Frankenstein & Eliza

3

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης. | Powered by Uber

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Frankenstein & Eliza 2024-25 Μαρίζα Καψαμπέλη©

Αρχικά, είναι ωραία η ιδέα να ξαναγραφεί η κλασική ιστορία του Δρ. Φρανκενστάιν και του τέρατος. Σε αυτή τη νέα εκδοχή, ο ήρωας είναι ένας φιλόδοξος μαθηματικός και το δημιούργημα που τελικά ξεφεύγει από τον έλεγχό του μία μηχανή τεχνητής νοημοσύνης. Κι είναι ωραία ιδέα, γιατί γίνεται προσπάθεια να μεταφερθούν σε θεατρική μορφή οι προβληματισμοί σχετικά με τη χρήση και τα όρια της τεχνολογίας, να αποτυπωθεί μέσω της μυθοπλασίας η συζήτηση για τα νέα δεδομένα -τις προοπτικές και τους κινδύνους- που φέρνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Στο έργο συναντάμε τον Βίκτορ Φράνκενστάιν, κάπου στα 60’s, όταν καταφτάνει στη Νέα Υόρκη ως φέρελπις μαθηματικός, ο οποίος εργάζεται πάνω στη δημιουργία μίας μηχανής, ενός ψηφιακού βοηθού που με τις γνώσεις του θα αλλάξει προς το καλύτερο το μέλλον του ανθρώπου. Ως ένας σύγχρονος Προμηθέας πρεσβεύει πως η γνώση είναι δύναμη και θέλει να την προσφέρει απλόχερα στην ανθρωπότητα.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Στο πρώτο μέρος, το έργο -και η παράσταση- αποτυπώνουν ωραία το χαρακτήρα του απόλυτα προσηλωμένου στο στόχο του Βίκτορ, όπως και τις σχέσεις ανάμεσα στα πρόσωπα, τη γνωριμία και τη σχέση του με την Ελίζαμπεθ, και μέσω αυτών αναδεικνύονται τα θέματα που απασχολούν τη συγγραφέα, όπως π.χ. η σύγκρουση τέχνης και τεχνολογίας, ο παλιός και ο νέος κόσμος κλπ. Τα πράγματα αρχίζουν να χάνουν τη δυναμική τους, όταν χρειάζεται να αποτυπωθεί η εξέλιξη της μηχανής σε "τέρας". Εδώ η Κύργια θέλει τη μηχανή ονόματι Ελάιζα να ερωτεύεται το δημιουργό της και καθώς έχει αποκτήσει πια δική της βούληση και δύναμη αρχίζει να παρεμβαίνει απολύτως καταστροφικά στη ζωή του. Έτσι, ο Βίκτορ βρίσκεται στο έλεος μίας παντοδύναμης μηχανής που τον απειλεί πως θα καταστρέψει ολόκληρη την ανθρωπότητα, αν δεν της παραδοθεί.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Έτσι, οι πιθανοί κίνδυνοι από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης εγκαταλείπονται ως δραματουργικό υλικό και το έργο φλερτάρει με το είδος της επιστημονικής φαντασίας. Αυτή δεν είναι απαραίτητα μια κακή ιδέα, όμως τελικά αυτό που βλέπουμε επί σκηνής δεν καταφέρνει να πείσει ως πιθανότητα ούτε να τρομάξει ως θρίλερ - ίσως επειδή το θέατρο δεν έχει τα ανάλογα μέσα, ή επειδή η παράσταση δεν το καταφέρνει ικανοποιητικά. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου δημιουργεί μια ωραία ατμοσφαιρική συνθήκη επί σκηνής, που ορίζεται επίσης από τα ωραία σκηνικά και κοστούμια του Πάρι Μέξη (ίσως όμως χρειαζόταν να αποτυπωθεί τουλάχιστον στα κοστούμια η έλευση του χρόνου, καθώς το έργο ξεκινάει από τα 60's και φτάνει ως κάποιο αόριστο σήμερα ή αύριο) και τη μουσική του Gary Salomon, και το πρώτο μέρος προδιαθέτει για μία γοητευτική παράσταση.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Ο Γιάννης Στάνκογλου στον κεντρικό ρόλο πραγματοποιεί μια ωραία ερμηνεία, ερμηνεύοντας έναν άνδρα που διακατέχεται τόσο από το πάθος της "αποστολής" του ώστε αρχίζει να αναπτύσσει δεσμούς με το δημιούργημά του, εγκαταλείποντας τους αληθινούς ανθρώπους της ζωής του˙ όταν το συνειδητοποιήσει θα είναι αργά. Μαζί με τους Ιερώνυμο Καλετσάνο (Ανρί, φίλος του Βίκτορ), Γιώργο Συμεωνίδη (Καθηγητής Κρέμπε) και Γιώργο Μπινιάρη (απολαυστικός ως Σερβιτόρος) δημιουργούν μία ωραία ανδρική κοινότητα. Όσο όμως η δράση εξελίσσεται και τα γεγονότα εκτροχιάζονται έξω από τον έλεγχο του Βίκτορ, δεν δημιουργείται η απαραίτητη εφιαλτική, απειλητική ατμόσφαιρα. Επίσης, οι γυναίκες της διανομής αποδεικνύονται κάπως αδύναμες: η Χριστίνα Στεφανίδη φέρνει στη σκηνή την ομορφιά και την εσωτερικότητα της Ελίζαμπεθ, όμως δεν ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις δραματικές στιγμές και η Μαρία Πανουριά εγκλωβίζεται στην "ψυχρότητα" που έχει ο ρόλος της Μέρι, συζύγου του Βίκτορ.

