Το καινούργιο σπίτι

2

Ο Γιάννης Σκουρλέτης, που έχει καταθέσει αξιοσημείωτες σκηνικές προτάσεις, εδώ φαίνεται να παγιδεύτηκε στο ύφος και στις προθέσεις του. Η εικαστικότητα που χαρακτηρίζει την οπτική του απέναντι στα κείμενα πρόδωσε το έργο του Γκολντόνι – και προδόθηκε η ίδια.

Το καινούργιο σπίτι

Η εικαστική οπτική που χαρακτηρίζει τις δουλειές του Γιάννη Σκουρλέτη δεν λειτουργεί αυθύπαρκτα· συνιστά το βασικό εργαλείο της σκηνοθεσίας του. Έτσι με την ομάδα του, τους Bijoux de Kant, έχει αναδείξει κείμενα, κυρίως λογοτεχνικά ή λογοτεχνικής υφής, που συνιστούν ιδιαίτερα δείγματα γραφής και αποδεικνύονται πρόσφορα για το προσωπικό του ύφος (Μπασδέκη, Μάτεσις, Εγγονόπουλος, Λαπαθιώτης). Με το «Καινούργιο σπίτι» το πρόβλημα ξεκινάει από την ατυχή επιλογή έργου, καθώς ο σκηνοθέτης επιχείρησε να φορέσει σε μια λαϊκή κωμωδία καταστάσεων και χαρακτήρων ένα εξεζητημένο από κάθε άποψη –εικαστική, κινησιολογική, ερμηνευτική– ύφος. Το αποτέλεσμα είναι το έργο να ακυρωθεί, αλλά και η σκηνική πρόταση να φτάσει γρήγορα στα όριά της, αφού το ίδιο το έργο δεν ήταν κατάλληλο να την υπηρετήσει.

Η συγκεκριμένη παράσταση είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του πώς ένα έργο μπορεί να κατεβεί στην πλατεία αυτούσιο πλην όμως εντελώς αλλαγμένο, ξένο προς το ίδιο του το είδος. Πράγματι, από την ιστορία του Γκολντόνι δεν πειράχτηκε τίποτα. Ένα νιόπαντρο νεαρό ζευγάρι βρίσκεται σε διαδικασία μετακόμισης: ο Αντζολέτο (Ντένης Μακρής), αστός, επιμένει να ικανοποιεί τα πανάκριβα καπρίτσια της ξεπεσμένης αριστοκράτισσας Καικιλίας (Εύη Σαουλίδου), αποκρύπτοντάς της πως τον βαραίνουν δυσβάσταχτα χρέη, ενώ έχει να αντιμετωπίσει και τη δυσαρέσκεια της αδερφής του Μενεγκίνα (Ιωάννα Κολλιοπούλου).

Το καινούργιο σπίτι - εικόνα 1

Η μετακόμιση στο καινούργιο τους σπίτι, ένα οίκημα με πολλά δωμάτια πάνω σε ένα βενετσιάνικο κανάλι, ένδειξη πλούτου και κοινωνικής ανωτερότητας, θα τιναχτεί τελικά στον αέρα και μόνο η παρέμβαση του θείου του Αντζολέτο Χριστόφορου (Θανάσης Δήμου) θα αποτρέψει τα χειρότερα στο γάμο των δύο νέων. Η σκηνική του πραγματοποίηση όμως αδυνατεί να το αναδείξει, αφού η πλοκή και η ίδια η υπόθεση κουκουλώνονται πίσω από το στιλιζαρισμένο ερμηνευτικό ύφος και την έντονη οπτική εκζήτηση (τα φανταχτερά, υπερβολικά κοστούμια που αναμειγνύουν εποχές και είδη και το λιτό αλλά μνημειακού χαρακτήρα σκηνικό υπογράφει ο Κωνσταντίνος Σκουρλέτης).

Ο Γκολντόνι, ανανεωτής της ιταλικής κωμωδίας, εισάγει βέβαια στο «Καινούργιο σπίτι» τους προβληματισμούς του για τη λειτουργία του χρήματος, τη μανία της κατανάλωσης και την επιδειξιμανία, αλλά αυτό που υπογράφει είναι μια λαϊκή κωμωδία, με ευδιάκριτους χαρακτήρες και ηθικό δίδαγμα, ίσως υπερβολικά απλοϊκή με σημερινούς όρους. Ο Σκουρλέτης, από την πλευρά του, δείχνει να το διάβασε ως ένα σκοτεινό έργο –σε σημεία η παράσταση υιοθετεί ακόμη και τους κώδικες ενός έργου μυστηρίου!– και θέλησε να το σχολιάσει, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους χαρακτήρες.

Το καινούργιο σπίτι - εικόνα 2

Μόνο έτσι μπορούν να ερμηνευτούν οι πόζες, το στιλιζάρισμα, η επιτήδευση της κίνησης και της ομιλίας στην οποία καθοδήγησε τους –εξαιρετικούς ως προς την εκτέλεση, και με την Κολλιοπούλου αποκαλυπτική στον κόντρα ρόλο της– ηθοποιούς. Το αποτέλεσμα όμως δεν λειτουργεί, το κωμικό ακυρώνεται και τα πράγματα γίνονται ακόμη θολότερα όσον αφορά άλλες σκηνοθετικές επιλογές, όπως η queer φιγούρα που εισάγεται στη δράση (Άγγελος Αποστολίδης).

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX (ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ») Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 2103305074. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το καινούργιο σπίτι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η κυριαρχία του χρήματος, τα ταξικά απωθημένα και η παγίδα του φαίνεσθαι είναι τα βασικά θέματα αυτής της εξαιρετικά επίκαιρης κωμωδίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber