Τρωίλος και Χρυσηίδα

2

Η Μαρία Πανουργιά εμφανώς παιδεύτηκε μέσα από μια δημιουργική διαδικασία να ανασυνθέσει το αντιηρωικό σαιξπηρικό έργο˙ μένει όμως το ερώτημα αν οι επιλογές της δικαιώνουν ή τελικά υπονομεύουν την ίδια της την πρόθεση.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τρωίλος και Χρυσηίδα

Μια αναπάντεχη, παράδοξη εικόνα υποδέχεται τους θεατές: ένας τόπος πρωτόγονος πρωταγωνιστεί στην παράσταση του σαιξπηρικού έργου, με επίκεντρο δύο αχυρένιες καλύβες που δεσπόζουν στη σκηνή (σκηνικά: Μυρτώ Λάμπρου). Η είσοδος των ηθοποιών ενισχύει την πρώτη εντύπωση: Σε αυτή την τροπική ζούγκλα δεν μπορεί παρά να κατοικούν πλάσματα μιας αρχέγονης εποχής˙ τα πρόσωπα του έργου εδώ γίνονται πρωτόγονοι άνθρωποι, μυθικά όντα, εξωτικά πτηνά. Στο κατά Μαρία Πανουργιά ανέβασμα του –ρευστού ως προς την ειδολογική κατάταξη– "Τρωίλου και Χρυσηίδας", η δραματική συνθήκη τοποθετείται σε ένα χρονικό σημείο πολύ πριν την οποιαδήποτε υποψία "πολιτισμένης" ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η υπόθεση μπορεί να εκτυλίσσεται στα τελευταία χρόνια του Τρωικού Πολέμου, όταν ανάμεσα στα δύο αντίπαλα στρατόπεδα ανθίζει ο έρωτας μεταξύ του γιου του Πριάμου και της κόρης του μάντη Κάλχα, όμως δεν πρόκειται για μια ρομαντική ιστορία απαγορευμένης αγάπης. Ο ίδιος ο Σαίξπηρ την υπονομεύει, χρησιμοποιώντας την ως μια "υποσημείωση", και μάλιστα με κάλπικο χαρακτήρα, στο θέατρο του πολέμου ανάμεσα σε Τρώες και Έλληνες που καταλαμβάνει το συντριπτικό μέρος της δράσης.

Τρωίλος και Χρυσηίδα
Karol Jarek©

Ανόητος ο πόλεμος, ανόητοι όσοι καταφεύγουν σε αυτόν, μαλώνουν σαν τα κοκόρια οι δύο αντίπαλοι, μοιάζουν να μας λένε οι ηθοποιοί μέσω των ρόλων, με την "αριστοφανική" όψη τους με τα διογκωμένα οπίσθια (κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη), τρώγοντας σπόρια την ώρα των πολεμικών συμβουλίων, περπατώντας σαν πτηνά, ενώ επιδίδονται σε κωμικούς καβγάδες και οι μονομαχίες τους παίρνουν τη μορφή αισθησιακού χορού. Σε αυτό το αισθητικό περιβάλλον, μερικές ιδέες ξεχωρίζουν: η Κασσάνδρα, η μόνη που γνωρίζει την κατάληξη που θα έχει η Τροία, αποδίδεται σαν τρικέφαλο, μυθικό πλάσμα (Στέλλα Βογιατζάκη, Θεανώ Μεταξά, Νάνσυ Σιδέρη), ο μέγας βασιλιάς Πρίαμος είναι ένας νάνος φύλαρχος (Ευδοξία Ανδρουλιδάκη), ενώ η σκηνή της επιστροφής της Χρυσηίδας στο στρατόπεδο των Ελλήνων χαράζεται στο μυαλό, καθώς, αν και αθέατη μέσα από την καλύβα, ανασυστήνει πολύ επιδραστικά την ομαδική σεξουαλική επίθεση που δέχεται η ηρωίδα.

Τρωίλος και Χρυσηίδα
Karol Jarek©

Η Μαρία Πανουργιά εμφανώς προβληματίστηκε, παιδεύτηκε για να αποτυπώσει και με αισθητικά μέσα την ιδεολογική ερμηνεία αυτού του αντιηρωικού έργου· μένει όμως το ερώτημα αν οι επιλογές της απο-μυθοποίησης και απο-προσωποποίησης με τον τρόπο που τις ενσάρκωσε στη σκηνή δικαιώνει ή τελικά υπονομεύει την ίδια της την πρόθεση. Φοβάμαι ότι επικρατεί το δεύτερο, καθώς το σκηνικό δημιούργημα ταλαντεύεται μεταξύ φαιδρότητας και επαναληψιμότητας, και η αίσθηση που υπερισχύει είναι αυτή της διακωμώδησης παρά του κριτικού στοχασμού (που αποτελεί, αναμφίβολα, το εφαλτήριο της παράστασης). Το αποτέλεσμα αδικεί την προσπάθεια, καθώς ελάχιστα πράγματα περνούν στην πλατεία και ο προβληματισμός της σκηνοθέτριας μικραίνει εξαιτίας της σκηνικής συνθήκης, συνεπώς εκτελεσμένης παρ’ όλα αυτά από τους ηθοποιούς (Μπάμπης Γαλιατσάτος, Θανάσης Ζερίτης, Γιάννης Κλίνης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος κ.ά.).

Περισσότερες πληροφορίες

Τρωίλος και Χρυσηίδα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Δύο νέοι από τα αντίπαλα στρατόπεδα του Τρωικού Πολέμου ερωτεύονται στο αντιπολεμικό έργο που μιλάει για την παρακμή της ανθρώπινης φύσης, με φόντο μια πρωτόγονη όσο και σύγχρονη ζούγκλα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

19/12/2025

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.