Οιδίπους

3,5

Σε αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα συνένωσης των δύο σοφόκλειων τραγωδιών υπερέχει το κέρδος του πολύ καλού νέου κειμένου. Η παράσταση εντάσσεται με συνέπεια σε ένα αισθητικό περιβάλλον, που όμως δεν δικαιολογεί επαρκώς την ταυτότητά του.

Οιδίπους Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Χουβαρδάς συνένωσε τον "Οιδίποδα Τύραννο" και τον "Οιδίποδα επί Κολωνώ" του Σοφοκλή σε μια νέα κειμενική σύνθεση, που ακολουθεί αντίστροφη φορά: ξεκινάει από την άφιξη του γέρου και τυφλού Οιδίποδα στον Κολωνό και πηγαίνει προς τα πίσω, στα γεγονότα του "Τυράννου", για να καταλήξει πάλι στον "επί Κολωνώ" και τη θέωση του ήρωα. Μέσα σε αυτή την κυκλική φόρμα, διακλαδώνονται περίτεχνα τα δραματικά γεγονότα των δύο έργων, διαγράφοντας μια πορεία από το σκοτάδι στο φως (όπως υποτιτλίζεται το έργο), από την άγνοια στη γνώση. Σαν να μας λέει ο Χουβαρδάς πως η ζωή βγάζει νόημα όταν βρίσκεσαι κοντά στο τέλος και την "ξαναζείς", βλέποντάς την προς τα πίσω.

Οιδίπους
© Θωμάς Δασκαλάκης

Βαθιά υπαρξιακός ο στοχασμός του, οδήγησε σε μια παράσταση συνεπή και με ιδιαίτερο αισθητικό στίγμα, που όμως παρέμεινε μάλλον αδιευκρίνιστο ως επιλογή. Η ανθρώπινη περιπέτεια που ενσαρκώνει ο Οιδίποδας εδώ επικεντρώθηκε σε έναν μιαρό, αμαρτωλό Οίκο. Η δράση εξελίχθηκε μέσα σε ένα αυστηρό, ασφυκτικό περιβάλλον, με έντονες θρησκευτικές, δυτικοευρωπαϊκές αναφορές: οι γκρίζοι μαρμάρινοι τάφοι, η μουσική του εκκλησιαστικού οργάνου, τα σκούρα μακριά φορέματα με τους ψηλούς γιακάδες, οι σφιχτές πλεξούδες τοποθέτησαν τη δράση σε μια μοναστηριακή, σχεδόν ιδρυματοποιημένη, συνθήκη (σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, μουσική: ΄Αγγελος Τριανταφύλλου). Ενώπιόν μας έχουμε τα μέλη μιας οικογένειας που νοσεί και θα βρει την κάθαρση στη Γνώση και στην ειλικρινή, αγνή επαφή με το Θείο.

Οιδίπους
Ελίνα Γιουνανλή ©

Σε αυτό το πλαίσιο ερμηνείας διαβάστηκαν τα πρόσωπα: ο Οιδίποδας του Νίκου Καραθάνου εμφανίζεται τυραννικός πατέρας και φιλήδονος σύζυγος στον "Τύραννο" (γλαφυρότατη η ερωτική σκηνή πάνω στον τάφο με την Ιοκάστη της Στεφανίας Γουλιώτη), για να δώσει τη θέση του στον φθαρτό άνδρα/βρέφος του "Επί Κολωνώ", που φτάνει επιτέλους στην πηγή της αυτογνωσίας. Αγνώριστος ο Ορέστης Χαλκιάς στο ρόλο της Αντιγόνης, ενσάρκωσε και μόνο με την στάση του –όπως και η Πηνελόπη Τσιλίκα ως Ισμήνη– το βάρος που φέρει η ηρωίδα ως γέννημα αιμομικτικής ένωσης. (Οι δύο ηθοποιοί ερμήνευσαν επίσης τον Τειρεσία και τον Εξάγγελο, αντίστοιχα, ενώ η Γουλιώτη και τον Θησέα, μια ενδιαφέρουσα αντιστοιχία ρόλων).

