Πόθοι κάτω από τις λεύκες

4

Σε μια κλασική παράσταση με αργό ρυθμό, αλλά με μια σκηνοθεσία που αξιοποιεί ωραία το εξπρεσιονιστικό υπόβαθρο το λόγου και των συγκρούσεων, ο Γιώργος Κέντρος, η Μαρία Κίτσου και ο Γιώργος Χριστοδούλου δίνουν βάθος στα πρόσωπα που ενσαρκώνουν.

Πόθοι κάτω από τις λεύκες

Σε μια κλασική παράσταση με αργό ρυθμό, αλλά με μια σκηνοθεσία που αξιοποιεί ωραία το εξπρεσιονιστικό υπόβαθρο το λόγου και των συγκρούσεων, ο Γιώργος Κέντρος, η Μαρία Κίτσου και ο Γιώργος Χριστοδούλου δίνουν βάθος στα πρόσωπα που ενσαρκώνουν.

Πόθοι κάτω από τις λεύκες - εικόνα 1

Το όνειρο, η ήττα, η συντριβή της ύπαρξης και –κυρίως– η ανθρώπινη αδυναμία είναι οι κρίκοι που μας συνδέουν με κλασικά κείμενα όπως το ποιητικό δράμα «Πόθοι κάτω από τις λεύκες», μια φλογερή ιστορία για το αχαλίνωτο πάθος, τον πειρασμό και το τίμημα της αμαρτίας. Εκδόθηκε το 1924 από τον νομπελίστα Ευγένιο Ο’Νιλ και η κεντρική ηρωίδα του έργου κουβαλάει τα πάθη της Φαίδρας του Ευριπίδη, που ερωτεύεται τον γιο του συζύγου της Θησέα και της Μήδειας, η οποία θολωμένη από την προδοσία του Ιάσονα σκοτώνει τα δυο τους παιδιά. Η Άμπι (Μαρία Κίτσου), μια νεαρή γυναίκα που έχει κακοπάθει, βρίσκει καταφύγιο στο γάμο με τον σκληροτράχηλο χήρο Εφραίμ Κάμποτ (Γιώργος Κέντρος), μετανάστη από την Ιρλανδία, ο οποίος πασχίζει να στήσει τη ζωή του στη Νέα Αγγλία των ΗΠΑ.

Φτάνοντας στο αγροτόσπιτό του, ο γερο-Κάμποτ ανακοινώνει ότι η νέα του σύζυγος θα είναι η κληρονόμος της φάρμας και τα πάθη ξεσπούν ανεξέλεγκτα σε μια νύχτα πόθου και οργής ανάμεσα στη μητριά και στον μικρότερο γιο της οικογένειας, τον Ίμπεν (Γιώργος Χριστοδούλου). Εκείνος, σε αντίθεση με τους δύο ετεροθαλείς αδερφούς του, δεν αναζητά την τύχη του στην Καλιφόρνια, τη γη του χρυσού, αλλά μένει να διεκδικήσει τη μητρική γη από τον πατέρα του, καθώς θεωρεί ότι του ανήκει. Μάλιστα κλέβει χρήματα από τον πατέρα του και με αυτά εξαγοράζει τα δικαιώματα από τα δύο αδέρφια του.

Πόθοι κάτω από τις λεύκες - εικόνα 2

Η παράσταση του Αντώνη­ Αντύπα έχει την κομψότητα­ του κλασικού που μάλλον έχει λείψει τα τελευταία χρόνια από το ελληνικό θέατρο. Μέσα στη σκηνική τοιχογραφία του Γιώργου Πάτσα (ο ίδιος έχει σχεδιά­σει και τα κοστούμια της παράστασης), η οποία χάρη στους φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα αποκτά ατμοσφαιρικότητα, θυμίζοντας το θολό εσωτερικό τοπίο των ηρώων, αλλά και στις μελωδικές γραμμές του σαξοφώνου που έγραψε η Ελένη Καραΐνδρου, το πάθος κερδίζει. Ο Ο’Νιλ τονίζει ούτως ή άλλως το στοιχείο του πάθους, αφήνει­ στους χαρακτήρες τα πρωτόγονα ένστικτά τους, υποτάσσει τα πρόσωπα στη ρητορική του συναισθήματος και ο Αντύπας, συνειδητός αποδέκτης της προβληματικής του, προτιμά τον ψυχολογικό ρεαλισμό και οδηγεί το νεαρό ζευγάρι, το οποίο υποδύονται οι εξαιρετικά ταλαντούχοι Μαρία Κίτσου και Γιώργος Χριστοδούλου, σε ένα εκρηκτικό, στερεό, εσωτερικά πλουσιοπάροχο και φορτισμένο παίξιμο.

Μια ξεχωριστή περίπτωση ηθοποιού, που θα θέλαμε να βλέπουμε συχνότερα, είναι ο Γιώργος Κέντρος. Έφερε πολύ κοντά στον θεατή τα ροζιασμένα χέρια­, την υπερηφάνεια, την πουριτανική ηθική που σφράγιζε τη ζωή των απλών ανθρώπων, το πάθος του μετανάστη να ριζώσει κάπου για πάντα, τον τσαλακωμένο νου και τη συντριβή. Ωραία συντονισμένος είναι και ο υπόλοιπος θίασος (Νίκος Γιαλελής, Παναγιώ­της Παναγόπουλος, Σταύρος Μερμήγκης, Γιώργος Ζυγούρης, Ανδρέας Παπανικόλας), αντισταθμίζει τις όποιες αντιρρήσεις για το ρυθμό –ιδιαίτερα στο πρώτο μέρος–, που φαίνεται να χρειάζεται πύκνωση.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170.

Περισσότερες πληροφορίες

Πόθοι κάτω από τις λεύκες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο δεσποτικός πατέρας, η τρίτη σύζυγός του και ο μικρότερος γιος του από το δεύτερο γάμο συμβιώνουν υποχρεωτικά στη φάρμα του πρώτου, με δραματικές συνέπειες για όλους στο κορυφαίο αυτό δράμα του αμερικανικού ρεαλισμού

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.