Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

4

Αποκαλυπτική ακτινογραφία του χρηματοπιστωτικού συστήματος και της χρηματιστηριακής φούσκας μέσα από την ιστορία των αδερφών Λήμαν, που ανεβαίνει σε μια παράσταση σκηνοθετικής απλότητας και ερμηνευτικού μεγαλείου.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

Μπαίνουν στη σκηνή με τα μαύρα κοστούμια, τα ημίπαλτα και τα καπέλα τους και για τις επόμενες δυόμισι ώρες, ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Αργύρης Ξάφης και ο Μιχάλης Οικονόμου επιδίδονται σε ένα ερμηνευτικό ρεσιτάλ, φέρνοντας εις πέρας ένα έργο-πρόκληση: Η «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» διατρέχει περισσότερο από ενάμιση αιώνα πολιτικής και οικονομικής ιστορίας, που ξεκίνησε στις ΗΠΑ στα μέσα του 19ου αιώνα και ολοκληρώθηκε δραματικά για όλον τον πλανήτη λίγο προτού συμπληρωθεί η πρώτη δεκαετία του 21ου. Όπως προδίδει ο τίτλος, η ιστορία αφορά τους τρεις Εβραίους από τη Βαυαρία, που έφτασαν στη Νέα Υόρκη το 1844 και έμελλε να χτίσουν μια οικονομική αυτοκρατορία, της οποίας η κατάρρευση, το 2008, σηματοδότησε την τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση. Ξεκινώντας από το εμπόριο υφασμάτων, δεν άφησαν τομέα της παραγωγής ή της οικονομίας με τον οποίο δεν καταπιάστηκαν. Επιχειρηματικά μυαλά, διαφορετικοί μεταξύ τους και γι’ αυτό αλληλοσυμπληρούμενοι, έβγαιναν από τις κρίσεις κερδισμένοι – και δεν ήταν αμελητέες οι κρίσεις που γνώρισε η Αμερική στις μέρες τους, όπως ο Εμφύλιος και το Κραχ του 1929.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς - εικόνα 1
©Domniki Mitropoulou

Ο συγγραφέας επέλεξε τη λύση της αφήγησης και μάλιστα δημιουργώντας ένα έργο για τρεις μόνο ηθοποιούς. Αυτοί ερμηνεύουν όλα τα πρόσωπα, ξεκινώντας από τους ιδρυτές της εταιρείας και συνεχίζοντας με τους απογόνους της δυναστείας και με κάποια από τα υπόλοιπα πρόσωπα που διασταυρώθηκαν μαζί τους, προσωπικά και επαγγελματικά. Μάλιστα, ακολουθείται τριτοπρόσωπο αφηγηματικό μοτίβο, κάτι που καθιστά το έργο ενδιαφέρον, όχι μόνο από την άποψη των πληροφοριών (που είναι πολλές!), αλλά και σε σκηνικό επίπεδο: το γεγονός ότι κάθε ηθοποιός αφηγείται το ρόλο του σαν να είναι κάποιος τρίτος προσφέρει μια απόσταση «ασφαλείας» από όσα λέγονται. Έτσι, ενώ καταδεικνύονται όλα τα τρωτά του καπιταλιστικού συστήματος, δεν υπάρχει διδακτισμός ούτε καταγγελτικός τόνος.

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς - εικόνα 2

Η αίσθηση επιτείνεται ακόμη περισσότερο από τις ερμηνείες, που διαπνέονται από υπόγεια τρυφερότητα: φωτίζουν τους ρόλους, χωρίς να τους κρίνουν. Χωρίς αλλαγή κοστουμιών (Κλ. Μπρέισγουελ), μπροστά στους γεωμετρικούς όγκους, που αλλάζουν χρήση και ταυτότητα (Ευ. Θεριανού), οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε υποκριτικό άθλο, χωρίς να επιδεικνύονται. Ίσως το έργο δεν αφήνει πολλά στη σκηνοθετική φαντασία –καθώς κυριαρχείται από την αφήγηση και την πυκνή πληροφορία–, όμως ο Βαγγέλης Θεωδορόπουλος εκτός του ότι εμπιστεύτηκε τρεις εξαιρετικούς ηθοποιούς, έκανε την κίνηση-ματ να τους βάλει όρια. Στην παράσταση ενός έργου που βασίζεται στην υποκριτική δεξιοτεχνία και, άρα, θα μπορούσε να περάσει σε ένα προβληματικό υπερ-παίξιμο, θαυμάζουμε λεπτεπίλεπτες ερμηνείες, σιωπές όλο νόημα, προσοχή στη λεπτομέρεια, χαρακτηριστικές αλλά όχι κραυγαλέες αλλαγές από ρόλο σε ρόλο, γλώσσα του σώματος, βλέμματα, επικοινωνία. Απόλαυση να τους βλέπεις! Τέταρτος, άξιος συμπρωταγωνιστής η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, ερμηνευμένη ζωντανά στο πιάνο, που βρίσκεται σε παράλληλη διάδραση με τους ηθοποιούς και εμπλουτίζει τη δράση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 140 '

