Οιδίπους

3,5

Σε αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα συνένωσης των δύο σοφόκλειων τραγωδιών υπερέχει το κέρδος του πολύ καλού νέου κειμένου. Η παράσταση εντάσσεται με συνέπεια σε ένα αισθητικό περιβάλλον, που όμως δεν δικαιολογεί επαρκώς την ταυτότητά του.

Οιδίπους Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Χουβαρδάς συνένωσε τον "Οιδίποδα Τύραννο" και τον "Οιδίποδα επί Κολωνώ" του Σοφοκλή σε μια νέα κειμενική σύνθεση, που ακολουθεί αντίστροφη φορά: ξεκινάει από την άφιξη του γέρου και τυφλού Οιδίποδα στον Κολωνό και πηγαίνει προς τα πίσω, στα γεγονότα του "Τυράννου", για να καταλήξει πάλι στον "επί Κολωνώ" και τη θέωση του ήρωα. Μέσα σε αυτή την κυκλική φόρμα, διακλαδώνονται περίτεχνα τα δραματικά γεγονότα των δύο έργων, διαγράφοντας μια πορεία από το σκοτάδι στο φως (όπως υποτιτλίζεται το έργο), από την άγνοια στη γνώση. Σαν να μας λέει ο Χουβαρδάς πως η ζωή βγάζει νόημα όταν βρίσκεσαι κοντά στο τέλος και την "ξαναζείς", βλέποντάς την προς τα πίσω.

Οιδίπους
© Θωμάς Δασκαλάκης

Βαθιά υπαρξιακός ο στοχασμός του, οδήγησε σε μια παράσταση συνεπή και με ιδιαίτερο αισθητικό στίγμα, που όμως παρέμεινε μάλλον αδιευκρίνιστο ως επιλογή. Η ανθρώπινη περιπέτεια που ενσαρκώνει ο Οιδίποδας εδώ επικεντρώθηκε σε έναν μιαρό, αμαρτωλό Οίκο. Η δράση εξελίχθηκε μέσα σε ένα αυστηρό, ασφυκτικό περιβάλλον, με έντονες θρησκευτικές, δυτικοευρωπαϊκές αναφορές: οι γκρίζοι μαρμάρινοι τάφοι, η μουσική του εκκλησιαστικού οργάνου, τα σκούρα μακριά φορέματα με τους ψηλούς γιακάδες, οι σφιχτές πλεξούδες τοποθέτησαν τη δράση σε μια μοναστηριακή, σχεδόν ιδρυματοποιημένη, συνθήκη (σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, μουσική: ΄Αγγελος Τριανταφύλλου). Ενώπιόν μας έχουμε τα μέλη μιας οικογένειας που νοσεί και θα βρει την κάθαρση στη Γνώση και στην ειλικρινή, αγνή επαφή με το Θείο.

Οιδίπους
Ελίνα Γιουνανλή ©

Σε αυτό το πλαίσιο ερμηνείας διαβάστηκαν τα πρόσωπα: ο Οιδίποδας του Νίκου Καραθάνου εμφανίζεται τυραννικός πατέρας και φιλήδονος σύζυγος στον "Τύραννο" (γλαφυρότατη η ερωτική σκηνή πάνω στον τάφο με την Ιοκάστη της Στεφανίας Γουλιώτη), για να δώσει τη θέση του στον φθαρτό άνδρα/βρέφος του "Επί Κολωνώ", που φτάνει επιτέλους στην πηγή της αυτογνωσίας. Αγνώριστος ο Ορέστης Χαλκιάς στο ρόλο της Αντιγόνης, ενσάρκωσε και μόνο με την στάση του –όπως και η Πηνελόπη Τσιλίκα ως Ισμήνη– το βάρος που φέρει η ηρωίδα ως γέννημα αιμομικτικής ένωσης. (Οι δύο ηθοποιοί ερμήνευσαν επίσης τον Τειρεσία και τον Εξάγγελο, αντίστοιχα, ενώ η Γουλιώτη και τον Θησέα, μια ενδιαφέρουσα αντιστοιχία ρόλων).

