Τέφρα και σκιά

3,5

Μια παράσταση-εστέτ ιερουργία, κρυπτογραφημένη σε ένα έργο-εκνευριστικό κομψοτέχνημα, με την Εύη Σαουλίδου να δίνει ρεσιτάλ καρφωμένη σε μια καρέκλα.

Τέφρα και σκιά

Μια παράσταση-εστέτ ιερουργία, κρυπτογραφημένη σε ένα έργο-εκνευριστικό κομψοτέχνημα, με την Εύη Σαουλίδου να δίνει ρεσιτάλ καρφωμένη σε μια καρέκλα.

Τέφρα και σκιά - εικόνα 1

Η ύστατη αποστροφή, το τελευταίο λεπτό, για την αρπαγή του βρέφους, νοηματοδοτεί τα πάντα. Αυτό ήταν, λοιπόν, το θέμα; Αυτό κρυβόταν πίσω από τις απροσδιοριστίες, τις ασυναρτησίες, τις υπεκφυγές και τα λογικά κενά στα οποία αναλώνονταν επί πενήντα λεπτά οι δύο αφασικοί αστοί σας, κύριε Πίντερ; Γιατί πρέπει να υποστούμε ένα τέτοιο βασανιστήριο; Αν ο Νομπελίστας δραματουργός μπορούσε να μου απαντήσει, πιθανότατα να με διόρθωνε: «Μα δεν πρόκειται για μαρτύριο, αγαπητή μου, αλλά για τελετουργία». Δουλεύοντας στη μικρή φόρμα, ο Πίντερ κρυπτογραφεί μια εστέτ ιερουργία. Ο Δημήτρης Καραντζάς την αποκρυπτογραφεί έντεχνα (αν και κάπως περιγραφικά).

Γνωρίζει, όμως, τα βασικά «κόλπα» της υψηλής τέχνης του θεάτρου λόγου και πώς να συνταιριάζει την όψη με την ουσία των πραγμάτων. Φαινομενικά, βρισκόμαστε στο οικείο περιβάλλον ενός ψυχολογικού δράματος (ενίοτε, μιας κομεντί). Ένα ανδρόγυνο, σ’ ένα μάλλον μεσογειακό ακρογιάλι, πίνει λικέρ, συζητά για έρωτες και απιστίες, ποδοσφαιρικούς αγώνες και... στιλό. Έστω κι αν βρίθει θεατρικότητας και μουσικότητας, αυτό δεν είναι ένα κανονικό έργο αλλά ένα σκέρτσο εκνευριστικά απομυθοποιητικό, ένα είδος μύησης στην απομάγευση αυτού του κόσμου. Έτσι ίσως εξηγείται και ο τίτλος-αναφορά στη νεκρώσιμη ακολουθία (στο πρωτότυπο «Ashes to Ashes»). «Καμία τέχνη μετά το Άουσβιτς» έχει αποφανθεί ο Αντόρνο.

Ο Πίντερ ανταπαντά με αυτό το αδυσώπητα όμορφο και τεχνηέντως φλύαρο έργο. Εμμέσως πλην σαφώς, η ανάμνηση των κρεματορίων είναι εκεί. Ο Χρήστος Λούλης αναπαριστά τη σύνθετη φύση του συζύγου-ανακριτή-ψυχαναλυτή-εξουσιαστή και «δεύτερου εαυτού», οδηγώντας μαιευτικά την Εύη Σαουλίδου στην κατά πρόσωπο αναμέτρηση με το ατομικό/συλλογικό τραύμα. Η τελευταία, όμως, είναι εκείνη που, καρφωμένη σε μια καρέκλα, σωματοποιεί με αποκαλυπτικό τρόπο την αστική ενοχή για τη συλλογική ανοχή της βίας όσο και την ψευδεπίγραφη λήθη. Έργο τέχνης η μετάφραση της Τζένης Μαστοράκη.

Περισσότερες πληροφορίες

Τέφρα και σκιά

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 60 '

Μια κρυπτογραφημένη παραβολή για την αποδοχή της βίας, την υπακοή στη δύναμη εκείνου που την ασκεί και την ατομική ευθύνη εκείνου που συναινεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
11/10/2025

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.