Άγριος σπόρος

4

Tι είναι αυτό που κάνει την παράσταση να παίζεται αδιαλείπτως εδώ και τέσσερα χρόνια; Η απάντηση φαίνεται απλή, αν και πολλά παραπάνω κρύβονται πίσω από τη διατύπωση ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό έργο σε μια εξίσου καλή σκηνική παρουσίαση.

Άγριος σπόρος

Ο «Άγριος σπόρος» είναι ένα έργο που θα μπορούσε εύκολα να παρερμηνευθεί ή έστω να διαβαστεί μονόπλευρα. Το ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει οφείλεται καταρχήν στη συγγραφική διάνοια του Γιάννη Τσίρου. Πίσω από την ιστορία του Σταύρου, που διατηρεί την παράνομη καντίνα του σε μια ελληνική παραλία και βρίσκεται μπλεγμένος σε μια ιστορία εξαφάνισης ενός Γερμανού τουρίστα, θα μπορούσε κάποιος να διακρίνει μια διάθεση στερεοτυπικής περιγραφής του τύπου του «νεοέλληνα» ή δικαίωσης της «λαμογιάς» του. Ο Τσίρος όμως δεν έχει χαρακτηριστεί άδικα ως ένας εκ των αξιότερων εκπροσώπων της ρεαλιστικής δραματουργίας· ξέρει να κάνει θέατρο πέρα από στερεοτυπικά σχήματα κι εύκολες διατυπώσεις. Αποφεύγει τη γραφικότητα και δεν μας καθοδηγεί προς την υιοθέτηση μονοδιάσταστων θέσεων.

Ακόμη και ο χαρακτηρισμός του έργου ως τυπικά «ελληνικού», στην πραγματικότητα το περιορίζει. Ναι, ο «Άγριος σπόρος» μάς είναι απολύτως οικείος, καθώς φέρνει στη σκηνή αναγνωρίσιμους ανθρώπους και συνομιλεί με ζητήματα που προέκυψαν στον δημόσιο διάλογο κατά την περίοδο της ελληνικής κρίσης (γράφτηκε το 2012). Τελικά όμως ξεπερνάει τα όρια της ελληνικότητας, καθώς στο πρόσωπο του Σταύρου αναγνωρίζεται οποιοσδήποτε αγωνίζεται να επιβιώσει ενάντια σε ένα απρόσωπο σύστημα που τον κατασπαράζει καθώς κι ενάντια στην ίδια την κοινωνία, μια κοινωνία με τις δικές της αμαρτίες, άρα όχι λιγότερο ένοχη απ’ ό,τι ο ίδιος.

Άγριος σπόρος - εικόνα 1

Ο Τσίρος έχει δημιουργήσει ένα ρέον θεατρικό έργο στη ρεαλιστική γραμμή που υπηρετεί, με γλαφυρούς, λαϊκούς χαρακτήρες, ανάλογη γλώσσα, συνεχείς εναλλαγές δραματικής και κωμικής θερμοκρασίας. Στηρίζει εύστοχα όλη τη δράση ανάμεσα σε τρία πρόσωπα και αφήνει τον –σημαντικό για την πλοκή– περίγυρο αόρατο από τους θεατές. Ακόμη πιο ενδιαφέρον, έχει δημιουργήσει ένα έργο που κρύβει όλο το ζουμί του κάτω από την επίφαση μιας αστυνομικής ιστορίας με λίγο από νεοελληνικό χιούμορ.

