Προδοσία

3,5

Πόσο ευχάριστη και συνάμα στοχαστική μπορεί να είναι η παράσταση ενός έργου του Πίντερ; «Αναπάντεχα πολύ» μοιάζει να απαντά ο Γιάννης Μόσχος, ανεβάζοντας την «Προδοσία» σαν ένα περιπατητικό, σκεπτόμενο, εξαιρετικά σκηνοθετημένο και καλοπαιγμένο θέαμα.

Προδοσία

Πόσο ευχάριστη και συνάμα στοχαστική μπορεί να είναι η παράσταση ενός έργου του Πίντερ; «Αναπάντεχα πολύ» μοιάζει να απαντά ο Γιάννης Μόσχος, ανεβάζοντας την «Προδοσία» σαν ένα περιπατητικό, σκεπτόμενο, εξαιρετικά σκηνοθετημένο και καλοπαιγμένο θέαμα.

Προδοσία - εικόνα 1

Δύσκολα θα δούμε να ανεβαίνει συμβατικά η «Προδοσία» (1978) έπειτα από αυτήν την παράσταση που ξεκινά με την εξής σύσταση προς τους θεατές: «Kάθε φορά που ένας ηθοποιός φεύγει από το χώρο, τον ακολουθείτε». Γιατί ο Γιάννης Μόσχος έστησε τις εννέα σκηνές του σύντομου αυτού αριστοτεχνήματος σε διαφορετικούς χώρους του Δημοτικού Θεάτρου του Πειραιά, μετακινώντας κάθε φορά τον τριμελή θίασο και τους θεατές από την πλατεία στο μπαρ και από εκεί στον πρώτο όροφο, στις σκάλες και, τέλος, στα θεωρεία που «βλέπουν» από ψηλά την κεντρική σκηνή, με το «Absolute Beginners» του Ντέιβιντ Μπόουι να διατρέχει σαν leitmotiv την περιπλάνησή τους.

Το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι όλο αυτό δεν είναι μια φαεινή ιδέα, ούτε ένα τέχνασμα αμφίβολης δραματουργικής βαρύτητας. Δεν έγινε, δηλαδή, απλώς χάριν οικονομίας (στα σκηνικά και τους φωτισμούς) ή/και εξωτισμού (ουάου, ένας site-specific Πίντερ!). Το έργο ούτως ή άλλως μας οδηγεί πίσω στο χρόνο, στα πεπραγμένα μιας δεκαετίας. Η «Προδοσία» είναι, βέβαια, και μια δημόσια εξομολόγηση του Πίντερ, ο οποίος επιβεβαίωσε με αυτήν τη θεατρική χειρονομία την παράνομη σχέση που διατηρούσε και για την οποία βούιζε όλο το Λονδίνο…

Προδοσία - εικόνα 2

Στην πρώτη σκηνή, οι ήρωες είναι γύρω στα σαράντα. Στην τελευταία, γύρω στα τριάντα. Εφόσον, βέβαια, το έργο γράφτηκε το 1978 μπορούμε κάλλιστα να το διαβάσουμε (και) σαν μια αναδρομή στα ιδεώδη του 1968. Ίσως, δηλαδή, η «Προδοσία» να είναι μια πικρή υπενθύμιση του Πίντερ: ιδού πόσα –υπαρξιακά, πολιτικά και κοινωνικά ιδεώδη– «προλάβαμε» να προδώσουμε μέσα σε μόλις δέκα χρόνια! Οι ήρωές του, εξάλλου, λειτουργούν παραδειγματικά: τρεις καταξιωμένοι διανοούμενοι είναι, δύο εκδότες και μια γκαλερίστα. Ο σκηνοθέτης, οδηγώντας μας μέσα στο χώρο, ενεργοποιεί με περισσή διαύγεια το βλέμμα μας πάνω τους, αφυπνίζοντας την ειρωνική αλλά και τη συμπονετική μας διάθεση απέναντί τους για όσα κάποτε πίστεψαν, πόθησαν, πολιόρκησαν κι έπειτα πρόδωσαν, σχεδόν αναίτια, μέσα στο ανελέητο πέρασμα του πανδαμάτορα χρόνου.

