Ανθρώπινη φωνή

4

Μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία από τη Λουκία Μιχαλοπούλου, σκηνοθετημένη από τον Νικορέστη Χανιωτάκη, σε ένα έργο-πρόκληση όσο και παγίδα.

Η ανθρώπινη φωνή Γιώργος Καλφαμανώλης©

Σχεδόν εκατό χρόνια μας χωρίζουν από το 1929, όταν ο Ζαν Κοκτώ έγραφε την "Ανθρώπινη φωνή", τον δραματικό μονόλογο μιας γυναίκας που συνομιλεί με τον πρώην εραστή της στο τηλέφωνο λίγο μετά το χωρισμό τους και ενώ αυτός ετοιμάζεται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Ο Κοκτώ επιλέγει να αφήσει στην αφάνεια τη φωνή που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του ακουστικού και φέρνει στο προσκήνιο μόνο την γυναίκα, που βιώνει με οδύνη την πραγματικότητα της στέρησης του αγαπημένου προσώπου. Το έργο αποτελεί σίγουρα ερμηνευτική πρόκληση (και δεν είναι τυχαίο ότι έχει ερμηνευθεί από ηθοποιούς κλάσης όπως οι Σιμόν Σινιορέ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Λιβ Ούλμαν, και η δική μας Έλλη Λαμπέτη), και θέτει σε ιδιαίτερη ψυχική δοκιμασία την ηθοποιό που καλείται να το ενσαρκώσει. Ο λαβύρινθος των συναισθημάτων που βιώνει η ηρωίδα, από την προσποιητή αυτοσυγκράτηση και ψυχραιμία έως την απόγνωση και την κατάρρευση, θέτει τον πήχη της δυσκολίας ψηλά. Από την άλλη, η "Ανθρώπινη φωνή" δεν παύει να αποτελεί ένα αβανταδόρικο κείμενο, καθώς το θέμα του εύκολα ανασύρει συναισθήματα, δημιουργεί συγκίνηση, συμπαρασύρει τον θεατή  – ο κίνδυνος, μάλιστα, να εκπέσει προς τον μελοδραματισμό δεν είναι ανύπαρκτος.

Η ανθρώπινη φωνή

Η αποφυγή αυτού του κινδύνου χρεώνεται ως μεγάλο επίτευγμα στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης, ο οποίος έδωσε το χώρο και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τη συνταρακτική ερμηνεία της Λουκίας Μιχαλοπούλου, που φτάνει σε μια ουσιαστική, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού, απόδοση της ηρωίδας του Κοκτώ. Ο ερμηνευτικός έλεγχος, η βαθιά εσωτερικότητα που επιδεικνύει, η ενσάρκωση (κυριολεκτικά, καθώς δονεί με το σώμα της ένα κατεξοχήν λογοκρατούμενο έργο), λειτουργούν αφοπλιστικά – και παράλληλα δίνουν νόημα σε σκηνικές επιλογές που, σε άλλη περίπτωση, ίσως έδειχναν πως εκβιάζουν το συναίσθημα: στο φορτισμένο μουσικό μοτίβο του Γιάννη Μαθέ, στο ανδρικό πουκάμισο που φοράει η ηρωίδα, το ακατάστατο υπνοδωμάτιο (σκηνικά-κοστούμια: Αρετή Μουστάκα). Σκηνοθεσία και ερμηνεία επιτυγχάνουν επίσης κάτι ακόμη, μάλλον σημαντικότερο: δικαιώνουν τη σκηνική παρουσίαση ενός έργου που, παρά τη δραματική του αξία, ακούγεται σε σημεία κάπως παρωχημένο. Είναι τέτοια η δύναμη της παράστασης ώστε και το μάλλον εύκολο συγγραφικό εύρημα των συνεχών διακοπών στην τηλεφωνική συνομιλία, προκειμένου να κλιμακωθεί η συναισθηματική αγωνία, όσο, κυρίως, η συνολικότερη συνθήκη που θέλει την ηρωίδα να αυτοθυματοποιείται και να αυτοενοχοποιείται περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η ανθρώπινη φωνή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Η ηρωίδα που έχουν ερμηνεύσει μερικές από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς διεθνώς, βιώνει την έννοια του θανάτου μέσα από έναν έρωτα που πεθαίνει.

Μικρό Χορν

Αμερικής 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".