Η βασίλισσα της ομορφιάς

5

Η Ελένη Σκότη επιστρέφει στις διεισδυτικές σκηνοθεσίες της με το έργο του δημοφιλούς Βρετανοϊρλανδού δραματουργού. Η ρεαλιστική γραφή, η δραματική ιστορία και οι ζωηροί χαρακτήρες χτίζουν τις προϋποθέσεις για μια παράσταση βάθους και ουσίας, με σπουδαίες ερμηνείες.

Η βασίλισσα της ομορφιάς

Τι κάνει ένα τόσο σκληρό, φαταλιστικό έργο, που αποδομεί το μέγιστο συναισθηματικό οχυρό μας, την άδολη μητρική αγάπη, να συναρπάζει τόσο; Η "Βασίλισσα της ομορφιάς" είναι το πρώτο θεατρικό έργο του ΜακΝτόνα, το οποίο, καθόλου τυχαία, του χάρισε αμέσως παγκόσμια αναγνώριση. Αποδεικνύεται και σε αυτήν την περίπτωση πως η σπουδαία ιρλανδική λογοτεχνική παράδοση, που εμφυτεύει σε ένα κατάμαυρο έργο τόσο χιούμορ κι ευαισθησία, έχει οικουμενικό χαρακτήρα. Με φόντο την Ιρλανδία, από όπου "πάντα κάποιος φεύγει", η σαραντάχρονη Μορίν ζει με την ηλικιωμένη μητέρα της Μαγκ, μια στρυφνή, υπερσυντηρητική γυναίκα, που την έχει καταδικάσει σε μια ζωή ερωτικής στέρησης και ψυχικής κακοποίησης.

Ο ΜακΝτόνα δεν αναλύει τα πώς ή τα γιατί. Το ενδιαφέρον του εστιάζει στο τώρα και στα πρόσωπα που εγκλωβίζονται σε έναν ασφυκτικό κλοιό –σε ένα σπίτι-κολαστήριο και μια χώρα-αδιέξοδο– κι εκθέτει μπροστά μας την κακοποιητική σχέση των δύο γυναικών, που εναλλάσσονται στους ρόλους θύτη και θύματος. Η προσωρινή επιστροφή του Πάτο, του νεανικού έρωτα της Μορίν, στην πόλη θα ανοίξει μια χαραμάδα φωτός, όμως η παρουσία του αδερφού του Ρέι θα αποδειχτεί μοιραία. Η Μορίν, με την ψυχική υγεία της πλέον εντελώς κλονισμένη, θα κλείσει τον φαύλο κύκλο παίρνοντας τη θέση της μητέρας της.

Η βασίλισσα της ομορφιάς - εικόνα 1

Στα χέρια της Ελένης Σκότη ένα έργο που δεν προσφέρει κάποια λύτρωση έγινε υψηλό, δηλαδή λυτρωτικό, θέατρο. Τίποτα δεν περισσεύει και τίποτα δεν λείπει από την παράστασή της. Όλα προκύπτουν από την καλοδουλεμένη σκηνοθεσία, που δεν βροντοφωνάζει την παρουσία της. Η Σκότη σκάβει κάτω από την επιφάνεια της απαιτητικής ιστορίας –αβανταδόρικης μόνο εκ πρώτης όψεως–, ξεπερνάει το σκόπελο του ψευδο-ρεαλισμού και φτάνει στην ουσία της σκηνικής αλήθειας.Ξέρει ότι έχει να κάνει με ένα έργο σχέσεων κι ερμηνειών, κι εκεί εστιάζει. Γι’ αυτό και απολαμβάνουμε αυτό το αποτέλεσμα σε μία από τις ευλογημένες στιγμές που οι –πράγματι ικανότατοι– ηθοποιοί εξελίσσονται ακόμη περισσότερο χάρη στη σκηνοθετική συνθήκη.

Η βασίλισσα της ομορφιάς - εικόνα 2

Η Αγορίτσα Οικονόμου επιβεβαιώνει πως πρόκειται για ένα τεράστιο κεφάλαιο του θεάτρου μας· ακατανόητο γιατί δεν βρίσκεται στην "πρώτη γραμμή". Συλλαμβάνει ολόπλευρα την κακοποιημένη Μορίν και είναι συγκλονιστική στο πώς παίζει με όλο της το σώμα, αλλάζοντας ανεπαίσθητα από την κακοζωισμένη "γεροντοκόρη" σε νέα, θελκτική γυναίκα. Αλληλεπιδρά άψογα με τη Σοφία Σεϊρλή, η οποία από την πλευρά της επιτυγχάνει να αποδώσει τη Μαγκ στην κόψη του ξυραφιού, ως μια διαβολική μητρική μορφή –θυμίζει κακιά μάγισσα παραμυθιού, αλλά δεν γίνεται καρικατούρα– και την επόμενη στιγμή ως μια ανυπεράσπιστη ηλικιωμένη φιγούρα. Βαθιά παρηγορητική παρουσία, ο Αντώνης Τσιτσιόπουλος φέρνει στη σκηνή όλη την ομορφιά και την τρυφερότητα του Πάτο, ενώ ο Γιώργος Κατσής είναι καίριος στον καταλυτικό ρόλο του Ρέι. Εξαιρετικό το σκηνικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο Γιώργος Χατζηνικολάου, αποτυπώνει σε κάθε ίχνος του την αθλιότητα που περιβάλλει τις ηρωίδες, χωρίς όμως να επιβάλλεται στη δράση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η βασίλισσα της ομορφιάς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας θίγεται μέσα από την αφόρητη σχέση μιας γηραιάς μάνας με την ανύπαντρη κόρη της στην παράσταση που κατέκτησε τα βραβεία καλύτερης παράστασης, σκηνοθεσίας και γυναικείας ερμηνείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
18/04/2024

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.

Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Updated | "Κήτος": Ο ανέκδοτος μονόλογος του Βαγγέλη Ρωμνιού στο Θέατρο Τέχνης

Ο Ευάγγελος Βογιατζής φέρνει στη σκηνή και ερμηνεύει τον μονόλογο του συγγραφέα του "Χαρτοπόλεμου", που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και κίνηση Φωκά Ευαγγελινού.

Στο "Underground" ο Γιάννης Τσορτέκης υποδύεται έναν μαυραγορίτη που είναι "πρωτεργάτης, επαναστάτης, σύμβολο"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του θεατρικού όπου πρωταγωνιστεί με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο ταλαντούχος ηθοποιός που... "μισήσαμε" πέρσι στο Maestro μιλά στο "α" για τα Βαλκάνια, τον Κουστουρίτσα και την Ελλάδα του σήμερα.

Τι θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο

Διεθνείς παρουσίες, σπουδαία σκηνοθετικά ονόματα, σημαντικές συνεργασίες, σύγχρονες επαναγνώσεις της τραγωδίας και κυριαρχία του τραγικού λόγου έναντι του κωμικού εντοπίζονται στο φετινό πρόγραμμα της μεγάλης και μικρής Επιδαύρου.