Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

4

Αποκαλυπτική ακτινογραφία του χρηματοπιστωτικού συστήματος και της χρηματιστηριακής φούσκας μέσα από την ιστορία των αδερφών Λήμαν, που ανεβαίνει σε μια παράσταση σκηνοθετικής απλότητας και ερμηνευτικού μεγαλείου.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

Μπαίνουν στη σκηνή με τα μαύρα κοστούμια, τα ημίπαλτα και τα καπέλα τους και για τις επόμενες δυόμισι ώρες, ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Αργύρης Ξάφης και ο Μιχάλης Οικονόμου επιδίδονται σε ένα ερμηνευτικό ρεσιτάλ, φέρνοντας εις πέρας ένα έργο-πρόκληση: Η «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» διατρέχει περισσότερο από ενάμιση αιώνα πολιτικής και οικονομικής ιστορίας, που ξεκίνησε στις ΗΠΑ στα μέσα του 19ου αιώνα και ολοκληρώθηκε δραματικά για όλον τον πλανήτη λίγο προτού συμπληρωθεί η πρώτη δεκαετία του 21ου. Όπως προδίδει ο τίτλος, η ιστορία αφορά τους τρεις Εβραίους από τη Βαυαρία, που έφτασαν στη Νέα Υόρκη το 1844 και έμελλε να χτίσουν μια οικονομική αυτοκρατορία, της οποίας η κατάρρευση, το 2008, σηματοδότησε την τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση. Ξεκινώντας από το εμπόριο υφασμάτων, δεν άφησαν τομέα της παραγωγής ή της οικονομίας με τον οποίο δεν καταπιάστηκαν. Επιχειρηματικά μυαλά, διαφορετικοί μεταξύ τους και γι’ αυτό αλληλοσυμπληρούμενοι, έβγαιναν από τις κρίσεις κερδισμένοι – και δεν ήταν αμελητέες οι κρίσεις που γνώρισε η Αμερική στις μέρες τους, όπως ο Εμφύλιος και το Κραχ του 1929.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς - εικόνα 1
©Domniki Mitropoulou

Ο συγγραφέας επέλεξε τη λύση της αφήγησης και μάλιστα δημιουργώντας ένα έργο για τρεις μόνο ηθοποιούς. Αυτοί ερμηνεύουν όλα τα πρόσωπα, ξεκινώντας από τους ιδρυτές της εταιρείας και συνεχίζοντας με τους απογόνους της δυναστείας και με κάποια από τα υπόλοιπα πρόσωπα που διασταυρώθηκαν μαζί τους, προσωπικά και επαγγελματικά. Μάλιστα, ακολουθείται τριτοπρόσωπο αφηγηματικό μοτίβο, κάτι που καθιστά το έργο ενδιαφέρον, όχι μόνο από την άποψη των πληροφοριών (που είναι πολλές!), αλλά και σε σκηνικό επίπεδο: το γεγονός ότι κάθε ηθοποιός αφηγείται το ρόλο του σαν να είναι κάποιος τρίτος προσφέρει μια απόσταση «ασφαλείας» από όσα λέγονται. Έτσι, ενώ καταδεικνύονται όλα τα τρωτά του καπιταλιστικού συστήματος, δεν υπάρχει διδακτισμός ούτε καταγγελτικός τόνος.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς - εικόνα 2

