Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα

3,5

Η ζωή και η προσωπικότητα της ασυμβίβαστης καλλιτέχνιδας ξεδιπλώνεται μέσα από το φιλόδοξο διπλό εγχείρημα του Ανδρέα Ζαφείρη, σε μια παράσταση με ωραίες ποιότητες και μια αξιοσημείωτη κεντρική ερμηνεία. | Powered by Uber

Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα ©Διονύσης Κουμνιώτης

Το έργο του Έλληνα συγγραφέα και σκηνοθέτη Ανδρέα Ζαφείρη επιχειρεί να αποτυπώσει με θεατρικό τρόπο την ξεχωριστή περίπτωση της Κατερίνας Γώγου, της ανήσυχης και ασυμβίβαστης καλλιτέχνιδας, ηθοποιού, ποιήτριας και ακτιβίστριας. Το κείμενο ακολουθεί χρονολογική σειρά, καθώς διατρέχει τη ζωή της από τη μαθητική ηλικία ως το θάνατό της, όμως δεν εξαντλείται σε μια πεζή καταγραφή. Αποτελεί περισσότερο ένα παλίμψηστο από δραματοποιημένα βιογραφικά στιγμιότυπα, δραματοποιημένες σκηνές από τις ταινίες της, αποσπάσματα από συνεντεύξεις της, στίχους των ποιημάτων της, κριτικές από τον Τύπο. Καθώς γνωρίζουμε ψηφίδες της ζωής της (την ανατροφή από δύο αυστηρότατους γονείς, την ενηλικίωση μέσα στις κρίσιμες περιόδους των μετεμφυλιακών χρόνων και της δικτατορίας, εν μέσω κλίματος συντηρητισμού και αντικομμουνισμού, την αγάπη της για το σινεμά και το θέατρο, την έλξη που της ασκούσε ο κόσμος του περιθωρίου, την πολιτική δράση, το παράπονο ότι ποτέ δεν έγινε η ηθοποιός που επιθυμούσε), γνωρίζουμε καλύτερα την Κατερίνα Γώγου ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνιδα.

Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα
©Διονύσης Κουμνιώτης

Υπάρχουν κοινοτοπίες στο έργο του Ανδρέα Ζαφείρη, όπως και η επίκληση στο εύκολο συναίσθημα, όμως συνολικά αποτελεί ένα ζωηρό, συγκινητικό και επιδραστικό εγχείρημα, προϊόν φανερής αγάπης και μελέτης. Η μεγαλύτερη κατάκτησή του είναι πως συλλαμβάνει τελικά μέσα στις γραμμές του αυτή την πολυπρισματική προσωπικότητα, το ελεύθερο πνεύμα, την ανήσυχη δημιουργό, τη γυναίκα που ίσως γεννήθηκε σε λάθος τόπο και λάθος εποχή, και πάντως ξεπέρασε τον τόπο και την εποχή της. Έτσι και η παράσταση, που σκηνοθετεί ο συγγραφέας, μπορεί να αδικείται σε στιγμές από την επεξηγηματική σκηνοθεσία (με τους ηθοποιούς να παριστάνουν καθετί που αφηγούνται), όπως και από τις ρητορικές στιγμές, όταν όμως δίνει χώρο στην ποίηση και την αφαιρετικότητα, γίνεται καθηλωτική.

Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα
©Διονύσης Κουμνιώτης

Κι έπειτα είναι οι ηθοποιοί: η Χαρά Νικολάου και ο Χάρης Γεωργιάδης δίνουν ζωή σε πολλά πρόσωπα του περιβάλλοντος της Γώγου και είναι πολύ καλοί σε όλα. Η πρώτη, π.χ., εναλλάσσεται απολαυστικά μεταξύ της αυστηρότατης μητέρας και της τσαχπίνας φίλης με μια σπιρτόζικη ερμηνεία, ενώ ο δεύτερος κυριαρχεί, αντιστοίχως, τόσο στο ρόλο του άκαμπτου πατέρα όσο και του Παύλου Τάσσιου, του πολιτικοποιημένου σκηνοθέτη και συζύγου της Γώγου. Όσο για τη νεαρή Μικαέλα Καρή που ερμηνεύει την κεντρική ηρωίδα, είναι υπέροχη. Αιχμαλωτίζει την προσοχή με μια παρουσία διάφανη, εύθραυστη όσο και οργισμένη. Της μοιάζει και φυσιογνωμικά, όμως η πραγματική ομοιότητα και τελικά ταύτιση έρχεται από την ερμηνεία της. πώς αποτυπώνει τον ψυχισμό της Γώγου στο ίδιο θλιμμένο και μελαγχολικό βλέμμα, πώς μεταφέρει στη σκηνική της παρουσία το βάρος της ύπαρξης που κουβαλούσε αυτή η ξεχωριστή γυναίκα, που είχε μια ιδιοσυγκρασία διαμετρικά αντίθετη από τους περισσότερους ρόλους του αφελούς και χαρωπού κοριτσιού που υποδύθηκε στο εμπορικό σινεμά.

