Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

4

Το πρωτοπαρουσιαζόμενο στην Ελλάδα βραβευμένο ρωσικό έργο του 2016 έχει πολιτική στόχευση, σουρεαλισμό και σαρκαστικό χιούμορ· αναδεικνύεται δε χάρη σε μια παράσταση σκηνοθετικής ακρίβειας και υπέροχων ερμηνειών.

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Ένας νεαρός άνδρας έχει συλληφθεί και βρίσκεται σε ένα αστυνομικό τμήμα· δεν θα πάρει σαφή απάντηση γιατί. Για την ακρίβεια, το γιατί είναι κάτι που "θα εξακριβωθεί τώρα", κατά τη χαρακτηριστική απάντηση του υπαστυνόμου που τον συνέλαβε, και από εδώ και πέρα, ο Νικολάι, ένας "καθημερινός" άνθρωπος από μια "αδιάφορη" περιφέρεια της Μόσχας, θα υποστεί μια ιδιότυπη, σουρεαλιστική ανάκριση: ερωτήσεις για τον τόπο, τα χόμπι και την προσωπική του ζωή, παράλογες δοκιμασίες όπως την υποχρέωση να μάθει ένα χορευτικό νούμερο κ.ά.

Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ

Ο συγγραφέας στήνει το έργο πάνω σε μια "αθώα" συνθήκη, που δεν περιλαμβάνει βία ή απτή κατάχρηση εξουσίας, μόνο την απειλή αυτής – συνθήκη όμως που λειτουργεί υπόγεια, σαν ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί προς κάτι πολύ χειρότερο από τις, έως και αστείες, στιγμές που περνάνε στο τμήμα αξιωματικοί και κρατούμενοι. Οι ύπουλοι τρόποι που βρίσκει η εξουσία για να επιβάλλεται στον πολίτη απασχολούν τον Ντανίλοφ, που ανοίγει τον προβληματισμό του πολύ ευρύτερα από το επίπεδο της αστυνομίας: η ασφυξία που προκαλεί η ισοπέδωση του ανθρώπου σε ένα αδρανές γρανάζι ενός γκρίζου συστήματος και παράλληλα ο άνωθεν καταναγκασμός σε μια θετική στάση ζωής κυριαρχούν στον "Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ".

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Ο Γιώργος Κουτλής, που μας συστήνει το έργο, έχει κάνει σπουδαία δουλειά. Το κείμενο ανήκει στο είδος της δραματουργίας που έχει ήδη δείξει ότι προτιμάει: έργα κοινωνικής ή πολιτικής στόχευσης με μια επίστρωση σαρκαστικού χιούμορ, το οποίο αναδεικνύει ιδιαιτέρως στις σκηνοθεσίες του. Έτσι, και στον "Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ" το πάθος του δεν κρύβεται, αλλά και το αποτέλεσμα τον δικαιώνει. Ο Κουτλής συλλαμβάνει και αποδίδει πολύ μελετημένα τη δυναμική, τα ημιτόνια, την υπόγεια ενέργεια, τον σαρκασμό του κειμένου, ποντάροντας στο χιούμορ και την τρέλα του, διογκώνοντάς τα, αλλά χωρίς να τα "ξεχειλώσει". Εδώ υπάρχει μια απολύτως μετρημένη σκηνοθεσία, μια ζυγισμένη τρέλα, που γι’ αυτό λειτουργεί στην εντέλεια, μια συνθήκη όπου το γέλιο είναι πηγαίο αν και κρύβει μια βουβή κραυγή απόγνωσης.

