Μύρτος

4

Η πλήρης χρεοκοπία του θεσμού της οικογένειας και η αποθέωση του κυνισμού βρίσκεται στο δραματικό πυρήνα του έργου και η ομάδα 4Frontal καταφέρνει να φτάσει στο μεδούλι του, σε μια απέριττη παράσταση με ωραίο ρυθμό και κάποιες δυνατές ερμηνείες.

Μύρτος

Η πλήρης χρεοκοπία του θεσμού της οικογένειας και η αποθέωση του κυνισμού βρίσκεται στο δραματικό πυρήνα του έργου και η ομάδα 4Frontal καταφέρνει να φτάσει στο μεδούλι του, σε μια απέριττη παράσταση με ωραίο ρυθμό και κάποιες δυνατές ερμηνείες.

Το μαχαίρι στο κόκαλο βάζει ο Παύλος Μάτεσις στο διήγημά του, προκειμένου να μιλήσει σε ένα δεύτερο επίπεδο, πίσω από το νατουραλιστικό χρόνο, για την έκπτωση των ηθικών αξιών και τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας. Το 1939, σε μια ελληνική κωμόπολη, ο οκτάχρονος Μύρτος κοιμάται εκ γενετής. Στο απέναντι σπίτι παρακολουθούμε την ευυπόληπτη οικογένεια Γαβριήλ: ο πατέρας είναι ένας άντρας επιρρεπής στη μοιχεία, που κουβαλά παιδικά τραύματα, αλλά ως ενήλικος ζει μέσα στην ευμάρεια, ξεχνώντας ποια πράγματα ευτελίζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Μύρτος - εικόνα 1

Η μάνα, μια πλούσια μέγαιρα με αγγλικό πρόσωπο, μια κόρη φυλακισμένη λόγω αναπηρίας κι ένας γιος που του έχουν στερήσει κάθε πρωτοβουλία συμπληρώνουν την τέλεια οικογενειακή φωτογραφία. Σαν δορυφόροι γύρω από την αγία ελληνική οικογένεια κινούνται μια υπηρέτρια που της σκοτώνουν το νόθο παιδί της, ένα αυθόρμητο κορίτσι που πέφτει θύμα εκμετάλλευσης από τον κ. Γαβριήλ κι ένας ευνουχισμένος θρησκόληπτος νεαρός που αναλαμβάνει να κάνει τις βρόμικες δουλειές για να σώσει την υπόληψη της αξιοσέβαστης φαμίλιας.

Το ασφυκτικό οικογενειακό σκηνικό και οι ανελέητες μονομαχίες των φθαρμένων –και διεφθαρμένων– υπάρξεων του έργου ξεγυμνώνονται σε μια παράσταση γεμάτη ενέργεια, εναλλαγές ρόλων και ασταμάτητη δράση. Σαν μοντέρνα ηθογραφία αντιμετώπισε τη σκηνική προσαρμογή του λογοτεχνικού κειμένου ο Θανάσης Ζερίτης. Γνωρίζοντας τα προβλήματα που προκύπτουν όταν έχεις να διαχειριστείς σκηνικά ένα πεζό κείμενο, γραμμένο για να διαβαστεί και όχι να παιχτεί, κατάφερε εντέλει να προσφέρει μια παλλόμενη θεατρική αφήγηση.

Χρησιμοποιώντας μια ευφυή σκηνοθετική προσέγγιση, οι ηθοποιοί της ομάδας 4Frontal καταφέρνουν να μετατρέψουν τον θεατή σε μάρτυρα της ζωντανής θεατρικής συνθήκης. Ταυτόχρονα σωματοποιούν συναισθήματα, πάθη, μίση, μισαλλοδοξίες και φιλοδοξίες, ισορροπώντας ανάμεσα στον ωμό ρεαλισμό, στο γκροτέσκο και το θέατρο του παραλόγου. Για παράδειγμα, είναι συγκλονιστικός ο ρεαλιστικός τρόπος με τον οποίο η Χρηστίνα Γαρμπή ερμηνεύει ένα κορίτσι με θέματα αναπηρίας κι ένα άλλο που σφύζει από νιάτα και πάθος. Οι δυνατότητές της έχουν φανεί και σε άλλες παραστάσεις, όπως το «Βέντλα - Το ξύπνημα της άνοιξης» και το «Young Lear», αλλά εδώ ίσως βρίσκεται στην καλύτερή της στιγμή.

Μύρτος - εικόνα 2

Και η Ευαγγελία Καρακατσάνη όμως σε καθηλώνει με το βλέμμα, το μπρίο και τη σπιρτάδα της. Γλιστρά με ευκολία κι εκείνη στην ιδιοσυγκρασία των χαρακτήρων που ερμηνεύει, συνθέτοντας με τη Χρηστίνα Γαρμπή ένα δυναμικό ερμηνευτικό ντουέτο. Μια καλή ισορροπία διατηρούν και οι άντρες ηθοποιοί του «Μύρτου». Μπορεί ο Σταύρος Γιαννουλάδης, ο Γιώργος Κισσανδράκης και ο Χάρης Κρεμμύδας να μην έχουν την ίδια φόρα και τις δυνατές ερμηνευτικές στιγμές που έχουν τα κορίτσια της παράστασης, υποστηρίζουν όμως με πίστη τον υποκριτικό πυρήνα του σαρκαστικά ενδοσκοπικού αυτού έργου, που είναι ταυτόχρονα κωμωδία, παρωδία και τραγωδία.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 2109212900. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μύρτος

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 95 '

Οι έννοιες της ενοχής, της κακίας και της αμαρτίας επαναπροσδιορίζονται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Παύλου Μάτεσι που μας μεταφέρει στο τέλος της δεκαετίας του ’30.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.