Ο Επιθεωρητής

3

Ως φόρος τιμής και αναφορά σε μια προσωπική, ουτοπική Ιθάκη φαίνεται να λειτουργεί αυτή η παράσταση, που αργεί όμως να αποκαλύψει την ουσία της, καθώς αδικείται από την απουσία σαφούς κέντρου βάρους.

Ο Επιθεωρητής

Ως φόρος τιμής και αναφορά σε μια προσωπική, ουτοπική Ιθάκη φαίνεται να λειτουργεί αυτή η παράσταση, που αργεί όμως να αποκαλύψει την ουσία της, καθώς αδικείται από την απουσία σαφούς κέντρου βάρους.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 1

Θεωρώ πράγματι πως η ουσία της σκηνοθετικής προσέγγισης του Γιώργου Παπαγεωργίου στο κλασικό έργο του Γκόγκολ αποκαλύπτεται κάπως αργά και με κάποια δυσκολία. Αρχικά δεν βλέπουμε παρά μια απόπειρα χιουμοριστικής ανάγνωσης σε ύφος που θέλει να μοιάζει αυτοσχεδιαστικό, φέρνει στη σκηνή συνθήκες πρόβας και παρεμβαίνει επί του έργου, κυρίως με εξωκειμενικά αστεία. Δεν είναι απαραιτήτως κατακριτέα όλα αυτά· το αποτέλεσμα όμως δεν έφτασε, τουλάχιστον σε μένα, ούτε ως μια ιδιαίτερα εμπνευσμένη προσπάθεια ούτε καν όσο κωμική θα ήθελε να είναι.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 2

Το βασικό θέμα με τη σκηνοθεσία είναι πως δημιουργεί την εντύπωση ότι σατιρίζει, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, ένα ήδη σατιρικό κείμενο· δύο καταφάσεις όμως οδηγούν τελικά σε άρνηση. Ο Γκόγκολ καυτηριάζει τα ήθη της ρωσικής κοινωνίας της επαρχίας, ειδικά δε του έπαρχού της, που έχοντας κάνει τις λαδιές του τρομοκρατείται στην πληροφορία ότι έχει καταφθάσει ένας επιθεωρητής από την Αγία Πετρούπολη για να ελέγξει τα οικονομικά της διοίκησης.

Έτσι, δωροδοκώντας τον, επιχειρεί να αποσπάσει την εύνοιά του, μόνο που αυτός που θεωρεί ως επιθεωρητή είναι ένας τυχαίος, χρεοκοπημένος ταξιδιώτης, που θα εκμεταλλευτεί την ευκαιρία προς ίδιον όφελος, οικονομικά αλλά και προσωπικά, καθώς φλερτάρει ασύστολα με τη σύζυγο αλλά και με την κόρη του έπαρχου, τάζοντάς της γάμο.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 3

Ενώ θα ήταν καλοδεχούμενη η υπογράμμιση του έργου με ύφος καρικατούρας, όπως επιχειρήθηκε, η παράσταση αναλώνεται σε έναν πληθωρισμό «ευρημάτων», και μάλιστα χωρίς την απαιτούμενη ισορροπία και κλιμάκωση, τα οποία δεν συντρέχουν το κείμενο, αλλά μάλλον λειτουργούν ερήμην του. Όταν οι εντάσεις πέφτουν και η σκηνοθεσία δείχνει ενδιαφέρον για τις εναλλαγές στις αποχρώσεις του κωμικού, και παράλληλα για το δραματικό που υποβόσκει κάτω από την εξωφρενική φάρσα, η παράσταση αποκτά σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον και λόγο ύπαρξης.

Εκεί δικαιώνονται εξάλλου και οι ηθοποιοί, καθώς έχουν την ευκαιρία να δείξουν ότι ερμηνεύουν ρόλους –σε γενικές γραμμές ωραία τυποποιημένους– και δεν κάνουν απλώς «χαβαλέ» (Πάνος Παπαδόπουλος, Θανάσης Ζερίτης, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Μαρία Πετεβή). Ωραία η συμβολή του Γιάννη Λατουσάκη με τις υπονομευτικές μουσικές του νότες και ακόμη ωραιότερος ο μεγάλος μονόλογος που αφιερώνει ο επιθεωρητής στην Αγία Πετρούπολη· με τη σκηνοθεσία να τον φέρνει στο προσκήνιο, λειτουργεί ως ένας φόρος τιμής στην προσωπική Αγία Πετρούπολη-Ιθάκη του καθενός μας και δίνει στην παράσταση μια εσωτερική ποιότητα, που την ανοίγει έξω από το σχηματικό πλαίσιο που μόνη της δημιούργησε. Το ίδιο κάνει και το παραλλαγμένο φινάλε, που, σκηνοθετική αδεία, επιλέγει να μην προσγειώσει τους ήρωες στην πραγματικότητα, αλλά να τους αφήσει στην αναμονή μιας ψεύτικης ελπίδας.

SKROW Αρχελάου 5, Παγκράτι, 2107235842. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Επιθεωρητής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Μια μοιραία παρεξήγηση και μια σειρά από ξεκαρδιστικά γεγονότα γίνονται η αφορμή να ξεσκεπαστούν η κατάχρηση εξουσίας και οι απάτες των κρατικών λειτουργών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.