσταση κοιτά τι κρύβεται πίσω από μια τέλεια οικογενειακή φωτογραφία

Ακόμη κι αν αφορά ένα σκληρό θέμα εμπνευσμένο από το αστυνομικό δελτίο, η χειροποίητη παράσταση "Unborn" στο "Ρεκτιφιέ" έχει χιούμορ, ελαφράδα και θεατρικές ποιότητες.

Η Ιμέλντα Στόντον ζωντανεύει την Κυρία Γουώρρεν στο National Theatre Live

Το National Theatre Live (NT Live), το πρόγραμμα του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου του Λονδίνου που μεταδίδει επιλεγμένες θεατρικές παραστάσεις σε χιλιάδες κινηματογράφους και χώρους σε όλο τον κόσμο, συνεχίζεται στο Μέγαρο Μουσικής με την προβολή της παράστασης "Mrs Warren’s Profession" του Bernard Shaw, με τις Ιμέλντα Στόντον και Μπέσι Κάρτερ σε μια δυνατή μητρική και κοινωνική σύγκρουση.