Dogville

2

Φιλότιμη αλλά τελικά αδύναμη απόδοση της συνταρακτικής ταινίας του Δανού κινηματογραφιστή, που αποτελεί ένα σοκαριστικό έργο-σπουδή πάνω στην ανθρώπινη φύση και τη φύση του «κακού».

Dogville Πάτροκλος Σκαφίδας©

Απολύτως θεατρική, με επιρροές από το επικό θέατρο του Μπρεχτ στην κατασκευή της, θα έλεγε κανείς ότι η ταινία του Λαρς φον Τρίερ είναι προορισμένη να παρασταθεί στο σανίδι. Θέτει, βέβαια, τεράστια στοιχήματα σε κάθε επικείμενη σκηνοθεσία, σχετικά με το ύφος που αυτή θα ακολουθήσει αλλά και κατά πόσο θα καταφέρει να συλλάβει και να αποτυπώσει το ζόφο της ιστορίας· επιπλέον, πίσω από κάθε ανέβασμα καραδοκεί ένας σημαντικός "αντίπαλος": η απουσία της έκπληξης, καθώς η ταινία αποτελεί μία από τις αγαπημένες των μυημένων θεατρόφιλων και η υπόθεσή της τους είναι γνωστή. Η ταινία αφηγείται την εγκατάσταση μιας νεαρής κοπέλας που καταδιώκεται από τους γκάνγκστερ σε μια μικρή αμερικανική κωμόπολη, κάπου τη δεκαετία του ’30. Εκεί, η Γκρέις θα αναγκαστεί να "εξαγοράσει" την αποδοχή των κατοίκων με τη σκληρή δουλειά της και με τη στωική υπομονή που επιδεικνύει στην άγρια εκμετάλλευση και κακοποίηση, έως ότου υπογράψει η ίδια την τελευταία σελίδα του δράματος, σε ένα από τα εμβληματικότερα φινάλε που έχουμε απολαύσει στην έβδομη τέχνη.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Στην προκειμένη περίπτωση, η Λίλλυ Μελεμέ ανεβάζοντας την παράσταση για τον μέσο θεατή επαφίεται κυρίως στη δύναμη της πρωτότυπης ιστορίας και, από αυτή τη σκοπιά, πράγματι κατορθώνει να ξαφνιάσει και να ερεθίσει τα αντανακλαστικά του ανυποψίαστου θεατή. Πρόκειται, άλλωστε, για ένα σοκαριστικής επίδρασης έργο-σπουδή πάνω στην ανθρώπινη φύση και τη φύση του "κακού". Πέραν αυτού, όμως, η παράσταση δεν έχει κάτι περισσότερο να επιδείξει, ίσως επειδή η σκηνοθεσία πέφτει στην παγίδα που έχει στήσει επιδέξια ο Τρίερ, στο γεγονός δηλαδή πως η υπόθεση αναπτύσσεται με την καθαρότητα, το διδακτισμό και την "απλοϊκότητα" μιας παραβολής.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ενώ όμως στην ταινία ο διδακτικός χαρακτήρας λειτουργεί συνταρακτικά χάρη στον τρόπο κινηματογράφησης, η παράσταση μένει στάσιμη σε ένα εξωτερικό διδακτικό περιτύλιγμα. Είναι θεμιτή επιλογή να μην ακολουθηθεί το ύφος του Τρίερ, όμως η σκηνοθεσία δεν ακολουθεί κάποιον άλλο διακριτό δρόμο, ώστε να αποτυπώσει με ένταση τη βιαιότητα της ιστορίας και του "μηνύματος" του έργου. Ως αποτέλεσμα, η ιστορία εξελίσσεται μάλλον επιγραμματικά και τα φρικτά γεγονότα που συντελούνται (με αποκορύφωμα τους κατά συρροήν βιασμούς της Γκρέις) αποδίδονται επιδερμικά, άτολμα και τελικά ανώδυνα.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ηθοποιοί δείχνουν μάλλον αβοήθητοι. Ο Στέλιος Μάινας, στους ρόλους του αφηγητή και του πατέρα της Γκρέις, διατηρεί τη στόφα του ταλέντου του, αλλά δείχνει μάλλον διεκπεραιωτικός, και οι περισσότεροι ηθοποιοί, άλλοι καλύτερα άλλοι όχι, ερμηνεύουν μονοδιάστατα τους καχύποπτους κατοίκους του Dogville (Νικολέτα Βλαβιανού, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Ανδρέας Νάτσιος, Θοδωρής Κατσαφάδος κ.ά.). Ξεχωρίζει για τη συναισθηματική του ευελιξία ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Τομ Έντισον), ενώ και η Έλλη Τρίγγου ως Γκρέις έχει καλές στιγμές. Ωραίο το ελλειπτικό σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα, ακολουθεί την αφαιρετική οδό της ταινίας, υποβλητική η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου.

Περισσότερες πληροφορίες

Dogville

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Αριστουργηματική αλληγορία που εξετάζει τα όρια της ηθικής, παίζει με το δίπολο θύμα-θύτης, ενώ ξεγυμνώνει τα κατώτερα ένστικτα της ανθρώπινης φύσης.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα": Επανεκκίνηση για το Εθνικό Θέατρο

Ξεκινά η παράσταση πάνω στο έργο του Τόνι Κούσνερ για την ευθύνη μας απέναντι στην Ιστορία σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή Γιάννη Μόσχου μετά την λήξη της κατάληψης στο κτίριο Τσίλερ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/03/2023

Μαρία Πρωτόπαππα: "Οι περισσότεροι ρόλοι έχουν γραφτεί από άνδρες και αναπαράγουν σεξιστικά στερεότυπα"

Με μια συναισθηματικά φορτισμένη και γενναία τοποθέτηση στο πλαίσιο της ημερίδας "Women Who Dare - Η Θέση της Γυναίκας στην Ελλάδα του Σήμερα. Ιδέες και Δράσεις για ένα Καλύτερο Αύριο", μίλησε για την ανισότητα στο χώρο του θεάτρου και για τα εσωτερικευμένα στερεότυπα της γενιάς της.

Μικροί και μεγάλοι γίνονται ένα στο φαντασμαγορικό "Slava's Snowshow"

Ένα μοναδικό διαδραστικό υπερθέαμα γεμάτο κλόουν, εκπλήξεις και παιχνιδιάρικη διάθεση έρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς με την υπογραφή του Slava Polunin.

Η "Ανατολή" του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Η παράσταση σε κείμενο της Έλλης Παπαδημητρίου που παρουσιάστηκε πέρυσι στην Αρχαία Τίρυνθα έρχεται στην Κεντρική Σκηνή του Νέου Κόσμου με μια δυνατή υποκριτική ομάδα.

Τέλος οι ανασφάλιστες πρόβες στο θέαμα - ακρόαμα

Θεσπίζεται ρυθμιστικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της αδήλωτης και ανασφάλιστης πρόβας και την προστασία και στήριξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και των απασχολούμενων στον πολιτισμό.

H Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει στο νεοϋορκέζικο "The Tank Theatre"

Το "The Tank" της Νέας Υόρκης υποδέχεται την Ιόλη Ανδρεάδη με δυο παραστάσεις για την Αρτό, που αγάπησε το αθηναϊκό κοινό.

"Rudolf - Άλμα προς την ελευθερία": Η ιστορία του θρύλου Ρούντολφ Νουρέγιεφ

Τρία πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για την παράσταση που εμπνέεται από τη ζωή του κορυφαίου χορευτή του 20ου αιώνα, Ρούντολφ Νουρέγιεφ κι έρχεται στο Christmas Theatre.