Οιδίπους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη απέδωσε με αυστηρότητα τον "πατριάρχη" Κρέοντα, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, επίσης σε διπλό ρόλο, ξεχώρισε σε αυτόν του Πολυνείκη, ενώ ο Νίκος Χατζόπουλος ως Αρχαιοφύλακας που επιμελείται τις νεκρικές τελετές, και άρα γνωρίζει τον κόσμο των πεθαμένων, έφερε στη σκηνή το γήινο και γειωμένο στοιχείο. Ο Χορός, σε αέναη αλλά άσκοπη, "τυφλή" κινητικότητα (κίνηση: Ερμίρα Γκόρο), μετέδωσε με τον τρόπο του την αίσθηση της μολυσμένης, χωρίς οξυγόνο, ατμόσφαιρας του οίκου (Γιάννης Κότσιφας, Θεόβη Στύλλου, ΄Εκτορας Λυγίζος, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, ΄Άγγελος Τριανταφύλλου).

Περισσότερες πληροφορίες

Ηρώδειο

Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Κηποθέατρο Παπάγου

Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η γεννημένη θεατρίνα "Μπουμπού" επιστρέφει στο Εν Αθήναις

Για δεύτερη χρονιά θα δούμε τη γλυκόπικρη μεταφορά μιας βαθιά ανθρώπινης ιστορίας στο σανίδι, σε κείμενο του Δημήτρη Μητσοτάκη, σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Πασσά και ερμηνεία της Δήμητρας Κολλά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/08/2025

Αίας

Πάνω στη σκηνή μαζί με τους υπόλοιπους θεατές, σε απόσταση αναπνοής από τον ηθοποιό Μιχάλη Σαράντη είδαμε το πολύ ενδιαφέρον σχεδίασμα πάνω στον "Αίαντα" του Σοφοκλή.

Το "Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα" συνεχίζεται τον Σεπτέμβριο στο Άλσος

Ραντεβού ξανά στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ το φθινόπωρο του 2025 με την επιτυχημένη μουσικοθεατρική παράσταση. Δείτε φωτογραφίες με τους διάσημους καλεσμένους μπροστά και πίσω από τα παρασκήνια.

Η Ένωση Σεναριογράφων προκηρύσσει τον 9ο πανελλήνιο διαγωνισμό συγγραφής θεατρικού έργου

Οι επίδοξοι θεατρικοί συγγραφείς μπορούν να υποβάλλουν συμμετοχή μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2025 στον διαγωνισμό που συνδιοργανώνεται με το Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης".

Η παράσταση "Ελευσίνια Μυστήρια" επιστρέφει, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 80 χρόνια της UNESCO

Η μουσικοθεατρική παράσταση της ομάδας Ρόδα με τίτλο "Ελευσίνια Μυστήρια", παρουσιάζει μια εκδοχή των δρώμενων στα κορυφαία Μυστήρια της λατρείας της θεάς Δήμητρας και θα παιχτεί με αφορμή τους εορτασμούς για τα 80 χρόνια της UNESCO.

"Ο όρκος της Ευρώπης": Παγκόσμια πρεμιέρα για τη Ζιλιέτ Μπινός στην Επίδαυρο

Διθυραμβικές κριτικές από τον διεθνή Τύπο για το έργο του Ουαζντί Μουαουάντ που είδαμε την περασμένη Παρασκευή και το Σάββατο στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Σεπτέμβριος στο Τρένο στο Ρουφ με το 6ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού "Compartments Dance Project"

Στα μέσα του Σεπτέμβρη δίνουμε ραντεβού στον αντισυμβατικό χώρο της Αμαξοστοιχίας - Θεάτρου ‘Το Τρένο στο Ρουφ’ για το φεστιβάλ χορού που δημιούργησε η Τατιάνα Λύγαρη.