Το Μινόρε

3

Νοσταλγική διάθεση και ρεμπέτικα ακούσματα στην αναβίωση της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς, σε μια παράσταση που την προσεγγίζει με αγάπη αλλά δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη ενός εύπεπτου θεάματος για το ευρύ κοινό.

Το Μινόρε

Τον Πειραιά του ’30 και του ’40 με τους τεκέδες και τα λαϊκά κέντρα του και την ανάδυση του ρεμπέτικου φέρνει στο προσκήνιο το "Μινόρε", μέσα από την ελεύθερη αναπαράσταση της ιστορίας της "Τετράδας του Πειραιά", της ρεμπέτικης κομπανίας που σχημάτισαν στην πραγματικότητα οι Μάρκος Βαμβακάρης, Γιώργος Μπάτης, Ανέστης Δελιάς και Στράτος Παγιουμτζής, αλλά στην τηλεοπτική σειρά και στην παράσταση εμφανίζονται με άλλα ονόματα. Η θεατρική αναβίωση που σκηνοθετεί ο Τάκης Τζαμαργιάς παρακολουθεί με αγάπη αυτό το κομμάτι της (μουσικής) ιστορίας της Ελλάδας, τις απόπειρες των ανθρώπων του ρεμπέτικου να τινάξουν από πάνω του τη ρετσινιά του περιθωριακού, ευτελούς μουσικού είδους και να του δώσουν τη θέση που του άξιζε, μαζί με τη δική τους αναγνώριση ως μουσικών και ερμηνευτών. 

Η διάρθρωση της σκηνικής εκδοχής (την υπογράφει ο Δημήτρης Χαλιώτης) σε διαδοχικές σεκάνς, που ενώνονται με τις απαραίτητες μουσικές γέφυρες, εξυπηρετεί την αναγκαστική σύμπτυξη μιας ιστορίας που στην πρωτότυπη εκδοχή μετράει είκοσι εφτά επεισόδια, και έτσι ο ρυθμός της παράστασης είναι απρόσκοπτος, ενώ ωραία λειτουργεί και το γλωσσικό ύφος, χωρίς να εκπίπτει σε γραφικότητες. Η συγκεκριμένη διασκευή, όμως, οδηγεί σε μια επιγραμματική, στα όρια της τυποποίησης, σκιαγράφηση των δρωμένων και ειδικά των χαρακτήρων. Τα πρόσωπα –οι παθιασμένοι ρεμπέτες, οι άνθρωποι του περιθωρίου και του υποκόσμου, οι γυναίκες, που επιχειρούν να ξεπεράσουν τη θέση που τους επιβάλλεται δείχνοντας πρώιμα δείγματα χειραφέτησης–, με όλες τις αδυναμίες, τα πάθη, τους έρωτες και τις αποτυχίες τους, παρουσιάζονται χωρίς περιθώρια ανάπτυξης, αν και χάρη στις ερμηνείες, ειδικότερα των εμπειρότερων ηθοποιών, αναδεικνύεται κάτι από το μεδούλι τους. Μια διαφορετική προσέγγιση του υλικού, θα λειτουργούσε ευεργετικά στην παράσταση.

Το Μινόρε
Σταύρος Χαμπάκης©

Οι μελωδίες, η μουσική και τα τραγούδια, γνωστά και πολυαγαπημένα, λένε τις δικές τους ιστορίες, προσθέτουν στην παράσταση το απαραίτητο εκτόπισμα και δικαιώνουν το εγχείρημα. Εκτελούνται ζωντανά επί σκηνής από τον Αντώνη και τον Θοδωρή Ξηντάρη, αλλά και από τους ηθοποιούς, με κορυφαία ερμηνεία αυτή της Χριστίνας Μαξούρη (η οποία επιδεικνύει και υποκριτικό τσαγανό στο ρόλο της αντισυμβατικής Χήρας). Ο θίασος πιστεύει στο εγχείρημα, ακόμη και στις στιγμές που το κείμενο φτάνει στην πλατεία σαν τηλεοπτικό μελόδραμα. Η ζεστή παρουσία του Ιεροκλή Μιχαηλίδη τον αναδεικνύει στην ψυχή της παράστασης, όπως ήταν και της κομπανίας, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης αποφεύγει έντεχνα να δημιουργήσει μια καρικατούρα πάνω στον ήρωά του, ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου και "μαφιόζου" της εποχής, η Μαρία Τσιμά ερμηνεύει με άνεση τη λαϊκή γυναίκα, στο τριτοκλασάτο ξενοδοχείο της οποίας φιλοξενούνται οι αμαρτωλές ιστορίες των ηρώων, η Αλεξάνδρα Αϊδίνη με την εύθραυστη παρουσία της φέρνει τον αριστοκρατικό αέρα της Σύλβιας στους τεκέδες της Τρούμπας, αλλά και οι νεότεροι ηθοποιοί ανταποκρίνονται με την ίδια θέρμη (Κυριάκος Σαλής, Κατερίνα Παπανδρέου, Όλγα Σκιαδαρέση, κ.ά.). 

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μινόρε

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Βασισμένη στη θρυλική τηλεοπτική σειρά «Το μινόρε της αυγής», η παράσταση μας ταξιδεύει στον Πειραιά του '30 με αγαπημένα τραγούδια που σημάδεψαν την ιστορία του πειραιώτικου ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/10/2025

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.

Ο Ιβάν Βιριπάγιεφ στο θέατρο Olvio στις 13 Οκτώβρη

Με αφορμή το ανέβασμα του έργου του, "Οι μεθυσμένοι", ο ανατρεπτικός Ρώσος συγγραφέας Ιβάν Βιριπάγιεφ θα βρεθεί στο Olvio για να παρακολουθήσει την παράσταση και να συζητήσει με το κοινό.

Πρεμιέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, που μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο μετά το τέλος του κόσμου, σηκώνει αυλαία σήμερα στο θέατρο Ιλίσια.

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.