Aίας

2,5

Ο Αργύρης Ξάφης γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και το δραματικό και ιδεολογικό βάρος που φέρει ο κεντρικός ήρωας, προχωρώντας σε επιλογές που άλλοτε λειτουργούν και άλλοτε –συχνότερα– δεν δικαιώνονται επί σκηνής.

Αίας του Σοφοκλή Karol Jarek©

Ένα παγωμένο τοπίο, η ορχήστρα σαν χιονισμένη, οι ηθοποιοί προσέρχονται ντυμένοι βαριά και η παράσταση ξεκινάει από τη μέση της τραγωδίας, όταν η Τέκμησσα θρηνεί πάνω από το σώμα του σπουδαίου πολεμιστή των Ελλήνων στην Τροία και συζύγου της, του Αίαντα. Ο Αργύρης Ξάφης δείχνει να γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και την παγωμένη ερημιά που βιώνει ο κεντρικός ήρωας, και επικεντρώθηκε στο να τον φέρει στο προσκήνιο˙ ίσως για αυτό αντέστρεψε τη δράση, ξεκινώντας από τη διαμάχη για την ταφή του απόντα από τη σκηνή αυτόχειρα, για να συνεχίσει σαν σε flash back με τα γεγονότα που τον οδήγησαν στην αυτοκτονία. Έτσι, με την εξέλιξη της παράστασης ο πρωταγωνιστής –δηλαδή το δραματικό και ιδεολογικό βάρος του– έρχεται σε πρώτο πλάνο, ενώ η παράσταση κλείνει με την υπέρτατη στιγμή της αυτοχειρίας του.

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Η παράσταση δείχνει να αντιπαραβάλλει στην αλύγιστη μορφή του Αίαντα (Στάθης Σταμουλακάτος) τους φορείς της εξουσίας ως αλαζονικά ανθρωπάκια, κρίνοντας από την καθοδήγηση του Μενελάου (Γιάννης Νταλιάνης) και του Αγαμέμνονα (Νίκος Χατζόπουλος), ενώ η θεϊκή εξουσία, στο πρόσωπο της Αθηνάς (Δέσποινα Κούρτη), απεικονίζεται σαν σκανδαλιάρικο αγοροκόριτσο, σαν ένας πανούργος "σαιξπηρικός" Πουκ, που παίζει και ενίοτε περιγελά τους ήρωες. Είναι καλοδεχούμενες και ίσως προτιμότερες οι παραστάσεις που ερμηνεύουν μια τραγωδία αντί να την παραθέτουν επί σκηνής, όμως εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι μικραίνοντας τον έναν πόλο από τους κόσμους που συγκρούονται, μικραίνει η σημασία της ίδιας της σύγκρουσης.

Αίας
©Karol Jarek

Η παραπάνω ένσταση ίσως να μην υπερίσχυε, αν τα υπόλοιπα στοιχεία υπάκουαν σε κάποια εσωτερική λογική, κάτι που δεν συνέβη ίσως εξαιτίας της σκηνοθετικής απειρίας του –τόσο καλού ηθοποιού– Αργύρη Ξάφη. Αισθητικές παραφωνίες, κυρίως στα "αψυχολόγητα" κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) –ένας λαϊκός Αίας με τιράντες και φανελάκι απέναντι στην "αυτοκρατορική" εμφάνιση της Τέκμησσας με το γούνινο πανωφόρι, στις στολισμένες επίσημες ενδυμασίες των ηγετών και στα αδιάβροχα του Χορού–, μια εξαιρετική αλλά επιτηδευμένη γλωσσικά μετάφραση που δεν συναντήθηκε με το ύφος της παράστασης (Νίκος Παναγιωτόπουλος) και αμήχανη διαχείριση του Χορού, περιορισμένου να αντιδρά συναισθηματικά στα δρώμενα, που δεν βοηθήθηκε ούτε από την κινησιολογία (Χαρά Κότσαλη) ούτε, ειδικά, από τη "μη μουσική" των πνευστών (Κορνήλιος Σελαμσής).

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Ως επίγευση, σκηνές που αποζημιώνουν: το φινάλε, η ωραιότερη της παράστασης, με τους ήρωες μέσα στο αντίσκηνο του Αίαντα, ενώ ο ίδιος, μόνος στην ορχήστρα, βουτάει στο θάνατό του, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές (Αλέκος Αναστασίου), οι ερμηνείες του Δημήτρη Ήμελλου (Οδυσσέας) και της Εύης Σαουλίδου (Τέκμησσα), τα ψήγματα της συγκίνησης που αναδύονται εδώ κι εκεί, όπως στις σκηνές μεταξύ του Αίαντα και του γιου του.

Επόμενοι σταθμοί περιοδείας: Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 26/8, Θέατρο Βράχων 1/9, Ελευσίνα 4/9, Κηποθέατρο Παπάγου 20/9, Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" 23-25, 27-28/9. 

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του Αίας συγκρούεται μετωπικά με την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου χωρίς ήρωες, σε μια παράσταση για την αδυσώπητη φύση του χρόνου και το τέλος εποχής που βιώνουμε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
11/12/2025

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.