Άμλετ

2

Μια αμήχανη στιγμή για τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη/Άμλετ και μία από τις λιγότερο επιτυχημένες σκηνοθεσίες του Γιάννη Κακλέα. Με εσφαλμένη διανομή και ασαφή υφολογική κατεύθυνση, ένα αμήχανο ανέβασμα της σαιξπηρικής τραγωδίας εν μέσω μελοδραματικών εντάσεων και παράταιρων ευρημάτων.

Άμλετ

Μια αμήχανη στιγμή για τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη/Άμλετ και μία από τις λιγότερο επιτυχημένες σκηνοθεσίες του Γιάννη Κακλέα. Με εσφαλμένη διανομή και ασαφή υφολογική κατεύθυνση, ένα αμήχανο ανέβασμα της σαιξπηρικής τραγωδίας εν μέσω μελοδραματικών εντάσεων και παράταιρων ευρημάτων.

Άμλετ - εικόνα 1

«Δεν με απασχόλησε ποτέ να είναι ο Άμλετ “σύγχρονος”, με απασχολεί όμως να είναι παρών», σχολιάζει ο Γιώργος Χειμωνάς. Το να φαίνεται ο Άμλετ σύγχρονος μοιά­ζει να είναι εκείνο που απασχόλησε πρωτίστως τον Γιάννη Κακλέα. Με άχρονα μοντέρνα αμφίεση, μονίμως σκυθρωπός και αναμαλλιασμένος, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης απαγγέλλει όλους τους μονολόγους μπροστά σε ένα μικρόφωνο, υπό το βλέμμα του βωβού Οράτιου (Γιάννης Τσεμπερλίδης). Με υπερβάλλουσα ψυχολογική ένταση, σκορπίζει την εκφραστική και στεντόρεια φωνή του σε λαρυγγισμούς. Με μια μελαγχολική νωχέλεια που αιφνίδια μεταστρέφεται σε αμήχανη υπερδραστηριότητα αναλώνεται σε δράσεις αμφίβολης θεατρικότητας: τραβολογάει άγαρμπα το πτώμα του Πολώνιου, ψαχουλεύει τα συρτάρια της Γερτρούδης, αναποδογυρίζει καρέκλες...

Επί δυόμισι ώρες ο εγνωσμένων δυνατοτήτων ηθοποιός πελαγοδρομεί ζώντας τον ρόλο του με το συναισθηματισμό πρωτάρη, αλλά δίχως να βρίσκει το ερμηνευτικό του κέντρο. Απορίας άξιον είναι γιατί ένας έμπειρος σκηνοθέτης όπως ο Γιάννης Κακλέας, με διακριτό ύφος, ανέβασε δίχως αρκούντως ισχυρή άποψη –έστω για το κεντρικό πρόσωπο– το κατεξοχήν πολύσημο έργο του παγκόσμιου ρεπερτορίου, εκείνο που ad infinitum γεννάει καλλιτεχνικές ερμηνείες, κοσμοθεωρίες και ονειροφαντασίες.

Άμλετ - εικόνα 2

Τετρακόσια και πλέον χρόνια μετά τη συγγραφή του, θαρρείς πιο επιδραστικός από ποτέ, όταν παίζεται ο «Άμλετ» απαιτεί πολλά περισσότερα από μια εικονογράφηση της υπόθεσης με μελοδραματικούς κώδικες όπως συμβαίνει εδώ, με ένα κατά βάση προσκηνιακό παίξιμο, δίχως μια πρόταση επανερμηνείας του ποιητικού και τραγικού βάθους. Υπάρχουν περικοπές στο κείμενο και στα πρόσωπα, ομίχλες, βίντεο και σκηνικά-κοστούμια δίχως λογική­ ή συνέπεια (με φόντο ένα φθαρμένο τοίχο αποχωρητηρίου γίνεται η συνάντηση του Άμλετ με τον νεκρό πατέρα του στο σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη), ενώ ένα πιά­νο με ουρά προβάλλει απλώς για να γρονθοκοπηθεί, η Οφηλία (Ευγενία Δημητροπούλου), φερμένη σαν από ηθογραφία, ξαφνικά παραλογίζεται και αυνανίζεται στο πόδι ενός τραπεζιού, η περίφημη σκηνή των θεατρίνων παίζεται σαν κακό ερασιτεχνικό έργο κι εκείνη των Ρόζενκραντζ και Γκίλντενστερν σαν νούμερο από music hall.

Με τον στιλιζαρισμένο εξπρεσιονισμό και την αδρή σωματικότητά του, ο Ιερώνυμος Καλετσάνος δίνει έγκυρη μορφή φιδιού στον φονιά Κλαύδιο. άκυρο είναι όμως να παίζει ο ίδιος ηθοποιός και το φάντασμα του φονευμένου. Μόνη παρτενέρ σε αυτό το ύφος έχει την Έλενα Τοπαλίδου, μια περφόρμερ-σωστή περσόνα, που γδέρνει με την τραχιά φωνή της το λόγο και χορογραφεί με την ιλαροτραγική κίνησή της το χώρο – είναι όμως ακατάλληλη για τον ρόλο της Γερτρούδης. Η μετάφραση του Διονύση Καψάλη είναι φιλολογικά ορθή και ποιητικά σημαίνουσα, αλλά όχι εκθαμβωτική. Στα θετικά συγκαταλέγεται η γρήγορη διαδοχή των σκηνών και το αισθητικό τους ενδια­φέρον. από μόνα τους όμως αυτά τα στοιχεία δεν επαρκούν για να δικαιωθεί το όλο εγχείρημα. Ο Άμλετ, δυστυχώς για όλους μας, εδώ παραμένει απών. Παίζουν επίσης οι Θ. Δήμου, Στ. Κοντακιώτης, Στ. Ξανθουδάκης, Χρ. Σαπουντζής, Ιβ. Σβιτάιλο, Τ. Μαράουι.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 2104143310. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Το έργο καταγράφει την ηθική περιπέτεια ενός ανθρώπου που έχει την ευφυΐα να θέτει καίρια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.