Το Μινόρε

3

Νοσταλγική διάθεση και ρεμπέτικα ακούσματα στην αναβίωση της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς, σε μια παράσταση που την προσεγγίζει με αγάπη αλλά δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη ενός εύπεπτου θεάματος για το ευρύ κοινό.

Το Μινόρε

Τον Πειραιά του ’30 και του ’40 με τους τεκέδες και τα λαϊκά κέντρα του και την ανάδυση του ρεμπέτικου φέρνει στο προσκήνιο το "Μινόρε", μέσα από την ελεύθερη αναπαράσταση της ιστορίας της "Τετράδας του Πειραιά", της ρεμπέτικης κομπανίας που σχημάτισαν στην πραγματικότητα οι Μάρκος Βαμβακάρης, Γιώργος Μπάτης, Ανέστης Δελιάς και Στράτος Παγιουμτζής, αλλά στην τηλεοπτική σειρά και στην παράσταση εμφανίζονται με άλλα ονόματα. Η θεατρική αναβίωση που σκηνοθετεί ο Τάκης Τζαμαργιάς παρακολουθεί με αγάπη αυτό το κομμάτι της (μουσικής) ιστορίας της Ελλάδας, τις απόπειρες των ανθρώπων του ρεμπέτικου να τινάξουν από πάνω του τη ρετσινιά του περιθωριακού, ευτελούς μουσικού είδους και να του δώσουν τη θέση που του άξιζε, μαζί με τη δική τους αναγνώριση ως μουσικών και ερμηνευτών. 

Η διάρθρωση της σκηνικής εκδοχής (την υπογράφει ο Δημήτρης Χαλιώτης) σε διαδοχικές σεκάνς, που ενώνονται με τις απαραίτητες μουσικές γέφυρες, εξυπηρετεί την αναγκαστική σύμπτυξη μιας ιστορίας που στην πρωτότυπη εκδοχή μετράει είκοσι εφτά επεισόδια, και έτσι ο ρυθμός της παράστασης είναι απρόσκοπτος, ενώ ωραία λειτουργεί και το γλωσσικό ύφος, χωρίς να εκπίπτει σε γραφικότητες. Η συγκεκριμένη διασκευή, όμως, οδηγεί σε μια επιγραμματική, στα όρια της τυποποίησης, σκιαγράφηση των δρωμένων και ειδικά των χαρακτήρων. Τα πρόσωπα –οι παθιασμένοι ρεμπέτες, οι άνθρωποι του περιθωρίου και του υποκόσμου, οι γυναίκες, που επιχειρούν να ξεπεράσουν τη θέση που τους επιβάλλεται δείχνοντας πρώιμα δείγματα χειραφέτησης–, με όλες τις αδυναμίες, τα πάθη, τους έρωτες και τις αποτυχίες τους, παρουσιάζονται χωρίς περιθώρια ανάπτυξης, αν και χάρη στις ερμηνείες, ειδικότερα των εμπειρότερων ηθοποιών, αναδεικνύεται κάτι από το μεδούλι τους. Μια διαφορετική προσέγγιση του υλικού, θα λειτουργούσε ευεργετικά στην παράσταση.

Το Μινόρε
Σταύρος Χαμπάκης©

Οι μελωδίες, η μουσική και τα τραγούδια, γνωστά και πολυαγαπημένα, λένε τις δικές τους ιστορίες, προσθέτουν στην παράσταση το απαραίτητο εκτόπισμα και δικαιώνουν το εγχείρημα. Εκτελούνται ζωντανά επί σκηνής από τον Αντώνη και τον Θοδωρή Ξηντάρη, αλλά και από τους ηθοποιούς, με κορυφαία ερμηνεία αυτή της Χριστίνας Μαξούρη (η οποία επιδεικνύει και υποκριτικό τσαγανό στο ρόλο της αντισυμβατικής Χήρας). Ο θίασος πιστεύει στο εγχείρημα, ακόμη και στις στιγμές που το κείμενο φτάνει στην πλατεία σαν τηλεοπτικό μελόδραμα. Η ζεστή παρουσία του Ιεροκλή Μιχαηλίδη τον αναδεικνύει στην ψυχή της παράστασης, όπως ήταν και της κομπανίας, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης αποφεύγει έντεχνα να δημιουργήσει μια καρικατούρα πάνω στον ήρωά του, ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου και "μαφιόζου" της εποχής, η Μαρία Τσιμά ερμηνεύει με άνεση τη λαϊκή γυναίκα, στο τριτοκλασάτο ξενοδοχείο της οποίας φιλοξενούνται οι αμαρτωλές ιστορίες των ηρώων, η Αλεξάνδρα Αϊδίνη με την εύθραυστη παρουσία της φέρνει τον αριστοκρατικό αέρα της Σύλβιας στους τεκέδες της Τρούμπας, αλλά και οι νεότεροι ηθοποιοί ανταποκρίνονται με την ίδια θέρμη (Κυριάκος Σαλής, Κατερίνα Παπανδρέου, Όλγα Σκιαδαρέση, κ.ά.). 

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μινόρε

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Βασισμένη στη θρυλική τηλεοπτική σειρά «Το μινόρε της αυγής», η παράσταση μας ταξιδεύει στον Πειραιά του '30 με αγαπημένα τραγούδια που σημάδεψαν την ιστορία του πειραιώτικου ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.