Οθέλλος

3

Μία άχρονη ιστορία μιας κοινωνία που είναι τυφλωμένη από τον φθόνο και τα αγοραία πάθη

Οθέλλος

Θα μπορούσαν να διατυπωθούν ενστάσεις για το αν ο «Οθέλλος» έχει θέση στο σύγχρονο θέατρο, τις οποίες η παράσταση των Αιμίλιου Χειλάκη-Μανώλη Δούνια δεν καταφέρνει να αντιπαρέλθει απόλυτα, παρά τη δυναμική της. Ενστάσεις όχι εξαιτίας του χρώματος του ομώνυμου ήρωα, που στα νεότερα χρόνια άνοιξε συζητήσεις περί ρατσιστικού ή μη έργου (και θα μπορούσαν να συνοψιστούν στο ερώτημα: είναι ένα ρατσιστικό έργο ή μήπως ένα έργο για τον ρατσισμό;), αλλά επειδή το ζήτημα της δολοφονίας της Δυσδαιμόνας ως τιμωρίας για μια απιστία (που δεν διέπραξε), σε «μια στιγμή αδυναμίας από ένα θολωμένο μυαλό», ακούγεται ενοχλητικό στις μέρες μας - ή η παράσταση δεν κατάφερε να το νομιμοποιήσει επί σκηνής.

Οθέλλος - εικόνα 1

Βέβαια, η σκηνοθεσία αφουγκράστηκε τα θέματα του έργου και τους έδωσε σκηνική υπόσταση, αρχικά με την ίδια την όψη: οι λευκές ζωγραφισμένες μάσκες στα πρόσωπα όλων των ηρώων εκτός του Οθέλλου μάς θυμίζουν εξαρχής την παρουσία του διαφορετικού «άλλου» μέσα σε μία συμπαγή -παρά τις διαφορές της- ομάδα. Η δράση εκτυλίσσεται πάνω σε μετακινούμενα πατάρια, δίνοντας στην παράσταση τη διάσταση ενός λαϊκού θεάματος- εξάλλου, η ιστορία του Οθέλλου είναι μια ιστορία που πρέπει να ακουστεί, όπως λέει ο Λουδοβίκος στο φινάλε, και γύρω από αυτό το μοτίβο κινείται η παράσταση, όπου όλοι οι ηθοποιοί είναι συνεχώς παρόντες, συμμετέχοντας ή παρακολουθώντας τη δράση.

Οθέλλος - εικόνα 2

Στην πραγματικότητα, όλη η ιστορία είναι μια σκηνοθεσία του Ιάγου (Αιμίλιος Χειλάκης), που κινεί τα νήματα προς την εκπλήρωση του σκοπού του να εκδικηθεί τον Οθέλλο. Στο ρόλο, ο Χειλάκης αποδεικνύεται ο απόλυτος κυρίαρχος της σκηνής: άδειος από αισθήματα άλλα πλην του φθόνου, μετρ της υποκρισίας, βουτηγμένος στην ηδονή του κακού, ανατριχιαστικός σε στιγμές, ένας πραγματικός χαμαιλέοντας.

Ενδιαφέρουσες είναι και οι γυναικείες παρουσίες, που δημιουργούν από την πλευρά τους ένα τρίγωνο, όπου η Δυσδαιμόνα (Μάιρα Γραβάνη) και η Μπιάνκα (Ελευθερία Κοντογεώργη) συμβολοποιούν τις εικόνες της «αγίας» και της «πόρνης» αντίστοιχα, ενώ στην κορυφή του η μικροκαμωμένη Αιμιλία (Μυρτώ Αλικάκη) είναι αυτή που θα ορθώσει το ανάστημά της απέναντι στον Ιάγο - δανείζοντας για λίγο τη φωνή της σε όλες τις γυναίκες. Ο Γιάννης Μπέζος στο ρόλο του Οθέλλου αποδίδει τον ήρωα με άξονα όχι τη ρωμαλαιότητα του στρατηγού αλλά τη σιγουριά ενός ώριμου άνδρα, νομιμοποιώντας μέχρι ενός σημείου μια επιλογή που αρχικά φαίνεται παράδοξη.

Ο Οθέλλος, όμως, είναι ένας τραγικός ήρωας, ακόμη και με όρους αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, αφού ταλαντεύεται ανάμεσα στο κύρος που γεννάει η γενναιότητά του ως στρατηγού και στην αίσθηση του «απόκληρου», του «διαφορετικού». Το αίσθημα του «μη ανήκειν» είναι η αχίλλειος πτέρνα του, η χαραμάδα από όπου διοχετεύει ο Ιάγος το δηλητήριό του. Η παράσταση διάβασε το έργο ως μία άχρονη ιστορία για μια κοινωνία που είναι τυφλωμένη από τον φθόνο και τα αγοραία πάθη (ωραίες οι σχετικές βουβές δράσεις), απέφυγε στο μεγαλύτερο μέρος τις μελοδραματικές εξάρσεις και είχε σκηνικό εκτόπισμα (σε αυτό συνεισφέρουν και η μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού και οι φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου) - της διέφυγε όμως αυτή η διάσταση του τραγικού που είναι η μόνη που μπορεί να δικαιολογήσει τη δολοφονία της Δυσδαιμόνας ως μέρους μιας σειράς φόνων στο ίδιο έργο που καταδεικνύουν το σκοτάδι και την άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής.

Περισσότερες πληροφορίες

Οθέλλος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Τον παράφορο έρωτα κόντρα στα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής, την προδοσία, την εκδίκηση, τη ζήλια και το μύχιο φόβο για το ξένο πραγματεύεται η αριστουργηματική τραγωδία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ένα Κουκλόσπιτο" σε ανθρώπινη κίνηση – Η Loxodox ξαναγράφει τον Ίψεν

Η ομάδα Loxodox παρουσιάζει στην Σκηνή Μπέκετ το αριστούργημα του Ίψεν, "Ένα Κουκλόσπιτο", σε μια δική της ανάγνωση με σκηνοθέτη τον Αλκίνοο Δωρή, όπου η Νόρα γίνεται ζωντανός πυρήνας σχέσεων και εσωτερικής αφύπνισης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2025

5+1 άχαστες θεατρικές επαναλήψεις

Εσείς είδατε τις έξι περσινές επιτυχίες που επέστρεψαν αυτή τη σεζόν; Μην τις χάσετε!

Δυναμική σεζόν με εμβληματικά έργα στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος"

Συγκίνηση, ιστορία, χιούμορ και δυνατές εμπειρίες για όλη την οικογένεια επιφυλάσσει η σεζόν στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος", που για ακόμη μία φορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στις προτιμήσεις του κοινού.

Χορός: Όσα πρέπει να ξέρετε για τα 100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο

Έφτασε η ώρα της πρεμιέρας για το χορευτικό γεγονός της χρονιάς: Όλα όσα μάθαμε στη συνέντευξη τύπου για την επετειακή παράσταση "The First and the Future" που έφερε την Martha Graham Dance Company στην Αθήνα.

Φωτογραφίες από τον σαγηνευτικό "Dracula" στο θέατρο Πόρτα

Ο μύθος του Δράκουλα ζωντανεύει επί σκηνής από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών με την υπογραφή του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.