Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών

3,5

Μια αρχομανής υπηρέτρια πνίγει μες στον εκδικητικό ιστό της τους αφέντες της και η Μπέττυ Αρβανίτη από κοινού με έναν τετραμελή θίασο μας αποκαλύπτουν το μεγαλείο της στοχαστικής πρόζας του Χέρμαν Μπροχ, βάσει μιας σκηνοθεσίας που αποτίνει τιμή στον ποιητικό ρεαλισμό και στο περιπαικτικό νουάρ.

Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών

Μια αρχομανής υπηρέτρια πνίγει μες στον εκδικητικό ιστό της τους αφέντες της και η Μπέττυ Αρβανίτη από κοινού με έναν τετραμελή θίασο μας αποκαλύπτουν το μεγαλείο της στοχαστικής πρόζας του Χέρμαν Μπροχ, βάσει μιας σκηνοθεσίας που αποτίνει τιμή στον ποιητικό ρεαλισμό και στο περιπαικτικό νουάρ.

Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών - εικόνα 1

«Ω Ευρώπη! Ω χιλιετίες της Εσπερίας… Πάνω σε ένα λεπτό στρώμα πραγματικότητας, η φαντασία υφαίνει καινούργια σχέδια. Τα Ηλύσια σμίγουν με τα Τάρταρα, το ένα δεν μπορείς πια από το άλλο να διακρίνεις». Οι πρώτες φράσεις της Τσερλίνε ανοίγουν το πεδίο από τη «μικρή» ιστορία μιας παράστασης στη «μεγάλη» ιστορία του κόσμου: από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης μέχρι το Παρίσι της 13ης του Νοέμβρη και από το απώτατο παρελθόν μέχρι το απώτερο μέλλον, όσο οι δομές κυριαρχίας και υποταγής επιτρέπουν να υφαίνεται στα υπόγειά τους ο ιστός του φασισμού, του φονταμενταλισμού και άλλων οργανωμένων επιχειρήσεων παραγωγής εφιαλτών.

Η Τσερλίνε είναι μια δούλα-εκδικήτρια, μια γριά γυναίκα-αράχνη, το γερασμένο θεριό που ενδημεί στο υπογάστριο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Όπως όμως η Βαϊμάρη ήταν μόνο κατ’ επίφαση δημοκρατία, έτσι και «Οι Αθώοι» του Χέρμαν Μπροχ, απ’ όπου προέρχεται η ιστορία της Τσερλίνε, είναι μόνο κατ’ όνομα «αθώοι». Το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα, ως γνωστόν, στα μεσαία και κατώτατα στρώματα βρήκε τη μάζα των οπαδών του. Η εξέγερση, λοιπόν, της καταπιεσμένης υπηρέτριας του Μπροχ δεν παίρνει τη μορφή μιας επανάστασης, αλλά ενός ενδελεχώς σχεδιασμένου εγκλήματος, μιας ναζιστικής θηριωδίας –εδώ σε μικρογραφία–, με θύματα τους εξουσιαστές (τη βαρόνη και την κόρη της), αλλά και παράπλευρες απώλειες (τον Ολλανδό αποικιοκράτη και την αγαθή ερωμένη του). Αυτά συμβαίνουν όταν «το φάντασμα του μικροαστού σφυρίζει αμέριμνο», όπως σημειώνει ο Μπροχ.

Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών - εικόνα 2

Στην παράσταση του Γιάννη Καλαβριανού, η θαυμαστή πρόζα του Εβραιοαυστριακού συγγραφέα δουλεύεται πάνω στον καμβά ενός στοχαστικού και περιπαικτικού νουάρ. Μολονότι η αφηγηματικότητα και ο υπνωτιστικός ρυθμός του Μπροχ δεν ευνοούν τη θεατρική δράση ή την κορύφωση, ο σκηνοθέτης, δίχως να χάνει το μέτρο, φανερώνεται ευρηματικός – λίγα μήλα ή ένας ξέπλεκος κότσος τού αρκούν. Κυριαρχεί η υποβλητική ατμόσφαιρα ενός εφιάλτη με αρκετές δόσεις μαύρου χιούμορ. Κάθε ηθοποιός έχει στιγμές λάμψης: από την Μπέττυ Αρβανίτη μέχρι την Εύα Σιμάτου και από τον Κώστα Βασαρδάνη μέχρι τη Σύρμω Κέκε και την Μαρία Κατσιαδάκη.

Η παράσταση πετυχαίνει εν μέρει τη φασματική εκείνη λειτουργία του ενσαρκωμένου λόγου με τους όρους ενός ποιητικού ρεαλισμού: βρισκόμαστε ενώπιον ενός θεάτρου ιδεών ζωντανεμένου από τα σώματα και τις ψυχές των ηθοποιών, θεμελιωμένου στους τοίχους του θεάτρου και στεριωμένου σε μια συνωμοτική, σχεδόν διαισθητική σχέση θιάσου-κοινού. Εικαστική εγκατάσταση είναι οι αντίκες που σκαρφαλώνουν και ο ιστός από τις ταινίες (σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου), εύστοχοι οι ηχητικοί παλμοί του Άγγελου Τριανταφύλλου.

Η βιτριολική πρόζα της Τσερλίνε (πρωτοακούστηκε πριν από χρόνια ως μονόλογος από την Αλέκα Παΐζη στο Απλό Θέατρο) στην τωρινή διασκευή του Στρατή Πασχάλη (βασισμένη στη σημαίνουσα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου) διαχέεται, δίχως να χάνει το ωραίο της δηλητήριο, σε φλογερές στιχομυθίες και αγώνες λόγου.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Βασισμένο στη διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε από το μυθιστόρημα «Οι αθώοι» του Χέρμαν Μπροχ. Η ηρωίδα του έργου παρουσιάζει τον εφιάλτη της ζωής της και όλων των κλειστών συστημάτων που αρνούνται να συνδιαλαγούν με την πραγματικότητα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
11/10/2025

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.