Aίας

2,5

Ο Αργύρης Ξάφης γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και το δραματικό και ιδεολογικό βάρος που φέρει ο κεντρικός ήρωας, προχωρώντας σε επιλογές που άλλοτε λειτουργούν και άλλοτε –συχνότερα– δεν δικαιώνονται επί σκηνής.

Αίας του Σοφοκλή Karol Jarek©

Ένα παγωμένο τοπίο, η ορχήστρα σαν χιονισμένη, οι ηθοποιοί προσέρχονται ντυμένοι βαριά και η παράσταση ξεκινάει από τη μέση της τραγωδίας, όταν η Τέκμησσα θρηνεί πάνω από το σώμα του σπουδαίου πολεμιστή των Ελλήνων στην Τροία και συζύγου της, του Αίαντα. Ο Αργύρης Ξάφης δείχνει να γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και την παγωμένη ερημιά που βιώνει ο κεντρικός ήρωας, και επικεντρώθηκε στο να τον φέρει στο προσκήνιο˙ ίσως για αυτό αντέστρεψε τη δράση, ξεκινώντας από τη διαμάχη για την ταφή του απόντα από τη σκηνή αυτόχειρα, για να συνεχίσει σαν σε flash back με τα γεγονότα που τον οδήγησαν στην αυτοκτονία. Έτσι, με την εξέλιξη της παράστασης ο πρωταγωνιστής –δηλαδή το δραματικό και ιδεολογικό βάρος του– έρχεται σε πρώτο πλάνο, ενώ η παράσταση κλείνει με την υπέρτατη στιγμή της αυτοχειρίας του.

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Η παράσταση δείχνει να αντιπαραβάλλει στην αλύγιστη μορφή του Αίαντα (Στάθης Σταμουλακάτος) τους φορείς της εξουσίας ως αλαζονικά ανθρωπάκια, κρίνοντας από την καθοδήγηση του Μενελάου (Γιάννης Νταλιάνης) και του Αγαμέμνονα (Νίκος Χατζόπουλος), ενώ η θεϊκή εξουσία, στο πρόσωπο της Αθηνάς (Δέσποινα Κούρτη), απεικονίζεται σαν σκανδαλιάρικο αγοροκόριτσο, σαν ένας πανούργος "σαιξπηρικός" Πουκ, που παίζει και ενίοτε περιγελά τους ήρωες. Είναι καλοδεχούμενες και ίσως προτιμότερες οι παραστάσεις που ερμηνεύουν μια τραγωδία αντί να την παραθέτουν επί σκηνής, όμως εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι μικραίνοντας τον έναν πόλο από τους κόσμους που συγκρούονται, μικραίνει η σημασία της ίδιας της σύγκρουσης.

Αίας
©Karol Jarek

Η παραπάνω ένσταση ίσως να μην υπερίσχυε, αν τα υπόλοιπα στοιχεία υπάκουαν σε κάποια εσωτερική λογική, κάτι που δεν συνέβη ίσως εξαιτίας της σκηνοθετικής απειρίας του –τόσο καλού ηθοποιού– Αργύρη Ξάφη. Αισθητικές παραφωνίες, κυρίως στα "αψυχολόγητα" κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) –ένας λαϊκός Αίας με τιράντες και φανελάκι απέναντι στην "αυτοκρατορική" εμφάνιση της Τέκμησσας με το γούνινο πανωφόρι, στις στολισμένες επίσημες ενδυμασίες των ηγετών και στα αδιάβροχα του Χορού–, μια εξαιρετική αλλά επιτηδευμένη γλωσσικά μετάφραση που δεν συναντήθηκε με το ύφος της παράστασης (Νίκος Παναγιωτόπουλος) και αμήχανη διαχείριση του Χορού, περιορισμένου να αντιδρά συναισθηματικά στα δρώμενα, που δεν βοηθήθηκε ούτε από την κινησιολογία (Χαρά Κότσαλη) ούτε, ειδικά, από τη "μη μουσική" των πνευστών (Κορνήλιος Σελαμσής).

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Ως επίγευση, σκηνές που αποζημιώνουν: το φινάλε, η ωραιότερη της παράστασης, με τους ήρωες μέσα στο αντίσκηνο του Αίαντα, ενώ ο ίδιος, μόνος στην ορχήστρα, βουτάει στο θάνατό του, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές (Αλέκος Αναστασίου), οι ερμηνείες του Δημήτρη Ήμελλου (Οδυσσέας) και της Εύης Σαουλίδου (Τέκμησσα), τα ψήγματα της συγκίνησης που αναδύονται εδώ κι εκεί, όπως στις σκηνές μεταξύ του Αίαντα και του γιου του.

Επόμενοι σταθμοί περιοδείας: Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 26/8, Θέατρο Βράχων 1/9, Ελευσίνα 4/9, Κηποθέατρο Παπάγου 20/9, Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" 23-25, 27-28/9. 

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του Αίας συγκρούεται μετωπικά με την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου χωρίς ήρωες, σε μια παράσταση για την αδυσώπητη φύση του χρόνου και το τέλος εποχής που βιώνουμε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

4 γιορτινά ραντεβού στο Christmas Theater

Το Christmas Theater, το εορταστικό τοπόσημο της πόλης, γεμίζει τη σκηνή με θέαμα και μαγεία έως τις 18 Ιανουαρίου, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σε έναν κόσμο γιορτής και ονείρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/12/2025

Η υπαρξιακή "Φαίδρα" του Ρίτσου στο Αλκμήνη

Η Βανέσσα Βαΐτση έρχεται να αποδώσει σκηνικά τη συντριβή της "Φαίδρας", με την παρουσία του Κωνσταντίνου Ντάτη να λειτουργεί καταλυτικά, σε μια υπαρξιακή σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου στο Θέατρο Αλκμήνη.

Η "Γέρμα" εκ των έσω: Πρωτόπαππα, Περλέγκας, Κακάλας, Μπαρούτα, Δαμόπουλος

Οι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν (από 19/12) μιλούν για τη "Γέρμα-Η ανεκπλήρωτη" του Λόρκα, μια παράσταση για τη στειρότητα, την ελευθερία, τη μνήμη και την ανάγκη επανεφεύρεσης του εαυτού.

"Ο αγαπητικός της Βοσκοπούλας"-Συνεχίζονται οι αναγνώσεις ενόψει της πρεμιέρας

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι αναγνώσεις για το νέο μιούζικαλ "Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας", των Θοδωρή Οικονόμου και Γιάννη Καλαβριανού, που κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο στο Θέατρο Ακροπόλ.

Τα μπαλέτα των γιορτών: Οι παραστάσεις χορού που αξίζει να δείτε

Τελευταία ευκαιρία για να κλείσετε θέση στα θεαματικά μπαλέτα που κάνουν παραμυθέια τα Χριστούγεννα 2025.

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.