Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία

3

Εκ των έσω αποδόμηση του αστικού θεάτρου και της μεγαλοαστικής τάξης από τον σημαντικό εκπρόσωπο του σουρεαλιστικού κινήματος, Ροζέ Βιτράκ. Έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, όμως, η δυναμική του έργου εμφανίζεται μειωμένη, όπως φανερώνει και η παράσταση που υπογράφει ο Κώστας Παπακωνσταντίνου. | Powered by Uber

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία ©Εlina Giounanli

Είναι εντελώς ξεχωριστό το έργο του Γάλλου σουρεαλιστή ποιητή και συγγραφέα, κι αυτό εξαιτίας του πρωταγωνιστή του: ενός παιδιού με υπερφυσική για την ηλικία του διανοητική και σωματική ανάπτυξη, το οποίο λειτουργεί ως καθρέφτης της ενήλικης υποκρισίας. Ο Ροζέ Βιτράκ επέλεξε σοφά να τοποθετήσει την ιστορία μέσα στη συμβατική φόρμα ενός αστικού δράματος, ώστε να αποδομήσει εκ των έσω το ίδιο το αστικό θέατρο, αλλά κυρίως τις κοινωνικές νόρμες και τη μεγαλοαστική υποκρισία.

Μέσα στο σαλόνι των Πομέλ, τη βραδιά των ένατων γενεθλίων του, ο Βικτόρ φέρνει στο φως την κρυφή ζωή των γονιών του, ενώ καθώς η ιστορία εξελίσσεται ο συγγραφέας βάζει στο στόχαστρο όχι μόνο τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, αλλά και την εθνική συνείδηση, τον πατριωτικό εφησυχασμό, την Εκκλησία. Όλα αυτά, με τα χαρακτηριστικά εργαλεία του σουρεαλισμού, δηλαδή με διαρκή λεκτικά παιχνίδια και κλισέ, ακατάσχετη αθυροστομία και σκατολογία, ονειρικά και ποιητικά στοιχεία, παραληρηματικούς μονολόγους, τυποποιημένους χαρακτήρες.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Βλέποντας παρ’ όλα αυτά τον "Βικτόρ" έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, δεν μπορεί να μη διαπιστωθεί πως η δυναμική του είναι μειωμένη. Πόσο μπορεί να σοκάρει έναν σημερινό θεατή, που έχει βιώσει κινήματα όπως το παράλογο, το in-yer-face, την αποδόμηση, ένα έργο που στις μέρες του πράγματι πέταγε στα μούτρα της μπουρζουαζίας κερατάδες συζύγους, γελοίους στρατηγούς και πανέμορφες γυναίκες που… κλάνουν ακατάσχετα; Έπειτα, παρά την αδιαμφισβήτητη παγκοσμιότητά του, το έργο απευθύνεται πολύ αμεσότερα στους Γάλλους θεατές, μια που αναφέρεται συνεχώς –σαρκάζοντάς τα– σε στοιχεία της γαλλικής Ιστορίας και εθνικής ταυτότητας.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Κώστας Παπακωνσταντίνου αναμετρήθηκε στα ίσια και με τα δυναμικά στοιχεία και με τις δυσκολίες του έργου και έδωσε ένα συνεπές και μελετημένο αποτέλεσμα. Πρώτα απ’ όλα, είχε ως σύμμαχο την εξαιρετική μετάφραση του Δημήτρη Ντάσκα, ο οποίος πέτυχε μια σπουδαία δουλειά, αποδίδοντας στα ελληνικά τα νοήματα, τα λογοπαίγνια, το χιούμορ, το σαρκασμό της πρωτότυπης γλώσσας.

Η δράση τοποθετήθηκε ωραία γύρω από ένα μακρύ τραπέζι, το οποίο αποτέλεσε συχνά το βήμα για να ενορχηστρώσει ο Βικτόρ το πανδαιμόνιό του (σκηνικά της Βίκυς Πάντζιου, ενώ τα εύστοχα κοστούμια είναι της Βασιλικής Σύρμα), ενώ η σκηνοθεσία, ακολουθώντας την οδό της σωματικότητας, με ηχητικά γκαγκ και στοιχεία κλοουνερί, απέδωσε κάτι από τη σουρεαλιστική ταυτότητα του έργου – αν και κάπως συγκρατημένα: θα μπορούσαν τα στοιχεία της υπερβολής και του γκροτέσκο να είναι ακόμη πιο τραβηγμένα, ενώ και το σφίξιμο του ρυθμού θα ευνοούσε την επιδραστικότητα της παράστασης.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Έστω κι έτσι, οι ηθοποιοί πέτυχαν την απαιτούμενη γελοιογραφική σχηματικότητα: Αγγελική Μαρίνου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Θανάσης Χαλκιάς, Δημήτρης Φραγκιόγλου, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Μαριάννα Ντίρου, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Θανάσης Βλαβιανός (ο οποίος απέδωσε εξαίσια την τραγική κωμικότητα του Αντουάν Μανιό). Ο Μάνος Καρατζογιάννης αποδείχτηκε αεικίνητος και πολυπρισματικός σε ένα ρόλο που από γραφής συνιστά ένα ιδιαίτερο, άκρως ενδιαφέρον μείγμα παιδικής αφέλειας και υψηλής διάνοιας.

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Στο σημαντικό έργο του σουρεαλισμού, η οικογένεια Πομέλ γιορτάζει τα γενέθλια του μοναχογιού της με υπερφυσική ανάπτυξη, που περνά από την αθωότητα στην ενοχή, αποποιούμενος την ταυτότητα του παιδιού. Καλεσμένοι τους είναι οι οικογενειακοί τους φίλοι, οι Μανιώ, ένας αχαλίνωτος στρατηγός και μια γοητευτική κυρία με εντερικά προβλήματα που φτάνει στο σπίτι απρόσκλητη. Μέσα σε λίγες ώρες θα ανακαλύψει και θα αποκαλύψει σε όλους, μαζί με την εξάχρονη φίλη του Εστέρ, το ψέμα και την φαυλότητα των μεγάλων.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.