Ματωμένα χώματα

3

Χωρίς να επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ή να καινοτομεί, η παράσταση του Γιώργου Παλούμπη πάνω στο εμβληματικό μυθιστόρημα καταφέρνει να επιβληθεί χάρη στο νεύρο, το δυναμισμό και τον ωραίο θίασο.

Ματωμένα χώματα Σταύρος Χαμπάκης

Έναν κύκλο διαγράφει η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Παλούμπης: ξεκινώντας από τις τελευταίες στιγμές στην προκυμαία της Σμύρνης, επιστρέφει στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στα εδάφη της Μικράς Ασίας από το 1914 και μετά, για να καταλήξει και πάλι στη Σμύρνη – ένας κύκλος που αφήνει τα ίχνη του στο σήμερα, καθώς η αυλαία ανοίγει με την προβολή μιας παλιάς φωτογραφίας από τη γεμάτη πλατεία του θεάτρου της πόλης –σαν αντικατοπτρισμός απέναντί μας–, και οι ηθοποιοί αναφέρονται στους 40.000 πρόσφυγες που έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά, κάποιοι από τους οποίους βρήκαν στέγη στα θεωρεία του θεάτρου που μας φιλοξενεί. Η παράσταση ποντάρει στο συναίσθημα και η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να μείνει αμέτοχος ή να μη συγκινηθεί κάποιος, αρχικά από τη δύναμη της αφήγησης και τη δεξιοτεχνία της Σωτηρίου: το κείμενό της (λειτουργικά διασκευασμένο από το σκηνοθέτη και τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο) επιβάλλεται, αναδεικνύεται πρώτο από τους συντελεστές και καλύπτει τις όποιες σκηνοθετικές αμηχανίες.

Ματωμένα χώματα

Ο Παλούμπης δεν επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ούτε σκηνοθετικές καινοτομίες: ενσωματώνει την αφήγηση στην καταιγιστική δράση και μοιράζει τον κεντρικό ρόλο του Μανώλη Αξιώτη, τα βιώματα του οποίου μας καθοδηγούν στα γεγονότα, σε δύο ηθοποιούς: την ηλικιωμένη εκδοχή του ήρωα, που ανατρέχει στις αναμνήσεις του, και τον νεαρό άνδρα που τα έζησε: Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, κατάταξη χριστιανών υπηκόων στα Τάγματα Εργασίας, έναρξη Μικρασιατικής Εκστρατείας, Καταστροφή. Επιδεικνύει όμως δυναμισμό και νεύρο. Η εστίαση στον ανθρώπινο παράγοντα, η κατάδειξη του θηρίου που είναι ο άνθρωπος, ικανός να αντέχει στις πιο σκληρές κακουχίες, αλλά και να διαπράττει τα απεχθέστερα των εγκλημάτων, χαρακτηρίζει την παράσταση –καθώς ορίζεται από την ίδια τη συγγραφέα και την όλο σφρίγος αφήγησή της–, αποφεύγοντας ολισθήματα εύκολων αναγνώσεων ή ρητορικών σχημάτων.

Ματωμένα χώματα

Η παράσταση διαθέτει επίσης έναν ωραίο θίασο: Ο Νικήτας Τσακίρογλου είναι στιβαρός αφηγητής, με στόφα που επιβάλλεται, και ο Μιχάλης Σαράντης αποδεικνύει ότι μπορεί να παίξει τα πάντα˙ σε πιο συμβατικά παραστασιακά μονοπάτια από ό,τι συνήθως, αποδίδει μέχρι το μεδούλι τον νεαρό άνδρα που βρέθηκε στη δίνη της Ιστορίας και γνώρισε εκ των έσω τα όρια και τις ακρότητες του πλάσματος που λέγεται Άνθρωπος. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους (Αντίνοος Αλμπάνης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Νεφέλη Δούκα, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος κ.ά.) κάποιοι σε σκηνές που ξεχωρίζουν, υπηρετούν με πάθος και πίστη ένα εγχείρημα, που αδικείται από την ισοπεδωτικά υψηλή ένταση και τη βιασύνη να κρατηθεί σε ευσύνοπτη παραστασιακή διάρκεια. Στα πλεονεκτήματα και η μουσική του Κώστα Νικολόπουλου (την εκτελούν επί σκηνής οι Αθηνόδωρος Καρκαφίρης & Βαγγέλης Παρασκευαΐδης), ηλεκτρίζει με το ροκ ηχόχρωμά της τα δρώμενα, ακολουθώντας μη αυτονόητες –σμυρναίικη μουσική– οδούς.

Πρώτη δημοσίευση: 19/5/22

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένα χώματα

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 140 '

Η Μικρασιατική Καταστροφή ζωντανεύει μέσα από το εμβληματικό έργο, σε μια παράσταση για τον άνθρωπο σε οριακές καταστάσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Out of Spring": Νέες αναγνώσεις στο χορογραφικό έργο του Νιζίνσκι

Δουλεύοντας με τις έννοιες της ανασύστασης, της αντιγραφής και του αν-αρχείου, η arisandmartha επιχειρεί μια επαναπροσέγγιση του πρωτότυπου έργου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2022

Η "Γέρμα" του Λόρκα διασκευάζεται από την Art Libera

Η ιστορία μιας νεαρής γυναίκας της ισπανικής υπαίθρου, εγκλωβισμένης σε ένα περιβάλλον κυριαρχούμενο από πατριαρχικές φιγούρες.

"Οικόπεδα με θέα" και all star διανομή

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης ανεβάζει στο θέατρο Άνεσις το σπουδαίο έργο του Ντέιβιντ Μάμετ που ξεγυμνώνει την αμείλικτη πλευρά του "αμερικάνικου ονείρου". Δείτε τα πρώτα στιγμιότυπα από την παράσταση.

"Κουρέα της Σεβίλλης": Η επιτυχία συνεχίζεται στο Ακροπόλ

Ο ταλαντούχος Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ξανά συναντά τον εμβληματικό ρόλο του Φίγκαρο στον περίφημο "Κουρέα της Σεβίλλης" του Μπομαρσέ, σε σκηνοθεσία και χορογραφίες της Σοφίας Σπυράτου.

"Ανθρώπινη φωνή": Ένας εξομολογητικός μονόλογος με τη Λουκία Μιχαλοπούλου

Στην "Ανθρώπινη φωνή" του Ζαν Κοκτό θα απολαύσουμε τη Λουκία Μιχαλοπούλου, μια ηθοποιό αφοσιωμένη, πολύτιμα δημιουργική και γενναιόδωρη, που έχει συναντηθεί θεατρικά με σημαντικούς καλλιτέχνες και έχει αξιοποιήσει την εμπειρία της αυτή με τον καλύτερο τρόπο.

Θέατρο Tempus Verum: Με ανατρεπτικό ρεπερτόριο τη νέα σεζόν 2022-23

Με σύγχρονη ματιά και νέους δημιουργούς μπαίνει στον θεατρικό χειμώνα ο θεατρικός οργανισμός του Κεραμεικού.

Το Εθνικό Θέατρο συζητάει για το #MeToo

"Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo" είναι το θέμα της πρώτης συζήτησης που διοργανώνει φέτος η πρώτη σκηνή της χώρας, με στόχο να θέσει επί τάπητος φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την τέχνη.