Το γελοίο σκότος

3

Ποιος χώρος είναι ιδανικός­ για να προτείνει νέες γραφές, φρέσκες σκηνοθετικές ματιές και καινούργια υποκριτικά ταλέντα αν όχι η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου; Με τη συγκεκριμένη πολιτική φάρσα επιτυγχάνονται και τα τρία.

Το γελοίο σκότος

Ποιος χώρος είναι ιδανικός­ για να προτείνει νέες γραφές, φρέσκες σκηνοθετικές ματιές και καινούργια υποκριτικά ταλέντα αν όχι η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου; Με τη συγκεκριμένη πολιτική φάρσα επιτυγχάνονται και τα τρία.

Το γελοίο σκότος - εικόνα 1

Παίζουν άραγε με Playmobil τα παιδιά στη Σομαλία; Άγνωστο, όπως ίσως μας είναι ακόμη πολλά για οποιαδήποτε γωνιά του πλανήτη (εκτός από τη δική μας). Πάντως, με τα διάσημα πλαστικά ανθρωπάκια των τριών ιντσών, γερμανικής προέλευσης και πολυεθνικών συμφερόντων, στήνεται εν είδει μεταμοντέρνου κουκλοθεάτρου ο πρόλογος του «Γελοίου σκότους» (2013). Ο Γερμανός συγγραφέας Βόλφραμ­ Λοτς (γενν. 1981) εξηγεί εκεί, «στους Ευρωπαίους, για τους οποίους οι συνθήκες ζωής στη Σομαλία είναι ξένες και ακατανόητες», πώς ένα παιδί στο Κέρας της Αφρικής, αντί για ψαράς, γίνεται πειρατής. τι να αλιεύσει, εξάλλου, στις τοξικές –από τα δυτικά απόβλητα­– θάλασσες; Έχει προηγηθεί μια σκαμπρόζικη ανακοίνωση της βοηθού σκηνοθέτη, η οποία μας παρακαλεί να αποδεχτούμε ως Σομαλό τον Γιώργο Κισσανδράκη.

Δεκτός ο συμβιβασμός: ο ηθοποιός παίζει αυτόν και άλλους ρόλους με τη θεμιτή αυθάδεια του γεννημένου πρωταγωνιστή και την παρρησία της νιότης του. Συνολικά ο θίασος είναι ένα κουαρτέτο νεανικής ορμής και πυγμής: δροσερή η Γωγώ Παπαϊωάννου, αν και με κάπως άκαμπτη φωνή, εύστοχα αθώος ο Βασίλης Σάφος κι εκκεντρικά πληθωρικός ο Μάριος Παναγιώτου.

Το γελοίο σκότος - εικόνα 2

Έργο ραδιοφωνικό, το βραβευμένο «Γελοίο σκότος» αποδείχτηκε ιδιαίτερα πρόσφορο στις παραστάσιμες εκδοχές του και τώρα κάνει ελληνική πρεμιέρα σε μια έξυπνη, περίτεχνα παιγνιώδη, ευρηματική και συνεπή προς το σαρκασμό του σκηνοθεσία. Πριμοδοτώντας τον αυτοσχεδιασμό, η Κατερίνα Γιαννοπούλου διευθύνει, με την αρωγή της χορογράφου Νάντης Γώγουλου, τον θίασό της στο εύστοχο σκηνικό της Νίκης Ψυχογιού: ένα αποικιοκρατικής λογικής μπαρ με ενυδρείο και τραπέζι μπιλιάρδου, φωτισμένο από τη Χριστίνα Θανάσουλα ώστε να δίνει την ψευδαίσθηση... ζούγκλας. Ακολουθώντας την προτροπή του συγγραφέα, ο οποίος παρεμπιπτόντως εμφανίζεται σε βίντεο ως άλλος Βαν Γκογκ μες στο ΙΚΕΑ (!), ο Γρηγόρης Λιακόπουλος μεταφράζει υποδειγματικά το έργο κι επεμβαίνει σε αυτό. Αφαιρεί κάποια μέρη και προσθέτει άλλα κείμενα, με πιο ευδιάκριτο από αυτά την «Έρημη χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ – έγκυρη αλλά πολυχρησιμοποιημένη η εν λόγω προσθήκη.

Το δε πρωτότυπο κείμενο ίσως χρειαζόταν πιο δραστικές περικοπές. Διότι η υπόθεση μας διακτινίζει από την ισοπεδωμένη Σομαλία στα βουνά του Αφγανιστάν –ή μήπως στη ζούγκλα ενός «άλλου» Βιετνάμ;– μέσω απανωτών αφηγήσεων (είπαμε, πρόκειται για ραδιοφωνικό έργο) και μιας κουστωδίας αντιηρώων: κυανοκράνοι, ιεραπόστολοι, ιθαγενείς, πολεμικοί ανταποκριτές και πρόσφυγες. Ευφυής και καίριος, ο Λοτς διερευνά το αποικιοκρατικό παρελθόν και το οικονομικο-στρατιωτικό παρόν του δυτικοευρωπαϊκού επεκτατισμού δίχως βαρύγδουπους διδακτισμούς. Αντί για την… τήβεννο του ιστορικού, φορά το καπέλο του γελωτοποιού και, με τους όρους ενός μεταμοντέρνου θεάτρου του παραλόγου, παίζει με τα στερεότυπα. Φλύαρος αλλά και σαρωτικός, καταλήγει στην κοινοτοπία του κακού. την επίγνωση του σκότους εντός μας και τη διπλή μας αδυναμία να το αναχαιτίσουμε όσο και να συναισθανθούμε ο ένας τον πόνο του άλλου.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ Πανεπιστημίου 48, 2103301881. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το γελοίο σκότος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Το έργο εξερευνά την αντίληψη των Ευρωπαίων σχετικά με το «ξένο», ασκεί κριτική στον οικονομικό και στρατιωτικό επεκτατισμό και συνδυάζει την υπαρξιακή αγωνία του μυθιστορήματος με την παρωδία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Dogma Theatre από τη Σλοβακία φέρνει το "Binding Outputs" στην Αθήνα

Το ανεξάρτητο θέατρο Dogma Theatre παρουσιάζει στο Θέατρο Φούρνος την τολμηρή σόλο παράσταση "Binding Outputs"· ένα one-man show που αμφισβητεί τις συμβάσεις και φωτίζει τον κόσμο μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.