Άμλετ

2

Μια αμήχανη στιγμή για τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη/Άμλετ και μία από τις λιγότερο επιτυχημένες σκηνοθεσίες του Γιάννη Κακλέα. Με εσφαλμένη διανομή και ασαφή υφολογική κατεύθυνση, ένα αμήχανο ανέβασμα της σαιξπηρικής τραγωδίας εν μέσω μελοδραματικών εντάσεων και παράταιρων ευρημάτων.

Άμλετ

Μια αμήχανη στιγμή για τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη/Άμλετ και μία από τις λιγότερο επιτυχημένες σκηνοθεσίες του Γιάννη Κακλέα. Με εσφαλμένη διανομή και ασαφή υφολογική κατεύθυνση, ένα αμήχανο ανέβασμα της σαιξπηρικής τραγωδίας εν μέσω μελοδραματικών εντάσεων και παράταιρων ευρημάτων.

Άμλετ - εικόνα 1

«Δεν με απασχόλησε ποτέ να είναι ο Άμλετ “σύγχρονος”, με απασχολεί όμως να είναι παρών», σχολιάζει ο Γιώργος Χειμωνάς. Το να φαίνεται ο Άμλετ σύγχρονος μοιά­ζει να είναι εκείνο που απασχόλησε πρωτίστως τον Γιάννη Κακλέα. Με άχρονα μοντέρνα αμφίεση, μονίμως σκυθρωπός και αναμαλλιασμένος, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης απαγγέλλει όλους τους μονολόγους μπροστά σε ένα μικρόφωνο, υπό το βλέμμα του βωβού Οράτιου (Γιάννης Τσεμπερλίδης). Με υπερβάλλουσα ψυχολογική ένταση, σκορπίζει την εκφραστική και στεντόρεια φωνή του σε λαρυγγισμούς. Με μια μελαγχολική νωχέλεια που αιφνίδια μεταστρέφεται σε αμήχανη υπερδραστηριότητα αναλώνεται σε δράσεις αμφίβολης θεατρικότητας: τραβολογάει άγαρμπα το πτώμα του Πολώνιου, ψαχουλεύει τα συρτάρια της Γερτρούδης, αναποδογυρίζει καρέκλες...

Επί δυόμισι ώρες ο εγνωσμένων δυνατοτήτων ηθοποιός πελαγοδρομεί ζώντας τον ρόλο του με το συναισθηματισμό πρωτάρη, αλλά δίχως να βρίσκει το ερμηνευτικό του κέντρο. Απορίας άξιον είναι γιατί ένας έμπειρος σκηνοθέτης όπως ο Γιάννης Κακλέας, με διακριτό ύφος, ανέβασε δίχως αρκούντως ισχυρή άποψη –έστω για το κεντρικό πρόσωπο– το κατεξοχήν πολύσημο έργο του παγκόσμιου ρεπερτορίου, εκείνο που ad infinitum γεννάει καλλιτεχνικές ερμηνείες, κοσμοθεωρίες και ονειροφαντασίες.

Άμλετ - εικόνα 2

Τετρακόσια και πλέον χρόνια μετά τη συγγραφή του, θαρρείς πιο επιδραστικός από ποτέ, όταν παίζεται ο «Άμλετ» απαιτεί πολλά περισσότερα από μια εικονογράφηση της υπόθεσης με μελοδραματικούς κώδικες όπως συμβαίνει εδώ, με ένα κατά βάση προσκηνιακό παίξιμο, δίχως μια πρόταση επανερμηνείας του ποιητικού και τραγικού βάθους. Υπάρχουν περικοπές στο κείμενο και στα πρόσωπα, ομίχλες, βίντεο και σκηνικά-κοστούμια δίχως λογική­ ή συνέπεια (με φόντο ένα φθαρμένο τοίχο αποχωρητηρίου γίνεται η συνάντηση του Άμλετ με τον νεκρό πατέρα του στο σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη), ενώ ένα πιά­νο με ουρά προβάλλει απλώς για να γρονθοκοπηθεί, η Οφηλία (Ευγενία Δημητροπούλου), φερμένη σαν από ηθογραφία, ξαφνικά παραλογίζεται και αυνανίζεται στο πόδι ενός τραπεζιού, η περίφημη σκηνή των θεατρίνων παίζεται σαν κακό ερασιτεχνικό έργο κι εκείνη των Ρόζενκραντζ και Γκίλντενστερν σαν νούμερο από music hall.

Με τον στιλιζαρισμένο εξπρεσιονισμό και την αδρή σωματικότητά του, ο Ιερώνυμος Καλετσάνος δίνει έγκυρη μορφή φιδιού στον φονιά Κλαύδιο. άκυρο είναι όμως να παίζει ο ίδιος ηθοποιός και το φάντασμα του φονευμένου. Μόνη παρτενέρ σε αυτό το ύφος έχει την Έλενα Τοπαλίδου, μια περφόρμερ-σωστή περσόνα, που γδέρνει με την τραχιά φωνή της το λόγο και χορογραφεί με την ιλαροτραγική κίνησή της το χώρο – είναι όμως ακατάλληλη για τον ρόλο της Γερτρούδης. Η μετάφραση του Διονύση Καψάλη είναι φιλολογικά ορθή και ποιητικά σημαίνουσα, αλλά όχι εκθαμβωτική. Στα θετικά συγκαταλέγεται η γρήγορη διαδοχή των σκηνών και το αισθητικό τους ενδια­φέρον. από μόνα τους όμως αυτά τα στοιχεία δεν επαρκούν για να δικαιωθεί το όλο εγχείρημα. Ο Άμλετ, δυστυχώς για όλους μας, εδώ παραμένει απών. Παίζουν επίσης οι Θ. Δήμου, Στ. Κοντακιώτης, Στ. Ξανθουδάκης, Χρ. Σαπουντζής, Ιβ. Σβιτάιλο, Τ. Μαράουι.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 2104143310. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Το έργο καταγράφει την ηθική περιπέτεια ενός ανθρώπου που έχει την ευφυΐα να θέτει καίρια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο θεατρικό σύμπαν της Τώνιας Ράλλη ονειρεύεσαι όσο αναπνέεις

Η σκηνοθέτρια, μουσικός και συν-δημιουργός της ομάδας Νοσταλγία Τώνια Ράλλη, βρίσκει το χιούμορ μέσα στο σκοτάδι. Οι παραστάσεις "Το κοράκι - Ένα μουσικό αναλόγιο" & "Αι γυμνισταί" το επιβεβαιώνουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
01/12/2025

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τιμά τον Δημήτρη Δημητριάδη

Ο Νίκος Διαμαντής στήνει ένα ντιμπέιτ με τον παγκοσμίου φήμης συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη, με αφορμή την παράσταση "Μνήμη | Λήθη" που σκηνοθετεί η ανερχόμενη Αλίκη Στενού.

4 θεατρικές παραστάσεις σήκωσαν ξανά αυλαία αυτή την εβδομάδα

Τέσσερις θεατρικές παραστάσεις ξανακάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα κι αξίζουν.

"Νίκος Ξυλούρης - Ο Αρχάγγελος της Κρήτης": Ένα αφιέρωμα στον μεγάλο 'Ψαρονίκο'

Μια παράσταση-αφιέρωμα στον "Αρχάγγελο της Κρήτης", τον Νίκο Ξυλούρη, κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Ήβη σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη. Mε πρωταγωνιστές την Άλκηστη Πρωτοψάλτη και τον Αιμιλιανό Σταματάκη αναβιώνει το μύθο του ερμηνευτή που έγινε σύμβολο ελευθερίας, συνδυάζοντας ζωντανή μουσική, αδημοσίευτες φωτογραφίες, ηχητικά ντοκουμέντα και αφήγηση που σκορπίζει συγκίνηση (από 3/12).

Μπορεί μια θεατρική πρόβα να είναι πιο συναρπαστική από μια "ολοκληρωμενη" παράσταση;

Βρεθηκαμε στη Διαρκή Ανοιχτή Πρόβα με τίτλο "ΚΑΠΟΥΤ / Πόλεμος, ένα Vaudeville" της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου στο Θέατρο Δίπυλον.

"Στην "Κουζίνα" με τον Μιχάλη Σαράντη: Φλόγες, όνειρα και ανθρώπινες ιστορίες

Τι σχέση έχουν τα παρασκήνια με την κουζίνα; Η πλατεία με τη σάλα; Ο Μιχάλης Σαράντης μπαίνει στη θεατρική "Κουζίνα" του Κιβωτός, όπου το φαγητό είναι η αφορμή για να έρθουμε αντιμέτωποι με τη φθορά της εργασίας και την ανάγκη για αλληλεγγύη. Εμείς όμως τον φωτογραφίσαμε στην πάντα φιλόξενη κουζίνα του Άνταμ Κοντοβά στο εστιατόριο "Ex Machina" και μιλήσαμε για θέατρο, γεύσεις και όνειρα.

Πέντε λόγοι να μη χάσεις το MIRfestival 2025

Τρεις τελευταίες μέρες για τη διοργάνωση του 2025 μετρά το MIRfestival, και συγκεντρώσαμε πέντε λόγους για να το επισκεφτείς.