Κωσταλέξι

3

Ενδιαφέρουσα δουλειά, βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Ελένης από το Κωσταλέξι, που ξεπερνάει το στενό δρόμο του θεάτρου ντοκουμέντο αλλά δεν παύει να αφήνει την επίγευση πως βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Κωσταλέξι ©Patroklos Skafidas

Μια ενδιαφέρουσα δουλειά σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης, σε πρωτότυπο κείμενο που υπογράφουν η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου και η Αρτεμις Ψιλοπούλου. Στηρίζεται στην πραγματική ιστορία της Ελένης από το ομώνυμο χωριό της Στερεάς Ελλάδας, την οποία η οικογένειά της (οι γονείς της, κι έπειτα τα αδέρφια της) κρατούσαν έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού τους, σε απάνθρωπες συνθήκες απόλυτης εξαθλίωσης, επί είκοσι εννέα χρόνια.  Η παράσταση μεταχειρίζεται στοιχεία από το θέατρο ντοκουμέντο, καθώς πραγματεύεται μια αληθινή υπόθεση, αλλά το ξεπερνάει, καταφέρνοντας να μην αναλωθεί σε μια στείρα αφηγηματική παράθεση γεγονότων, μαρτυριών ή πορισμάτων.

Κωσταλέξι
©Patroklos Skafidas

Εξάλλου, η παράσταση λίγα πράγματα φέρνει στο φως όσον αφορά την ιστορία (που μαθεύτηκε το 1978 και δεν διαλευκάνθηκε ποτέ πλήρως, ενώ η Ελένη εξαφανίστηκε είκοσι χρόνια αργότερα  κάτω από άγνωστες μέχρι σήμερα συνθήκες)͘͘·  κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό:  η παράσταση δεν λειτουργεί τόσο ως ερευνητικό θέατρο-ντοκιμαντέρ, αλλά εστιάζει στο να αναδείξει τις παθογένειες που βρίσκονται πίσω από την ιστορία (τη σιωπή μιας ολόκληρης κοινωνίας, το στίγμα της ψυχασθένειας –λέγεται ότι η Ελένη έπασχε από κάποιο ψυχικό νόσημα- που "μολύνει την οικογένεια, η οποία με τη σειρά της μολύνει το χωριό") αλλά και να δώσει με έναν τρόπο φωνή στην τραγική πρωταγωνίστρια της ιστορίας, σε μια γυναίκα που έμεινε βουβή για χρόνια.

Κωσταλέξι
©Patroklos Skafidas

Το δραματικό σύμπαν που δημιουργείται είναι πυκνό σε σημεία,  εμβολίζεται από ωραία εξωρεαλιστικά στοιχεία και ενδιαφέρουσες αισθητικές επιλογές. Τα μαύρα ανδρικά κοστούμια που φορούν και οι τρεις ερμηνευτές/ριες της παράστασης (Άλκηστις Νικολαΐδη, Ζωγραφιά Μεντεσίδου, Κων/νος Μωραΐτης) δημιουργούν μία ουδέτερη όψη, και μαζί με την σχεδόν χωρίς συναίσθημα εκφορά του λόγου, συνθέτουν ένα ανατριχιαστικό σύμπαν ψυχρότητας και συναισθηματικής αποξένωσης, όπως το γεγονός που τροφοδοτεί την παράσταση. Τα σκηνικά αντικείμενα  λίγα αλλά εύστοχα, οι ήχοι από κλαρίνο, η ζωόμορφη απόδοση του πατέρα της Ελένης, η αποδραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης (όπου τα αδέρφια της Ελένης κρίθηκαν αθώα), είναι όλα στοιχεία που συντελούν στη σύνθεση ενός ενδιαφέροντος σκηνικού σύμπαντος, που ολοκληρώνεται μεν αλλά δεν παύει να αφήνει την επίγευση πως αποτελεί κομμάτι μιας δουλειάς που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Περισσότερες πληροφορίες

Κωσταλέξι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Η παράσταση, με την διάθεση της έρευνας, προσπαθεί να ανακαλύψει την πραγματική Ελένη Καρυώτη, τη γυναίκα που βρέθηκε έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού της στο Κωσταλέξι. Εξετάζει το θέμα των ψυχικά νοσούντων στην ελληνική επαρχία, το φαινόμενο των «τρελών του χωριού», προσπαθώντας να θέσει ερωτήματα τόσο για την κατάσταση της ψυχικής υγείας στην χώρα όσο και για την συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στους πάσχοντες. Πώς η σκληρότητα της ανθρώπινης φύσης έρχεται να συνθλίψει ότι δεν είναι συνηθισμένο ή καθημερινό; Τελικά ο άνθρωπος είναι το πιο σκληρό ζώο καθώς τα ένστικτα του, παρόλη την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, εξακολουθούν να τον ελέγχουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Θεάτρου 2510 έρχεται για τέταρτη χρονιά!

Ο χώρος 2510 φέρνει και φέτος στου Ψυρρή μία μοναδική διοργάνωση με 120 καλλιτέχνες και 20 παραστάσεις θέατρου, χορού και μουσικής καθώς και ταινίες μικρού μήκους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/06/2023

Πέθανε η Νόνικα Γαληνέα

Λίγο πριν συμπληρώσει τα 85 της χρόνια, η "μεγάλη κυρία του θεάτρου" μας αποχαιρέτησε για πάντα.

Σε πορεία πρεμιέρας οι "Βάκχες" με τον Δημήτρη Λάλο και τον Γιώργο Χριστοδούλου

Η τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία της Έλενας Μαυρίδου ξεκινάει το θερινό ταξίδι της ανά την Ελλάδα από το Κηποθέατρο Παπάγου.

"O dark dark dark": Ο Φώτης Νικολάου χορογραφεί τα σκοτάδια μας

Στο Σύγχρονο Θέατρο παρουσιάζεται η χορευτική παράσταση που στοχάζεται πάνω στη μοναξιά, τους φόβους και τις αδυναμίες μας, αντλώντας έμπνευση από τον Τ. Σ. Έλιοτ και τον Έντουαρντ Χόπερ.

Φεστιβάλ Αθηνών: Η Νατάσα Τριανταφύλλη γράφει για το "Σχέδιο Μάρσαλ"

Η σκηνοθέτρια, που συχνά εξερευνά ιστορικά γεγονότα μέσα από τη φόρμα του θεάτρου, καταγράφει τα βασικά σημεία της νέας της παράστασης "Σχέδιο Μάρσαλ - A path of perspectives" που θα δούμε στον Χώρο Ε' του Φεστιβάλ Αθηνών.

Ο "Οιδίπους Τύραννος" με τον Γιάννη Στάνκογλου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου

Μία από τις κορυφαίες αρχαίες τραγωδίες του Σοφοκλή θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο και στο ρόλο της Ιοκάστης τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου.

Η παράσταση "Φρίντα Κάλο, με σπασμένα φτερά" μάς στρέφει ξανά στο έργο της μεγάλης ζωγράφου

Παρακολουθήσαμε την παράσταση της θεατρικής ομάδας 2510, σε κείμενο και σκηνοθεσία Ανδρέα Ζαφείρη, και αναμεταδίδουμε τις εντυπώσεις μας για το έργο που φέρνει στη σκηνή τη μεγάλη Μεξικανή ζωγράφο.