Aίας

2,5

Ο Αργύρης Ξάφης γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και το δραματικό και ιδεολογικό βάρος που φέρει ο κεντρικός ήρωας, προχωρώντας σε επιλογές που άλλοτε λειτουργούν και άλλοτε –συχνότερα– δεν δικαιώνονται επί σκηνής.

Αίας του Σοφοκλή Karol Jarek©

Ένα παγωμένο τοπίο, η ορχήστρα σαν χιονισμένη, οι ηθοποιοί προσέρχονται ντυμένοι βαριά και η παράσταση ξεκινάει από τη μέση της τραγωδίας, όταν η Τέκμησσα θρηνεί πάνω από το σώμα του σπουδαίου πολεμιστή των Ελλήνων στην Τροία και συζύγου της, του Αίαντα. Ο Αργύρης Ξάφης δείχνει να γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και την παγωμένη ερημιά που βιώνει ο κεντρικός ήρωας, και επικεντρώθηκε στο να τον φέρει στο προσκήνιο˙ ίσως για αυτό αντέστρεψε τη δράση, ξεκινώντας από τη διαμάχη για την ταφή του απόντα από τη σκηνή αυτόχειρα, για να συνεχίσει σαν σε flash back με τα γεγονότα που τον οδήγησαν στην αυτοκτονία. Έτσι, με την εξέλιξη της παράστασης ο πρωταγωνιστής –δηλαδή το δραματικό και ιδεολογικό βάρος του– έρχεται σε πρώτο πλάνο, ενώ η παράσταση κλείνει με την υπέρτατη στιγμή της αυτοχειρίας του.

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Η παράσταση δείχνει να αντιπαραβάλλει στην αλύγιστη μορφή του Αίαντα (Στάθης Σταμουλακάτος) τους φορείς της εξουσίας ως αλαζονικά ανθρωπάκια, κρίνοντας από την καθοδήγηση του Μενελάου (Γιάννης Νταλιάνης) και του Αγαμέμνονα (Νίκος Χατζόπουλος), ενώ η θεϊκή εξουσία, στο πρόσωπο της Αθηνάς (Δέσποινα Κούρτη), απεικονίζεται σαν σκανδαλιάρικο αγοροκόριτσο, σαν ένας πανούργος "σαιξπηρικός" Πουκ, που παίζει και ενίοτε περιγελά τους ήρωες. Είναι καλοδεχούμενες και ίσως προτιμότερες οι παραστάσεις που ερμηνεύουν μια τραγωδία αντί να την παραθέτουν επί σκηνής, όμως εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι μικραίνοντας τον έναν πόλο από τους κόσμους που συγκρούονται, μικραίνει η σημασία της ίδιας της σύγκρουσης.

Αίας
©Karol Jarek

Η παραπάνω ένσταση ίσως να μην υπερίσχυε, αν τα υπόλοιπα στοιχεία υπάκουαν σε κάποια εσωτερική λογική, κάτι που δεν συνέβη ίσως εξαιτίας της σκηνοθετικής απειρίας του –τόσο καλού ηθοποιού– Αργύρη Ξάφη. Αισθητικές παραφωνίες, κυρίως στα "αψυχολόγητα" κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) –ένας λαϊκός Αίας με τιράντες και φανελάκι απέναντι στην "αυτοκρατορική" εμφάνιση της Τέκμησσας με το γούνινο πανωφόρι, στις στολισμένες επίσημες ενδυμασίες των ηγετών και στα αδιάβροχα του Χορού–, μια εξαιρετική αλλά επιτηδευμένη γλωσσικά μετάφραση που δεν συναντήθηκε με το ύφος της παράστασης (Νίκος Παναγιωτόπουλος) και αμήχανη διαχείριση του Χορού, περιορισμένου να αντιδρά συναισθηματικά στα δρώμενα, που δεν βοηθήθηκε ούτε από την κινησιολογία (Χαρά Κότσαλη) ούτε, ειδικά, από τη "μη μουσική" των πνευστών (Κορνήλιος Σελαμσής).

Αίας του Σοφοκλή
Karol Jarek©

Ως επίγευση, σκηνές που αποζημιώνουν: το φινάλε, η ωραιότερη της παράστασης, με τους ήρωες μέσα στο αντίσκηνο του Αίαντα, ενώ ο ίδιος, μόνος στην ορχήστρα, βουτάει στο θάνατό του, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές (Αλέκος Αναστασίου), οι ερμηνείες του Δημήτρη Ήμελλου (Οδυσσέας) και της Εύης Σαουλίδου (Τέκμησσα), τα ψήγματα της συγκίνησης που αναδύονται εδώ κι εκεί, όπως στις σκηνές μεταξύ του Αίαντα και του γιου του.

Επόμενοι σταθμοί περιοδείας: Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 26/8, Θέατρο Βράχων 1/9, Ελευσίνα 4/9, Κηποθέατρο Παπάγου 20/9, Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" 23-25, 27-28/9. 

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του Αίας συγκρούεται μετωπικά με την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου χωρίς ήρωες, σε μια παράσταση για την αδυσώπητη φύση του χρόνου και το τέλος εποχής που βιώνουμε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.

Χορεύουμε με την "Τοσοδούλα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στο παραμύθι "Τοσοδούλα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, σε σκηνοθεσία Γκάρι Σιβογιάν.