On Ego

3,5

Ερεθιστικά φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από την ιδέα του Εαυτού θέτει το γοητευτικό έργο του Βρετανού δραματουργού, που μας συστήνει ο Γιάννης Νταλιάνης σε μια προσεγμένη σκηνική παρουσίαση.

On Ego Σπύρος Περδίου©

Ενταγμένο σε έναν δραματουργικό κύκλο έργων που καταπιάνονται με την επιστήμη φιλτραρισμένη μέσα από διαπροσωπικές ιστορίες (όπως οι "Αστερισμοί" του Νικ Πέιν, ή –αν και σε μικρότερη κλίμακα– η "Γρανάδα" του δικού μας Γιάννη Καλαβριανού) είναι το "On Ego" του Βρετανού Μικ Γκόρντον. Γραμμένο το 2005 σε συνεργασία με τον νευροψυχολόγο Πολ Μπρουκς (από το έργο του οποίου "Into the silent land", εμπνέεται), στοχάζεται πάνω στην ιδέα του Εαυτού, βάζοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: αν δεχτούμε πως ο άνθρωπος είναι ένα σύνολο κυττάρων, πώς προκύπτουν η ψυχή, η προσωπικότητα, η ατομική ταυτότητα;

On Ego
Σπύρος Περδίου©

Αν και το έργο ξεκινάει με τη μορφή διάλεξης, την οποία δίνει ενώπιον των θεατών ο Άλεξ, ένας νευρολόγος, ο στόχος του συγγραφέα δεν είναι ακαδημαϊκός. Η ανθρωποκεντρική, γοητευτική και άκρως συγκινητική ιστορία του "Οn Ego" θέτει αρχικά μια σειρά από ασυνήθιστα ζητήματα και ερωτήματα (αλήθεια, πώς γίνεται η σάρκα πνεύμα; ή αν ο εαυτός μας είναι το αφήγημα, ποιος είναι ο αφηγητής;), για να πάρει στην πορεία μία ακόμη πιο αναπάντεχη στροφή, καθώς εμπλέκει την επιστημονική φαντασία (;) ως δραματουργικό μοχλό δράσης, μέσω του μοτίβου της τηλεμεταφοράς, και να καταλήξει στη σχέση του Άλεξ και της συζύγου του, Άλις, που δοκιμάζεται από τον καρκίνο. Ο συγγραφέας παραθέτει τα γεγονότα και τις διάφορες παραμέτρους της ιστορίας χωρίς απόλυτη σειρά, σαν τα κομμάτια ενός παζλ που καλείται να ενώσει ο θεατής, κάτι που μάλλον ενισχύει την γοητεία του κειμένου, ενώ το ίδιο ισχύει και για την πληθώρα των πληροφοριών. Βέβαια, ίσως έτσι ανεβαίνει ο πήχης της δυσκολίας όσον αφορά την πρόσληψη των δεδομένων αλλά, από την άλλη, σε αυτή χρωστάμε ένα πολυεπίπεδο κείμενο, που μας δίνει αρκετά "μυστικά" προς ανακάλυψη και δεν εξαντλείται με την πρώτη επαφή.

On Ego
Σπύρος Περδίου©

Το έργο μάς συστήνει ο Γιάννης Νταλιάνης, σε μια παράσταση που δεν κραυγάζει, αλλά αναδεικνύει επαρκώς τη γοητεία της συγγραφικής ιδέας. Το τεχνολογικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο Παντελής Μάκκας (video art) πλαισιώνει το επιστημονικό background της ιστορίας, αλλά εκεί όπου πραγματικά διακρίνεται η παράσταση είναι σε ό,τι αφορά την εσωτερικότητά της· η ευαισθησία και οι εσωτερικοί τόνοι κυριαρχούν στις ερμηνείες όσο και στη γενικότερη ατμόσφαιρα. Το τραγούδι της Ελεονώρας Ζουγανέλη σε σύνθεση του Νίκου Κυπουργού συμπληρώνει ωραία τα συναισθηματικά τοπία των ηρώων, ενώ η σκηνοθεσία αναδεικνύει εξίσου τα στοιχεία του χιούμορ και της συγκίνησης. Η Αλεξάνδρα Αϊδίνη αποδεικνύεται ιδανική Άλις, με έναν εύθραυστο δυναμισμό που μαγνητίζει, ενώ ο Γιώργος Κορομπίλης και ο Γιάννης Καπελέρης μοιράζονται, σκηνοθετική αδεία, το ρόλο του Άλεξ, ενισχύοντας το συγγραφικό εύρημα της τηλεμεταφοράς. Ο Θανάσης Βλαβιανός και η Χρύσα Νταή ολοκληρώνουν τη διανομή μιας παράστασης που μας αφήνει με μια γλυκόπικρη επίγευση και πολλά ερεθιστικά ερωτήματα για την ανθρώπινη ύπαρξη.

Πρώτη δημοσίευση: 28/4/22

Περισσότερες πληροφορίες

On ego

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα εξωφρενικό πείραμα τηλεμεταφοράς με απρόβλεπτες συνέπειες εκτυλίσσεται στο έργο που βασίζεται στη «Σιωπηλή χώρα» του νευροεπιστήμονα Πολ Μπροκς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber