Βρικόλακες

2,5

Κλασικότροπη παράσταση που έχει ως κύριο μέλημα να κατεβάσει το σπουδαίο δράμα στην πλατεία, όμως εγκλωβίζεται τελικά σε έναν στεγνό διδακτισμό και μόλις που καταφέρνει να μεταδώσει κάτι από την αιχμηρότητά του.

Βρικόλακες Φασουλής ©Γιώργος Καβαλλιεράκης

Έχουν περάσει περισσότερα από εκατόν είκοσι χρόνια απ’ όταν τα δράματα του Ίψεν επιτέθηκαν σαν διαβρωτικό οξύ στον καθωσπρεπισμό της αστικής κοινωνίας του δεύτερου μισού του 19ου αι. Ο γνωστότερος Νορβηγός συγγραφέας παραμένει σπουδαίος, ακριβώς επειδή πυρπόλησε το αστικό θέατρο, χρησιμοποιώντας τα ίδια του τα υλικά. Η αντίδρασή του στην κοινωνική σεμνοτυφία και υποκρισία, στα σαθρά θεμέλια της έγγαμης ζωής, στην οικογένεια, την οποία είδε ως μέγγενη που πνίγει την ευημερία των νέων, πήρε τη μορφή ενός άψογα κατασκευασμένου δραματουργικού υλικού, υπόδειγμα όσον αφορά στη δέση και τη λύση της πλοκής και στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων˙ κάπως έτσι αυτός ο καινοτόμος, από άποψη ιδεών, συγγραφέας κατέκτησε το κύρος του "σεβάσμιου κλασικού".

Βρικόλακες Φασουλής
©Γιώργος Καβαλλιεράκης

Σε κάποιους, η φόρμα του μοιάζει ξεπερασμένη, όχι άδικα: Στα πολλά χρόνια που μεσολάβησαν, το θέατρο, ειδικά το ανήσυχο, βρήκε άλλους τρόπους έκφρασης, επιχειρώντας να απεικονίσει στη φόρμα το ριζοσπαστικό περιεχόμενό του. Οι ιδέες του Ίψεν, όμως, παραμένουν ακμαίες· το μαρτυρούν διάφορες πρωτοποριακές σύγχρονες ομάδες, που ανεβάζουν συνεχώς έργα του, επεμβαίνοντας συχνά στη φόρμα τους. Όμως δεν είναι απαραίτητη αυτή η επέμβαση προκειμένου να φωτιστούν οι καίριοι προβληματισμοί τους· τα ιψενικά δράματα στέκουν ως έχουν, ειδικά όταν ο στόχος είναι ένα "κλασικό" ανέβασμα.

Βρικόλακες Φασουλής
©Γιώργος Καβαλλιεράκης

Ένα τέτοιο επιχειρεί ο Σταμάτης Φασουλής, προορισμένο για το ευρύ κοινό της κεντρικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, και δημιουργεί μια κλασικότροπη παράσταση, που έχει ως κύριο μέλημα να κατεβάσει το έργο στην πλατεία. Από εδώ όμως ξεκινάει το πρόβλημα, αφού ο σκηνοθέτης (που, όχι τυχαία, υπογράφει και την απόδοση του κειμένου) μοιάζει να διακατέχεται από το άγχος μήπως δεν καταλάβουν οι θεατές. Έτσι, η παράσταση εγκλωβίζεται σε έναν στεγνό διδακτισμό, όπου τα "μηνύματα" επεξηγούνται και υπερτονίζονται. Σαν να μην έχει πίστη στη διαβρωτική, ύπουλη δυναμική του έργου ή στο κοινό, ο Φασουλής φροντίζει να τα εξηγήσει όλα, καταργώντας τις υπόγειες διαδρομές, τις έμμεσες νύξεις, τις εσωτερικές συγκρούσεις που διαπερνούν την ιστορία και τα πρόσωπα των "Βρικολάκων".

Βρικόλακες Φασουλής
©Γιώργος Καβαλλιεράκης

Η κυρία Άλβινγκ (Ναταλία Τσαλίκη), που έστω αργά αποτινάζει από πάνω της τα ταμπού που την οδήγησαν να υπομένει την έκλυτη ζωή του συζύγου της, ο Όσβαλντ (Αργύρης Πανταζάρας), που πληρώνει αυτή την έκλυτη ζωή με τη σύφιλη που κληρονόμησε από τον πατέρα του, η ωφελιμίστρια Ρεγγίνα (Κατερίνα Μαούτσου), ο αμετακίνητος θεματοφύλακας της ηθικής, Πάστορας Μάντερς (Περικλής Μουστάκης), ο ανήθικος Έγκστραντ (Γιώργος Ζιόβας), εμφανίζονται μπροστά μας σχεδόν μονοκόμματοι, σαν να εκπροσωπούν κάτι, παρά ως ζωντανοί χαρακτήρες – σε αυτήν τη δεδομένη συνθήκη κινούνται οι ερμηνείες των πολύ καλών ηθοποιών. Ωραίο στοιχείο το ατμοσφαιρικό σκηνικό του Γιώργου Γαβαλά, μεταδίδει κάτι από τις σκιές που πέφτουν στις ζωές και τις σχέσεις των προσώπων, όπως και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη.

Περισσότερες πληροφορίες

Βρικόλακες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Στο έργο που το 1979 αποτέλεσε το ντεμπούτο του σκηνοθέτη, το οικοδόμημα της αγίας οικογένειας και της κοινωνικής υποκρισίας καταρρέει όταν αποκαλύπτεται η νοσηρότητα του παρελθόντος των Άλβινγκ.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
27/11/2025

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.

"Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο κόσμος του Καραγκιόζη ενσαρκώνεται με ζωντάνια και πρωτοτυπία από τον καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρο Μελισσηνό, σε μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Δημόπουλος και φιλοξενείται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Μικρές και μεγάλες συμπτώσεις υφαίνουν το νήμα που συνδέει τις επιμέρους θεματικές δημιουργώντας μια πολύπτυχη παράσταση στο "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει", η οποία συνεχίζει δυναμικά στο "Μπέλλος".