Romáland

3

Οι κατεξοχήν δημιουργοί του ελληνικού θεάτρου-ντοκουμέντο, Ανέστης Αζάς & Πρόδρομος Τσινικόρης, δημιουργούν μια παράσταση για τους Έλληνες Ρομά, που ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο τους, αν και αφήνει την αίσθηση ότι δεν έφτασε στο βάθος και το εύρος που θα μπορούσε.

Romaland @Andreas Simopoulos

Η παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη είναι κατ’ αρχήν μια γενναία παράσταση, όπως κάθε παράσταση που δίνει λόγο σε περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες. Η συγκεκριμένη ίσως λίγο παραπάνω, μια που οι Ρομά, αν και Έλληνες πολίτες, ζουν στις παρυφές του αστικού ιστού αλλά κυρίως στο περιθώριο της κοινωνικής μας συνείδησης. Είναι άνθρωποι που προτιμούμε να αγνοούμε, να απορρίπτουμε σωρηδόν ως παραβατικά στοιχεία, άνθρωποι που σπανίως απασχολούν τη δημόσια σφαίρα, εκτός αν πρόκειται για άσχημη αφορμή. Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, κατεξοχήν δημιουργοί του ελληνικού θεάτρου-ντοκουμέντο, αφιερώνουν, λοιπόν, στους Έλληνες Ρομά μια παράσταση που φιλοδοξεί να ανοίξει ένα παράθυρο στον κόσμο τους και να γκρεμίσει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που τους ακολουθούν. Εφαρμόζοντας την τυπική δομή αυτού του θεατρικού είδους, όπου πρωταγωνιστούν "ειδικοί" επί του εκάστοτε θέματος, ανεβάζουν στη σκηνή πέντε Ρομά (δύο άντρες, τρεις γυναίκες), που αφηγούνται τις ιστορίες τους, ενώ παρεμβάλλονται και (λίγα) μαγνητοσκοπημένα αποσπάσματα, που προσφέρουν συμπληρωματικά στοιχεία πάνω στο θέμα, και συγκεκριμένα το πολύ σημαντικό ζήτημα της αστυνομικής βίας και της μεροληπτικής αντιμετώπισης των Ρομά από τη δικαιοσύνη.

Romaland
@Andreas Simopoulos

Ως παράσταση που χρησιμοποιεί ουσιαστικά ερασιτέχνες, έχει τη γοητεία του χειροποίητου, και στην πραγματικότητα οι πέντε πρωταγωνιστές/ριες είναι που κερδίζουν τις εντυπώσεις. Οι ιστορίες τους μεταδίδουν μια αίσθηση ανθρωπιάς, είναι συγκινητικές και όχι απαραιτήτως αναμενόμενες (όπως αυτή της υιοθετημένης κοπέλας που έμαθε ότι οι βιολογικοί γονείς της ήταν Ρομά)˙ μας δίνουν πράγματι μια εικόνα από την κουλτούρα τους (όπως την εναρκτήρια φράση των παραμυθιών τους, "Μια φορά ήταν και δεν ήταν", που δανείζεται ο υπότιτλος της παράστασης), ενώ δεν φοβούνται να απορρίψουν οι ίδιοι στοιχεία της (τα προξενιά, οι γάμοι ανηλίκων, ο αναλφαβητισμός).

Romaland
© Andreas Simopoulos

Η σκηνοθετική απόφαση να τοποθετηθεί η δράση σε συνθήκη ακρόασης/προετοιμασίας της παράστασης δεν προσθέτει κάτι· δείχνει "ψεύτικη" και στερεί από την παράσταση μέρος της γνησιότητάς της (αντιθέτως το ραπαριστό κομμάτι που μίλησε πολύ δυναμικά με τη γλώσσα της μουσικής ήταν ωραίο στοιχείο). Όμως, εκεί που περισσότερο ζημιώνεται η παράσταση είναι πως δεν λειτουργεί πολύ πέρα από το αναμενόμενο: παρά τα όσα ενδιαφέροντα ακούμε, μένει η αίσθηση ότι η δραματουργία δεν έφτασε στο βάθος και το εύρος που περιμέναμε από μια γενναία παράσταση. Ίσως γι’ αυτό ευθύνεται η μη τυπική εκπροσώπηση των ανδρών: οι δύο Ρομά που συμμετέχουν έχουν σπάσει τα στερεότυπα, σπουδάζουν, δουλεύουν, μιλούν ξένες γλώσσες, όμως αποτελούν μάλλον μια εξαίρεση παρά τον κανόνα. Έτσι, η εικόνα που διαμορφώνει η παράσταση δεν είναι πλήρης, αν και γίνεται κατανοητό πως αυτή ήταν μάλλον η σημαντικότερη δυσκολία που συνάντησαν οι δύο δημιουργοί, η εύρεση δηλαδή όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων που θα έπαιρναν το ρίσκο της σκηνικής έκθεσης.

Περισσότερες πληροφορίες

Romaland

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ

Μετά από πολύμηνη έρευνα, από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τις Σέρρες, η παράσταση φιλοδοξεί να αφηγηθεί ένα ανεστραμμένο ταξίδι στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από την οπτική γωνία των Ρομά. Ακολουθώντας την παράδοση του είδους του θεάτρου-ντοκιμαντέρ, το έργο διαμορφώνεται με τη συμμετοχή Ρομά πρωταγωνιστών, οι οποίοι αφηγούνται ζωντανά τις πραγματικές τους ιστορίες, στοχεύοντας στο να αναδείξει τους πολλαπλούς κοινωνικούς αποκλεισμούς που αντιμετωπίζουν και τις καθημερινές προσπάθειές τους να τους ξεπεράσουν. Ανέμελοι νομάδες; Μεγάλοι καλλιτέχνες; Θύματα κοινωνικών κατασκευών ή επικίνδυνοι και παραβατικοί; Τι τελικά είναι και τι δεν είναι οι Ρομά;

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.