Frankenstein & Eliza

3

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης. | Powered by Uber

Frankenstein & Eliza 2024-25 Μαρίζα Καψαμπέλη©

Αρχικά, είναι ωραία η ιδέα να ξαναγραφεί η κλασική ιστορία του Δρ. Φρανκενστάιν και του τέρατος. Σε αυτή τη νέα εκδοχή, ο ήρωας είναι ένας φιλόδοξος μαθηματικός και το δημιούργημα που τελικά ξεφεύγει από τον έλεγχό του μία μηχανή τεχνητής νοημοσύνης. Κι είναι ωραία ιδέα, γιατί γίνεται προσπάθεια να μεταφερθούν σε θεατρική μορφή οι προβληματισμοί σχετικά με τη χρήση και τα όρια της τεχνολογίας, να αποτυπωθεί μέσω της μυθοπλασίας η συζήτηση για τα νέα δεδομένα -τις προοπτικές και τους κινδύνους- που φέρνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Στο έργο συναντάμε τον Βίκτορ Φράνκενστάιν, κάπου στα 60’s, όταν καταφτάνει στη Νέα Υόρκη ως φέρελπις μαθηματικός, ο οποίος εργάζεται πάνω στη δημιουργία μίας μηχανής, ενός ψηφιακού βοηθού που με τις γνώσεις του θα αλλάξει προς το καλύτερο το μέλλον του ανθρώπου. Ως ένας σύγχρονος Προμηθέας πρεσβεύει πως η γνώση είναι δύναμη και θέλει να την προσφέρει απλόχερα στην ανθρωπότητα.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Στο πρώτο μέρος, το έργο -και η παράσταση- αποτυπώνουν ωραία το χαρακτήρα του απόλυτα προσηλωμένου στο στόχο του Βίκτορ, όπως και τις σχέσεις ανάμεσα στα πρόσωπα, τη γνωριμία και τη σχέση του με την Ελίζαμπεθ, και μέσω αυτών αναδεικνύονται τα θέματα που απασχολούν τη συγγραφέα, όπως π.χ. η σύγκρουση τέχνης και τεχνολογίας, ο παλιός και ο νέος κόσμος κλπ. Τα πράγματα αρχίζουν να χάνουν τη δυναμική τους, όταν χρειάζεται να αποτυπωθεί η εξέλιξη της μηχανής σε "τέρας". Εδώ η Κύργια θέλει τη μηχανή ονόματι Ελάιζα να ερωτεύεται το δημιουργό της και καθώς έχει αποκτήσει πια δική της βούληση και δύναμη αρχίζει να παρεμβαίνει απολύτως καταστροφικά στη ζωή του. Έτσι, ο Βίκτορ βρίσκεται στο έλεος μίας παντοδύναμης μηχανής που τον απειλεί πως θα καταστρέψει ολόκληρη την ανθρωπότητα, αν δεν της παραδοθεί.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Έτσι, οι πιθανοί κίνδυνοι από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης εγκαταλείπονται ως δραματουργικό υλικό και το έργο φλερτάρει με το είδος της επιστημονικής φαντασίας. Αυτή δεν είναι απαραίτητα μια κακή ιδέα, όμως τελικά αυτό που βλέπουμε επί σκηνής δεν καταφέρνει να πείσει ως πιθανότητα ούτε να τρομάξει ως θρίλερ - ίσως επειδή το θέατρο δεν έχει τα ανάλογα μέσα, ή επειδή η παράσταση δεν το καταφέρνει ικανοποιητικά. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου δημιουργεί μια ωραία ατμοσφαιρική συνθήκη επί σκηνής, που ορίζεται επίσης από τα ωραία σκηνικά και κοστούμια του Πάρι Μέξη (ίσως όμως χρειαζόταν να αποτυπωθεί τουλάχιστον στα κοστούμια η έλευση του χρόνου, καθώς το έργο ξεκινάει από τα 60's και φτάνει ως κάποιο αόριστο σήμερα ή αύριο) και τη μουσική του Gary Salomon, και το πρώτο μέρος προδιαθέτει για μία γοητευτική παράσταση.