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Όλα αυτά αποτυπώνονται και στις ερμηνείες, ειδικά της εξαιρετικής τριάδας των Δημήτρη Ήμελλου, Άρη Μπαλή και Γιλμάζ Χουσμέν. Ο Ήμελλος σε μια ερμηνεία-κέντημα, καθώς αποδίδει με πλήρη κατάφαση τον Πρώτο Αστυνομικό ενώ την ίδια στιγμή τον υπονομεύει, ο Μπαλής αποδεικνύει ξανά την κλάση του στην κλιμακούμενη ερμηνεία του Νικολάι, που φτάνει από τη βουβή απελπισία στην παραφορά, ενώ η κωμικοτραγική παρουσία του Χουσμέν, στο ρόλο του δεύτερου κρατούμενου, επισφραγίζει το υπογείως απειλητικό κλίμα. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Ελένη Κουτσιούμπα, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Αλέξανδρος Σιάτρας) εναρμονίζονται στο κλίμα που ορίζει η σκηνοθεσία, βοηθούμενοι από τη μουσική/ηχητική επιμέλεια (Panú) και τους φωτισμούς (Αλέκος Αναστασίου), ενώ το σκηνικό (Πάρις Μέξης) αποδίδει ωραία το αστυνομικό τμήμα, αν και χωρίς κάποιο twist, ανάλογο της σκηνοθετικής τρέλας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Νικολάι, κάτοικος του Παντόλσκ, μιας άχρωμης πόλης στην περιφέρεια της Μόσχας, συλλαμβάνεται χωρίς να ξέρει γιατί και μεταφέρεται σε ένα αστυνομικό τμήμα. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με τους αστυνομικούς του τμήματος, οι οποίοι τον υποβάλλουν σε μια εκκεντρική ανάκριση, που περιλαμβάνει από ασκήσεις παρατηρητικότητας και κιναισθησίας μέχρι ερωτήσεις που αφορούν την ιστορία της πόλης του, την αβάν-γκαρντ τέχνη και τις ερωτικές του σχέσεις. Η ανάκριση αυτή, μέχρι την απρόσμενη εξέλιξή της, θα δοκιμάσει τα όρια της λογικής του, σε ένα θρίλερ με κωμικά στοιχεία που ασκεί κριτική στην κυρίαρχη κουλτούρα της εποχής, η οποία επιβάλλει να αντλείς ευχαρίστηση από τη ζοφερή πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο με τα "Θραύσματα: Ευριπίδης" συναντά την αρχαιολογία

Όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη τύπου για το εγχείρημα του Εθνικού Θεάτρου που λαμβάνει χώρα για δεύτερη χρονιά στα γνωστά και άγνωστα αρχαία θέατρα της Ελλάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΥ ΜΙΣΚΕΔΑΚΗ
24/06/2025

"Χάσαμε τη θεία Στοπ": Η μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου επιστρέφει

Η σπαρταριστή μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου "Χάσαμε τη θεία Στοπ" ανεβαίνει φέτος στο Αίθριο του "Ελληνικού Κόσμου", με ένα λαμπερό καστ και σκηνοθεσία Χρήστου Τριπόδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: το αποκαλυπτικό ταξίδι του "Φάουστ στην Αφρική" μας υπενθύμισε τι (μπορεί να) σημαίνει πολιτικό θέατρο

Είδαμε την υβριδική παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ, "Ο Φάουστ στην Αφρική!" στην Πειραιώς 260 και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Η μεγάλη θεατρική επιτυχία επιστρέφει

Το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" του Τάσου Ιορδανίδη, επιστρέφει για 5η χρονιά στο Θέατρο Άλφα -"Ληναίος-Φωτίου" , από τις 19 Σεπτεμβρίου, συνεχίζοντας να συγκινεί και να γοητεύει.

Δύο εμβληματικά έργα του μεταπολεμικού θεάτρου σε περιοδεία

Δύο αξιόλογες παραστάσεις του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου ξεκινούν περιοδεία, φέρνοντας στη σκηνή πολιτικές κωμωδίες που σχολιάζουν με χιούμορ και βάθος την κοινωνία και την πολιτική πραγματικότητα.

7 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Πειραιώς 260 από τις 23/6 έως τις 29/6 υποδέχεται τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Σίμο Κακάλα, τον Αντώνη Καφετζόπουλο, τον Κώστα Φιλίππογλου, τους Los Tre κ.ά. σε μια εβδομάδα θεάτρου, μύθου και ζωντανής μουσικής. .

Μιχαήλ Μαρμαρινός: Αυτές είναι οι αγαπημένες μας παραστάσεις του

Με αφορμή την νέα παράσταση του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη, που θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, "ζ – η – θ Ο ξένος", ξεχωρίζουμε τις αγαπημένες μας παραστάσεις του.