Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία

3

Εκ των έσω αποδόμηση του αστικού θεάτρου και της μεγαλοαστικής τάξης από τον σημαντικό εκπρόσωπο του σουρεαλιστικού κινήματος, Ροζέ Βιτράκ. Έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, όμως, η δυναμική του έργου εμφανίζεται μειωμένη, όπως φανερώνει και η παράσταση που υπογράφει ο Κώστας Παπακωνσταντίνου. | Powered by Uber

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία ©Εlina Giounanli

Είναι εντελώς ξεχωριστό το έργο του Γάλλου σουρεαλιστή ποιητή και συγγραφέα, κι αυτό εξαιτίας του πρωταγωνιστή του: ενός παιδιού με υπερφυσική για την ηλικία του διανοητική και σωματική ανάπτυξη, το οποίο λειτουργεί ως καθρέφτης της ενήλικης υποκρισίας. Ο Ροζέ Βιτράκ επέλεξε σοφά να τοποθετήσει την ιστορία μέσα στη συμβατική φόρμα ενός αστικού δράματος, ώστε να αποδομήσει εκ των έσω το ίδιο το αστικό θέατρο, αλλά κυρίως τις κοινωνικές νόρμες και τη μεγαλοαστική υποκρισία.

Μέσα στο σαλόνι των Πομέλ, τη βραδιά των ένατων γενεθλίων του, ο Βικτόρ φέρνει στο φως την κρυφή ζωή των γονιών του, ενώ καθώς η ιστορία εξελίσσεται ο συγγραφέας βάζει στο στόχαστρο όχι μόνο τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, αλλά και την εθνική συνείδηση, τον πατριωτικό εφησυχασμό, την Εκκλησία. Όλα αυτά, με τα χαρακτηριστικά εργαλεία του σουρεαλισμού, δηλαδή με διαρκή λεκτικά παιχνίδια και κλισέ, ακατάσχετη αθυροστομία και σκατολογία, ονειρικά και ποιητικά στοιχεία, παραληρηματικούς μονολόγους, τυποποιημένους χαρακτήρες.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Βλέποντας παρ’ όλα αυτά τον "Βικτόρ" έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, δεν μπορεί να μη διαπιστωθεί πως η δυναμική του είναι μειωμένη. Πόσο μπορεί να σοκάρει έναν σημερινό θεατή, που έχει βιώσει κινήματα όπως το παράλογο, το in-yer-face, την αποδόμηση, ένα έργο που στις μέρες του πράγματι πέταγε στα μούτρα της μπουρζουαζίας κερατάδες συζύγους, γελοίους στρατηγούς και πανέμορφες γυναίκες που… κλάνουν ακατάσχετα; Έπειτα, παρά την αδιαμφισβήτητη παγκοσμιότητά του, το έργο απευθύνεται πολύ αμεσότερα στους Γάλλους θεατές, μια που αναφέρεται συνεχώς –σαρκάζοντάς τα– σε στοιχεία της γαλλικής Ιστορίας και εθνικής ταυτότητας.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Κώστας Παπακωνσταντίνου αναμετρήθηκε στα ίσια και με τα δυναμικά στοιχεία και με τις δυσκολίες του έργου και έδωσε ένα συνεπές και μελετημένο αποτέλεσμα. Πρώτα απ’ όλα, είχε ως σύμμαχο την εξαιρετική μετάφραση του Δημήτρη Ντάσκα, ο οποίος πέτυχε μια σπουδαία δουλειά, αποδίδοντας στα ελληνικά τα νοήματα, τα λογοπαίγνια, το χιούμορ, το σαρκασμό της πρωτότυπης γλώσσας.

Η δράση τοποθετήθηκε ωραία γύρω από ένα μακρύ τραπέζι, το οποίο αποτέλεσε συχνά το βήμα για να ενορχηστρώσει ο Βικτόρ το πανδαιμόνιό του (σκηνικά της Βίκυς Πάντζιου, ενώ τα εύστοχα κοστούμια είναι της Βασιλικής Σύρμα), ενώ η σκηνοθεσία, ακολουθώντας την οδό της σωματικότητας, με ηχητικά γκαγκ και στοιχεία κλοουνερί, απέδωσε κάτι από τη σουρεαλιστική ταυτότητα του έργου – αν και κάπως συγκρατημένα: θα μπορούσαν τα στοιχεία της υπερβολής και του γκροτέσκο να είναι ακόμη πιο τραβηγμένα, ενώ και το σφίξιμο του ρυθμού θα ευνοούσε την επιδραστικότητα της παράστασης.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Έστω κι έτσι, οι ηθοποιοί πέτυχαν την απαιτούμενη γελοιογραφική σχηματικότητα: Αγγελική Μαρίνου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Θανάσης Χαλκιάς, Δημήτρης Φραγκιόγλου, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Μαριάννα Ντίρου, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Θανάσης Βλαβιανός (ο οποίος απέδωσε εξαίσια την τραγική κωμικότητα του Αντουάν Μανιό). Ο Μάνος Καρατζογιάννης αποδείχτηκε αεικίνητος και πολυπρισματικός σε ένα ρόλο που από γραφής συνιστά ένα ιδιαίτερο, άκρως ενδιαφέρον μείγμα παιδικής αφέλειας και υψηλής διάνοιας.

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Στο σημαντικό έργο του σουρεαλισμού, η οικογένεια Πομέλ γιορτάζει τα γενέθλια του μοναχογιού της με υπερφυσική ανάπτυξη, που περνά από την αθωότητα στην ενοχή, αποποιούμενος την ταυτότητα του παιδιού. Καλεσμένοι τους είναι οι οικογενειακοί τους φίλοι, οι Μανιώ, ένας αχαλίνωτος στρατηγός και μια γοητευτική κυρία με εντερικά προβλήματα που φτάνει στο σπίτι απρόσκλητη. Μέσα σε λίγες ώρες θα ανακαλύψει και θα αποκαλύψει σε όλους, μαζί με την εξάχρονη φίλη του Εστέρ, το ψέμα και την φαυλότητα των μεγάλων.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber