Άμλετ

4,5

Σε αυτήν την απολύτως προσωπική ανάγνωση του πλέον εμβληματικού έργου του παγκόσμιου θεάτρου η Ευαγγελάτου καθοδηγείται από την επιθυμία να ανασύρει στην επιφάνεια το εφήμερο της ζωής και της τέχνης. Το αποτέλεσμα είναι συνεπές, ολοκληρωμένο και βαθιά συγκινητικό.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Άμλετ

Ο «Άμλετ» είναι το μόνο από τα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου, εξαιρουμένων των αρχαιοελληνικών τραγωδιών, για το οποίο έχει ειπωθεί ότι εμπεριέχει κάθε θεμελιώδες ερώτημα σχετικά με τη ζωή, την ύπαρξη, τον έρωτα, την εξουσία, την τέχνη, το θάνατο. Γι’ αυτό και όσες φορές κι αν παρακολουθήσει κάποιος παράστασή του, θα δει μια διαφορετική οπτική, αυτήν που κάθε σκηνοθέτης θέλει να τονίσει. Εδώ η Κατερίνα Ευαγγελάτου στάθηκε στο ζήτημα του θανάτου, που κατέχει πράγματι κομβική θέση στη σαιξπηρική προβληματική. Από ένα θάνατο (η δολοφονία του βασιλιά της Δανίας) ξεκινάει η δράση και στο τέλος του δράματος όλα τα πρόσωπα –πλην του Οράτιου– είναι πια νεκρά.

Η ανάμνηση του νεκρού πατέρα στοιχειώνει τον Άμλετ, ενώ η φασματική εμφάνισή του δίνει μια τρομερή σκηνή όπου το υπερφυσικό αποκτάει για λίγο φυσική υπόσταση. Η ίδια η ύπαρξη του Άμλετ είναι ένας αμφίρροπος αγώνας της ζωής με το αναπόδραστο αλλά και τη γοητεία του θανάτου. Στο μεταξύ οι σχετικές με το θάνατο έννοιες διατρέχουν το έργο: τάφος, θρήνος, κόλαση, σώμα, ύλη, ανάμνηση, χώμα... Σε καμία από τις παραστάσεις του «Άμλετ» που είδαν τα τελευταία χρόνια τα φώτα της ελληνικής σκηνής δεν έγινε τόσο ορατή αυτή η προβληματική, ούτε επιχειρήθηκε τόσο άμεσα η κατάθεση ενός προσωπικού βιώματος όσο σε αυτή που υπογράφει η Ευαγγελάτου.

Άμλετ - εικόνα 1

Ολόκληρη η παράσταση επιχειρεί ένα σκάψιμο βαθιά στη μνήμη και ο «Άμλετ» αποδεικνύεται πολλαπλά πρόσφορος καμβάς. Οι ηθοποιοί εισβάλλουν στη σκηνή σαν φαντάσματα που έρχονται να κατοικήσουν ξανά το εδώ και μερικά χρόνια κλειστό Αμφι-θέατρο. Η παράσταση συνομιλεί με μια προηγούμενη εκδοχή του έργου, που ανέβηκε στο ίδιο θέατρο σχεδόν πριν από τριάντα χρόνια από τον ιδρυτή του και πατέρα της Ευαγγελάτου, τον Σπύρο Ευαγγελάτο (ενώ την Οφηλία υποδυόταν η μητέρα της Λήδα Τασοπούλου). Ο Γιάννης Φέρτης, ο Άμλετ εκείνης της παράστασης, εμφανίζεται τώρα ως φάντασμα του νεκρού βασιλιά.

Η Ευαγγελάτου νιώθει την ανάγκη να χρησιμοποιήσει όλο το χώρο που έχει στη διάθεσή της (τον εξώστη ουσιαστικά, καθώς το κυρίως θέατρο δεν υφίσταται πια) και απλώνει τη δράση σε κάθε σημείο του. Όλα αυτά λειτουργούν ως πλαίσιο που επιδρά περισσότερο σε όσους γνωρίζουν τη μακρά ιστορία του Αμφι-θεάτρου και την οικογενειακή ιστορία της σκηνοθέτιδας, δεν δεσμεύουν όμως το έργο σε κάποια αυτοαναφορική ανάγνωση (τουλάχιστον όχι σε απαγορευτικό βαθμό), και αυτό επειδή οι βασικοί άξονες της παράστασης υπαγορεύονται από το ίδιο το έργο.

Παρακάμπτοντας τις πολιτικές πτυχές της τραγωδίας, η Ευαγγελάτου επικεντρώνεται στην υπαρξιακή προβληματική και καταθέτει ένα βαθιά προσωπικό σχόλιο σχετικά με τη φθαρτότητα της ύλης, το εφήμερο της ζωής και του θεάτρου, την παρουσία/απουσία. Ο Άμλετ λέει στην πρώτη πράξη: «Ο κόσμος γέρνει, γκρεμίζεται. Γιατί έπρεπε να γεννηθώ εγώ για να τον στερεώσω;». Όμως αποδεικνύεται αδρανής κι εντέλει ανήμπορος· πολύ περισσότερο αυτός ο Άμλετ που, αντί να στερεώνει, ξηλώνει τον κόσμο σκάβοντας στα σανίδια της σκηνής, για να φτάσει στο χώμα που φιλοξενεί τους αγαπημένους του νεκρούς (σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα, βασισμένο στα σανίδια του σκηνικού της πρώτης παράστασης). Και να που το βασικό μοτίβο που διατρέχει την παράσταση δεν μιλάει μόνο για το εφήμερο της ζωής αλλά και του ίδιου του (Αμφι)θεάτρου.

Άμλετ - εικόνα 2

Οι ερμηνείες των ηθοποιών καθοδηγούνται από αυτό το υπαρξιακό βάρος: η Γερτρούδη της Άννας Μάσχα διακατέχεται από έναν αγχώδη παροξυσμό, ενώ ο Νίκος Ψαρράς σωματοποιεί την ακαμψία του Κλαύδιου, κρύβοντας πίσω της την ανασφάλεια για τα κλονιζόμενα θεμέλια της βασιλικής θέσης που κατέλαβε με δόλο. Σε άλλο αισθητικό πλαίσιο αλλά εξίσου δηλωτικό κινείται η σκιαγράφηση του μηχανορράφου Πολώνιου σαν φανφαρόνου παλιάτσου (εξαιρετικός ο Δημήτρης Παπανικολάου) και των δουλοπρεπέστατων Ρόζενκραντζ και Γκίλντενστερν (Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Βασίλης Μπούτσικος), μεγεθυσμένη από τα χαρακτηριστικά κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα.

Ο Άμλετ του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου καθορίζεται αποφασιστικά από το βάρος της μνήμης του νεκρού πατέρα και από το άλγος της αδρανούς ύπαρξής του· η ερμηνεία του σε σημεία είναι αφοπλιστική. Ενδιαφέρον είναι το αποτέλεσμα και όταν φοράει το προσωπείο του «τρελού», αν και σε σημεία δείχνει υπερβολικός. Η Αμαλία Νίνου καθοδηγείται σε μια αξιοσημείωτη απεικόνιση της στερημένης από τους χυμούς της νεότητας και του έρωτα Οφηλίας, όμως η σχέση της με τον Άμλετ μένει στο περιθώριο από τη σκηνοθεσία. Πολύ ωραία συνεισφέρουν στην ατμόσφαιρα οι φωτισμοί του Σίμου Σαρκετζή και η σύνθεση του Σταύρου Γασπαράτου.

Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Αδριανού 111, Πλάκα, 2112131301. Διάρκεια: 160΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 160 '

Μια ιστορία εκδίκησης είναι η βάση αυτού του πολυσύνθετου έργου, το οποίο ανεβαίνει 8 χρόνια μετά το κλείσιμο του Αμφι-Θεάτρου αλλά και 28 χρόνια μετά την παράσταση του «Άμλετ», σε σκηνοθεσία του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου.

Αμφι-Θέατρο

Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Αδριανού 111, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

19/12/2025

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.