Το πορφυρό νησί

2,5

Κεφάτη και με σκέψη από πίσω, αν και όχι χωρίς ανισότητες, η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια και το οποίο συνδυάζει ευρηματικά τη θεατρικότητα με το -και επίκαιρο- πολιτικό σχόλιο

Το πορφυρό νησί

Κεφάτη και με σκέψη από πίσω, αν και όχι χωρίς ανισότητες, η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια και το οποίο συνδυάζει ευρηματικά τη θεατρικότητα με το -και επίκαιρο- πολιτικό σχόλιο

Το πορφυρό νησί - εικόνα 1

Στο "Πορφυρό νησί" (γνωστότερο ως "Η ερυθρά νήσος", μεταφράστηκε εκ νέου από τη σκηνοθέτιδα), ο Μπουλγκάκοφ μεταχειρίζεται το εύρημα του "θεάτρου μέσα στο θέατρο" όχι μόνο για να δημιουργήσει ένα από τα κατεξοχήν γοητευτικά έργα που μας καθιστούν μάρτυρες της προετοιμασίας μιας παράστασης, αλλά και για να κρύψει πίσω του ένα σαφές πολιτικό σχόλιο. Ο Ρώσος δραματουργός που κυνηγήθηκε όσο λίγοι επί Στάλιν, καθώς τα γραπτά του κατηγορούνταν επανειλημμένα ως "αντισοβιετικά", δραματοποιεί μέρος της εμπειρίας του (και) σε αυτό το έργο, φορώντας του τον μανδύα της σατιρικής κωμωδίας, στην οποία ένας θίασος παρουσιάζει ενώπιον του λογοκριτή το έργο ενός νέου συγγραφέα (θέση όπου βρέθηκε πολλές φορές ο Μπουλγκάκοφ, με αρνητικά κυρίως αποτελέσματα).

Το έργο που πρόκειται να ανεβεί, λειτουργώντας επίσης σε πολιτικό επίπεδο, έχει ως θέμα του την εκμετάλλευση ενός λαού ιθαγενών από τους Ευρωπαίους που επισκέπτονται το νησί τους και, μάλιστα, το τέλος που δίνεται προκειμένου να πάρει την έγκριση του λογοκριτή λειτουργεί εμμέσως πλην σαφώς ως απάντηση του Μπουλγκάκοφ προς τον Στάλιν για την υποτιθέμενη αντικομμουνιστική του στάση.

Το πορφυρό νησί - εικόνα 2

Η ιδέα της Μαρίας Βαρδάκα να εισάγει στην παράσταση την προσωπική ιστορία του Μπουλγκάκοφ, ταυτίζοντάς τον με τον συγγραφέα του έργου που περιμένει έγκριση, είναι ωραία, καθώς ενισχύει το πολιτικό σχόλιο και προσδίδει στο όλο εγχείρημα προεκτάσεις και πέραν του κωμικού χαρακτήρα, ο οποίος υπηρετείται επαρκώς. Η ιδέα θα λειτουργούσε καλύτερα αν δεν υιοθετούνταν η σχηματικότητα και η υπερβολή στο υποκριτικό ύφος, που διατηρείται μάλιστα απαράλλαχτο καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης με αποτέλεσμα να θολώνει τελικά σε σημεία την ιδεολογική της τοποθέτηση, και αν δεν υπήρχε τόση ανισότητα στις υποκριτικές ερμηνείες (ξεχωρίζουν στους ρόλους τους οι Χρήστος Καπενής, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιώργος Μπένος και Εύα Βάρσου). Το γεγονός, πάντως, πως η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια, συνεισφέροντας από την πλευρά της στην αναζωπύρωση του σκηνοθετικού ενδιαφέροντος για τον συγγραφέα (βλ. το περσινό "Μαύρο χιόνι" που σκηνοθέτησε ο Κώστας Φιλίππογλου, και τον "Δον Κιχώτη" που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Λεοντάρης στο ΚΘΒΕ πριν τρεις σεζόν) είναι κάτι που πρέπει να σημειωθεί.

ΑΛΦΑ ΙΔΕΑ Πατησίων 37, Πολυτεχνείο, Κέντρο, 2105238742. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το πορφυρό νησί

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Ένας θίασος ετοιμάζεται να ανεβάσει το έργο ενός νέου, πολλά υποσχόμενου συγγραφέα, με την προετοιμασία της παράστασης να γίνεται μπροστά μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.

"Glorious Epic": Έχεις ξαναδεί σύγχρονο χορό στο Alcatraz Strip Club;

Η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη παρουσιάζει μια "ένδοξη έπικ παράσταση χορού", μια ποιητική αλληγορία για την ομορφιά του αταίριαστου στο πιο φημισμένο στριπ κλαμπ της Αθήνας.