Περισσότερες πληροφορίες

Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Η παράσταση, που επιστρέφει για τέταρτη χρονιά, βασίζεται στη ζωή και το έργο της αντισυμβατικής ποιήτριας αλλά και την πυκνή, σε ιστορικό χρόνο, περίοδο που έζησε μία από τις σημαντικές δημιουργούς της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Η άγρια μοναδικότητα των στίχων της, η εκπληκτική της ενσυναίσθηση για τη ζωή στο αστικό τοπίο, η έμπρακτη αγάπη της για το διαφορετικό, το περιθώριο, τους κολασμένους, η αυτοκαταστροφική της διαδρομή -που λειτουργεί ως καθρέφτης μιας ολόκληρης κοινωνίας- την τοποθέτησαν κορυφαία του Χορού στην «Αγία Τριάδα των Εξαρχείων», (Σιδηρόπουλος, Άσιμος, Γώγου), αλλά και ισότιμη των Ελύτη, Ρίτσου και Σεφέρη σε αναγνωσιμότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κλείνει τα 130 του χρόνια με σπουδαίο ρεπερτόριο

Χουβαρδάς, Καραθάνος, Δαδακαρίδης, εορταστικές εκδηλώσεις, "Όσα παίρνει ο άνεμος", "Merde" κι όλα όσα θα δούμε εντός και εκτός των τειχών του τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
10/09/2025

100 χρόνια Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο Μουσικής

Η θρυλική ομάδα που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό γιορτάζει έναν αιώνα δημιουργίας και έρχεται στην Αθήνα με την επετειακή παράσταση "The First and The Future" για έξι μαγικές βραδιές στο Μέγαρο.

Ένα έργο-πρόκληση για όλους τους ηθοποιούς έρχεται στο θέατρο Ζίνα

Μια νύχτα, δύο ζευγάρια, μυστικά και πάθη πρωταγωνιστούν σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Ποιοι θα αντέξουν την αλήθεια που καραδοκεί πίσω από κάθε λέξη;

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στηρίζει τη 'Μεταμόρφωση' του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Μια πρωτοβουλία που ανοίγει δρόμους: Η μοναδική βραδιά "This That Keeps On" στο Ηρώδειο, με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, δείχνει πώς κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί μπορούν να ενώσουν την τέχνη με την υποστήριξη θεσμών και την ενίσχυση πολιτιστικών υποδομών.

Ποιοι θα βρεθούν στο πιο αλλόκοτο οικογενειακό δείπνο της "Οικογένειας Άνταμς" στο Βέμπο;

Το μιούζικαλ-θρύλος "Η οικογένεια Άνταμς" επιστρέφει στο Βέμπο! Το πιο σκοτεινό –και ταυτόχρονα ξεκαρδιστικό– οικογενειακό δείπνο στήνεται ξανά, γεμάτο ανατροπές, έρωτες και εκπλήξεις που κάνουν το αφύσικο να μοιάζει απόλυτα φυσιολογικό. Δείτε ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές.

'Ο Άγνωστος Πρίγκιπας': Λίγος ακόμη Παύλος Σιδηρόπουλος στη σκηνή

Η παράσταση που σημείωσε συνεχόμενα sold out, επιστρέφει αυτή τη φορά στη Σκηνή Brecht-2510.

9 χρόνια Θέατρο Σταθμός: 16 παραστάσεις με το ελληνικό έργο στο επίκεντρο

Το πρόγραμμα της σεζόν 2025-26 παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός, Μάνος Καρατζογιάννης.