Dogville

2

Φιλότιμη αλλά τελικά αδύναμη απόδοση της συνταρακτικής ταινίας του Δανού κινηματογραφιστή, που αποτελεί ένα σοκαριστικό έργο-σπουδή πάνω στην ανθρώπινη φύση και τη φύση του «κακού».

Dogville Πάτροκλος Σκαφίδας©

Απολύτως θεατρική, με επιρροές από το επικό θέατρο του Μπρεχτ στην κατασκευή της, θα έλεγε κανείς ότι η ταινία του Λαρς φον Τρίερ είναι προορισμένη να παρασταθεί στο σανίδι. Θέτει, βέβαια, τεράστια στοιχήματα σε κάθε επικείμενη σκηνοθεσία, σχετικά με το ύφος που αυτή θα ακολουθήσει αλλά και κατά πόσο θα καταφέρει να συλλάβει και να αποτυπώσει το ζόφο της ιστορίας· επιπλέον, πίσω από κάθε ανέβασμα καραδοκεί ένας σημαντικός "αντίπαλος": η απουσία της έκπληξης, καθώς η ταινία αποτελεί μία από τις αγαπημένες των μυημένων θεατρόφιλων και η υπόθεσή της τους είναι γνωστή. Η ταινία αφηγείται την εγκατάσταση μιας νεαρής κοπέλας που καταδιώκεται από τους γκάνγκστερ σε μια μικρή αμερικανική κωμόπολη, κάπου τη δεκαετία του ’30. Εκεί, η Γκρέις θα αναγκαστεί να "εξαγοράσει" την αποδοχή των κατοίκων με τη σκληρή δουλειά της και με τη στωική υπομονή που επιδεικνύει στην άγρια εκμετάλλευση και κακοποίηση, έως ότου υπογράψει η ίδια την τελευταία σελίδα του δράματος, σε ένα από τα εμβληματικότερα φινάλε που έχουμε απολαύσει στην έβδομη τέχνη.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Στην προκειμένη περίπτωση, η Λίλλυ Μελεμέ ανεβάζοντας την παράσταση για τον μέσο θεατή επαφίεται κυρίως στη δύναμη της πρωτότυπης ιστορίας και, από αυτή τη σκοπιά, πράγματι κατορθώνει να ξαφνιάσει και να ερεθίσει τα αντανακλαστικά του ανυποψίαστου θεατή. Πρόκειται, άλλωστε, για ένα σοκαριστικής επίδρασης έργο-σπουδή πάνω στην ανθρώπινη φύση και τη φύση του "κακού". Πέραν αυτού, όμως, η παράσταση δεν έχει κάτι περισσότερο να επιδείξει, ίσως επειδή η σκηνοθεσία πέφτει στην παγίδα που έχει στήσει επιδέξια ο Τρίερ, στο γεγονός δηλαδή πως η υπόθεση αναπτύσσεται με την καθαρότητα, το διδακτισμό και την "απλοϊκότητα" μιας παραβολής.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ενώ όμως στην ταινία ο διδακτικός χαρακτήρας λειτουργεί συνταρακτικά χάρη στον τρόπο κινηματογράφησης, η παράσταση μένει στάσιμη σε ένα εξωτερικό διδακτικό περιτύλιγμα. Είναι θεμιτή επιλογή να μην ακολουθηθεί το ύφος του Τρίερ, όμως η σκηνοθεσία δεν ακολουθεί κάποιον άλλο διακριτό δρόμο, ώστε να αποτυπώσει με ένταση τη βιαιότητα της ιστορίας και του "μηνύματος" του έργου. Ως αποτέλεσμα, η ιστορία εξελίσσεται μάλλον επιγραμματικά και τα φρικτά γεγονότα που συντελούνται (με αποκορύφωμα τους κατά συρροήν βιασμούς της Γκρέις) αποδίδονται επιδερμικά, άτολμα και τελικά ανώδυνα.

Dogville
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ηθοποιοί δείχνουν μάλλον αβοήθητοι. Ο Στέλιος Μάινας, στους ρόλους του αφηγητή και του πατέρα της Γκρέις, διατηρεί τη στόφα του ταλέντου του, αλλά δείχνει μάλλον διεκπεραιωτικός, και οι περισσότεροι ηθοποιοί, άλλοι καλύτερα άλλοι όχι, ερμηνεύουν μονοδιάστατα τους καχύποπτους κατοίκους του Dogville (Νικολέτα Βλαβιανού, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Ανδρέας Νάτσιος, Θοδωρής Κατσαφάδος κ.ά.). Ξεχωρίζει για τη συναισθηματική του ευελιξία ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Τομ Έντισον), ενώ και η Έλλη Τρίγγου ως Γκρέις έχει καλές στιγμές. Ωραίο το ελλειπτικό σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα, ακολουθεί την αφαιρετική οδό της ταινίας, υποβλητική η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου.

Περισσότερες πληροφορίες

Dogville

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Αριστουργηματική αλληγορία που εξετάζει τα όρια της ηθικής, παίζει με το δίπολο θύμα-θύτης, ενώ ξεγυμνώνει τα κατώτερα ένστικτα της ανθρώπινης φύσης.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.