Ω παίδες Ελλήνων

3

Το 1821, αλλά κυρίως η πρόσφατη επικαιρότητα μπαίνουν στο δημιουργικό μπλέντερ της ομάδας, με μια παράσταση υψηλής ενέργειας και ευδιάκριτης πολιτικής σάτιρας, από την οποία δεν λείπουν οι –δραματουργικές κυρίως– αδυναμίες.

Ω παίδες Ελλήνων

Παιχνιδιάρικη και σατιρική, η παράσταση των 4Frontal μαρτυρά χάρη στον τίτλο της ότι ανήκει στην ομάδα των παραστάσεων που προέκυψαν με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Πράγματι, στα πρωτότυπα κείμενα της ομάδας (δραματουργική επεξεργασία: Νεφέλη Μαϊστράλη) το βλέμμα στρέφεται και στο τότε με μια απομυθοποιητική διάθεση, στοχεύοντας στην επαναδιαπραγμάτευση της έννοιας του ’21: στις έριδες της Επανάστασης, στους κατασκευασμένους μύθους, όπως αυτός της Αγίας Λαύρας, κ.λπ., ενώ συνολικότερα η στόχευση αφορά στην εργαλειοποίηση εποχών όπως το ’21 και η κλασική αρχαιότητα, προκειμένου να χτιστεί ο μύθος της δήθεν ελληνικής ανωτερότητας. Στην πραγματικότητα, όμως, η παράσταση λειτουργεί ως γνήσια επιθεώρηση, δηλαδή ως είδος που στρέφεται στο εδώ και τώρα. Το μεγαλύτερο μέρος των κειμένων και των τραγουδιών τροφοδοτείται από την πρόσφατη επικαιρότητα, ειδικότερα από την τελευταία διετία που σφραγίστηκε από την επέλαση της πανδημίας: η κυβερνητική διαχείριση, η αστυνομική βία ως μοχλός εφαρμογής των μέτρων, ο ρόλος των ΜΜΕ, η αποκαρδιωτική πολιτική για το θέατρο και η ελλιπής στήριξη των καλλιτεχνών, η Εκκλησία και οι αντιεμβολιαστές, αυτά είναι τα θέματα που απασχολούν κατά κύριο λόγο τους συντελεστές της παράστασης, μαζί με αιχμές για τη σύγχρονη σεξιστική κουλτούρα, το φαινόμενο της απολιτίκ στάσης κ.ά.

Ω παίδες Ελλήνων
Ελίνα Γιουνανλή©

Η παράσταση αναπληρώνει τα λιτά σκηνικά μέσα της με εκφραστική ποικιλία στην απόδοση των σκηνών: κάποιες στήνονται για να θυμίζουν τις στείρες γιορτές των σχολικών μας χρόνων, άλλες δανείζονται στοιχεία της νεανικής κουλτούρας (π.χ. τραπ μουσική), άλλες αποδίδονται στο ρυθμό ενός τσάμικου. Συνολικά, η σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη καθοδηγεί τους ηθοποιούς (Τάκη Ζαχαριάδη, Χάρη Κρεμμύδα, Τατιάνα Άννα Πίττα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνο Τοψίδη) σε υψηλούς ρυθμούς ερμηνείας, για χάρη της δημιουργίας ενός θεάματος αντάξιου του επιθεωρησιακού είδους. Τα κοστούμια, με τις χρωματιστές φουστανέλες και τα εθνικά ή αρχαιοελληνικά σύμβολα σε ποπ εκδοχή, εκπληρώνουν από τη μεριά τους τον περιπαιχτικό στόχο, ενώ αντιστοίχως λειτουργούν μέσα στην άδεια σκηνή τα δύο πλυντήρια, που χρησιμεύουν ως έδρανα από τα οποία εκφωνητές ειδήσεων και κυβερνητικοί εκπρόσωποι επιτελούν το ρόλο τους (σκηνικά-κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα). Δεν είναι όλα τα κείμενα ίσα, κάποια δεν ξεπερνούν το επίπεδο ενός παρεΐστικου αστείου και από άλλα λείπει μια πιο ευφάνταστη ματιά, όπως αυτή που εκδηλώνεται στα τραγούδια. Αποτελεί, πάντως, δυσκολία του επιθεωρησιακού είδους η δημιουργία τέχνης από το καθημερινό και απολύτως πεζό, ενώ ειδικά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι η πραγματικότητα, όπως μας τη θυμίζουν οι ερμηνευτές με ατάκες που έχουν πράγματι ειπωθεί, ξεπερνάει τη συγγραφική φαντασία. Εξάλλου, αυτό που τελικά μένει από την παράσταση είναι το πάθος (και το πείσμα) των ανθρώπων που παροπλίστηκαν επί μήνες και τώρα διεκδικούν ξανά το δικαίωμα του θεάτρου να αποτελέσει ένα χώρο ελευθερίας και (πολιτικής) έκφρασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ω παίδες Ελλήνων

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 90 '

Η γνωστή ομάδα καταπιάνεται για πρώτη φορά με την επιθεώρηση και ανεβάζει στη σκηνή από εκπρόσωπους Τύπου μέχρι επαναστάτες για να σχολιάσει την κοινωνικοπολιτική κατάσταση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber