Αντιγόνη

4

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

Αντιγόνη

Γίνεται απολύτως κατανοητό από τη σκηνοθετική γραμμή γιατί η Μαρία Πρωτόπαππα δεν επέλεξε να ανεβάσει την τραγωδία του Σοφοκλή, αλλά την ειρωνική εκδοχή του Γάλλου συγγραφέα, που ξεγυμνώνει την εξουσία και παρουσιάζει τη συντριπτική ήττα της ρομαντικής, σφύζουσας νιότης μπροστά στον κυνισμό μιας ξοφλημένης, γερασμένης κοινωνίας. Στο έργο του Ανουίγ τίποτα ηρωικό δεν υπάρχει, τα πρόσωπα το μαρτυρούν, ακόμη και τα απόντα. Ο Κρέοντας έχει κληθεί να κάνει τη "βρoμοδουλειά" της αποτελεσματικής διακυβέρνησης της πολιτείας του, κάτι που απαιτεί την κατασκευή ηρώων και παραδειγμάτων προς αποφυγή. Και το κάνει μοιράζοντας αυτούς τους ρόλους στον Πολυνείκη και τον Ετεοκλή, τους δύο νεκρούς αδερφούς: Kανείς από τους δύο δεν είναι ήρωας, κανένας δεν είναι καλύτερος από τον άλλον. Ως άχρηστοι παρουσιάζονται και οι δύο, αλλά κάποιος έπρεπε να τιμωρηθεί, μένοντας άταφος, και ο άλλος να γίνει ήρωας. Με αυτόν και όσα πρεσβεύει συγκρούεται λυσσασμένα η Αντιγόνη, ακόμη κι όταν στα μάτια της γκρεμίζεται η εξιδανικευμένη εικόνα του άταφου Πολυνείκη, καθώς αρνείται πεισματικά να γίνει κομμάτι αυτού του σάπιου κόσμου.

Αντιγόνη
Μαριλένα Αναστασιάδου©

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθέτησε το έργο, τονίζοντας ακόμη περισσότερο το αντιηρωικό του πρόσημο. Η παράσταση ακολουθεί δρόμους που δεν αποδεικνύονται πάντα εύφοροι: μετωπικό στήσιμο, σχετική ακινησία και έλλειψη διάδρασης μεταξύ των ηθοποιών, τοποθέτηση της παράστασης σε συνθήκη πρόβας, κατά την οποία η σκηνοθέτρια παρεμβαίνει, διαβάζει σκηνικές οδηγίες, περνάει επί τροχάδην κάποιες σκηνές κ.λπ. Εδώ, όμως, αυτός ο δρόμος αποδεικνύεται ουσιαστικός: οι παρεμβάσεις εντείνουν το αίσθημα της ματαιότητας που αναβλύζει από το έργο, το μετωπικό στήσιμο δεν αφαιρεί τη δραματικότητα, αντιθέτως τη μεγεθύνει, καθώς ο λόγος έρχεται στο προσκήνιο γυμνός αλλά όχι απογυμνωμένος από τα σημαίνοντά του, ενώ οι χαρακτήρες, με το διαφορετικό ήθος τους, μας παραδίδονται ευκρινέστατοι, με επίκεντρο τους δύο βασικούς πόλους της σύγκρουσης.

Αντιγόνη
Μαριλένα Αναστασιάδου©

Η επικοινωνία μεταξύ των ηθοποιών είναι αξιοσημείωτη, παρόλο που στις περισσότερες σκηνές δεν κοιτάζονται καν, και οι ερμηνείες φτάνουν σε υψηλά επίπεδα. Ο Χρήστος Στέργιογλου στο ρόλο του Χορού υπερτονίζει τον ειρωνικό χαρακτήρα του κειμένου, υιοθετώντας έντονα σαρκαστική, σχεδόν κωμική, εκφορά. Ο Γιάννης Τσορτέκης, ενδυομένος τον κυνικό ρεαλισμό του Κρέοντα, κουρασμένος αλλά και γαντζωμένος στον ηγετικό ρόλο που έχει αναλάβει, και η Κίττυ Παϊταζόγλου, συμπυκνώνοντας στην εύθραυστη φιγούρα της όλο το δυναμισμό μιας κοπέλας που δεν θέλει ν’ ανήκει εκεί όπου βρίσκεται, αποδίδουν συγκλονιστικά τη σύγκρουση δύο διαφορετικών κόσμων. Σκηνές όπως αυτή όπου Κρέοντας και Αίμονας (Δημήτρης Μαμιός) πίνουν μπίρες με ένα τσιγάρο στο χέρι, αποτυπώνει περαιτέρω την ηθική γύμνια της κοινωνίας της (όποιας) Θήβας. Όλα αυτά μέσα στο αποστειρωμένο, "χειρουργικό" σκηνικό περιβάλλον, που ορίζεται από εφτά κούκλες/πτώματα μέσα σε πλαστικές σακούλες, κατάλοιπα ενός πολέμου που μόλις έχει λήξει, και τους ήρωες/αφηγητές μέσα στα αυστηρά ρούχα τους (Εύα Νάθενα).

Πρώτη δημοσίευση: 10/3/22

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Η αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία και η αξία της θυσίας αναδύονται από τη μεταγραφή του γνωστού μύθου της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, σε μια εκδοχή που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την σκηνοθετική της ματιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.