Το πολυβραβευμένο αφηγηματικό έργο ανεβάζει στη σκηνή την ιστορία των τριών αδελφών και της οικονομικής αυτοκρατορίας που δημιούργησαν στην Αμερική, η κατάρρευση της οποίας έδωσε το έναυσμα για την σύγχρονη παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Καρυοθραύστης φέρνει τη μαγεία των Χριστουγέννων στο Ολύμπια

Το κατεξοχήν χριστουγεννιάτικο μπαλέτο, ο "Καρυοθραύστης" Τσαϊκόφσκι, ζωντανεύει για τις γιορτές στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/12/2025

Τι συμβαίνει στην ολοζώντανη γειτονιά της Κυψέλης, Ντίνα Σταματοπούλου;

Μιλήσαμε με την Ντίνα Σταματοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του προγράμματος θεατρικών εργαστηρίων της σεζόν 2025-26, "Η καρδιά του Θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης".

Ο Γιάννης Μπέζος ανεβάζει Τσέχοφ- Πρώτες φωτογραφίες από την παράσταση

Αγαπάμε τον Άντον Τσέχοφ! Παραμένει διαχρονικός, με χιούμορ λεπτό και ανθρώπινο, που φωτίζει τις αδυναμίες μας. Αυτή την οξυδερκή ματιά αγαπά και ο Γιάννης Μπέζος, παρουσιάζοντας μια απολαυστική συνάντηση με τον κωμικό του κόσμο στην νέα παράσταση στο θέατρο Άνεσις.

Οι τελευταίες παραστάσεις του "Dracula" στο Θέατρο Πόρτα

Ο μύθος του "Dracula" αναγεννάται στο Θέατρο Πόρτα μέσα από την εικαστική, σύγχρονη ματιά του Θάνου Παπακωνσταντίνου, σε μια ατμοσφαιρική παράσταση που ξεπερνά τα όρια του τρόμου.

Φεστιβάλ Σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου: Η "Μητέρα" στο κέντρο της σκηνής

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και η Theatre Lab Company παρουσιάζουν ένα τριήμερο αφιερωμένο στη μητρική φιγούρα, με δεκατέσσερα νέα ελληνικά έργα, ομιλίες και συζητήσεις που φωτίζουν τη μητρότητα πέρα από στερεότυπα και συμβάσεις.

Ποια έργα σκηνοθετεί στην Κάμιρο ο Γιώργος Παύλου;

Σεβαστίκογλου και Μάγιενμπουργκ ανεβάζει τον Ιανουάριο ο Γιώργος Παύλου και στο επίκεντρο της σκηνοθετικής του προσέγγισης βρίσκεται η διερεύνηση του ποιοι είμαστε πραγματικά και πώς το παρελθόν, οι εμπειρίες και οι κοινωνικές συνθήκες διαμορφώνουν τη ζωή και τις σχέσεις μας.

"Misery": Η παράσταση που σε βάζει μέσα στη σκέψη και τα συναισθήματα των χαρακτήρων

Το "Misery", σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη με τους Φιλαρέτη Κομνηνού και Αναστάση Ροϊλό, είναι μια παράσταση για όσους θέλουν να νιώσουν, να αγχωθούν και να προβληματιστούν, βιώνοντας τη σκηνή ως κοινή εμπειρία με τους ήρωες. Ένα θέατρο που σε κάνει να αισθανθείς και να σκεφτείς ταυτόχρονα.