Περισσότερες πληροφορίες

Frankenstein & Eliza

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα των αρχών του 19ου αιώνα από τη Μέρι Σέλεϊ και την ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης, το έργο ακολουθεί τον Βίκτορ Φράνκενσταϊν στη δημιουργία ενός πλάσματος υπέρ της ανθρωπότητας. Θα μας προικίσει με άλλο ένα τέρας; Ο Φράνκενσταϊν και οι πειραματισμοί του αποτελούν μια πρώτης τάξεως αφορμή για να στοχαστούμε πάνω σε μια σειρά ερωτημάτων που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο: ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης; Τι σκέφτονται οι σύγχρονοι εφευρέτες για τα δημιουργήματά τους; Ποια είναι η σχέση μας με τις ψηφιακές οντότητες που ζουν ανάμεσά μας και μας γνωρίζουν καλύτερα απ’ ό,τι εμείς οι ίδιοι; Τι θα γίνει αν οι μηχανές αποκτήσουν αισθήματα και συνείδηση;

Πορεία at Victoria

Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
19/12/2025

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.

'Annie': Ένα θεαματικό μιούζικαλ στο Παλλάς γεμίζει την καρδιά μας με τη χαρά του "αύριο"

Επειδή στις γιορτές πάνε πολύ τα μιούζικαλ, αξίζει να επισκεφθείτε το Θέατρο Παλλάς, και να δείτε παράσταση την "Annie", σε σκηνοθεσία και απόδοση Θέμιδας Μαρσέλλου, με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στάνκογλου, Δανάη Παππά, Μαρία Κατσανδρή, Αργύρη Αγγέλου και 40 ακόμη ηθοποιούς, τραγουδιστές, χορευτές, ζωντανή ορχήστρα, μικρά παιδιά και έναν σκύλο-πρωταγωνιστή.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Η καλύτερη φάση για να κλείσεις εισιτήριο είναι τώρα

Όλα όσα θα δεις στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μέχρι τον Ιούνιο: Εκθέσεις από Γιώργο Λάνθιμο και Τίλντα Σουίντον, η εκρηκτική Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, δύο νέες παραστάσεις του Τιάγκο Ροντρίγκες, το STEGI.RADIO Takeover 2026 και πολλά ακόμα.

Είδαμε την "Taverna Miresia": Μια βουβή παράσταση για την απουσία

Η μοναδική παράσταση-μοιρολόι του Mario Banushi επέστρεψε στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Η "Ηλέκτρα εντός" του θεάτρου Πορεία

Ο Δημήτρης Τάρλοου συνεχίζει τη σκηνοθετική του εργασία πάνω στη σοφόκλεια τραγωδία, την οποία παρουσίασε το περασμένο καλοκαίρι, και την προσαρμόζει στις ανάγκες του κλειστού χώρου.