Μια Γερμανίδα γραμματέας

4

Μια κρίσιμη εξομολόγηση και μια σημαντική ερμηνεία σε μια παράσταση-τροφή για σκέψη.

Μια Γερμανίδα γραμματέας

Υπάρχουν κάποια έργα, όπως αυτό του Κρίστοφερ Χάμπτον, που η αξία τους βασίζεται ακριβώς σε ό,τι αφηγούνται. Εν προκειμένω στις εξομολογήσεις μιας εκ των γραμματέων του Γιόζεφ Γκέμπελς: H Μπρουχίλντε Πόμσελ αφηγήθηκε τη ζωή της στους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «A German life», και από αυτή την αφήγηση άντλησε ο Χάμπτον το μονόλογό του. Η Πόμσελ, διατρέχοντας τη ζωή της, από την ανατροφή μέσα σε μια οικογένεια που δίδασκε ότι η πειθαρχία είναι σημαντικότερη από την αγάπη, φτάνει στα χρόνια του πολέμου, όταν έφτασε να εργάζεται στο Υπουργείο Προπαγάνδας. «Κι αυτοί οι ιδεαλιστές, γιατί μιλούσαν; Θα ήταν ζωντανοί τώρα», λέει κάποια στιγμή, ενώ ομολογεί ότι γράφτηκε στο ναζιστικό κόμμα ελαφρά τη καρδία και το ψήφισε, γιατί «έτσι έκαναν οι περισσότεροι».

Ο Γιάννης Μόσχος και η Ρένη Πιττακή αναδεικνύουν πολυπρισματικά το πορτρέτο αυτής της γυναίκας που παίζει συνεχώς με την εικόνα της, με αυτή που πλασάρει στους θεατές, αυτή που έχει πείσει τον εαυτό της ότι είναι, αλλά και με μια εικόνα που έρχεται ίσως από τη συνείδησή της και, πού και πού, αντιστέκεται. Αφελής, απολιτίκ, ανόητη, πανέξυπνη ή κυνική, η Πόμσελ της Ρένης Πιττακή είναι όλα αυτά, καθώς ισορροπεί μεταξύ ελαφράδας και αμηχανίας, προσπαθώντας να δημιουργήσει την πιο πειστική αφήγηση για τον εαυτό της («εμείς δεν ξέραμε τίποτα, η δουλειά μας ήταν να μεταφέρουμε φακέλους»), ενώ η φιγούρα της στα βίντεο αναμετριέται συνεχώς μαζί της. Είναι σημαντική αυτή η παράσταση, κυρίως επειδή αναδεικνύει ότι το τέρας του φασισμού (αλλά όχι μόνο) δεν προσωποποιείται αποκλειστικά στους ενεργούς πρωτεργάτες, αλλά εκτρέφεται πολύ εύκολα διά της παθητικής οδού δίπλα μας, μέσα μας.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Γερμανίδα γραμματέας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 85 '

Ένα έργο για τις ηθικές μας αρχές και τις εκπτώσεις που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, εμπνευσμένο από τη ζωή και τις εξομολογήσεις της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, γραμματέα του Γκέμπελς.

Ιλίσια-Βολανάκης

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
27/11/2025

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.

"Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο κόσμος του Καραγκιόζη ενσαρκώνεται με ζωντάνια και πρωτοτυπία από τον καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρο Μελισσηνό, σε μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Δημόπουλος και φιλοξενείται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Μικρές και μεγάλες συμπτώσεις υφαίνουν το νήμα που συνδέει τις επιμέρους θεματικές δημιουργώντας μια πολύπτυχη παράσταση στο "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει", η οποία συνεχίζει δυναμικά στο "Μπέλλος".