18/9

2,5

H απόφαση του Κοραή Δαμάτη να σκηνοθετήσει μια παράσταση (σε δικό του κείμενο μαζί με τη Μαρία Λούκα) με σημείο εκκίνησης τη δίκη της Χρυσής Αυγής είναι γενναία και αξιοσημείωτη, δεν καταλήγει όμως στα επιθυμητά καλλιτεχνικά αποτελέσματα. | Powered by Uber

18/9 Αλέξανδρος Κατσής©

Το "18/9" αποτελεί μια μυθοπλαστική κατασκευή που έχει ως πυρήνα και αφετηρία την -γενναία και καθοριστική για την έκβαση της δίκης της Χρυσής Αυγής- κατάθεση της γυναίκας που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Είναι ωραία η απόφαση των δύο συγγραφέων να εμπλέξουν το αληθινό ντοκουμέντο σε ένα δικό τους κείμενο, το οποίο επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πορτρέτο μιας "καθημερινής" γυναίκας, που έρχεται -άθελά της- αντιμέτωπη με μία μεγάλη ευθύνη και μία ιστορική στιγμή. Καθώς αμφιταλαντεύεται για το αν θα παρουσιαστεί ή όχι στο δικαστήριο, η ηρωίδα πραγματοποιεί έναν αναδρομικό μονόλογο στο παρελθόν της, φέρνοντας έτσι στο προσκήνιο την Αθήνα της κρίσης και της ανόδου της Χρυσής Αυγής. Επιθυμία των συγγραφέων είναι, προφανώς, να καταδείξουν τη σπουδαιότητα του να παίρνει κανείς θέση, "να μην αρκείται σε μια ήσυχη παρουσία", να παραμερίζει τους φόβους του, να στέκεται απέναντι στο φασισμό.

18/9
Αλέξανδρος Κατσής©

Όλη αυτή η καλή προαίρεση όμως ενσωματώνεται σε ένα κείμενο εν πολλοίς διδακτικό, ή έστω ρητορικό, με πληθώρα στοχασμών και ερωτημάτων που δεν πυροδοτούν το σκηνικό ενδιαφέρον. Έτσι το έργο καταλήγει να ακούγεται κλισέ, παρόλο που περιγράφει καταστάσεις πραγματικές και άκρως σοβαρές. Πάντως, τα σημεία που ξεχωρίζουν είναι τα πραγματικά αποσπάσματα των καταθέσεων, που εμπλουτίζουν με τη δύναμη και την αλήθεια τους αυτή την απόπειρα καλλιτεχνικής πραγμάτευσης μίας ιστορικής πολιτικής στιγμής της σύγχρονης Ελλάδας. Μέσα σε αυτό το δραματουργικό πλαίσιο, η σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη δεν έχει ιδιαίτερες ευκαιρίες εξέλιξης και ανάπτυξης, κάτι που μοιραία αποτυπώνεται στην υποκριτική ερμηνεία. Έτσι, η Δώρα Χρυσικού περιορίζεται σε μια στοιχειώδη ερμηνεία, ζωηρή πάντως μια που η ηθοποιός είναι ολόθερμα δοσμένη στο ρόλο και το εγχείρημα (άλλωστε η παράσταση υπήρξε δική της ιδέα). Ωραίο στοιχείο το σκηνικό της Αρετής Μουστάκα, εκμεταλλεύεται τη δύναμη των συνειρμών που δημιουργούν τα αποκόματα των εφημερίδως και οι γάζες, τα δύο στοιχεία με τα οποία ντύνει το φόντο της σκηνής.

Περισσότερες πληροφορίες

18/9

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας μονόλογος αγωνίας και αγώνα, που, πλέκοντας το θέατρο ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, μιλάει για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τη δίκη της Χρυσής Αυγής, μέσα από το στόμα μιας ηρωίδας που ήταν αυτόπτης μάρτυρας. H εύθραυστη αυτή ηρωίδα είναι η Δάφνη. Ένας απλός καθημερινός άνθρωπος που έγινε υποκείμενο της ιστορίας, η οποία παλεύει με τους φόβους της, λίγες ώρες πριν από την κατάθεσή της ως αυτόπτης μάρτυρας σε ένα ακροδεξιό έγκλημα. Στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες και πραγματικά περιστατικά μπλέκονται μέσα από τη μυθοπλασία με το κοινωνικό ψυχογράφημα ενός κοριτσιού που άλλαξε η ζωή της και βρέθηκε μπροστά σε αδυσώπητα διλήμματα. Μέρος των εσόδων της θα διατεθούν για την ενίσχυση του Συλλόγου Πολιτισμού «Παύλος Killah P Φύσσας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.

Χριστούγεννα με θέατρο στο ΚΘΒΕ

Αν προγραμματίζετε ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι απαραίτητη στάση. Από σύγχρονα ελληνικά έργα έως κλασικά αριστουργήματα, η νέα σεζόν προτείνει έξι παραστάσεις που αξίζει να εντάξετε στο πολιτιστικό σας πρόγραμμα.

Παράταση παραστάσεων για "Το όνειρο ενός γελοίου" με τον Άρη Σερβετάλη

Η μυσταγωγική παράσταση "Το όνειρο ενός γελοίου" συνεχίζεται στο Θέατρο Κιβωτός μετά τα συνεχόμενα sold out. Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης προσκαλούν το κοινό σε μια εσωτερική εμπειρία βασισμένη στον Ντοστογιέφσκι.

Για μικρούς και μεγάλους θεατές: "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" σε καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Με αφορμή τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, η όπερα σκιών "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναδεικνύεται σε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί –και οφείλει– να είναι ανοιχτή σε όλους.

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".