Μόνο που για να μιλήσει για την υπαρξιακή αυτή προδοσία, ο Πίντερ «διαπράττει» μια διεστραμμένα ιδιοφυή υφολογική και εννοιολογική προδοσία. Αποδομεί το προσφιλές μοτίβο του ερωτικού μπουλβάρ, του αστικού δράματος όσο και της ταπεινής φαρσοκωμωδίας: την παράνομη σχέση. Στην «Προδοσία», η Έμα απατά τον σύζυγό της, τον Ρόμπερτ, με τον καλύτερό του φίλο, τον Τζέρι επί επτά χρόνια. Μόνο που εδώ το μπανάλ σχήμα του ερωτικού τριγώνου ανάγεται από τον Βρετανό νομπελίστα σε ένα μεγαλειώδες υπαρξιακό μπρα-ντε-φερ. Ξεκινώντας δύο χρόνια μετά το τέλος της σχέσης, δομεί την ιστορία του σε ένα φλας-μπακ με εννιά ενδιάμεσους σταθμούς και σε μια σειρά –φαινομενικά μόνο– κοινότοπων διαλόγων, γραμμένων όμως με την απαράμιλλη εκείνη ηχητικότητα που ο μέγας Πίντερ κατέχει: ανασυνθέτει την πιο καθημερινή, κοινόχρηστη στιχομυθία σε μουσική φράση.

Προδοσία - εικόνα 3

Πίσω στο χρόνο, λοιπόν, και μέσα στο χώρο, πάντα σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές, απόλυτα εκτεθειμένοι και ευάλωτοι, αν και δίχως ενιαίο υποκριτικό κώδικα, οι τρεις ηθοποιοί –ο σκαμπρόζος Νίκος Ψαρράς, ο εκλεπτυσμένα στρυφνός Γιώργος Γλάστρας και η ώριμη και σαγηνευτική, απείρως αμφίσημη, σε σύμπνοια με το ιδιότυπο ύφος του Πίντερ Μαρία Σκουλά– παίζουν απλά, σταθερά, με έναν οικείο ρεαλισμό, μιλώντας και κοιτώντας ο ένας τον άλλο αληθινά, δίχως να υπογραμμίζουν τίποτα με παύσεις και σιωπές διαρκείας. Αντί να κλείνουν με νόημα το μάτι στους θεατές, παίζουν αγνοώντας θαρρείς την παρουσία μας.

Κατορθώνουν έτσι να μας οδηγήσουν αβίαστα στα άδυτα του θεάτρου και, καθιστώντας μας κατασκόπους, στο άβατο της σχέσης τους. Στην τελευταία δε σκηνή, εκεί που κοιτούμε, σαν μικροί θεοί, από ψηλά, τον Νίκο Ψαρρά ως κεραυνοβολημένο από έρωτα νεαρό Τζέρι στην ξέφρενη ομολογία της παντοτινής πίστης του στην Έμα και θυμόμαστε πώς κατέληξε να γίνει ένας βολεμένος νωθρός εραστής, αναγόμαστε πια σε μάρτυρες της πιο πικρόχολης φυγόκεντρης δυνάμης: τα πιστεύω μας, όσο κι αν θέλουμε να τα διατηρήσουμε, είθισται να διαψεύδονται πρώτα από εμάς – αυτό κι αν είναι εσχάτη προδοσία!

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Προδοσία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Το χρονικό μιας τριγωνικής σχέσης σε μια παράσταση που θέλει τους θεατές να περιηγούνται μαζί με τους ηθοποιούς διάφορους χώρους του θεάτρου, όπου εξελίσσεται το έργο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.

"Glorious Epic": Έχεις ξαναδεί σύγχρονο χορό στο Alcatraz Strip Club;

Η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη παρουσιάζει μια "ένδοξη έπικ παράσταση χορού", μια ποιητική αλληγορία για την ομορφιά του αταίριαστου στο πιο φημισμένο στριπ κλαμπ της Αθήνας.