Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων

3,5

Η τυπική κωμωδία παρεξηγήσεων του Κάρλο Γκολντόνι ανεβαίνει με κέφι, φίνα κωμικότητα, συγκρατημένη μελαγχολία και με έναν υπέροχο Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στην κεντρική ερμηνεία. | Powered by Uber

Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η κλασική κωμωδία του Γκολντόνι ανεβαίνει με κέφι από τον Γιάννη Κακλέα, ο οποίος τη διεμβολίζει με το χαρακτηριστικό του ύφος. Ορμώμενος από τον τόπο δράσης, τη Βενετία, και από την αναφορά του έργου στους χαρακτηριστικούς τύπους της Κομέντια ντελ άρτε, ο Κακλέας στήνει μια παράσταση που από τη μία φλερτάρει με την αισθητική του βενετσιάνικου καρναβαλιού και από την άλλη τιμάει τη θεατρικότητα.

Έτσι, η παράσταση συνδυάζει επιτυχημένα στο μεγαλύτερο μέρος της διαφορετικές αισθητικές αναφορές: την μπαρόκ αισθητική με τη σωματική μπουφονική κωμωδία και με –τα τόσο τυπικά της αισθητικής του σκηνοθέτη– σύγχρονα ροκ στοιχεία. 

Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η υπόθεση είναι απλή και στηρίζεται σε ένα τυπικό σχήμα της αναγεννησιακής κωμωδίας, αυτό της παρεξήγησης. Το έργο ξεκινάει με τον αρραβώνα της Κλαρίσα και του Σίλβιο, που όμως απειλείται, καθώς καταφθάνει στη Βενετία ο Φεντερίκο, τον οποίο προτιμάει για σύζυγο της κόρης του ο Πανταλόνε. Στην πραγματικότητα, ο Φεντερίκο είναι η αδερφή του, Βεατρίκη, που έχει έρθει μεταμφιεσμένη για να διεκδικήσει το οφειλόμενο χρέος από τον Πανταλόνε, ενώ η όλη αναστάτωση πολλαπλασιάζεται καθώς καταφθάνει –ως φυγάς, μια που σκότωσε από λάθος τον Φεντερίκο– ο αγαπημένος της Βεατρίκης, Φλορίντο. Κεντρική φιγούρα αποτελεί ο Τρουφαλντίνο, ο υπηρέτης της Βεατρίκης, που αποφασίζει να γίνει υπηρέτης και του Φλορίντο, προκειμένου να λαμβάνει διπλό μισθό, κάτι που οδηγεί την πλοκή σε συνεχείς κωμικές εκτροπές.

Όλα αυτά ο Κακλέας τα έφερε μπροστά μας με αγάπη, και με κάποια στοχαστική μελαγχολία. Έδωσε το κωμικό στοιχείο χωρίς να το εκτρέψει σε υπερβολές, διακωμώδησε με τρυφερότητα τα μεγάλα λόγια που λέγονται στο όνομα του έρωτα (ειδικά στο πρόσωπο του Σίλβιο, που ερμηνεύτηκε με απολαυστικό "σαιξπηρικό" ύφος –γεμάτο ποιητικές εκφράσεις και λυρικές υπερβολές– από τον ΄Αρη Κακλέα) και φρόντισε ιδιαίτερα το μουσικό περιβάλλον: η σύνθεση του Βάιου Πράπα (που εκτελεί ο ίδιος) δημιούργησε τις κατάλληλες συναισθηματικές διαθέσεις και σε σημεία ενορχήστρωσε μια παράσταση-αεικίνητη χορογραφία.

Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πυρήνας της δουλειάς και σε μια πολύ καλή στιγμή του, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ερμήνευσε τον Τρουφαλντίνο με αβίαστη δεξιοτεχνία και αμεσότητα. ΄Ηταν ταυτόχρονα ο πάντοτε πεινασμένος, μπριόζος και καταφερτζής αρλεκίνος της Κομέντια και ένας ενδιάμεσος μεταξύ του τότε και του τώρα. Η διάδραση και η επαφή του με την πλατεία –χωρίς να γίνεται αυτοαναφορική– ενίσχυσε την κωμικότητα του ρόλου, ενώ η σκηνή του διπλού σερβιρίσματος –δοσμένη ως βιρτουοζικό ζογκλερικό νούμερο– κορύφωσε τον φίνο χαρακτήρα της σκηνοθετικής πρότασης.

Συνεπείς οι ερμηνείες από τους υπόλοιπους ηθοποιούς (Φαίη Ξυλά, Φραγκίσκη Μουστάκη, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Γιώργος Ψυχογυιός κ.ά.), όμως ήταν περισσότερο περιορισμένες σε ένα τυπικό σχήμα. Εξυπηρετικό το σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη, ενώ τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη συνέβαλαν αποφασιστικά στον πλούτο της όψης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η γνωστή βενετσιάνικη κωμωδία με τον δαιμόνιο βιοπαλαιστή υπηρέτη Τρουφαλντίνο, που δουλεύει για δύο αφεντικά, μπλέκει την ενέργεια της κομέντια ντελ άρτε με το αιχμηρό κοινωνικό σχόλιο. Στη διαχρονική σάτιρα που ανανέωσε το είδος μέσα από πολυδιάστατους χαρακτήρες και την καταιγιστική πλοκή, η απόφαση του υπηρέτη να μην αποκαλύψει σε κανέναν την απάτη, οδηγεί σε μια αλληλουχία από ανατροπές, παρεξηγήσεις και ξεκαρδιστικές καταστάσεις, ενώ ταυτόχρονα το έργο σχολιάζει με σαρκασμό και χιούμορ τη διαφθορά, την υποκρισία και τις ταξικές αντιθέσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber