Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

3

Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 1

Φοβερά πράγματα συμβαίνουν στο οικοτροφείο, όπου φοιτούν οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας. Συστηματικά, δύο από τους οικότροφους βασανίζουν λεκτικά, ψυχολογικά, σωματικά και σεξουαλικά έναν συμμαθητή τους. Ανάμεσα τους, ο νεαρός Τέρλες παρατηρεί αλλά δεν παρεμβαίνει, έστω και αν συνευρίσκεται ερωτικά με τον βασανιζόμενο...

Δεκατέσσερις λαμπτήρες, τέσσερις ένστολοι ηθοποιοί, ένα μικρόφωνο, μια άδεια σκηνή: με αυτά μόνο τα μέσα η Γ. Μαυραγάνη μεταφέρει, μέσω μιας εύστοχα επεξεργασμένης διασκευής βάσει της εξαιρετικής μετάφρασης του Αλ. Ίσαρη, τη σκοτεινή αυτή νουβέλα ενηλικίωσης – της εφηβείας, του υφέρποντος ναζισμού και της προπολεμικής ηθικής σύγχυσης. Είναι το πρώτο δείγμα γραφής του 26χρονου το 1906 Ρ. Μούζιλ, του Αυστριακού συγγραφέα που άφησε παρακαταθήκη ένα ημιτελές μυθιστόρημα-μνημείο λογοτεχνικότητας, το «Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες» (1930-1942).

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 2

Χάρη στις ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένες φωτοσκιάσεις (Τ. Παλαιορούτας), και μέσω ενός έντεχνα δουλεμένου κώδικα δομημένων αυτοσχεδιασμών και χειρονομιακής γλαφυρότητας, οι ηθοποιοί υποστηρίζονται επαρκώς σκηνοθετικά. Η αποστασιοποιημένη τριτοπρόσωπη εξιστόρηση των γεγονότων δεν απορρίπτει τις στιχομυθίες, ενώ οι συσχετισμοί φωνών, εκφωνήσεων και αντηχήσεων οργανώνονται σε ένα πρόσφορο υλικό, στα όρια του «ραδιοφωνικού έργου». Ωστόσο η λογοτεχνικότητα επιβάλλει τους δικούς της ρυθμούς, προκαλώντας μια αντι-θεατρική βραδύτητα.

Επιπλέον, η επιλογή να αναπαριστούν οι ηθοποιοί, γυμνοί ή/και ημίγυμνοι, σκηνές σεξουαλικής κακοποίησης ή/και συνεύρεσης κοντράρεται με το «αθώο» ύφος της υποκριτικής και ακυρώνει την παρακολούθησή της από το –ιδανικό ίσως για να τη δει– κοινό. Η νατουραλιστική αυτή περιγραφικότητα αντίκειται εξάλλου σε ό,τι έχει πει ο Μούζιλ: «το βιβλίο μου δεν είναι νατουραλιστικό αλλά συμβολικό. εικονογραφεί μια ιδέα». Παίζουν οι: Βαγγ. Αμπατζής, Β. Σαφός, Γρ. Μπαλάς, Μπ. Δαμπιράι. Κινησιολογική επιμέλεια: Ρ. Λόμπατς. Κοστούμια: Άρτ. Φλέσσα.

ΠΟΡΤΑ Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Τέρλες ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του 20ού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.