Οιδίπους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη απέδωσε με αυστηρότητα τον "πατριάρχη" Κρέοντα, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, επίσης σε διπλό ρόλο, ξεχώρισε σε αυτόν του Πολυνείκη, ενώ ο Νίκος Χατζόπουλος ως Αρχαιοφύλακας που επιμελείται τις νεκρικές τελετές, και άρα γνωρίζει τον κόσμο των πεθαμένων, έφερε στη σκηνή το γήινο και γειωμένο στοιχείο. Ο Χορός, σε αέναη αλλά άσκοπη, "τυφλή" κινητικότητα (κίνηση: Ερμίρα Γκόρο), μετέδωσε με τον τρόπο του την αίσθηση της μολυσμένης, χωρίς οξυγόνο, ατμόσφαιρας του οίκου (Γιάννης Κότσιφας, Θεόβη Στύλλου, ΄Εκτορας Λυγίζος, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, ΄Άγγελος Τριανταφύλλου).

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 115 '

Ο Γιάννης Χουβαρδάς, τιμώντας τα 50 χρόνια δημιουργικής του πορείας στο θέατρο, παρουσιάζει μια ενιαία παράσταση που συνδυάζει τις τραγωδίες «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή. Η σκηνοθετική του προσέγγιση ξεκινά από το τέλος της ζωής του Οιδίποδα και προχωρά προς τα πίσω, αναδεικνύοντας την πορεία του ήρωα από την πτώση στην αναζήτηση της λύτρωσης. Η παράσταση, με σημαντικούς Έλληνες ηθοποιούς, επιδιώκει να αποδώσει αρμονικά την αίσθηση μιας ενιαίας ιστορίας, πιστής στο πνεύμα του Σοφοκλή, αναδεικνύοντας τα διαχρονικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ηρώδειο

Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Κηποθέατρο Παπάγου

Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου)

Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Λόφος Λυκαβηττού
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ Gene Gillette γίνεται ξανά Αρτώ, στο θέατρο Σημείο

Ο ηθοποιός έρχεται για δεύτερη φορά από τη Νέα Υόρκη αποκλειστικά για να ερμηνεύσει τον δυνατό θεατρικό μονόλογο "Αρτώ/Βαν Γκογκ" των Ιόλης Ανδρεάδη-Άρη Ασπρούλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/09/2025

"Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου": Τι ετοιμάζουν Δήμος Αθηναίων και Θέατρο Τέχνης;

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Μαριάννα Κάλμπαρη παρουσίασαν το πρόγραμμα "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", με στόχο τη σταδιακή καθιέρωση της Αθήνας ως διεθνούς κόμβου σύγχρονης θεατρικής δημιουργίας.

"Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.", "Άγριος σπόρος", "Το 5ο Βήμα": Τρία δυνατά έργα στο Μικρό Χορν

Σολωμού, Δεντάκης, Τοκάκης, Βαλάσης είναι κάποιοι από τους ηθοποιούς που θα συναντήσουμε στο Θέατρο Μικρό Χορν σε σύγχρονα έργα που εξερευνούν την καθημερινότητα, τις ανθρώπινες σχέσεις και τις κοινωνικές ανισότητες, με χιούμορ και ένταση.

Μια φούστα και μια αγέλη σείουν το Δίπυλον

Δύο παραστάσεις που άφησαν ισχυρό αποτύπωμα και λάτρεψε το νεανικό κοινό επιστρέφουν στο Δίπυλον. "Η μέρα της φούστας" της Ζωής Χατζηαντωνίου και "Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά συνεχίζουν να ξεγυμνώνουν την εποχή με θάρρος και τόλμη.

"Άσπρο Μαύρο": Καφετζόπουλος και Καλούτα σε μια υπαρξιακή μονομαχία

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος, με τη διπλή ιδιότητα του σκηνοθέτη και ερμηνευτή, συναντά τον Ζερόμ Καλούτα σε μια ερμηνευτική συνθήκη υψηλής έντασης στο έργο "Άσπρο Μαύρο" του Κόρμαν ΜακΚάρθι στο Επί Κολωνώ.

"Λεωφορείο ο Πόθος" με Γκίλιαν Άντερσον σε μια ερμηνεία ζωής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η Γκίλιαν Άντερσον ‘Μπλανς Ντιμπουά’ μαζί με τους Βανέσα Κίρμπι και Μπεν Φόστερ πρωταγωνιστούν στο θρυλικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς στην πρώτη μαγνητοσκοπημένη μετάδοση του National Theatre Live στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Πρώτες εικόνες από τη "Συναρπαστική Εξέγερση του Χούλιο Τόγκα"

Ο Χούλιο Τόγκα εξεγείρεται! Το νέο έργο του Suyako έρχεται στο Προσκήνιο. Μάθετε περισσότερα.