Άγριος σπόρος - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη δικαίως αποδεικνύεται αγέραστη. Έχει συλλάβει εις βάθος το έργο, αναδεικνύει τις αποχρώσεις του, φωτίζει τους χαρακτήρες, δουλεύει τις σχέσεις τους. Μάλιστα, το τελικό αποτέλεσμα αναδύει την ίδια αβίαστη ευκολία που χαρακτηρίζει τη γραφή του Τσίρου. Αν και η παράσταση έχει γνωρίσει τρεις-τέσσερις διαφορετικές διανομές, αυτό δεν δείχνει να έχει πλήξει τη στέρεη κατασκευή της, πρόκειται για μια δουλειά που έχει ποτίσει τους συντελεστές της. Μπορεί ο Τάκης Σπυριδάκης της πρώτης διανομής να είχε ταυτιστεί με την αποστομωτική ερμηνεία του με τον ρόλο του Σταύρου, όμως ο Στάθης Σταμουλακάτος φέρνει τη δική του προσωπικότητα στη σκηνή, υπηρετεί με αμεσότητα έναν αντιήρωα της ζωής, που κινείται στο περιθώριο, μας τον παραδίδει με τα καλά του και τα στραβά του. Ωραία αλληλεπιδρούν οι ηθοποιοί που συμπληρώνουν την ερμηνευτική τριάδα, η Χριστίνα Μαριάννου και ο Χρήστος Κοντογεώργης, καταγράφοντας ο καθένας μερικές ξεχωριστές ερμηνευτικές στιγμές.

ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, 2105138067.

Περισσότερες πληροφορίες

Άγριος σπόρος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ακροβατώντας μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Τσίρος σκιαγραφεί μια αρχετυπική μορφή του Έλληνα της επαρχίας για να σχολιάσει τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση.

Επί Κολωνώ

Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Studio new star art cinema": Τι μας περιμένει τον Μάρτιο στη σκηνή του Δήμου Αβδελιώδη;

Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις που σκηνοθετεί ο Δήμος Αβδελιώδης στον χώρο του στην πλατεία Αμερικής, οι οποίες φέρνουν στο τώρα σημαντικές φωνές της ελληνικής γραμματείας (Ρίτσο, Παπαδιαμάντη, Σολωμό, Θουκυδίδη).

"Κροκόδειλος": Δείτε τις νέες φωτογραφίες από το αφήγημα του Ντοστογιέφσκι που ανεβαίνει στο θέατρο Πόρτα

Μια νεανική ομάδα συντελεστών, με τον Ορέστη και τον Δημήτρη Σταυρόπουλο στη σκηνοθεσία, προσεγγίζει με φρέσκια ματιά το σατιρικό διήγημα του Ρώσου συγγραφέα.

Απεργία: Ακύρωση παραστάσεων στο Εθνικό Θέατρο

Μάθετε ποιες παραστάσεις του θεατρικού οργανισμού ακυρώνονται λόγω της απεργίας που προκήρυξε η ΑΔΕΔΥ και τι θα γίνει με όσες/ους έχουν προμηθευτεί ήδη εισιτήριο.

Μαρία Προϊστάκη: "Έχω μεγάλη πίστη ότι αλλαγές που δεν μπορούν να γίνουν οπουδήποτε αλλού, μπορούν να συμβούν μέσα σε μια θεατρική αίθουσα"

Η ηθοποιός με την αξιοπρόσεκτη παρουσία μιλάει στο "α" για την παράσταση του "Συνεργού", που επαναλαμβάνεται στο Θέατρο επί Κολωνώ (από 9/3), για την έμφυλη βία, τον κοινωνικό ρόλο του θεάτρου, τη μητρότητα, καθώς και για τα επόμενα σχέδια της.

"Ο άντρας μου": Τελευταίες παραστάσεις για το έργο της Ρούμενα Μπουζάροφσκα που μιλά για την πατριαρχία

Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη ολοκληρώνει τον κύκλο της στο θεάτρο Θησείον.

"Θα σε δω στον παράδεισο": Το τελευταίο έργο του Νιλ Σάιμον μετακομίζει στο θέατρο Αυλαία

Η σκηνή του θεάτρου Αυλαία φιλοξενεί την εμβληματική ιστορία αγάπης και γέλιου με την Άννα Αδριανού και τον Γιώργη Κοντοπόδη.