Φουέντε Οβεχούνα

3

Καλοδουλεμένη και καλαίσθητη, αλλά εντέλει άτολμη παρουσίαση ενός κλασικού έργου που, παρά τις εγγενείς αδυναμίες, έχει στοιχεία που προσφέρονται για μια σύγχρονη ανάγνωση.

Φουέντε Οβεχούνα

Αν κάτι βοηθάει αυτό το έργο του 17ου αιώνα να αντέχει στο χρόνο, είναι ο πυρήνας της υπόθεσής του: οι κάτοικοι ενός χωριού εξεγείρονται και τιμωρούν διά θανάτου το διοικητή τους, που βιάζει τις κοπέλες και βασανίζει όσους τις υπερασπίζονται. Έπειτα όλοι μαζί, ομόθυμοι και παρά τα φριχτά βασανιστήρια των ανακριτών, αποδίδουν το έγκλημα στο χωριό συνολικά, καταφέρνοντας, έτσι, να πάρουν χάρη από τον βασιλιά. Τα άλλα χαρακτηριστικά –η ερωτική ιστορία, η ποίηση, ο λαϊκός χαρακτήρας– δεν φτάνουν σε τέτοια επίπεδα ώστε να δικαιώνουν το ανέβασμά του. Εξάλλου, το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της δραματουργίας της εποχής, πρόκειται δηλαδή για ένα δράμα τιμής, όπου οι απλοϊκοί αλλά έντιμοι χωρικοί δεν δέχονται οι γυναίκες τους να σπιλώνονται ως λάφυρα του διοικητή.

Φουέντε Οβεχούνα - εικόνα 1
© Patroklos Skafidas

Η Ελένη Ευθυμίου, λαμβάνοντας ίσως υπόψη της ότι η παράσταση προορίζεται για την κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (σκέψη που λειτούργησε, νομίζω, περιοριστικά), φάνηκε άτολμη απέναντι στο κείμενο. Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί η μετάφραση (Μαρία Χατζηεμμανουήλ), που με τον εκβιασμένο ομοιοκατάληκτο στίχο της, μεταφέρει την ιστορία σαν παραμύθι και δημιουργεί απόσταση από τα σκηνικά γεγονότα, και δη τα πιο σοβαρά από αυτά, ενώ υπονομεύει ως ένα βαθμό την αληθοφάνεια των προσώπων παρά την πίστη των ηθοποιών (Μαρία Σαββίδου, Βασιλική Τρουφάκου, Ερατώ Πισσή, Νάνσυ Σιδέρη, Γιώργος Κριθαράς, Δημήτρης Κίτσος, Θανάσης Δόβρης κ.ά.).

Βέβαια, τα όρια που βάζει η «Φουέντε Οβεχούνα» δεν είναι αμελητέα: η δύναμη του θέματος δεν μπορεί να καμουφλάρει το γεγονός ότι πρόκειται για ένα παλαιό δείγμα γραφής, όπου η δήλωση πίστης προς το βασιλιά είναι εμφατική και το αναχρονιστικό θέμα της τιμής επανέρχεται συνεχώς. Εδώ η δραματουργική δουλειά (Σοφία Ευτυχιάδου) και η σκηνοθετική ικανότητα λειτουργούν υπέρ του θεάματος: λύσεις όπως η δημιουργία του ρόλου της αφηγήτριας, η ζωντανή κινηματογράφηση, η μουσική που συμπορεύεται με τη δράση (σύνθεση του Λευτέρη Βενιάδη) πριμοδοτούν τη θεατρικότητα και δένουν την πλοκή σε έναν καλό ρυθμό, οι σκηνές πλήθους λειτουργούν ωραία και οι σκηνικές εικόνες είναι υποβλητικές (κίνηση: Τάσος Παπαδόπουλος, σκηνογραφία: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη, κοστούμια: Άγγελος Μέντης, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης).

Η δουλειά της Ευθυμίου είναι αισθητικά ωραία και δεν της λείπουν τα ενδιαφέροντα στοιχεία και οι εύστοχες νύξεις: Στο φινάλε αφήνει ανοιχτό το ερώτημα τι θα γίνει την επόμενη μέρα με την άφιξη του νέου διοικητή, ενώ υπονομεύει μέσα από την κωμική ανάγνωση το βασιλικό ζεύγος (απολαυστικοί, ίσως στις πιο ξεχωριστές ερμηνείες της παράστασης, η Μαρία Γεωργιάδου και ο Μπάμπης Γαλιατσάτος), σε γενικές γραμμές, όμως, επιλέγει να παρουσιάσει το έργο στρογγυλεμένο, σαν από απόσταση, και έτσι ειδικά οι κομβικές σκηνές –της βιασμένης Λαουρένθια που ξεμπροστιάζει τους άντρες του χωριού, της λαϊκής εξέγερσης ή των βασανιστηρίων–, ενώ θα έπρεπε να μας συνταράζουν, ολοκληρώνονται χωρίς να ανεβάζουν τη θερμοκρασία.

Περισσότερες πληροφορίες

Φουέντε οβεχούνα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η άφιξη του διοικητή Φερνάν Γκόμεθ στο μέχρι τότε ήσυχο χωριό Φουέντε Οβεχούνα και η αυταρχική του συμπεριφορά ενώνει τους κατοίκους σε μια συλλογική εξέγερση.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με θέατρο στο ΚΘΒΕ

Αν προγραμματίζετε ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι απαραίτητη στάση. Από σύγχρονα ελληνικά έργα έως κλασικά αριστουργήματα, η νέα σεζόν προτείνει έξι παραστάσεις που αξίζει να εντάξετε στο πολιτιστικό σας πρόγραμμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΛΕΝΑ ΓΚΟΒΑΡΗ
16/12/2025

Παράταση παραστάσεων για "Το όνειρο ενός γελοίου" με τον Άρη Σερβετάλη

Η μυσταγωγική παράσταση "Το όνειρο ενός γελοίου" συνεχίζεται στο Θέατρο Κιβωτός μετά τα συνεχόμενα sold out. Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης προσκαλούν το κοινό σε μια εσωτερική εμπειρία βασισμένη στον Ντοστογιέφσκι.

Για μικρούς και μεγάλους θεατές: "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" σε καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Με αφορμή τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, η όπερα σκιών "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναδεικνύεται σε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί –και οφείλει– να είναι ανοιχτή σε όλους.

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.