Frankenstein & Eliza 2024-25
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Ο Γιάννης Στάνκογλου στον κεντρικό ρόλο πραγματοποιεί μια ωραία ερμηνεία, ερμηνεύοντας έναν άνδρα που διακατέχεται τόσο από το πάθος της "αποστολής" του ώστε αρχίζει να αναπτύσσει δεσμούς με το δημιούργημά του, εγκαταλείποντας τους αληθινούς ανθρώπους της ζωής του˙ όταν το συνειδητοποιήσει θα είναι αργά. Μαζί με τους Ιερώνυμο Καλετσάνο (Ανρί, φίλος του Βίκτορ), Γιώργο Συμεωνίδη (Καθηγητής Κρέμπε) και Γιώργο Μπινιάρη (απολαυστικός ως Σερβιτόρος) δημιουργούν μία ωραία ανδρική κοινότητα. Όσο όμως η δράση εξελίσσεται και τα γεγονότα εκτροχιάζονται έξω από τον έλεγχο του Βίκτορ, δεν δημιουργείται η απαραίτητη εφιαλτική, απειλητική ατμόσφαιρα. Επίσης, οι γυναίκες της διανομής αποδεικνύονται κάπως αδύναμες: η Χριστίνα Στεφανίδη φέρνει στη σκηνή την ομορφιά και την εσωτερικότητα της Ελίζαμπεθ, όμως δεν ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις δραματικές στιγμές και η Μαρία Πανουριά εγκλωβίζεται στην "ψυχρότητα" που έχει ο ρόλος της Μέρι, συζύγου του Βίκτορ.

Περισσότερες πληροφορίες

Frankenstein & Eliza

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα των αρχών του 19ου αιώνα από τη Μέρι Σέλεϊ και την ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης, το έργο ακολουθεί τον Βίκτορ Φράνκενσταϊν στη δημιουργία ενός πλάσματος υπέρ της ανθρωπότητας. Θα μας προικίσει με άλλο ένα τέρας; Ο Φράνκενσταϊν και οι πειραματισμοί του αποτελούν μια πρώτης τάξεως αφορμή για να στοχαστούμε πάνω σε μια σειρά ερωτημάτων που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο: ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης; Τι σκέφτονται οι σύγχρονοι εφευρέτες για τα δημιουργήματά τους; Ποια είναι η σχέση μας με τις ψηφιακές οντότητες που ζουν ανάμεσά μας και μας γνωρίζουν καλύτερα απ’ ό,τι εμείς οι ίδιοι; Τι θα γίνει αν οι μηχανές αποκτήσουν αισθήματα και συνείδηση;

Πορεία at Victoria

Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας": Η Idra Kayne συναντά τη θρυλική φωνή

Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια και ηθοποιός ενσαρκώνει τη θρυλική Αμερικανίδα μουσικό, τραγουδίστρια και ακτιβίστρια Νίνα Σιμόν, στη μουσικοθεατρική παράσταση "Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
02/11/2025

Η Ναταλία Δραγούμη δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό της έξω από το θέατρο

Με αφορμή τη δεύτερη χρονιά της παράστασης "2:22 – A Ghost Story" στο Αλάμπρα, η Ναταλία Δραγούμη μιλά για την παράσταση, αποκαλύπτει στιγμές από την ζωή της, τις επιλογές που τη διαμόρφωσαν, αλλά και τη βαθιά σύνδεση με την οικογένεια και την καλλιτεχνική της καταγωγή. Μέσα από τις λέξεις της, ξεδιπλώνεται η αγάπη της για το θέατρο, η αφοσίωση στους ρόλους και η ζωντάνια που φέρνει κάθε φορά στη σκηνή.

Πως βιώνεις τον έρωτα "Μέσα στο μυαλό σου;". Ο Dr. Γιώργος Λάγιος απαντά... θεατρικά

Η επιτυχημένη διαδραστική παράσταση "Μέσα στο μυαλό σου – Part 2: Έρωτας και Χάος" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλίκη, συνεχίζοντας το πρωτότυπο ταξίδι της εκεί όπου η ψυχολογία συναντά τη θεατρική πράξη.

Μπορεί το μπαρόκ να γίνει σύγχρονο; Ο Πάρις Μέξης απαντά με τον Ταρτούφο

Ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος Πάρις Μέξης μιλά για την αισθητική του "Ταρτούφου" που σκηνοθετεί η Έλενα Μαυρίδου στο Θέατρο Αλκυονίς- μια παράσταση όπου το μπαρόκ συναντά τη φαντασία, τη γεωμετρία και τη σύγχρονη θεατρική τόλμη.

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;