Πέρσες

5

Ουσιαστική –και πολύ καλά εκτελεσμένη– σκηνική προσέγγιση της αισχυλικής τραγωδίας και του αρχαίου δράματος ως πεδίου διαλόγου, που οδηγεί σε μια κοινοτική όσο και πολιτική εμπειρία θέασης.

Πέρσες Σταύρος Χαμπάκης©

Με τους "Πέρσες", ο Δημήτρης Καραντζάς χρησιμοποιεί την αισχυλική τραγωδία ως πεδίο διαλόγου, αναγνωρίζοντας ουσιαστικά και έμπρακτα τη δυναμική του αρχαίου δράματος να ανοίγει συζητήσεις, να προκαλεί και να επιδέχεται ερμηνείες. Ο διάλογος, μάλιστα, δεν διεξάγεται μόνο μεταξύ σκηνοθέτη και έργου, αλλά συμπεριλαμβάνει όλο το ανθρώπινο δυναμικό της παράστασης, δηλαδή και τους θεατές. Έτσι, αυτοί οι "Πέρσες" γίνονται μια κοινοτική εμπειρία όχι μόνο λόγω της συμμετοχικής θέασης, αλλά ως κοινωνικό γεγονός που εμπεριέχει και προϋποθέτει και το κοινό - και λειτουργούν εντέλει ως πολιτική πράξη, όπως πολιτική είναι η σκηνοθετική ανάγνωση του έργου, χωρίς να παραγνωρίζει το βαθύ θρηνητικό συναίσθημα που το διαπερνά.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Τυπικά, το κείμενο της παράστασης αποτελεί διασκευή, καθώς κάποια από τα χορικά έχουν αφαιρεθεί και αντικατασταθεί από αποσπάσματα νεότερων ποιημάτων· είναι ένας από τους δρόμους που επιλέγει ο σκηνοθέτης για να υπηρετήσει την οπτική του. Η αξιοποίηση δεκάδων ερασιτεχνών ερμηνευτών, που "γεννιούνται" μέσα από το κοίλο, σαν κομμάτι του κοινού, και κατεβαίνουν στην ορχήστρα για να πάρουν θέση στα δρώμενα, είναι ένας άλλος. Εκεί ενώνονται με τους ηθοποιούς, αναπαριστώντας όχι κυριολεκτικά το δράμα των ηττημένων στη Σαλαμίνα Περσών του 5ου π.Χ. αι., αλλά το δράμα ενός οποιουδήποτε λαού –σίγουρα και σημερινού, όπως δηλώνουν τα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη)–, που έρχεται αντιμέτωπος με μια τεράστια συλλογική και προσωπική συντριβή, με την κατάρριψη της εικόνας των ηγετών του, με την –για πρώτη φορά– αμφισβήτηση της κραταιάς εξουσίας.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Η δράση απλώνεται από τις ψηλότερες κερκίδες μέχρι το βάθος πίσω από την ορχήστρα και επιδεικνύει τόσο πολιτικό όσο και ανθρωποκεντρικό προβληματισμό. Η φορτισμένη σκηνική ατμόσφαιρα, όπου κυριαρχούν οι ενοχλητικοί ήχοι και οι οξύτονες νότες, η κίνηση που αποτυπώνει τη συμπεριφορά μιας κοινότητας που, σπασμωδικά, προσπαθεί να συγκροτήσει μια νέα ταυτότητα (μουσική: Γιώργος Πούλιος, κίνηση: Τάσος Καραχάλιος), η ανάγνωση των προσώπων, όλα συνθέτουν το σώμα μιας κοινωνίας –ηγεσίας και λαού–, που βρίσκεται σε μια κομβική στιγμή που ίσως επιφέρει αλλαγές – ορθώς, ο σκηνοθέτης δεν αποσαφηνίζει τι αλλαγές και δη με διδακτισμό.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Σε αυτό το ολοκληρωμένο σύμπαν υπάρχουν πολλά σημεία υπεροχής: ο αντιπροσωπευτικός Χορός ανδρών και γυναικών κάθε ηλικίας, αντί των γερόντων του πρωτότυπου (Αλεξία Καλτσίκη, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης κ.ά.), ο συντετριμμένος Αγγελιαφόρος του Χρήστου Λούλη, η Άτοσσα της Ρένης Πιττακή, ειδικά στη σκηνή που μοιράζεται με τον Δαρείο του Γιώργου Γάλλου, η ατσαλάκωτη εμφάνιση του Μιχάλη Οικονόμου/Ξέρξη (σχόλιο για την, εντέλει, άτρωτη εξουσία;), αλλά και μερικές σκηνές μεγάλης συγκίνησης, όπως ο θρήνος για τους νεκρούς Πέρσες -αυτός ο μακρύς κατάλογος των ξένων σε μας ονομάτων, ηχεί, ίσως για πρώτη φορά ύστερα από τόσες παραστάσεις του έργου, συνταρακτικά-, ή το ερεθιστικού σκεπτικού ανοιχτό φινάλε, όταν ο λαός οδηγεί, αποπροσανατολισμένος, ψάχνοντας τα βήματά του αλλά και σαν απειλητικός κλοιός, τον Ξέρξη στο παλάτι…

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη, το αντιπολεμικό έργο που απηχεί ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, γίνεται κοινός τόπος για μια συνομιλία που φωτίζει εμμέσως τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα, με τη συμμετοχή 40 πολιτών.

Ηρώδειο

Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.