Η άνοδος του Αρτούρο Ούι

4

Ο Άρης Μπινιάρης υπογράφει μια παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής, μια πρόταση πάνω στο αλληγορικό για την άνοδο του ναζισμού έργο, αποδεικνύοντας ότι (και) αυτή του η επιλογή δεν προέκυψε τυχαία.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Μπρεχτ έγραψε το αλληγορικό έργο του το 1941, τοποθετώντας τη δράση στο Σικάγο του Μεσοπολέμου, επιχειρώντας έναν παραλληλισμό της περιόδου που ακολούθησε το οικονομικό κραχ με αυτή που οδήγησε τον Χίτλερ στην εξουσία – έδωσε επίσης ρόλο στον Χίτλερ στο πρόσωπο του Αρτούρο Ούι, του αμοραλιστή ήρωα που, εκμεταλλευόμενος τη γενικευμένη ανέχεια και απελπισία, εισέρχεται στο τραστ του κουνουπιδιού και, βγάζοντας από τη μέση κάθε εμπόδιο (από τον πολιτικό, δικαστικό, δημοσιογραφικό ή επιχειρηματικό τομέα), ανέρχεται στην εξουσία.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Άρης Μπινιάρης δεν αποδίδει απλώς το έργο μέσα από μια αξιοσημείωτου δυναμισμού σκηνική φόρμα, αλλά το επανατοποθετεί –νοητά αλλά αιχμηρότατα– στον 21ο αι. Έτσι, η παράσταση δεν λειτουργεί ως ένα αόριστο σχόλιο για το "ναζισμό και τον Χίτλερ", αλλά ως μια δραστική αποτύπωση του νεοναζιστικού κινήματος. Ακολουθώντας τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης αλλά όχι διδακτικό, ο Μπινιάρης καταφεύγει στα εργαλεία του επικού θεάτρου προκειμένου να καταρρίψει την ψευδαίσθηση (παρουσία γελωτοποιού/αφηγητή, εμβόλιμα τραγούδια, τιτλοφόρηση σκηνών), πρόθεση που κορυφώνεται στη συνολική αισθητική της παράστασης, η οποία εκτυλίσσεται ενώπιον των θεατών ως μία γκροτέσκα μασκαράτα – πολύ ωραία τοποθετημένη στη ράμπα/πασαρέλα του νέου θεατρικού χώρου, με τους θεατές να παρακολουθούν εκατέρωθεν το θέαμα.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Οι ήρωες του Μπρεχτ επανασυστημένοι από το σκηνοθέτη, και φυσικά χάρη στην οπτική τους ταυτότητα, αποτελούν ένα καινούργιο, αυτόνομο σύμπαν. Αυτό που κυρίως δημιουργούν μπροστά μας είναι η γέννηση του τέρατος, ως αποτέλεσμα μιας εκτρωματικής εποχής και κατάστασης. Έχοντας αποβάλει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους, τα πρόσωπα είναι εξπρεσιονιστικές φιγούρες ενός εφιαλτικού κόσμου˙ αίσθηση που ενισχύεται από τους απόκοσμους φωτισμούς (Στέλλα Κάλτσου) και από την αισθητική των κόμικς αλλά και του μεσοπολεμικού καμπαρέ, διανθισμένου από ροκ-πανκ στοιχεία, που χαρακτηρίζουν την όψη (σκηνικά-κοστούμια: Πάρις Μέξης). Η επικού ύφους μουσική του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη διογκώνει τα δρώμενα και προσθέτει στο ύφος της παράστασης, αν και μπορεί να διατυπωθεί η ένσταση πως σε σημεία η σκηνική φόρμα "καταπίνει" το περιεχόμενο, ακόμη και από την άποψη της πρόσληψης του κειμένου.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πολύ δυνατή η ομάδα των ηθοποιών, με επικεφαλής τον Γιώργο Χρυσοστόμου σε μία αξιομνημόνευτη ερμηνεία, ο οποίος αποδίδει με τρομερή εκφραστικότητα τον λυσσασμένο, εκτρωματικό Αρτούρο, μια προσωποποίηση του Κακού. Συνολικά οι ερμηνείες (Μιχάλης Βαλάσογλου, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης κ.ά.) υποκινούνται από μια ζωώδη ενέργεια, που έρχεται κατά κάποιον τρόπο στη θέση της ρυθμικής εκφοράς που χαρακτήριζε προηγούμενες δουλειές του Μπινιάρη: Ίσως το θέμα απαιτεί εστίαση στο σώμα παρά στο λόγο, ο οποίος εκφέρεται με αλλοιωμένους από τα μικρόφωνα ψιθύρους ή άναρθρες κραυγές, καταδεικνύοντας έτσι την κατρακύλα του ανθρώπου στο επίπεδο του υπάνθρωπου: Όσο περισσότερο αναρριχάται ο Αρτούρο, τόσο βυθίζεται στα κατώτερα των ενστίκτων του.