Η αίσθηση επιτείνεται ακόμη περισσότερο από τις ερμηνείες, που διαπνέονται από υπόγεια τρυφερότητα: φωτίζουν τους ρόλους, χωρίς να τους κρίνουν. Χωρίς αλλαγή κοστουμιών (Κλ. Μπρέισγουελ), μπροστά στους γεωμετρικούς όγκους, που αλλάζουν χρήση και ταυτότητα (Ευ. Θεριανού), οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε υποκριτικό άθλο, χωρίς να επιδεικνύονται. Ίσως το έργο δεν αφήνει πολλά στη σκηνοθετική φαντασία –καθώς κυριαρχείται από την αφήγηση και την πυκνή πληροφορία–, όμως ο Βαγγέλης Θεωδορόπουλος εκτός του ότι εμπιστεύτηκε τρεις εξαιρετικούς ηθοποιούς, έκανε την κίνηση-ματ να τους βάλει όρια. Στην παράσταση ενός έργου που βασίζεται στην υποκριτική δεξιοτεχνία και, άρα, θα μπορούσε να περάσει σε ένα προβληματικό υπερ-παίξιμο, θαυμάζουμε λεπτεπίλεπτες ερμηνείες, σιωπές όλο νόημα, προσοχή στη λεπτομέρεια, χαρακτηριστικές αλλά όχι κραυγαλέες αλλαγές από ρόλο σε ρόλο, γλώσσα του σώματος, βλέμματα, επικοινωνία. Απόλαυση να τους βλέπεις! Τέταρτος, άξιος συμπρωταγωνιστής η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, ερμηνευμένη ζωντανά στο πιάνο, που βρίσκεται σε παράλληλη διάδραση με τους ηθοποιούς και εμπλουτίζει τη δράση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 140 '

Το πολυβραβευμένο αφηγηματικό έργο ανεβάζει στη σκηνή την ιστορία των τριών αδελφών και της οικονομικής αυτοκρατορίας που δημιούργησαν στην Αμερική, η κατάρρευση της οποίας έδωσε το έναυσμα για την σύγχρονη παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Η καλύτερη φάση για να κλείσεις εισιτήριο είναι τώρα

Όλα όσα θα δεις στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μέχρι τον Ιούνιο: Εκθέσεις από Γιώργο Λάνθιμο και Τίλντα Σουίντον, η εκρηκτική Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, δύο νέες παραστάσεις του Τιάγκο Ροντρίγκες, το STEGI.RADIO Takeover 2026 και πολλά ακόμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/12/2025

Είδαμε την "Taverna Miresia": Μια βουβή παράσταση για την απουσία

Η μοναδική παράσταση-μοιρολόι του Mario Banushi επέστρεψε στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Η "Ηλέκτρα εντός" του θεάτρου Πορεία

Ο Δημήτρης Τάρλοου συνεχίζει τη σκηνοθετική του εργασία πάνω στη σοφόκλεια τραγωδία, την οποία παρουσίασε το περασμένο καλοκαίρι, και την προσαρμόζει στις ανάγκες του κλειστού χώρου.

"Ο Αλαντίν και τα μαγικά Χριστούγεννα": Insider ξενάγηση στο υπερθέαμα

Από τις 20 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο "Αλαντίν" ζωντανεύει με μαγεία και χριστουγεννιάτικο φως. Μιλήσαμε με τις σκηνοθέτριες Σοφία Σπυράτου και Χλόη Μάντζαρη, και μας αποκάλυψαν το παρασκήνιο, τα ταλέντα της παράστασης και το όραμά τους.

Νέες ημερομηνίες το 2026 για τον "Μαγεμένο βοσκό" των bijoux de kant

Το δραματικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη για την καταλυτική δύναμη του έρωτα συνεχίζεται από τους bijoux de kant και τον σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη.

Άσπρο μαύρο

Ο Ζερόμ Καλούτα και ο Αντώνης Καφετζόπουλος συγκρούονται στο έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, σε μια πυκνή, υπαρξιακή αναμέτρηση πίστης, απόγνωσης και ανθρώπινης αντοχής. | Powerd by Uber

Η Κουζίνα

Μια κουζίνα-καζάνι που κοχλάζει επί σκηνής αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά της εργασιακής πραγματικότητας. Η παράσταση του Γιώργου Κουτλή έχει ορμή και παλμό (και έναν σαρωτικό Μιχάλη Σαράντη), αλλά και εντάσεις που θα άξιζε να κατεβούν. | Powered by Uber