Ορέστης

2

Στην παράσταση του ΚΘΒΕ γίνεται προσπάθεια να τονιστεί το ανθρώπινο μέτρο μιας ούτως ή άλλως «αντιηρωικής» τραγωδίας, το αποτέλεσμα όμως καταλήγει σε μιαν απροσδιόριστη σκηνοθετική οπτική, ατυχώς εκτελεσμένη σχεδόν από το σύνολο των συντελεστών.

Ορέστης

Ο «Ορέστης» από γραφής του προσφέρει μια καγχαστική ματιά απέναντι στα πρόσωπα και στο δραματικό σύμπαν. Η υπόθεση, πρωτότυπο εύρημα του Ευριπίδη πάνω στο μύθο των Ατρειδών, παρακάμπτει τη φυγή του ήρωα στην Αθήνα μετά το φόνο της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου κι εφευρίσκει μια ενδιάμεση στάση: έξι μέρες μετά ο Ορέστης και η Ηλέκτρα βρίσκονται ακόμη στο Άργος, αποκηρυγμένοι και σε αναμονή ενός τιμωρητικού θανάτου διά λιθοβολισμού. Ο Απόλλωνας όμως παρεμβαίνει την τελευταία στιγμή, για να εμποδίσει τόσο την άδικη τιμωρία τους όσο και –ακόμη μία– ανίερη πράξη τους (καθώς είναι έτοιμοι να διαπράξουν και πάλι φόνο). Η εκδοχή αυτή επιτρέπει στον Ευριπίδη να συνθέσει μια ειρωνική, απαισιόδοξη ελεγεία για τον άνθρωπο, στην οποία κανένας ήρωας δεν φωτίζεται απολύτως θετικά.

Ορέστης - εικόνα 1

Η σκηνοθετική επιθυμία να τονιστεί το «αντιηρωικό» χαρακτηριστικό του έργου, σε συνδυασμό με ένα εγγενές στοιχείο των ευριπίδειων δραμάτων, την «ψυχολογικών αποχρώσεων» υπόσταση των προσώπων, κατέληξε σε ένα μπερδεμένο σκηνικό αποτέλεσμα. Από τη μία, ανθρώπινα μεγέθη στην όψη: η πρόσοψη ενός νεοκλασικής υφής αρχοντικού για σκηνικό, πεζά ρούχα για τους περισσότερους υποκριτές και καλοβαλμένα φορέματα σε ύφος ’40s για τον Χορό έκαναν τον «Ορέστη» να μοιάζει με έργο αστικού θεάτρου (σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Θαβώρης).

Από την άλλη, κωμική ανάγνωση αρκετών ρόλων: η Ελένη παρουσιάστηκε ως υπερφίαλη ντίβα χωρίς προσδιορισμό ουσιαστικότερου ήθους (Δάφνη Λαμπρόγιαννη), ο Τυνδάρεω υπέρ το δέον λαϊκός λόγω της υποκριτικής μανιέρας του Κώστα Σαντά, ενώ ο Φρύγας (Χρήστος Στέργιογλου) εξυπηρέτησε ολοκληρωτικά την κωμική οδό, παρότι πρόκειται για τον ήρωα που μεταφέρει τα όσα τρομερά συνέβησαν στο παλάτι. Η ευριπίδεια ειρωνεία έγινε διακωμώδηση και τα πρόσωπα έχασαν το δραματικό βάρος τους, κάτι που έγινε και με τον Μενέλαο εξαιτίας του κοστουμιού του.

Η μουσική ήθελε να ακούγεται επιβλητική, με ηλεκτρονικούς ήχους και beat ρυθμό (Μπάμπης Παπαδόπουλος), όμως δεν βοήθησε τον Χορό στην ούτως ή άλλως ανούσια κινησιολογία του (Αλέξης Τσιάμογλου). Στη μέση οι δύο πρωταγωνιστές, ακαθοδήγητοι, προσπαθούσαν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο τραγικό και το καθημερινό: η Ιωάννα Κολλιοπούλου πάλευε πότε με στόμφο, πότε με πόζες και πότε με συλλαβική εκφορά του λόγου και ο Χρίστος Στυλιανού, αν και πιο εσωτερικός, δεν απέφυγε τις φωνητικές εξάρσεις.

Ορέστης - εικόνα 2

Τελικά αυτό το σημαντικό κείμενο, που εφιστά την προσοχή μας στη συλλογική και την ατομική ευθύνη κατά τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, λειτούργησε σε δύο στιγμές: κατά την αγγελική ρήση που μετέδωσε ευκρινώς και με ωραίο μέτρο ο Νικόλας Μαραγκόπουλος και στην παρέμβαση του Απόλλωνα, όπου ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος ακούστηκε δραματικός κι επιβλητικός, χωρίς περιττά στολίδια.

Οι επόμενες στάσεις της περιοδείας είναι οι εξής: Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (29/8), Κηποθέατρο Παπάγου (31/8), Θέατρο Βράχων (2/9), Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (5/9), Θέατρο Άλσους Βεΐκου (7/9). Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η Νέμεσις στην απόλυτη θεατρική μορφή της. Η αδερφική αγάπη γίνεται συνενοχή, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά την κατάρα της γενιάς των Ατρειδών, σε έναν «πόλεμο» που δεν έχει τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο "Cow | Deer", η Κέιτι Μίτσελ έκανε θέατρο μια μέρα δύο ζώων

Η σκηνοθέτρια από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κάποτε ανέβασε τον "Βυσσινόκηπο" από την οπτική των δέντρων, φέρνει μια ιδιαίτερη πρόταση στο Εθνικό Θέατρο (από 7/11), που περιγράφει μόνο με ήχο ένα 24ωρο μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
07/11/2025

Με sold out παραστάσεις ξεκινά "Η δίκη" του Άρη Μπινιάρη

Ο πολυβραβευμένος Άρης Μπινιάρης, μετά τον "Φάουστ" και τη φετινή του διάκριση στα Βραβεία Κοινού Αθηνοράματος, επιστρέφει στο πλήρως ανασχεδιασμένο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Κάφκα.

Μα, ποιος είναι ο Χούλιο Τόγκα και η συναρπαστική εξέγερση του;

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) επιστρέφει στη σκηνή ως συγγραφέας και σκηνοθέτης με οργή, χιούμορ και μουσική. Το νέο του έργο "Η συναρπαστική εξέγερση του Χούλιο Τόγκα" μιλά για την τέχνη, την επανάσταση και την κρίση της μέσης ηλικίας- εκεί όπου το σύστημα χαμογελά, κι εσύ αναρωτιέσαι αν αντιστέκεσαι.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Όλα όσα έγιναν στην τελετή απονομής - Δείτε φωτογραφίες

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το "αθηνόραμα" απονεμήθηκαν για 27η χρονιά την Τρίτη 4 Νοεμβρίου στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Είδαμε το μιούζικαλ Annie και ξαναπιστέψαμε στο αύριο

Το μιούζικαλ-φαινόμενο που ζωντανεύει στο Παλλάς με σκηνικά, συγκίνηση και παιδικό φως.

Θέατρο και χορός για μετρημένα ραντεβού (6-12/11)

Προλάβετε πέντε events θεάτρου και χορού την εβδομάδα 6-12/11, που μετράνε από μία έως και οκτώ παραστάσεις.

O Πάρις Ρούπος πιο "Κυριλέ" από ποτέ

Η νέα stand-up comedy παράσταση του κωμικού έρχεται στη Σκηνή "Brecht" - 2510 για περιορισμένες εμφανίσεις.