Περισσότερες πληροφορίες

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Οι μηχανισμοί που στηρίζουν και εκτρέφουν το φασισμό βρίσκονται στο στόχαστρο της μπρεχτικής παραβολής που μεταφέρει τη δράση από τη χιτλερική Γερμανία στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του Μεσοπολέμου. Ανεβαίνει σε μία παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής και αξιοσημείωτου δυναμισμού, που ακολουθεί τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης αλλά όχι διδακτικό και εκτυλίσσεται ως μία γκροτέσκα μασκαράτα που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την "(ανα)γέννηση του τέρατος".

ARK

Δροσοπούλου 197, Κυψέλη

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βραβεία "Κάρολος Κουν" και Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου απονεμήθηκε στον Κωνσταντίνο Ντέλλα για την παράσταση "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" στα Βραβεία "Κάρολος Κουν" και στα Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/12/2025

Σώμα και Λόγος: Διεπιστημονικοί Διάλογοι στον Προθάλαμο Δ του Εθνικού Θεάτρου

Ο Προθάλαμος Δ’ του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει μια μοναδική συνάντηση επιστήμης και μουσικής την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, με τον καρδιολόγο Δρ. Γεώργιο Ντάγγα και τη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου σε διάλογο γύρω από την καρδιά.

"Λόλα": Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση

Η "Λόλα" ανεβαίνει στο Θέατρο Παλλάς με τους Έλλη Τρίγγου, Γιάννη Στάνκογλου και Γιώργο Γάλλο σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, ζωντανεύοντας για πρώτη φορά στη σκηνή τη διαχρονική ιστορία του θρυλικού φιλμ νουάρ.

Ταξίδι στην ονειρική "Αλεξάνδρεια" με αφετηρία το Θέατρο Παλλάς

Ο Φωκάς Ευαγγελινός υπογράφει μια μεγάλη θεατρική παραγωγή εποχής, που επιχειρεί να ζωντανέψει στη σκηνή την ακμή, τις αντιθέσεις και το συγκινησιακό φορτίο της μυθικής πόλης του Μεσοπολέμου.

"Άμλετ*": Η σαιξπηρική τραγωδία στον σύγχρονο κόσμο της εξουσίας

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη σκηνοθετεί τον "Άμλετ*" του Ανδρέα Φλουράκη που μεταφέρει το κλασικό έργο του Σαίξπηρ σε μια σύγχρονη πολυεθνική. Διατηρώντας την πλοκή και τους χαρακτήρες, φωτίζει διαχρονικά ερωτήματα για την αλήθεια, τη δικαιοσύνη και την ηθική μέσα στον κόσμο της εξουσίας.

Ορφέας Αυγουστίδης και Ευγενία Σαμαρά σε νέα πρόκληση

Φωτογραφίες και trailer από τη νέα παράσταση του σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλου με τους Ορφέα Αυγουστίδη - Ευγενία Σαμαρά, μια διασκευή του "Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα" του Γκέοργκ Κάιζερ.

Στο θεατρικό σύμπαν της Τώνιας Ράλλη ονειρεύεσαι όσο αναπνέεις

Η σκηνοθέτρια, μουσικός και συν-δημιουργός της ομάδας Νοσταλγία Τώνια Ράλλη, βρίσκει το χιούμορ μέσα στο σκοτάδι. Οι παραστάσεις "Το κοράκι - Ένα μουσικό αναλόγιο" & "Αι γυμνισταί" το επιβεβαιώνουν.