Υπηρέτης δύο αφεντάδων

3,5

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 1

Ο Κώστας Γάκης παραδίδει μια παράσταση-γιορτή του θεάτρου, που πατάει στη μεγάλη θεατρική παράδοση της Αναγέννησης και, παράλληλα, υπογραμμίζει την κοινωνική ταυτότητα του έργου, χωρίς καθόλου να του στερεί τον κωμικό οίστρο. Ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» είναι μια τυπική κωμωδία ερωτικής ίντριγκας και παρεξηγήσεων που δομείται γύρω από τους χαρακτηριστικούς τύπους της κομέντια ντελ άρτε (της αυτοσχέδιας λαϊκής κωμωδίας που γεννήθηκε στην ιταλική Αναγέννηση), τον Πανταλόνε, τον Ντοτόρε, τους Ερωτευμένους και τον, κατεργάρη και μονίμως πεινασμένο, Αρλεκίνο-Υπηρέτη, που μπαίνει στην υπηρεσία δύο αφεντικών προκαλώντας σειρά μπερδεμάτων και ευτράπελων. Ως πρώτης τάξεως εργαλείο θεατρικότητας, το έργο είναι άξιος συμπαραστάτης της σκηνοθετικής ευρηματικότητας.

Ο Γάκης και η ομάδα του ανέτρεξαν στις λαϊκές ρίζες του θεάτρου, όχι μόνο του αναγεννησιακού, και στα εκφραστικά μέσα που έχουν εξοπλίσει τη φαρέτρα του ηθοποιού, αποδίδοντας φόρο τιμής στην τέχνη του. Φέροντας το χαρακτηριστικό μακιγιάζ-μάσκα του θεατρίνου/γελωτοποιού, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν το έργο μέσα από κινησιολογικό στιλιζάρισμα και με μεγάλες δόσεις παντομίμας, το εμπλουτίζουν με ευφάνταστα σκηνικά ευρήματα, γκαγκ και αυτοσχεδιασμούς, του προσδίδουν αέρα επιθεώρησης με τις επίκαιρες προσθήκες τους, παίζουν με τα θεατρικά κλισέ, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται, αξιοποιούν πολλαπλώς τη (ζωντανή) μουσική. Όλα αυτά μέσα σε ένα γυμνό χώρο που ορίζεται από το κατεξοχήν χαρακτηριστικό του θεάτρου: την κόκκινη αυλαία.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 2

Η παράσταση χαρακτηρίζεται από τη σκηνοθετική ιδέα να δοθεί το έργο ως «θέατρο εν θεάτρω», ως θέαμα, δηλαδή, που στήνουν κατά παραγγελία μιας αριστοκράτισσας οι υπηρέτες της και το οποίο συντελεί στην αλλαγή της στάσης τους απέναντί της, από τη δουλική υποταγή στην στην ανυπακοή. Το εύρημα εντάσσεται ωραία σε ένα έργο που, ούτως ή άλλως, έχει προοδευτικό κοινωνικό πρόσημο και το φωτίζει υπό νέο, πιο σύγχρονο πρίσμα. Επιπλέον, προσφέρει ευκαιρίες για περαιτέρω παιχνίδια με τη θεατρική σύμβαση και για πειραματισμούς με το σκηνικό ύφος, ενώ ειδικό νόημα έχει το εύρημα που χτίζεται γύρω από τη στρυφνή αριστοκράτισσα που κρατάει στην «παράσταση» το ρόλο της Κλεαρέτης.

Στους ηθοποιούς ανήκει δικαιωματικά η επιτυχής εφαρμογή της σκηνοθετικής ιδέας. Αποτελούν μια καλοκουρδισμένη ομάδα, είναι απολαυστικοί στο σωματικό παίξιμο, άνετοι στους αυτοσχεδιασμούς, επιδεικνύουν ταλέντο και αφοσίωση (Γ. Δρακόπουλος, Χρ. Ευθυμίου, Γ. Κοψιδάς, Στ. Λιλικάκης, Λ. Μανιατάκου, Αθ. Μουστάκα, Κ. Παπουτσάκη, Άκ. Φιλιός). Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής στο ρόλο του Υπηρέτη Τρουφαλδίνο δεν είναι, απλώς, εξαιρετικός. Όντας στο μεταίχμιο μεταξύ κωμωδίας και δράματος, προσδίδει έναν, πολύτιμο για το ειδικό βάρος της παράστασης, σκεπτικισμό.

Αυτό που ζημιώνει την παράσταση είναι ο υπερβάλλων ζήλος. Ο πλουραλισμός των ευρημάτων και των εξωκειμενικών προσθηκών και οι παύσεις που επιφέρει το εύρημα της «παράστασης μέσα στην παράσταση» επιβαρύνουν το ρυθμό και αποσπούν την προσοχή του θεατή από το ίδιο το έργο, που κάποιες στιγμές μοιάζει να λειτουργεί απλώς ως αφορμή. Αν η παράσταση τιθασεύσει τον πλουραλισμό της, θα αποτελέσει σημείο αναφοράς.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ-ΙΔΕΑ 28ης Οκτωβρίου 37 & Στουρνάρη 51, Πολυτεχνείο, 2105238742. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπηρέτης δύο Αφεντάδων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η πασίγνωστη, ευφρόσυνη βενετσιάνικη κωμωδία με πρωταγωνιστές τον απερίσκεπτο αλλά και παμπόνηρο υπηρέτη και τα δύο ερωτευμένα αφεντικά του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".