Ανθρώπινη φωνή

4

Μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία από τη Λουκία Μιχαλοπούλου, σκηνοθετημένη από τον Νικορέστη Χανιωτάκη, σε ένα έργο-πρόκληση όσο και παγίδα.

Η ανθρώπινη φωνή Γιώργος Καλφαμανώλης©

Σχεδόν εκατό χρόνια μας χωρίζουν από το 1929, όταν ο Ζαν Κοκτώ έγραφε την "Ανθρώπινη φωνή", τον δραματικό μονόλογο μιας γυναίκας που συνομιλεί με τον πρώην εραστή της στο τηλέφωνο λίγο μετά το χωρισμό τους και ενώ αυτός ετοιμάζεται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Ο Κοκτώ επιλέγει να αφήσει στην αφάνεια τη φωνή που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του ακουστικού και φέρνει στο προσκήνιο μόνο την γυναίκα, που βιώνει με οδύνη την πραγματικότητα της στέρησης του αγαπημένου προσώπου. Το έργο αποτελεί σίγουρα ερμηνευτική πρόκληση (και δεν είναι τυχαίο ότι έχει ερμηνευθεί από ηθοποιούς κλάσης όπως οι Σιμόν Σινιορέ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Λιβ Ούλμαν, και η δική μας Έλλη Λαμπέτη), και θέτει σε ιδιαίτερη ψυχική δοκιμασία την ηθοποιό που καλείται να το ενσαρκώσει. Ο λαβύρινθος των συναισθημάτων που βιώνει η ηρωίδα, από την προσποιητή αυτοσυγκράτηση και ψυχραιμία έως την απόγνωση και την κατάρρευση, θέτει τον πήχη της δυσκολίας ψηλά. Από την άλλη, η "Ανθρώπινη φωνή" δεν παύει να αποτελεί ένα αβανταδόρικο κείμενο, καθώς το θέμα του εύκολα ανασύρει συναισθήματα, δημιουργεί συγκίνηση, συμπαρασύρει τον θεατή  – ο κίνδυνος, μάλιστα, να εκπέσει προς τον μελοδραματισμό δεν είναι ανύπαρκτος.

Η ανθρώπινη φωνή

Η αποφυγή αυτού του κινδύνου χρεώνεται ως μεγάλο επίτευγμα στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης, ο οποίος έδωσε το χώρο και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τη συνταρακτική ερμηνεία της Λουκίας Μιχαλοπούλου, που φτάνει σε μια ουσιαστική, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού, απόδοση της ηρωίδας του Κοκτώ. Ο ερμηνευτικός έλεγχος, η βαθιά εσωτερικότητα που επιδεικνύει, η ενσάρκωση (κυριολεκτικά, καθώς δονεί με το σώμα της ένα κατεξοχήν λογοκρατούμενο έργο), λειτουργούν αφοπλιστικά – και παράλληλα δίνουν νόημα σε σκηνικές επιλογές που, σε άλλη περίπτωση, ίσως έδειχναν πως εκβιάζουν το συναίσθημα: στο φορτισμένο μουσικό μοτίβο του Γιάννη Μαθέ, στο ανδρικό πουκάμισο που φοράει η ηρωίδα, το ακατάστατο υπνοδωμάτιο (σκηνικά-κοστούμια: Αρετή Μουστάκα). Σκηνοθεσία και ερμηνεία επιτυγχάνουν επίσης κάτι ακόμη, μάλλον σημαντικότερο: δικαιώνουν τη σκηνική παρουσίαση ενός έργου που, παρά τη δραματική του αξία, ακούγεται σε σημεία κάπως παρωχημένο. Είναι τέτοια η δύναμη της παράστασης ώστε και το μάλλον εύκολο συγγραφικό εύρημα των συνεχών διακοπών στην τηλεφωνική συνομιλία, προκειμένου να κλιμακωθεί η συναισθηματική αγωνία, όσο, κυρίως, η συνολικότερη συνθήκη που θέλει την ηρωίδα να αυτοθυματοποιείται και να αυτοενοχοποιείται περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η ανθρώπινη φωνή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Η ηρωίδα που έχουν ερμηνεύσει μερικές από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς διεθνώς, βιώνει την έννοια του θανάτου μέσα από έναν έρωτα που πεθαίνει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.