Ο Επιθεωρητής

3

Ως φόρος τιμής και αναφορά σε μια προσωπική, ουτοπική Ιθάκη φαίνεται να λειτουργεί αυτή η παράσταση, που αργεί όμως να αποκαλύψει την ουσία της, καθώς αδικείται από την απουσία σαφούς κέντρου βάρους.

Ο Επιθεωρητής

Ως φόρος τιμής και αναφορά σε μια προσωπική, ουτοπική Ιθάκη φαίνεται να λειτουργεί αυτή η παράσταση, που αργεί όμως να αποκαλύψει την ουσία της, καθώς αδικείται από την απουσία σαφούς κέντρου βάρους.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 1

Θεωρώ πράγματι πως η ουσία της σκηνοθετικής προσέγγισης του Γιώργου Παπαγεωργίου στο κλασικό έργο του Γκόγκολ αποκαλύπτεται κάπως αργά και με κάποια δυσκολία. Αρχικά δεν βλέπουμε παρά μια απόπειρα χιουμοριστικής ανάγνωσης σε ύφος που θέλει να μοιάζει αυτοσχεδιαστικό, φέρνει στη σκηνή συνθήκες πρόβας και παρεμβαίνει επί του έργου, κυρίως με εξωκειμενικά αστεία. Δεν είναι απαραιτήτως κατακριτέα όλα αυτά· το αποτέλεσμα όμως δεν έφτασε, τουλάχιστον σε μένα, ούτε ως μια ιδιαίτερα εμπνευσμένη προσπάθεια ούτε καν όσο κωμική θα ήθελε να είναι.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 2

Το βασικό θέμα με τη σκηνοθεσία είναι πως δημιουργεί την εντύπωση ότι σατιρίζει, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, ένα ήδη σατιρικό κείμενο· δύο καταφάσεις όμως οδηγούν τελικά σε άρνηση. Ο Γκόγκολ καυτηριάζει τα ήθη της ρωσικής κοινωνίας της επαρχίας, ειδικά δε του έπαρχού της, που έχοντας κάνει τις λαδιές του τρομοκρατείται στην πληροφορία ότι έχει καταφθάσει ένας επιθεωρητής από την Αγία Πετρούπολη για να ελέγξει τα οικονομικά της διοίκησης.

Έτσι, δωροδοκώντας τον, επιχειρεί να αποσπάσει την εύνοιά του, μόνο που αυτός που θεωρεί ως επιθεωρητή είναι ένας τυχαίος, χρεοκοπημένος ταξιδιώτης, που θα εκμεταλλευτεί την ευκαιρία προς ίδιον όφελος, οικονομικά αλλά και προσωπικά, καθώς φλερτάρει ασύστολα με τη σύζυγο αλλά και με την κόρη του έπαρχου, τάζοντάς της γάμο.

Ο Επιθεωρητής - εικόνα 3

Ενώ θα ήταν καλοδεχούμενη η υπογράμμιση του έργου με ύφος καρικατούρας, όπως επιχειρήθηκε, η παράσταση αναλώνεται σε έναν πληθωρισμό «ευρημάτων», και μάλιστα χωρίς την απαιτούμενη ισορροπία και κλιμάκωση, τα οποία δεν συντρέχουν το κείμενο, αλλά μάλλον λειτουργούν ερήμην του. Όταν οι εντάσεις πέφτουν και η σκηνοθεσία δείχνει ενδιαφέρον για τις εναλλαγές στις αποχρώσεις του κωμικού, και παράλληλα για το δραματικό που υποβόσκει κάτω από την εξωφρενική φάρσα, η παράσταση αποκτά σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον και λόγο ύπαρξης.

Εκεί δικαιώνονται εξάλλου και οι ηθοποιοί, καθώς έχουν την ευκαιρία να δείξουν ότι ερμηνεύουν ρόλους –σε γενικές γραμμές ωραία τυποποιημένους– και δεν κάνουν απλώς «χαβαλέ» (Πάνος Παπαδόπουλος, Θανάσης Ζερίτης, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Μαρία Πετεβή). Ωραία η συμβολή του Γιάννη Λατουσάκη με τις υπονομευτικές μουσικές του νότες και ακόμη ωραιότερος ο μεγάλος μονόλογος που αφιερώνει ο επιθεωρητής στην Αγία Πετρούπολη· με τη σκηνοθεσία να τον φέρνει στο προσκήνιο, λειτουργεί ως ένας φόρος τιμής στην προσωπική Αγία Πετρούπολη-Ιθάκη του καθενός μας και δίνει στην παράσταση μια εσωτερική ποιότητα, που την ανοίγει έξω από το σχηματικό πλαίσιο που μόνη της δημιούργησε. Το ίδιο κάνει και το παραλλαγμένο φινάλε, που, σκηνοθετική αδεία, επιλέγει να μην προσγειώσει τους ήρωες στην πραγματικότητα, αλλά να τους αφήσει στην αναμονή μιας ψεύτικης ελπίδας.

SKROW Αρχελάου 5, Παγκράτι, 2107235842. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Επιθεωρητής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Μια μοιραία παρεξήγηση και μια σειρά από ξεκαρδιστικά γεγονότα γίνονται η αφορμή να ξεσκεπαστούν η κατάχρηση εξουσίας και οι απάτες των κρατικών λειτουργών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

'Επόμενη Στάση: Κυψέλη': Η γειτονιά γίνεται ξανά θεατρική σκηνή

Η επιτυχημένη θεατρική διαδρομή "Επόμενη Στάση: Κυψέλη" επιστρέφει για 6η χρονιά, μεταμορφώνοντας ξανά την Κυψέλη σε σκηνή γεμάτη μνήμες, ιστορίες, πρόσωπα και εκπλήξεις. Από τις 14 Σεπτεμβρίου, για επτά Κυριακές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/09/2025

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.